STIM vill legalisera fildelning med avgift

Permalänk
Avstängd

Om man leker med tanken att alla går med på det Stim vill och så upptäcker dom att vi inte lyssnar på det som media världen tror!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter som ett riktigt bra förslag. Själv laddar jag redan upp information om vad jag lyssnar på till last.fm, att STIM också skulle få tillgång till den informationen ser jag inte några problem med alls. Bara bra att musikerna som skapar musiken man gillar får pengarna.
Vad jag har hört så bör avgiften hamna på drygt 50kr vilket låter är helt ok.

Permalänk

Allt lät bra tills de nämnde gränsen :/ själva nedladdningen i sig kommer ju inte kosta dem något och om de endå får betalt så varför sätta gränser?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
För min egen del så är det inte alls bra att det bara blir några skivbolag, jag lyssnar mest på metal och vad jag vet så har inte dom största bolagen något metalband alls. Om dom fyra största bolagen (jag tror det finns fyra stora och sedan ett antal mindre/små) är med på det så kommer det ju inträffa. Då kommer det antagligen inte vara något alternativ för mig då deras (om det bara blir dom fyra stora) musik inte är något att ha, enligt mig, och jag ändå inte får ladda ner "min" musik lagligt. [/B]

Så soklart att det är så dom vill ha det, samhället vill inte ha musikintresserade människor för dom vill inte åt skiten på radio så dom tjänar inga pengar på dom.

Ställer min fråga: Va kommer alla DIY band att göra? Eller skivbolag som to live a lie, 625thrash, noescaperecords.
Ska dom få va med och ta del av kakan måntro? Skulle inte tro det, inte tillräckligt mycket pengar involverat.
Och hur ska man då få reda på om några band som inte promotas alls i tv, radio osv. Befängt.. (Eller lyssna på det dom gör överhuvudtaget då det är olagligt att ladda ner vad dom gjort.)

Eller dom stora metalbolagen för den delen? Nuclear Blast, Relapse och allt va dom heter.

Så himla otroligt gött att sammhället styrs så hårt av pengar och media.

Nej fy fan, mer pengar till dom som lever i överflöd och mindre chans till dom med något vettigt att framföra att höras! Enda rätta.

Permalänk
Medlem

Det är märkligt det aldrig pratas om detta i fildelningsdebatter

Varför ingår bara musik och inte tv-serier och filmer?

I Sverige har vi många tv-kanaler genom TV1000 och Canal Plus där man genom abonemmangsavgift på c:a 200kr per månad får tillgång till hundratals filmer och tv-serier som filmbolagen får ersättning av. Varför skulle inte det funka med laglig fildelning?

På internet finns det de företag som för en månadskostnad kan hyra obegränsad antal film per månad. Nackdelen här är att man måste skicka tillbaks dom, så återigen, varför skulle det inte funka med tv-serier och film med laglig fildelningsabonnemang?

Hur kommer det sig att filmbolagen inte går back på detta?

Om man köper en månadsabonnemang för att hyra film och är jävligt snabb så blir det ju ändå ett par filmer per månad

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, även om denna lösningen innehåller brister är det ett steg i rätt riktning. Att alla laddar upp/ner som vanligt men STIM håller reda på vad som lyssnas på och kompenserar de berörda låtskrivarna och artisterna är väl bra. Detta innebär ju även att de artister som faktisk är mest populära får pengar, oavsett om det är underground eller mainstream.

Sen blir det lagligt kan tex SR öppna sitt arkiv, allt behöver inte lösas med torrent, DC etc utan det kan finnas stora servrar med musik i BRA kvalité välsorterade osv.

Visa signatur

/ Domini

Permalänk

här finns det många frågor som kan diskuteras:
det finns ju lagliga nedladdningstjänster. de låtarna spelas ju också upp och registeras då också. alltså låtar man redan HAR betalat för, plus låtar man redan har på cdskivor som man konverterat till mp3format. sedan lyssnar jag på okända artister med minimalistisk musik ibland. får de också sin del?. vilka artister som spelas ska visst kollas med hjälp av mp3-taggar. man kan ju ändra det om man vill.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
här finns det många frågor som kan diskuteras:
det finns ju lagliga nedladdningstjänster. de låtarna spelas ju också upp och registeras då också. alltså låtar man redan HAR betalat för, plus låtar man redan har på cdskivor som man konverterat till mp3format. sedan lyssnar jag på okända artister med minimalistisk musik ibland. får de också sin del?. vilka artister som spelas ska visst kollas med hjälp av mp3-taggar. man kan ju ändra det om man vill.

Är man smart så skriver man en trojan som ändrar MP3 taggarna till "marcusnns - favvolåt" och sprider det bland folk via torrents. Sen går man själv med i STIM och plockar in hutlösa mängder cash då nästan ALLA lyssnar på dina låtar konstant.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

STIM försöker i alla fall gå fildelarna till mötes, det är mer än vad man kan säga om någon annan. Dess värre misslyckas det fatalt med att lägga fram ett bra och realistiskt förslag;

* En gräns är inte möjlig. Dels skulle jag själv inte kunna finna mig i det och dels tror jag inte att det skulle vara tekniskt möjligt. Inte när det nämnde som tidigare att det inte handlade om något centralt "system" som man skulle ladda ned musik ifrån, utan att det skulle registrera dem vanliga nedladdningarna som man gör med t.ex. bittorrent.

* Vem vill att det registreras vad du lyssnar på för musik? Det finns bättre alternativ, kolla listor på trackers eller last.fm

* Avgiften täcker bara (svensk?) musik. Fildelar man också film som kommer du ju fortfarande kunna åka dit, ska detta bli ett attraktivt alternativt så får media-branschen gå ihop och snacka sig samman.

* Avgiften täcker bara nedladdning. Laddar du upp musik så kan du fortfarande åka dit (undra hur någon skall kunna ladda ner då...). Detta tyder på att STIM inte ens satt sig in i den teknik som används för fildelning (som bittorrent).

Mer artiklar:
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_1271547.svd
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_1241077.svd
http://www.idg.se/2.1085/1.162693
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=771869
http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDocuments/32062C8E...
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=400060

STIM har betalt en professor för att göra en lite research om fildelning och hur det fungerar, tyvärr fick de i alla fall inte all fakta rätt (bland annat refererar han till BitTorrent som ett fildelningsnätverk). Ni kan läsa dem två PDF:er som det resulterade i;
http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/alldocuments/F731BDCE...

Jag tror på grundidén, jag är villig att betala en mindre summa pengar i månaden, men då skall det innebära åtalsimmunitet, rätt av. Ett alternativ som bara är begränsat till ett antal svenska artister är inte speciellt åtråvärt. Själv laddar jag nog ner så pass lite svensk musik så att det antagligen skulle vara mycket billigare att köpa det direkt i butik istället.

Permalänk
Medlem

Tycker att det skulle vara smart att göra en laglig trackersida, där filmbolag och musikbolag lägger ut allt, så ska det kosta att vara medlem, tex 100spänn i månaden. Obegränsad tankning osv. De skulle tjäna mycket på det tror jag.

Permalänk
Medlem

ser mycket positivt på detta, inte bara för att jag arbetar i uppdrag för stim, utan för att det faktiskt skulle vara mycket trevligare att helt legalisera fildelning mot en avgift.

har själv stått för en hel del förslag, får se vad som händer. Det är ju inte bara för STIM att komma med förslag, myndigheter måste ju godkänna dessa, men ännu så står det på förslagsstadiet, men som sagt, jag ser positivt på detta och hoppas på en framtid med säker och laglig fildelning med hjälp av mjukvara liknande den vi ser för "olaglig" fildelning.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Ähh. Slopa STIM och låt den svenska kungen göra samma jobb. Bli nog lika bra.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Låter som en ohållbar och ganska dålig ide...
Det är fortfarande samma visa, de ska ha kontroll på min dator osv.
Fuck that
Det SA3L säger är visdom...

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Kan ju absolut inte gälla vissa låtar osv. Måste gälla ALLT! Precis som den extraavgiften på till exempel CDR skivor gör. Fattar dom inte det själva så kommer dom aldrig få nått betalt.

Jag är beredd att betala men då ska alla potentiella nedladdare vara med och göra det (som alla som köper CDR skivor oavsett användning) samtidigt som jag inte ska behöva fundera på om just den specifika låten är okey eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TorUlf
Jag är beredd att betala men då ska alla potentiella nedladdare vara med och göra det (som alla som köper CDR skivor oavsett användning) samtidigt som jag inte ska behöva fundera på om just den specifika låten är okey eller inte.

det är idioti, du menar alltså mao att alla som har en internet förbindelse ska behöva betala kanske 100-200kr/månad oavsett om man laddar ner eller inte. Det vore fullständigt oacceptabelt!!! och kommer att innebära att laglydliga internet användare kanske inte ens har råd att ha kvar sin internetförbindelse, sjukt dåligt förslag rent ut sagt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
det är idioti, du menar alltså mao att alla som har en internet förbindelse ska behöva betala kanske 100-200kr/månad oavsett om man laddar ner eller inte. Det vore fullständigt oacceptabelt!!! och kommer att innebära att laglydliga internet användare kanske inte ens har råd att ha kvar sin internetförbindelse, sjukt dåligt förslag rent ut sagt.

Om alla betalar så blir de ju betydligt billigare. Och några jävla 200 kan dom stoppa i arslet. Det syns ju i hur många undersökningar som helst att måååånga piratkopierar och att några få som inte gör det dras med ja så är det ju med en massa annat också. Jag betalar tv licens fast jag inte ser på svt, min mor betalar extra avgift på cdr skivor fast hon bara bränner sina egna bilder. Och framföallt så betalar jag en jävla massa annan skatt för att en massa arbetslösa, sjuka, pappalediga, handikappade mm fast jag inte är det!

Det är ju dessutom bättre och billigare för hela samhället om vi slutar slänga stora pengar och använder polisen resurser bättre än att jaga piratkopierare vilket vi alla får betala en massa för nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TorUlf
och att några få som inte gör det

jag tror du starkt överskattar antalet piratkopierare (visa mig en undersökning gjord utav något riktigt opinionsinstitut) och förhållandet här på sweclockers är absolut inte representabel för hela befolkningen. Jag försvarar absolut inte verken tv-licensen eller kasettersättningsavgiften, de är också fel, men vi ska väl inte använda två felaktiga avgifter för att motivera en tredje?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
jag tror du starkt överskattar antalet piratkopierare (visa mig en undersökning gjord utav något riktigt opinionsinstitut) och förhållandet här på sweclockers är absolut inte representabel för hela befolkningen. Jag försvarar absolut inte verken tv-licensen eller kasettersättningsavgiften, de är också fel, men vi ska väl inte använda två felaktiga avgifter för att motivera en tredje?

Dom undersökningar som jag brukar höra är på tv, radio eller tidningar och dom brukar vara på hela befolkningen och inte sweclockers medlemmar. Minns inga siffror så nämner inga, men även om det inte är 100% av befolkningen så är det nog en stor del av internetabonnemangen som används för det eftersom det oftast är en förälder som står för abonnemanget hemma och på det så är det inte alltid men ofta minst en ungdom som piratkopierar lite eller stort

Sen håller jag med dig om att det liksom kassetavgiften och tvlicensen inte alltid är så kul sätt. Men det är effektivt.

Lite vidare funderingar får mig dock att vilja ha undantag för företags abonemang och eventuellt långsamma anslutningar som inte är så lämpliga för nedladdning. Så påstår inte att hela idén är vattentät, men alla blir aldrig nöjda.

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan föreställa mig vara ok är att internetoperatören ger sina kunder ett val:

1) Jag fildelar, lägg till 100kr på min räkning
2) Jag fildelar inte

De som väljer alternativ 1) får ett ip-nummer i en viss serie och dessa får åtalsimunitet. Allt vad antipiratbyrå, polis etc. vet om att dessa ip-nummer är fredade.
De som väljer alternativ 2) får ett annat ip-nummer och dessa får bli påhoppade precis som idag, eller t.o.m. värre än idag.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Det enda jag kan föreställa mig vara ok är att internetoperatören ger sina kunder ett val:

1) Jag fildelar, lägg till 100kr på min räkning
2) Jag fildelar inte

De som väljer alternativ 1) får ett ip-nummer i en viss serie och dessa får åtalsimunitet. Allt vad antipiratbyrå, polis etc. vet om att dessa ip-nummer är fredade.
De som väljer alternativ 2) får ett annat ip-nummer och dessa får bli påhoppade precis som idag, eller t.o.m. värre än idag.

hmmm ja bara man får de att fungera så vore det ju nått. Men kommer fortfarande att gå åt en massa resurser till att jaga dom som inte betalar, för såna kommer det ju att finnas på bekostnad av dom som betalar. Den kostnaden slipper man ju bara om man helt legaliserar det mot en fast avgift för alla.

Vi får väll runda av lite här, tror vi båda har gjort oss tydliga vad vi tycker.

Permalänk
Medlem

Vad är nästa steg? Betala extra på ditt internetabonemang så kan du ladda ned p-rullar gratis?
Nä vet jag, lägg ned STIM, det är förlegat och låt artisterna tjäna pengar på konserter, tillbehör, accessoarer med mera. De måste ju förstå att de inte kan ha miljonlöner längre. Välkommen till verkligheten och skaffa ett riktigt jobb vid sidan av.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Vad är nästa steg? Betala extra på ditt internetabonemang så kan du ladda ned p-rullar gratis?

Vadan detta plötsliga utbrott? Lösningar som denna vore väl väldigt smidiga, om nu tillräckligt många skulle hoppa på tåget och utbudet var tillräckligt stort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vadan detta plötsliga utbrott? Lösningar som denna vore väl väldigt smidiga, om nu tillräckligt många skulle hoppa på tåget och utbudet var tillräckligt stort.

Tycker inte det är smidigt överhuvudtaget. Bara ett genomskinligt försök av STIM att främja sina artister genom att försöka få ut de sista pengarna av en skivmarknad i kris.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Fin ide, men kommer förmodligen inte att hålla. Kommer ju garanterat att ta bort en del fildelare, men folk kommer ju säkert skaffa programmet, betala avgiften och sen skaffa något som gör så programmet buggar ur. Så de kanske ser ut som någon tankat 5 låtar men i verkligheten tankat hur mycket han/hon velat.

Tror program inte kommer funka!

Men men, dom är på rätt väg iaf.

Visa signatur

pff

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Tycker inte det är smidigt överhuvudtaget. Bara ett genomskinligt försök av STIM att främja sina artister genom att försöka få ut de sista pengarna av en skivmarknad i kris.

Jag ser inte problemet, om ett antal artister (helst många) går med på att folk mot en avgift får fri tillgång till deras verk och folk är beredda att betala finns väl bara vinnare (om man bortser från traditionella skivbolag)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag ser inte problemet, om ett antal artister (helst många) går med på att folk mot en avgift får fri tillgång till deras verk och folk är beredda att betala finns väl bara vinnare (om man bortser från traditionella skivbolag)?

Jag ser verkligen problemet med att de skall "inkränkta" på ens personliga integritet med ett program skall skicka data till STIM över hur mycket du laddar ned. Ett mycket dåligt förslag, isåfall bättre att att lägga på en bredbandsskatt som gör att all fildelning tillåts och staten kontrollerar det och betalar ut pengar till diverse organisationer.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Vi betalar redan pengar för "kopiering". Det kallas kasettavgift och den togs inte bort när nerladdning av upphovsskyddat material blev kriminaliserat.

De får både äta kakan och ha den kvar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag ser verkligen problemet med att de skall "inkränkta" på ens personliga integritet med ett program skall skicka data till STIM över hur mycket du laddar ned.

Låt då bli att installera programmet, betala inte avgiften och köp din musik på traditionellt sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Vi betalar redan pengar för "kopiering". Det kallas kasettavgift och den togs inte bort när nerladdning av upphovsskyddat material blev kriminaliserat.

Kasettavgift gäller kopiering av kasetter och liknande, inte nedladdning. Ett enkelt sätt att slippa betala skulle annars vara att låta bli att köpa skrivbara skivor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Låt då bli att installera programmet, betala inte avgiften och köp din musik på traditionellt sätt.

Kasettavgift gäller kopiering av kasetter och liknande, inte nedladdning. Ett enkelt sätt att slippa betala skulle annars vara att låta bli att köpa skrivbara skivor.

För det första skulle deras förslag slå undan benen för de sista kvarvarande cd-affärer. För det andra agerar STIM som en "fogde" som låtit sig få befogenheter att samla in pengar från skrivbara skivor med mera. Min åsikt är att de skall inte ha en krona mer, för snart vill de väl att vi skall behöva betala för varje MB på en hårddisk också.

Vad är det för förslag? Låt bli att "köpa" skrivbara skivor? Är du för FRA-lagen också? Låt bli att surfa är det ditt förslag då eller?
EDIT stavfel

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Vad är det för förslag? Låt bli att "köpa" skrivbara skivor? Är du för FRA-lagen också? Låt bli att surfa är det ditt förslag då eller?

Själv köper jag väldigt få skivor, så för min del skulle det fungera. Jag förespråkar inte lagen, mest för att den verkar tämligen ogenomtänkt (se här till exempel: http://www.schneier.com/essay-163.html), men ingen borde väl förvånas över att dagens kaotiska situation (nu tänker jag främst på piratkopiering) förr eller senare kommer att förändras?