Problem med installation av linux

Permalänk
Medlem

Problem med installation av linux

Hej alla!

Nu har jag efter en lång tids funderande kommit fram till att jag vill ge Linux en chans. Har kört Xp en mycket lång tid och har inte sett några nackdelar med det Men nu fick en arbetskamrat mig övertalad att pröva linux och ja.. det har inte direkt varit problemfritt.

Jag började med att titta genom installationsguider för båda openSuse och Ubuntu. Valde sedan ubuntu och laddade ner deras 64bits version (processor i sign). Jag brände den på skiva (Image) och allt fungerade bra. Bootade från skivan och valde sedan att rakt installera Ubuntu 8.04. Det laddade en stund och efter det laddad färdit (det som liknar animationen som kommer när man startar XP) så blir bilden helt konstig. Den fylls med ränder och har typ regnbågens alla färger och den reagerar inte på någonting. Hjälp?

Bör nämnas att jag också testade openSuse och Ubuntus 32bit version... samma fel uppstod. Körde även MemTest och tittade att CDn fungerade med Ubuntus egna program.

Sökte omkring lite på forumet men hittade inte något liknande (kan vara jag som är blind dock...)

Alla svar uppskattas!

//Kalle

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+ Boxed @ 3.0 Ghz | GeForce 7600gt Silent 256mb | ASUS M2N-SLI DELUXE | Kingston 2048 mb 553mhz DDR2 | Antec Sonata II, 500W | Maxtor DiamondMax 300GB SATA2 | 19´ CRT | Razer Deathadder 3G

Permalänk
Medlem

testat med liveskivorna också? är iof ännu mer potential för mackel i vanliga fall, men man vet aldrig..

du verkar ju inte ha så konstig hårdvara heller, men det kan alltid vara nån detalj som stör.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det låter som att det blir något knas när Linux försöker dra igång grafikläget. Testa att använda Ubuntus alternate-skiva istället, den kör installationen i textläge. Du hittar den genom att välja en mirror i denna lista.

Permalänk
Medlem

Tack för de snabba svarena
Har nu kommit frammåt i installationen (safe mode var lösningen, hade missat det). Ska välja partitioner snart, har dock inte tid idag. Om det uppstår problem med dem hittar jag nog svaret här på forumet tror jag

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6000+ Boxed @ 3.0 Ghz | GeForce 7600gt Silent 256mb | ASUS M2N-SLI DELUXE | Kingston 2048 mb 553mhz DDR2 | Antec Sonata II, 500W | Maxtor DiamondMax 300GB SATA2 | 19´ CRT | Razer Deathadder 3G