"Optiska lagringsmedier har ingen framtid"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Men det är mycket opraktiskt med hårddiskar...Man kan inte lägga in dom in en plastomslag hehehe...Back up i min värld = bränn och lägg i en mörk plats för förvaring.

Att ha en enorm filserver med 15-30 hårddiskar snurrande kan jag inte förestäla mig då hårddiskar slit ut också och då är frågan om DVD är verkligen har kortare livslängd än hårddiskar?

Men jag tror verkligen att en vardagssvenssons familj skulle föredra en central lagring. Liten NAS server har jag också på 4 TB men den används inte som back up utan att göra material tillgänglig för familjen - DVD:erna får sköta back up för min del en bra tag framöver.

kalla mig gammaldags men det känns bara fel med hårddiskar för min del

/Ha det

Beror ju på hur man ser det.

Jag bytte nylige ut ca 11-12st diskar eller så so mvar 3-5 år gammla. Och jag har ine haft många haverier. En hitachi å datan gick å räda i det fallet. Sedan en IBM men det var lite mitte egna fel så kan väl knappast räknas. har inte direckt förlorat nåt gpa disk crash fysiskt sett.

jag byter diskarna efter 3-4 år och det brukar fungera finfint. Flyttar bara data från gammla te nya disken.

Justn u har jag 300+ cd/dv som ska slängas. har många CD-R från 90 taleto ch även början på 2000 och många som är 5 år eller mer fungerar inte lägre. Typ alla som rä 10 år är totalt usles och oläsliga oftast. Visst man kan oftast komma åt 2/3 av datan men när 200mb inte gårå läsa så ärdet ju lite skit samma. har alla möjliga märken påskivor med så.
Skivor bör lagras svalt å i mörker men tror ändå itne på optiskt media som hållbar lösning.

En hårdisk där har palttorna i princip oändlig livslägd åd dom itne bör tappa sin magnetism så en disk bör man kunna lagar. Säger dock itneatt dagens diskar är optima latt stoppa i gaderopben i 50 år men vet att mycket som lågtidslagras facktiskt gör det på magnetisk medium.

Permalänk
Medlem

Externt passivt media kommer alltid finnas. Jonglerande med diskar och USB-minne fram och tillbaks är inte hållbart för vissa ändamål.

Köper jag en film så har jag hellre den på en skiva & fodral istället för en 20-gigs fil liggandes på datorn.

Ang. floppy och BIOS. Jag kan flasha BIOS via USB-pinne på min HP. Men de klart, HP är lite före hemmabyggena.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Skitsnack, jag har skivor som är brända ~98 och håller sin kvalitet fortfarande. Det är väl mer RW skivor du menar i såna fall som man kan formatera om flera gånger som tappar sin kvalitet, men valiga CD och DVD-R/+R ska hålla betydligt längre

Nej, det är inte skitsnack, tyvärr.
Ja visst finns det skivor som fortfarande håller, men alla gör det inte.
Kan man lita på att just den där skivan med allt det viktigaste gör det?
Jag kan inte göra det iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Som över internet delade lagringsutrymmen eller vad? Vi litar på att någon annans server (byggd på hårddiskar) klarar sig? Vi litar på att vår integritet kvarstår, även om vi talar information som reser världen runt och lagras nån annanstans?

Eller vad? Jag kanske missförstod det där med digitalt moln rätt bra.

Nej, du fattar ganska bra.
Problemet med server som klarar sig finns inte, det är multipelt backuppat i flera olika system.

Integriteten du tar upp är dock ett problem som inte går att komma undan så lätt med min vision.

Det är ju krypterat så klart men den kryptering som är både praktiskt och teoretiskt oknäckbar idag kan vara en barnlek att knäcka om en vecka.

Så för privata saker är det inte den bästa lösningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Köper jag en film så har jag hellre den på en skiva & fodral istället för en 20-gigs fil liggandes på datorn.

Det är snarare så att du kan köpa livstids tillgång till just den filmen på den tjänsten där den finns tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Håller nog med Magnust. Det känns bättre att lägga all kod som man tillverkar på en DVD eller CD. Jag har en massa HD i olika storlekar som jag använder som backup, men är det riktigt viktiga grejer så sparas det på en dvd. Gör man sen lite jobb på andras datorer, så är det också bra att slänga med en backup av deras grejer på en CD/DVD. Läste förresten nånstan här om SSD diskar. Det finns sådana på 250gb. Men de enda som har råd att köpa nåt sånt är väl militären (FRA)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kom att tänka på ytterligare ett stort problem vad gäller musik och laglig nerladdning (samma gäller väl visserligen olaglig sådan): hur lätt är det att få tag på åtminstone lossless format? mp3, acc eller wma är inget för verkligt musiklyssnande.Det mest absurda är att folk "tvingas" betala relativt högt pris för en sämre produkt.

Ifall ljudfilen av hög kvalitet väl ligger på en hårddisk så är hårddisk i kombination med en bra DAC svårslaget vad gäller pris/prestanda. En bidragande orsak är att en sådan lösning inte dras med dilemmat att behöva med hjälp av en klocka justera en skivas rotationshastighet.

Permalänk
Medlem

Det är ju något som kommer allt mer, high-end ljudformat alltså.
Med en vettig tjänst hade det varit ännu lättare.

Och hur definerar du "verkligt musiklyssnande"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det är snarare så att du kan köpa livstids tillgång till just den filmen på den tjänsten där den finns tillgänglig.

Ännu bättre!

Permalänk
Medlem

Det jag tror fattas för att användare ska kunna känna sig säkra med en dator utan CD/DVD läsare är möjligheten att installera sitt operativsystem pålitligt via t.ex. USB eller nätverk.
Jag anar redan att det är möjligt att installera Linux via USB relativt enkelt, men jag tror att Microsoft kommer att sacka efter och ta lång tid innan de går över till något sånt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Och hur definerar du "verkligt musiklyssnande"?

Jag glömde bort den här tråden, så därför har jag inte svarat.

Jag menade helt enkelt en bra (inte nödvändigtvis dyr) HIFI utrustning. För mobilt lyssnande så är väl de komprimerade formaten hyfsat bra, men inget jag skulle stå ut med att lyssna på hemma; det skär så förfärligt i öronen och mycket av dynamiken är bara puts väck. Men som alltid beror ju detta på lyssnaren; vissa kräver mer än andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag glömde bort den här tråden, så därför har jag inte svarat.

Jag menade helt enkelt en bra (inte nödvändigtvis dyr) HIFI utrustning. För mobilt lyssnande så är väl de komprimerade formaten hyfsat bra, men inget jag skulle stå ut med att lyssna på hemma; det skär så förfärligt i öronen och mycket av dynamiken är bara puts väck. Men som alltid beror ju detta på lyssnaren; vissa kräver mer än andra.

Ja, för audiofiliskt lyssnande duger det kanske inte, själv är jag inte så kräsen med sånt, andra saker i musiken är det som tilltalar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

Det är snarare så att du kan köpa livstids tillgång till just den filmen på den tjänsten där den finns tillgänglig.

Låter rätt osäkert det med. Vad händer när de som håller i tjänster går i konkurs? Eller när de får för sig att just den filmen inte "säljer" bra och tar bort den?

För du tror väl inte att de kommer att så att säga vara på kundens sida? Självklart inte de kommer tänka på att maximera sin vinst och för att göra sig fria från ansvar kommer det finns ett avtal som man måste godkänna, där det kanske står nåt i stil med att man egentligen bara hyr filmen på obestämd tid och att de har rätten att när som helst utan förvarning ta bort filmen.
Dessutom kommer filmen vara i något horribelt komprimerat format med någon löjligt låg bitrate och ändå kallas hd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Att bittakt är ungefär detsamma som upplösning e ju rent faktafel..

Visst bittakten påverkas av upplösningen, men också av hur filmen är kodad och kvalitén på kodningen.

Bravo, var förvånad att det inte kom upp tidigare. Hajade till rejält när jag läste.

Angående att optiska lagringsmedier skulle vara utdöende kan jag delvis hålla med som back-up eller generell lagring för hemanvändare så visst då kan det för det mesta vara smidigare att använda flashminnen o dyl.

Men som redan kommit upp inte alltid t.ex händer ganska ofta att någon man känner vill ha något och då tar man å bränner det på antingen en cd eller dvd (beroende på hur stort osv) och ger det till personen eftersom en cd/dvd skiva är såpass billig kan man göra detta utan problem dock skulle man aldrig bara ge bort ett flashminne bara sådär, de är fortfarande ganska mkt dyrare än en cd/dvd skiva. Både sett till hur mycket som kan lagra på dem och pris per styck.
(om du ska ge bort något så blir du av med ett helt flash-minne, kollade på prisjakt de billigaste usbminnena kostade 19kr (512Mb), inte extremt dyrt kan tyckas men de har mindre lagringutrymme än en cd och kostar mångdubbelt mer och inte har man en låda liggandes hemma med usb-minnen ifall man ska ge bort till någon däremot har man ofta en/flera spindlar med cd/dvd.)

När det gäller film och musik (till viss del spel också) så tror jag absolut inte att de optiska lagringsmedierna kommer att försvinna. Mitt första och starkaste argument är att om man ska köpa något vill man ha ett fysiskt bevis på det genom en skiva med fodral att ställa i film/cd hyllan.

Efter det kommer problemet med att det (nästan) aldrig finns några okomprimerade alternativ när man ska köpa musik online, det är bara mp3.
Vad det gäller film har jag mycket svårt att tro att någon butik skulle ha fulla 40Gb rippar av blu-ray eller ens ~8Gb dvd eftersom vanligt folk helt enkelt inte skulle ha tålamod att ladda ner det eller ha plats att lagra det.
(säg inte att det inte är någon skillnad på en full dvd och en välgjord (som troligtvis webbutikernas encoder inte kommer att vara) encode för det är det)

Visst majoriteten av oss (swec) lever efter mottot att det aldrig går att få nog med lagringutrymme och har massor av hårddiskar med massa TB. En vanlig person har inte detta, en vanlig person skulle aldrig tänka tanken att sätta upp en filserver, de flesta skulle väl inte ens tänka sig köpa en htpc.

Kom inte dragandes med att TB diskar blir vanligare och billigare som sagt vanligt folk håller inte på att uppgradera sina datorer särskilt ofta, en normal pc man en vanlig person köper från säg siba, dell liknande innehåller oftast runt 500Gb, efter en titt runt på siba och liknande. 500Gb blir formaterat ~465Gb detta räcker till 11 blu-ray filmer inte helt imponerande eller 58 dvd lite mer men fortfarande inte mycket.

Säg nu att det blir som vissa påstår och de optiska lagringmedierna dör ut och film och musik ska gå över internet och säg också att vi har sån tur att det finns fulla rippar att tillgå, fatta vilken enorm bandbredd detta skulle kräva.
Ta sedan i betänkning att många av internet operatörerna redan nu har problem med bandbredden, tänk också på att många operatörer har så kallade fair usage klausuler i sina avtal som ger dem rätt att begränsa deras sk. obegränsade abonnemang pga att man gör av med för mycket av deras bandbredd som de har så dåligt om, inte ovanligt att denna gräns ligger på 50Gb i USA (som får anses vara ganska viktigt ifall detta någonsin skulle gå igenom) de skulle då kunna ta ner en film i blu-ray kvalité innan de går över gränsen, inte hållbart. Finns även isp'er i USA som planerar att helt sluta med flatrate och gå tillbaka till att ta betalt per gb, det jag läste om hade helt absurda priser över en viss gräns säg 20Gb/månad sedan började det räknas per Gb.
Vi i Sverige har det bättre men klausulerna finns likväl dock mycket högre gränser och alla operatörer har väl inte dessa men de finns.

Nu blev detta väldigt långt men har några grejer till:

Angående att optiska skivor skulle vara speciellt ömtåliga håller jag inte med om, en cd/dvd/... sitter i sitt fodral och kommer bara fram när man ska lyssna på musik eller se filmen, vilket oftast inte är särskilt ofta. Om man inte håller på att sandpappra sina skivor och förvarar dem i sina fodral kan jag inte se att en pressad (ej bränd alltså en tillverkad skiva med musik eller film) skulle gå sönder innan en hårddisk skulle göra detta, här hemma har vi massor av gamla cd-skivor som fungerar alldeles utmärkt, visst har några gamla brända skivor slutat fungera men de flesta fungerar fortfarande och då pratar vi ändå brända skivor som håller sämre än pressade.

När man läser om folk som förespråkar onlinelagring ryser jag, bara tänk på risken att utomstående kommer över datan, dessutom skulle detta skapa ännu mera tryck på det redan ansträngda internet.

För att sammanfatta jag är i stort emot att optiska lagringsmedier skulle försvinna och att distribution över internet skulle ta över, delvis av praktiska själ och delvis av personliga, om jag köper en film vill jag ha något att ställa i filmhyllan

Dock skulle jag kunna tänka mig film och musik över internet om priserna sänks (slipper trots allt dyra transporter och slösar inte lika mycket av jordens resurser) och att det finns riktiga, ej komprimerade alternativ.

För att detta skulle bli möjligt skulle dock det behövas en ordentlig utbyggnad av bredbandsnätet med riktigt fiber och hastigheter på minst 100Mbit full duplex överallt, dessutom måste kapaciteten hos operatörerna öka markant, läser ofta om att folk som sitter i statsnät och liknande inte alls för sina 100Mbit (eller vad de nu betalar för) för att operatören inte har kapacitet nog. Detta har jag dock svårt att tro skulle hända inom närliggande framtid.

Detta blev väldigt mycket längre än jag tänkt mig, men är rätt trött på att folk hela tiden dömer ut optiska medier med motivationen att internet baserad distribution skulle ta över utan att prata om problemen som detta skulle medföra.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Låter rätt osäkert det med. Vad händer när de som håller i tjänster går i konkurs? Eller när de får för sig att just den filmen inte "säljer" bra och tar bort den?

För du tror väl inte att de kommer att så att säga vara på kundens sida? Självklart inte de kommer tänka på att maximera sin vinst och för att göra sig fria från ansvar kommer det finns ett avtal som man måste godkänna, där det kanske står nåt i stil med att man egentligen bara hyr filmen på obestämd tid och att de har rätten att när som helst utan förvarning ta bort filmen.
Dessutom kommer filmen vara i något horribelt komprimerat format med någon löjligt låg bitrate och ändå kallas hd.

Kort svar: "Nej."

Lite längre svar: Nej, du kritiserar något annat än det jag pratar om.
Helt irrationellt och ologiskt svar som inte har någon som helst anknytning till det jag pratade om.

Permalänk

Nej! Eller jo på sätt och vis. Personligen tror jag att CD skivor kommer försvinna. Men DVD skivorna kommer troligen att vara kvar iaf nästan så länge som CD skivorna funnits.

Ett exempel på varför: Min gamla mormor, hon vill köpa en film visst hon har internet och dator och allt men inte fan rent ut sagt skulle hon lita på internet säkerhet! och ens tanken på att försöka beretta för henne att hon kommer behöva skaffa sig en mediadator/HTCP och en ny tv skrämmer mig! än mer att förklara vad ett flashminne är!

Även att köpa en film via internet skrämmer mig lite, inte beställa den via internet med köpa/ladda ner, laddar man ner film ska de vara olagligt. jag menar tänk om jag skulle köpa mig en film, eller bara för sakens skull säg jag köper 5 filmer jag kollar på låt säga 1 film första kvällen o sen så måste jag iväg på något annat några dagar o sen när jag kommer hem så ska jag kolla på en film till och sen dagen efter så krashar min hårddisk med den enda kopian på, eller windowskrashar/jag får virus o måste instalera om och måste formatera.. ska de finnas någon typ av garanti för sådant eller? Hoppas ni fattar hur jag tänker. Men om jag istället skulle köpa 5 DVD filmer skulle de ju iaf krävas en brand/inbrott för att bli av med filmerna.
o tanken på att inte få ha min filmhylla kvar då!! Den som är så vacker o hemgjord.
Men visst tidsnog har vi nog bara terminaler i hela huset och 10Gbit lina så kanske de kan vara smidigare att ladda ner filmer istället för att köpa dem, Men på min 8mbit lina är det inte aktuellt, det är inte ens aktuellt med piratkopiering enligt min mening på så taskig lina! min poäng är= varför skulle jag få för mig att betala 100;- för att ladda ner en film när jag inte ens laddar ner dem jag kan få tag på gratis?

Visa signatur

Jag stavar inte fel, tangenterna sitter bara inte på rätt ställe!
Datorn: |Asus Rampage Extreme| |Intel Core 2 Extreme QX9650 @4.2GHz | |Corsair Dominator 1800Mhz 8Gb DDR3(4x2Gb)| |2xHIS Radeon HD4870| |300Gb WD VelociRaptor +1,53 TiB HDD| |Corsair 1KW PSU
Skärmar: |LG W2452V-PF 24" (Full HD)| |LG M228WA-BZ 22"| |LG 32LB75 32" LCD-TV|

Permalänk
Medlem

Behövs snabbare bredband för att det ska slå igenom med HD filmer över internet. Räcker inte med adsl på 24/1

100/10 behövs minst som standard för att det ska få fart på marknaden. Och distributörerna behöver kunna erbjuda bra fart från sina servers så att man faktiskt också kan kommer upp i dom hastigheterna när man laddar ner.

tror att om runt 5-10 år kommer alla ha en mediaspelare som popcorn hour som kan koppla upp sig till olika internet affärer som Itunes där man kan köpa/hyra film och ladda ner direkt till spelaren istället för en bluray spelare och skivor.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det är ämnet är ganska instressant

Om man skulle få hågre uppkoppling (vi säger minimum 100mbs) så skulle allt kunna flöda via nätet, visligen är det ju så att det kommer finnas ny teknik då men tack vara internet idag kommer vi också kunna ha kvar allt gammalt som kommer gå hyper fort att få hem.

Men det mest intressnata (om vi tar bort skivorna vill säga) är att mellanhandeln kommer att försvinna. Tänk på det om nu alla artister redan har mycket pengar kan du köpa en egen studio och spela in själv och sälja vina nätet! dock får nån göra PR fortfarande men nästan hela mellanhandeln åker bort, inget skivbolag inga affärer som säljer musiken allt går i princip direckt till artisten.

Och då gäller det här ju även film också så klart, så det borde bli många jobb som blir teknikens offer somtidigt som det öpnar upp möjligheterna.