brandvägg och antivirus till ubuntu

Permalänk
Medlem

brandvägg och antivirus till ubuntu

Hej

Precis som topic lyder, finns det inte brandvägg och antivirus till Ubuntu (linux) ?

Om det gör det, vilken är då att rekommendera?

Om det inte finns, vågar man då betala sina räkningar och liknande med Ubuntu som OS? känns osäkert.

Ja, jag är en trogen windows användare som provar på ubuntu, jag är väldigt överraskad, mycket bra OS hittils.
Finns det något annat linux OS som är "bättre" än Ubuntu? gärna ganska grafiskt då jag inte är speciellt van vid linux.

Mvh
rain007

Mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Egentligen behöver du inget sånt, iaf om du har en router före datorn.

Men brandvägg följer med i form av iptables, inte det lättaste att lära sig dock. Finns shorewall som gör det lättare.

Antivirus vet jag inte, och tvivlar starkt på att det behövs alls då det finns väldigt lite virus till linux jämnfört med windows.

Sunt förnuft är ändå det bästa skyddet.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

En annan form av skydd du kan använda är NoScript-tillägget för Firefox. Bland de största säkerhetsriskerna för vanliga användare är osäker hantering av interaktivt innehåll i webbläsare.

Permalänk
Medlem

En simpel brandvägg är firestarter.
Ett gratis/fritt antivirus program är clamAV.
Tror att båda finns i standard repos.

OpenSuse 11.0 är ganska smidigt men jag tror du mår bäst av att ligga kvar i ubuntu en stund till.

Var inte rädd för att anväda terminalen. Du lär dig hitta andra & snabbare vägar att göra saker då.

Permalänk
Avstängd

Aysia en av Ubuntuforums staff har skrivit en bra sida om säkerhet

http://www.psychocats.net/ubuntu/security

Det allra viktigaste rådet....

"Don't be dumb. That's right. You can have your firewall all set up and encryption, etc., but if you're dumb, the battle is lost. A lot of security breaches come through social engineering. Don't give your password away. Don't click on links in emails. Don't open attachments from people you don't know. Don't be dumb. "

Sedan att inte falla för frestelsen att ta bort sudo och köra med root rättigheter.

Wine och "Dont be dumb" är väl kanske en utmaning för vissa.

Att smälla av en "skitig crackfil" förpestar hela Winemappen om man har otur men
ger då inga systemrättigheter för diverse "bus" som i Windooze...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Permalänk
Medlem

Firestarter funkar rätt bra. Funkar typ som vilken mjukvaru brandvägg som helst till win.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

firestarter är väldigt lätt att sätta upp.
Förutom ClamAV så har även avast en linux version, hur den funkar vette gudarna.

Permalänk
Medlem

jodå

Panda har ett komplett säkerhetspaket till Linux. Brandvägg, mail, on-access osv. Annars har AVG och Avast gratis antivirus också, men de är bara just antiVirus, och enbart on-demand (att scanna på begäran, inte i realtid), liksom Clam.

Flera av de större företagen har också viss Linux programvara, (Avira, Kaspersky, McAffee etc) men den riktar sig mer uteslutande mot servers osv. Panda är det som mest liknar ett vanligt komplett pc-paket, vad jag vet. Även priset typ.

Här är en bra, men engelskspråkig länk, om säkerhet och Linux.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=765696&nojs=1

Men även Panda har en bra genomgång på sin sida.

-pG

Permalänk
Medlem

Kolla här, http://www.linuxportalen.se/articles/2008/05/06/brandv-gg-med..., vad Jonas Björk skriver om brandväggen som kommer med Ubuntu 8.04...

"Med Ubuntu 8.04 kom ett enkelt program för att konfigurera brandväggen i Linux. Programmet heter ufw och här går vi igenom hur det fungerar."

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Okej super tack,
då får jag prova med firestarter och clamAV tror jag.

jag har som sagt tänkt att gå över till linux, jag tänkte även installera linux på min htpc.

För att föra över filer via nätverket från PC till HTPC hur gör jag det enklast? FTP?
vilket ftp program skall isåfall användas?

har ni några tips på bra mediaspelare till linux som skall användas på htpc'n? jag kommer spela upp .avi med subtitles .srt och .mkv med subtitles samt vanliga dvd filmer på skiva.

/R

Visa signatur
Permalänk
Medlem

SMB tror jag är lättast bara att höger klicka på mapp "share folder" och välja att alla skall ha access till den.
eller NFS finns också kanske inte så jätte lätt.
för musik rekommenar jag amarok och för film VLC.
dvd filmer är lite krångligare men det går, jag har aldrig gjort det. eller för den delen försökt.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Medlem

okej, tack!

varför är det krånligt med dvd filmer?

/R

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Avast finns även till linux, om du har windows i datorn oxå, kan du göra virus kontroll från linux på windows hårdiskarna.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.