Permalänk
Medlem

Lära sig mer/gå vidare?

Tjenare jag har testat/lekt runt i ubuntu, kubuntu och xubuntu ett tag nu och känner att jag vill gå vidare och lära mig mer.

Har tittat lite på en del andra distar och undrar vilken ni rekomenderar som är lite mer avancerad.

Har tittat lite på Archlinux och Debian.

Arch verkar ju rolig och lärorik samtidigt som den är hyffsat lätthanterlig.

Har även hört mycket bra om Pacman.

Debian har jag inte läst så mycket om men har fått mig en bild av den som en råstabil dist med obegränsade möjligheter om man har kunskapen att administrera den.

Så vad tycker ni att jag ska fortsätta att spinna vidare på, det kanske finns andra distar som skulle passa mig bättre, är som sagt inte så insatt i så mycket mer än ubuntus värld

Mvh Jocke

Permalänk

Jag tycker du ska satsa på Debian i ditt nästa steg, då detta är ungefär som Ubuntu, fast det är mer manuellt arbete. Du får lära dig/måste lära dig dom saker Ubuntu har gjort automatiskt för dig, då får du samtidigt extra kunskaper utöver.

Annars röstar jag på Slackware.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag tröttnade på Ubuntu så bestämde jag mig för att installera Slackware för att lära mig mer. Det kommer med KDE och en massa program så det är lätt att komma igång, men sen får man göra det mesta själv.
Det har t.ex ingen riktig pakethanterare så som APT som kan hämta paket från nätet och installera, utan man får antingen gå till http://linuxpackages.net/ och ladda ner färdigbyggda paket och installera dem med "installpkg paketnamn.tgz" eller så får man ladda ner källkoden och kompilera själv.
Jag kompilerade det mesta själv, förutom stora saker som KDE uppdateringar osv. Glömmer aldrig första gången jag kompilerade VLC med alla dess dependencies och fick det att fungera. Den känslan är det inte mycket som slår

Om man kompilerar programmen själv så kan det dock bli lite jobbigt att hålla reda på var alla filer lägger sig och det blir därför svårt att avinstallera vissa program. Det är därför någon skapade programmet "checkinstall". Man använder checkinstall istället för "make install" när man kompilerar, så kan man välja att göra ett slackwarepaket av binärerna som man sen installerar som vanligt med installpkg. Då är det mycket lättare att avinstallera/uppgradera programmet när det kommer ny version och du slipper ha en massa mappar med källkod liggandes.

Förutom att kompilera program så får man även lära sig hur linux verkligen fungerar. T.ex vart konfigurationsfiler ligger och vad de olika filerna är till för. Slackware är kännt för att lägga sina filer på så standard ställe som möjligt för att vara så likt UNIX som möjligt.
T.ex använder slackware /etc/rc.d/ istället för Ubuntus /etc/rc1.d/, /etc/rc2.d/ osv osv. Istället väljer man runlevel i själva initskripten har jag för mig. Man kan också välja vilken runlevel man ska starta datorn som i /etc/rc.d/rc.conf tror jag. Var länge sen jag körde slack nu

Nåja, jag hoppas det går bra om du nu väljer Slackware. Jag tycker du ska göra det för man lär sig så mycket mer än med både Ubuntu och Debian. Finns ett ordspråk som går såhär:
If you know Redhat you know Redhat. But if you know Slackware you know Linux.
Och det stämmer väldigt bra.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

Kör Gentoo, det är kul och lärorikt!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Hedersmedlem

Både Arch och slack är betydligt trevligare än debian om man vill/behöver göra saker för hand. Arch och slackware är ganska lika, men Arch har en vettig pakethanterare (pacman) medan slack har en uppsjö av halvmesyrer.
Bygga program från källkod kan du göra i vilket os som helst, så att vara tvungen att göra det hela tiden som du är med tex gentoo är bara tidsödande masochism.

Kör på Arch, det är minimalistiskt men ändå bekvämt. då får du dessutom lättare när du tröttnat på linux och vill gå över till ett riktigt OS.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag får nog hålla med Aphex här faktiskt. Arch är fan underbart alltså. Både minimalistiskt och användarvänligt (fast användarvänlighet är väl en subjektiv fråga).

Vill du ha något ännu svårare som också påminner lite om Arch och Gentoo så får jag väl rekommendera den disten jag själv hjälper till att utveckla: Enlisy
http://enlisy.com
Vissa program är där dock lite problem med. T.ex Gnomeskrivbordet har jag lyckats förstöra på nåt sätt.

Men kör på Arch tycker jag. Det blir du nog nöjd med.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Kör Gentoo, det är kul och lärorikt!

Vissa tycker säkert att det är jobbigt att behöva kompilera allt själv, men det är som sagt roligt och lärorikt.