Bekräftelse = affär?

Permalänk

Bekräftelse = affär?

Beställde en bärbar dator (HP Pavilion tx2020) för 2295 kr.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346278

Jag har fått bekräftelsen och allt och undrar nu ifall komplett.se kan neka mig till affären för det priset när jag redan fått bekräftelsen?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Bekräftelsen är en automatiserad sak som bara visar att de tagit emot din beställning, det betyder inte att deras rätt att neka dig köp pga. skrivfel vad jag vet iallafall.
Det brukar gå igenom om företaget vill ge lite goodwill men med tanke på att det är mycket pengar i detta fall tror jag inte de går med på att skicka ut datorerna till det där priset.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Okej, så det betyder att jag måste betala 9600 ifall komplett.se vill det, och jag vill ha datorn? Har jag inga rättigheter att få datorn för 2300 kr, ifall komplett.se inte vill det?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Okej, så det betyder att jag måste betala 9600 ifall komplett.se vill det, och jag vill ha datorn? Har jag inga rättigheter att få datorn för 2300 kr, ifall komplett.se inte vill det?

Nej de har inga skyldigheter att leverera när priset var så uppenbart
fel. Hade det handlat om en eller ett par tusen hade det varit en annan sak.

Permalänk
Avstängd

Du har ingen skärmdump på ditt pris, för jag hade tagit det om priset vart så himla fel ,det är inte vår ensak att se till att dom gör rätt ,så jag anser det att dom ska leverera datorn till dig för det priset ,hur fel det en kan vara.då kanske dom gör rätt i framtiden istället o inte skriver ut felaktiga priser vilket är ett krav om man nu ska kunna beställa via postorder.

Edit: ser nu att den inte finns i lager o eftersom dom nu inte har det så kan det vara så illa att dom inte har ett exakt pris ,det som isåfall kan hända är att dom skickar ut ett mail att eftersom den inte finns i lager så hävs köpet och det nya priset gäller då dom får in nya

jag har exempel nu beställt ett N8600gt för 378:- där andra tar det dubbla för det kortet och skickar inte dom den beställningen ja då har dom i allfall tappat en kund ,det är inte vi som ska kolla upp va priserna är för vi vill ju bara få bra priser.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Citerar mig själv från den andra tråden om denna dator:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Här finns information från konsumentverket som bör passa in:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticl...

Citat:

Villkoren, till exempel priset, bestäms först när kunden och säljaren träffas i affären och kommer överens.

ger ju dock lite hopp, när ni lyckats få ordern godkänd.

Hur ska man tolka detta stycke? Om man fått en order bekräftad på nätet så bör väl det vara ekvivalent med att man träffat säljaren i affären och kommit överens?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

De reserverar sig alltid mot fel. Det skulle vara ganska löjligt att ifall deras automatiska orderbekräftelser skulle binda dem vid ett köp ifall någon av misstag skriver in fel pris. Det skulle inte finnas en enda Internetbutik som skulle köra med automatiska orderbekräftelser då vilket skulle göra det långsammare och dyrare.

Däremot finns det många fall där butiker visar ovanligt stor goodwill och faktiskt skickar produkten för det felaktiga priset. Det brukar dock oftast endast gälla de större butikerna och ifall det är max några få som beställt. Blir ju bra reklam för deras sida på det sättet.

Permalänk
Medlem

Alla sidor på nätet i dagsläget är skyddade mot felskrivning dvs fel utsatta priser osv, står i de flesta FAQ.

Permalänk

Såg nu att komplett.se har avbeställt min order, har inte fått något mail än. Fan också ingenting man kan göra

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Om man som kund försöker köpa en produkt som så uppenbart har fel pris utsatt måste man väl ändå vara medveten om att chansen att man får varan levererad till det priset är obefintlig. Alla butiker reserverar sig mot felaktigt utsatta priser.
Man kan dra en parallell till att köpa varor i "god tro" som det heter, köper du någonting till ett pris långt under marknadsvärdet (ex på en auktion, stäldgods etc.) och det sedan uppstår en tvist kan du rätt och slätt bli av med varan då du som köpare faktiskt förväntas vara uppmärksam.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

Svaret på frågan finns direkt från Komplett i den ursprungliga tråden om den felaktigt prissatta datorn, http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=841...

M.a.o håller vi oss till den tråden.
* Tråd låst *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.