Vegetarisk bacon och våldtäktsrollspel

Permalänk
Medlem

Vegetarisk bacon och våldtäktsrollspel

Jag åt lunch tillsammans med en kompis på Pizza Hut idag. Där bjöds det på vegetarisk bacon. Detta väckte lite skumma känslor i mig. För det första undrar jag förstås vad denna "bacon" är tillverkad av (Rhoca-Gil?) och för det andra känns hela konceptet aningen moraliskt tveksamt. Jag gjorde en jämförelse mellan vegetarisk bacon och våldtäktsrollspel, d.v.s. att man kommer överens med sin partner om en låtsad våldtäkt. Man vill inte våldta någon, men man vill ändå leva ut sina våldtäktsfantasier genom att låtsas och på så sätt skapa en känsla av våldtäkt. På samma sätt är vegetarisk bacon till för dem som inte vill vara delaktiga i djuramord, men ändå vill känna den ljuva smaken. Tyvärr hann jag inte diskutera saken närmare, ty min vän tystade mig med det mycket underliga argumentet att det fanns barnfamiljer, som skulle kunna höra och ta anstöt av vår diskussion, i närheten. Därför vill jag nu diskutera ämnet med er, kära medklockare.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Kan man räkna in Coca-Cola Zero i detta? Man vill ha samma smak, men inte Sockret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skusty
Kan man räkna in Coca-Cola Zero i detta? Man vill ha samma smak, men inte Sockret.

Man brukar inte undvika socker av moraliska skäl.

Permalänk
Medlem

Re: Vegetarisk bacon och våldtäktsrollspel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag åt lunch tillsammans med en kompis på Pizza Hut idag. Där bjöds det på vegetarisk bacon. Detta väckte lite skumma känslor i mig. För det första undrarjag förstås vad denna "bacon" är tillverkad av (Rhoca-Gil?) och för det andra känns hela konceptet aningen moraliskt tveksamt. Jag gjorde en jämförelse mellan vegetarisk bacon och våldtäktsrollspel, d.v.s. att man kommer överens med sin partner om en låtsad våldtäkt. Man vill inte våldta någon, men man vill ändå leva ut sina våldtäktsfantasier genom att låtsas och på så sätt skapa en känsla av våldtäkt. På samma sätt är vegetarisk bacon till för dem som inte vill vara delaktiga i djuramord, men ändå vill känna den ljuva smaken. Tyvärr hann jag inte diskutera saken närmare, ty min vän tystade mig med det mycket underliga argumentet att det fanns barnfamiljer, som skulle kunna höra och ta anstöt av vår diskussion, i närheten. Därför vill jag nu diskutera ämnet med er, kära medklockare.

Jag måste nog faktiskt hålla med dig där. En aningen grov jämförelse, men väldigt mitt i prick.

Känns väldigt paradoxalt. Varför skulle man som vegetarian vilja ha bacon, även om det nu inte innehöll djur? Det går ju liksom emot hela konceptet som jag ser det. Visst, om man uppskattar smaken men inte vill ta del i hela processen med djurhållning o.s.v. men då borde man ju nästan protestera mot konceptet bacon också. Jag tycker det känns väldigt konstigt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Jag förstår inte alls vad det paradoxala är. Varför ska man distansera sig från smaken av bacon bara för att man är vegetarian?

Permalänk
Medlem

Det finns ju även de som mår dåligt, alltså blir sjuka av, att äta kött men som kanske ändå vill känna smaken av kött.

Men vad gäller folk som valt att vara vegeterianer/veganer "för skoj skull" så är det hela väldigt paradoxalt. De vill äta kakan, men ändå ha den kvar. Har man valt det kan man gott knapra grönsaker och bönor/linser och stå sitt kast tycker jag!

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

eftersom jag är uppväxt med kött och tycker/tyckte smaken var god. men blev äcklad av va det var gjort av.
därför kan dessa va ganska roliga ibland.

särsligt dom asiatiska sojaprodukterna, tex varje år köper vi en vegetarisk julskinka.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Man brukar inte undvika socker av moraliska skäl.

Jo, tänker på dom stackars arbetarna som jobbar på sockerplantagen
Tycker dom ska förbjuda socker i matvaror, det blir man fet av inte av fettet.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Analogin är hyfsat träffsäker, men jag ser inga motsättningar egentligen.

Man kan tycka om bacon och ändå tycka det är fel att äta djur.
Man kan tända på fantasier om våldtäkt och ändå tycka att våldtäkt är fel.

Vari ligger problemet?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Analogin är hyfsat träffsäker, men jag ser inga motsättningar egentligen.

Man kan tycka om bacon och ändå tycka det är fel att äta djur.
Man kan tända på fantasier om våldtäkt och ändå tycka att våldtäkt är fel.

Vari ligger problemet?

Jag menar nog ändå inte, vid närmare eftertanke, att det skulle finnas något moraliskt tvivelaktigt med vare sig vegetarisk bacon eller våldtäktsrollspel. Det var bara en lite skum parallell jag drog mellan dessa två företeelser. En vegetarians mörka hemlighet är att han gillar bacon och han tillfredsställer sitt mörka begär med vegetarisk bacon.

Edit: Jag fixade till en förvirrande formulering.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Vad är det paradoxala i att gilla smaken av något vars produktion man inte tycker är moraliskt rätt?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Är det verkligen normalt att ha "våldtäktsfantasier"? eh :S

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Är det verkligen normalt att ha "våldtäktsfantasier"? eh :S

Är tydligen väldigt vanligt, läste jag någerst för ett tag sen. borde gå att söka fram nån frägeställning ellr nått

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Är det verkligen normalt att ha "våldtäktsfantasier"? eh :S

Tror det är vanligare än vad man tror.

Bara få som utforskar tanken närmre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Jag förstår inte alls vad det paradoxala är. Varför ska man distansera sig från smaken av bacon bara för att man är vegetarian?

Jo, det är ungefär så jag brukar resonera. Smaken i sig är ju inte omoralisk.

Vad viktigare är, hur smakade baconen Ilja? Jag har ett paket liggande i frysen men jag har inte vågat nalla på det än...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att jämförelsen på något sätt är klockren. I ett våldtäktsrollspel så är det väl känslan av att våldta man vill åt, medan det inte är känslan av att stödja förtryck och att tugga slaktade grisar(vilket jag antar är den största orsaken att folk väljer att inte äta kött) man vill åt när man äter vegetariskt bacon. Jag ser ingenting paradoxalt i vegetariskt bacon alls. Det är som att se något paradoxalt i miljömedvetna(?) som kör elbilar istället för bensinbilar. Det är inte smaken i sig de flesta tar avstånd ifrån, utan snarare förtryck eller liknande.

edit: såg just att du skrivit det själv i ditt första inlägg:

"Man vill inte våldta någon, men man vill ändå leva ut sina våldtäktsfantasier genom att låtsas och på så sätt skapa en känsla av våldtäkt. På samma sätt är vegetarisk bacon till för dem som inte vill vara delaktiga i djuramord, men ändå vill känna den ljuva smaken."

Om du läser och jämför det understrukna i varje mening så märker du att första meningen har ett korrekt argument, medan i den andra så talar du om två vitt skilda saker.

oh. och förstås, kärlek till dig, skäggiga mysgubbe.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk

Det är väl inget fel i att äta låtsasbacon?

Jag hade då inte haft något problem med att exempelvis äta in vitro-kött som är gjort från vissa delar av vanliga djur. Det viktiga i det fallet är ju hur köttet smakar och hur nyttigt det är, inte att något djur har dött för att jag ska kunna äta det.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller det moraliskt tveksamma i något av exemplen. Det känns på nått sätt som du försöker moralstämpla tankar och känslor istället för handlingar och val. Uuhhh!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
Jag tycker inte att jämförelsen på något sätt är klockren. I ett våldtäktsrollspel så är det väl känslan av att våldta man vill åt, medan det inte är känslan av att stödja förtryck och att tugga slaktade grisar(vilket jag antar är den största orsaken att folk väljer att inte äta kött) man vill åt när man äter vegetariskt bacon. Jag ser ingenting paradoxalt i vegetariskt bacon alls. Det är som att se något paradoxalt i miljömedvetna(?) som kör elbilar istället för bensinbilar. Det är inte smaken i sig de flesta tar avstånd ifrån, utan snarare förtryck eller liknande.

edit: såg just att du skrivit det själv i ditt första inlägg:

"Man vill inte våldta någon, men man vill ändå leva ut sina våldtäktsfantasier genom att låtsas och på så sätt skapa en känsla av våldtäkt. På samma sätt är vegetarisk bacon till för dem som inte vill vara delaktiga i djuramord, men ändå vill känna den ljuva smaken."

Om du läser och jämför det understrukna i varje mening så märker du att första meningen har ett korrekt argument, medan i den andra så talar du om två vitt skilda saker.

oh. och förstås, kärlek till dig, skäggiga mysgubbe.

Men i så fall borde ju vegeterianer kunna äta bacon från grisar som levt lyxliv och aldrig skadats utan kelats med, för att sedan dö på ett icke plågsamt vis som de inte känner alls? Då har ju inget "förtryck" skett, eller lidande.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Mattias fick till ett väldigt bra inlägg.

Jag tyckte först liknelsen såg bra ut men du missar den detaljen som Mattias skrev; våldtäktsrollspel så vill man få till känslan av en våldtäkt, något som man kanske tycker är moraliskt fel.
Att äta vegetarisk bacon så vill man få till smaken av bacon (som inte har något med moral att göra). Detta har inget att göra med att känslan av att vilja äta något man tycker är moraliskt fel att äta.
Jag äter (nästan) inget kött för jag tycker det går mot min moral. Jag gillar dock kött så jag äter gärna t.ex. spagetti och "köttfärssås" fast med qourn istället för kött. Men detta gör jag ju för att jag gillar smaken av kött, inte för att det känns som att jag äter något förbjudet eller nått sånt

Men även om liknelsen skulle stämma ser jag inget problem. Även om jag åt t.ex. qourn för jag gillade att det "känns som att äta något jag tycker är moraliskt fel att äta", så är väl det jättebra att det finns sådana alternativ! Precis som att även om man tycker våldtäkt är fel finns det säkert en del som har våldtäktsrollspel med sin flick/pojkvän och där båda tycker det är jättekul. Tycker det är perfekta exempel på fall där man faktiskt kan både ha kakan och äta den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men i så fall borde ju vegeterianer kunna äta bacon från grisar som levt lyxliv och aldrig skadats utan kelats med, för att sedan dö på ett icke plågsamt vis som de inte känner alls? Då har ju inget "förtryck" skett, eller lidande.

Många veganar är mot själva dödandet inte sättet det görs på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Många veganar är mot själva dödandet inte sättet det görs på.

Skillnad på veganer och vegeterianer Men antar att du menade vegeterianer. Men sådana vegeterianer skulle alltså äta köttet från grisar som dör av ålder?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Skillnad på veganer och vegeterianer Men antar att du menade vegeterianer. Men sådana vegeterianer skulle alltså äta köttet från grisar som dör av ålder?

Det här har ju egentligen inget med tråden att göra. Men det är väl ganska olika. En del vegetarianer tycker det är ok att döda och äta djur, men är emot "onödigt" lidande. Så om djuren behandlas väl etc så är det ok. Andra tycker det är fel även att döda djur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Skillnad på veganer och vegeterianer Men antar att du menade vegeterianer. Men sådana vegeterianer skulle alltså äta köttet från grisar som dör av ålder?

Jag är medveten om skillnaden.

Permalänk

Jag ser heller inget moralisk problem med att äta ett substitut istället för något gött som har större miljöpåverkan, samt ett sämre liv för djuren. Själv äter jag krabbfisk då det är billigare än krabba. Dessutom skjuter jag många djur och på så sätt fixar kött med minimalt djurlidande. Vissa djurarter är det för gott om på vissa platser så de måste ändå skjutas av, bättre då att äta det köttet istället för att slänga och odla mer grödor.
Så jag är en jägare och samtidigt väldigt mån om djurensrättigheter, t.o.m. mer än vissa vegetarianer som inte äter kött från djur som måste skjutas av för att hålla ner beståndet. Vilket heller inte är något moralisk problem.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Många veganar är mot själva dödandet inte sättet det görs på.

Så det skulle alltså vara ok att käka djur som självdött? Och varför ser man då inga plakat runt i savannerna där rovdjuren anklagas för ditt och datt?

Att vara emot att levande varelser dör tycker jag låter riktigt virrigt, då detta är någonting som händer hur mycket man än protesterar eller inte. Att vi människor rent tekniskt sett kan leva utan att döda djur tycker jag är en riktigt svag förklaring, då detta gäller väldigt många andra arter i naturen också.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Så det skulle alltså vara ok att käka djur som självdött? Och varför ser man då inga plakat runt i savannerna där rovdjuren anklagas för ditt och datt?

Att vara emot att levande varelser dör tycker jag låter riktigt virrigt, då detta är någonting som händer hur mycket man än protesterar eller inte. Att vi människor rent tekniskt sett kan leva utan att döda djur tycker jag är en riktigt svag förklaring, då detta gäller väldigt många andra arter i naturen också.

jag skulle inte se nått problem med att äta ett djur som har självdött men eftersom många har varit utan kött så länge skulle det bara ge personen onödiga magbesvär.
dra inte in rovdjur i diskutionen det är ett otroligt dumt argument som bara visar att man inte är införstådd i va det handlar om.

ja, dom kan det tekniskt sätt kanske men vi som mäniska har den förmågan att välja att inte äta kött, nått som inte andra djur har. sen varför man väljer att avstå spelar ingen roll då jag anser att man ska respektera detta och inte komma och säga att deras livsval är ditten och datten.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
jag skulle inte se nått problem med att äta ett djur som har självdött men eftersom många har varit utan kött så länge skulle det bara ge personen onödiga magbesvär.
dra inte in rovdjur i diskutionen det är ett otroligt dumt argument som bara visar att man inte är införstådd i va det handlar om.

ja, dom kan det tekniskt sätt kanske men vi som mäniska har den förmågan att välja att inte äta kött, nått som inte andra djur har. sen varför man väljer att avstå spelar ingen roll då jag anser att man ska respektera detta och inte komma och säga att deras livsval är ditten och datten.

Jag vet att det är fel sak att dra in, det är helt ovidkommande på alla sätt och vis, vilket är exakt varför jag drog in det. Tänk nu på inlägget jag svarade på.

"Många veganar är mot själva dödandet inte sättet det görs på. "
Alltså skulle problemet vara att saker faktiskt dör, vilket är en helt absurd sak att vilja protestera emot då att dö är en naturlig del av att leva, för alla varelser. Enda problemet som kan finnas med att varelser dör är ju just HUR de dör. Om det är plågsamt, på grund av någon annan o.s.v. Men påståendet att det inte skulle ha med sättet att göra utan att saker dör är ju minst lika löjligt som att dra in rovdjur.

Sen håller jag faktiskt med dig. Jag kunde inte bry mig mindre om vad folk väljer att äta. Vill inte någon äta kött, helt ok, vill någon göra det, precis lika ok. Det är helt upp till var och enDet enda jag egentligen stör mig på är dessa självutnämnda militanta djurrättsaktivister som på något sätt anser sig ha rätt att göra och säga vad som helst bara för att man inte delar deras syn på saken. De är det ju dock ont om i denna tråden som tur är

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Sen håller jag faktiskt med dig. Jag kunde inte bry mig mindre om vad folk väljer att äta. Vill inte någon äta kött, helt ok, vill någon göra det, precis lika ok. Det är helt upp till var och enDet enda jag egentligen stör mig på är dessa självutnämnda militanta djurrättsaktivister som på något sätt anser sig ha rätt att göra och säga vad som helst bara för att man inte delar deras syn på saken. De är det ju dock ont om i denna tråden som tur är

hehehe...joo, dom hatar vi alla. ger hela mänskligheten dåligt rykte

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag vet att det är fel sak att dra in, det är helt ovidkommande på alla sätt och vis, vilket är exakt varför jag drog in det. Tänk nu på inlägget jag svarade på.

"Många veganar är mot själva dödandet inte sättet det görs på. "
Alltså skulle problemet vara att saker faktiskt dör, vilket är en helt absurd sak att vilja protestera emot då att dö är en naturlig del av att leva, för alla varelser. Enda problemet som kan finnas med att varelser dör är ju just HUR de dör. Om det är plågsamt, på grund av någon annan o.s.v. Men påståendet att det inte skulle ha med sättet att göra utan att saker dör är ju minst lika löjligt som att dra in rovdjur.

Sen håller jag faktiskt med dig. Jag kunde inte bry mig mindre om vad folk väljer att äta. Vill inte någon äta kött, helt ok, vill någon göra det, precis lika ok. Det är helt upp till var och enDet enda jag egentligen stör mig på är dessa självutnämnda militanta djurrättsaktivister som på något sätt anser sig ha rätt att göra och säga vad som helst bara för att man inte delar deras syn på saken. De är det ju dock ont om i denna tråden som tur är

Nej att man dödar dem, alltså avslutar en annan varelses liv.
Påsamma sätt som de flesta tycker det är fel att döda människor så drar en del det längre till även andra arter än våran egen.

Jag är inte själv vegan/vegetarian, men att påstå att det inte finns de som är veganar för att de anser det är fel att avsluta medvetna varelser liv är dumt.