Pioneer siktar mot 400 gigabyte Blu-ray

Permalänk
Medlem

fast låt mig gissa, första versionen av skivan kommer bara stödja 60GB, sedan 70, 80 och sedan 100

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Och dom här skivorna kommer att kosta...? Väääldigt mycket mer än vad BD gör idag.
Kommer man kunna få tag i sådana här själv? Troligtvis inte då det är väldigt svårt att få tag på BD skivor med dubbla lager.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

ha nice 400 gig. Dagen kommer allt närmare då jag måste tvinga mig att läsa av och modernisera min DVD-skiv arkiv på ca 700 DVD:er *panik*

Håller med att optisk lagring kommer inte att dö ut, däremot borde de sätta på en skydd på skivan som man gjorde på minidisc tidigare...Annars känns inte ens blue ray aktuellt just nu...ska kolla på prisjakt vad BD-RW enhet kostar...om typ 2 år eller nåt.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

antar att den här var riktad åt mitt håll, lite vagt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Så du säger att ingen av valfria datalagringsteknologier kommer någonsin att dö ut? Där har du helt klart fel. Om du säger att det alltid kommer finnas datalagringsteknologier, duh, nähä... vem tror något annat..

Problem med skrivor och laser är ju att ljuset i skivan sakta men säkert sprider ut sig och "försvinner" och efter ett tag blir obrukbar. Samt om du skulle vara klantig och lämna en skriva i solen så får du se vad som händer.

Det behövs med andra ord ny lagringsmedia för inget av de nuvarande alternativen är särskilt beständigt. Man skulle ju i vart fall vilja ha åtminstonne 50 års beständighet och dit är det långt kvar.

nej jag säger att fysiska media alltid kommer distribuera film. till skillnad från de många förvirrade typer som tror på fullt allvar att nedladdningsmedia snart kommer slå ut fysiska media för det. möjligen kommer det om mycket lång tid att bli ett fullgott alternativ, men en ersättning? aldrig.

faxa gärna in din vetenskapliga avhandling om hur DVD-skivor förstörs genom ljusevaporering till Illustrerad vetenskap...

50 år är just vad skrivbara optiska media av bra kvalitet sägs ge idag. givetvis har ingen faktiskt testat det i praktiken, av uppenbara orsaker. pressade bör räcka för vem som helst redan, tror inte barnbarnen har nått intresse av att ärva min StarTrek-samling eller inoljade lesbianer vol 14-21 etc.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Varför då, en skiva har ju MYCKET längre livslängd än en hårddisk. Det är snarare osäkert att lagra på hårddiskar. Såvida man inte håller på och repar sina skivor med nycklar ska det nog gå bra.

Är inte det nedre lagret (plasten) på Blu-rayskivorna mer eller mindre orepbart?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Min senaste USB HDD var på 1Tb och kostade 1700 spänn. Då fick man med allt man behövde för att plugga in den och säkerhetskopiera vad man ville.

Att kopiera min raid på 750gb till optisk lagring skulle ta så lång tid att jag förmodligen struntat i det. Nu bara pluggade man in den, startade kopieringen och gick därifrån.

Dock vill jag lägga in ett önskemål om NTFS formaterade diton som kan hantera filer större än 4gb och kryptering för att det ska bli helt användbart.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Priset behöver gå ner först och främst. Är knappast prisvärt att kopiera till blueray idag.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Att investera stora pengar i optiska medium som konsument är helt fel, speciellt med fokus på lagring. Det är billigare med en 1TB-hårddisk och en liten 200GB:are än att skaffa en sådan här BluRay-skviva på 400GB.

Sony med sina dåliga skämt.

Permalänk

Det ni verkar glömma är att Blu-ray har bättre skydd mot repor än vad cd/dvd har ...så jag kan tänka mig att detta inte är så dåligt...bara dom inte kostar alldeles för mkt

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC