Microsoft Windows 7 redan 2009

Permalänk
Avstängd

Windows 7 blir nog bra! undra hur skyddet mot kopier blir?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Nee jag sa väll lite fel i min förra post. Det är inte gamers som dominerar marknaden. Men dom börjar ta över, jag menar nämn ett företag som inte riktar sig mot gamers nu. Spel industrin är större än någonsin, och fortsätter att växa starkt varje år. Så igentligen så är väll mitt "Gamer OS" bara en tidsfråga. Lite skoj va att det va folk som höll med mig lite, så om fler folk tänker osm mig så lär vi ju får se ett sådant här OS inom en snar framtid.

Visa signatur

|i5 2500k @ 4.6 Ghz|GeForce 560Ti|Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE||Creative SB X-Fi EXTREME GAMER| SteelSeries 7H|

Permalänk
Hedersmedlem

Quakey, inte för att jag tillhör gamer entusiasterna (jag tappar intresset så fort enär det finns så mycket annat intressant att göra), men det du talar om kan mycket väl bli en verklighet... utanför Microsofts domän.

En liten artikel med analys om Suns Darkstar Wonderland plattform väl värd att läsa: http://pacificrimx.wordpress.com/2008/02/27/day-two-sun-werc/

Eftersom den utvecklas open-source kommer den naturligtvis att vara portabel till ett flertal operativ system inklusive Windows, men detta kan ju mycket väl göra det möjligt att skapa typ Linux eller OpenSolaris system enkom för syftet.

Det här är kanske inte riktigt vad du tänkte på, men ändå kan det mycket väl vara det som sätter agendan för framtidens spelmarknad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Har man en dålig dator får man skylla sig själv, bara att stänga av funktionen. Varför Ska vi med datorer som klara av Vista lida för de snåljåpar som inte köpt en ny dator de senaste 5 åren.
har man inte råd är det en sak men då ska man inte uttala sig att Vista är skit för ens dator inte kalrar av det.

Enkelt sagt jag är en av dessa som aldrig skulle kunna tänka mig att använda vista. Säg du att jag inte har dator som klarar av det men jag kommer enbart skratta åt dig, 3 datorer,
Nr 1: 2,4 ghz dual core, 2 gb ram
Nr 2: 2,4 ghz dual core, 2 gb ram
Nr 3: 3 ghz, 1 gb ram

Edit: Jag har testat vista på nr 3

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Litenskit
Enkelt sagt jag är en av dessa som aldrig skulle kunna tänka mig att använda vista. Säg du att jag inte har dator som klarar av det men jag kommer enbart skratta åt dig, 3 datorer,
Nr 1: 2,4 ghz dual core, 2 gb ram
Nr 2: 2,4 ghz dual core, 2 gb ram
Nr 3: 3 ghz, 1 gb ram

Edit: Jag har testat vista på nr 3

Lite mer ram skadar inte i vista!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Quakey, inte för att jag tillhör gamer entusiasterna (jag tappar intresset så fort enär det finns så mycket annat intressant att göra), men det du talar om kan mycket väl bli en verklighet... utanför Microsofts domän.

En liten artikel med analys om Suns Darkstar Wonderland plattform väl värd att läsa: http://pacificrimx.wordpress.com/2008/02/27/day-two-sun-werc/

Eftersom den utvecklas open-source kommer den naturligtvis att vara portabel till ett flertal operativ system inklusive Windows, men detta kan ju mycket väl göra det möjligt att skapa typ Linux eller OpenSolaris system enkom för syftet.

Det här är kanske inte riktigt vad du tänkte på, men ändå kan det mycket väl vara det som sätter agendan för framtidens spelmarknad.

Den ska jag kolla in nu! Tack för tipset!

Sen ska man ha MINST 4 Gb ram om man vill ha ett flytande vista. Och sen är det inte dyrt att uppgradera? Du får 4 Gb DDR 2 minnen för under 500 hundralappen. Det som kostar pengar är väll isåfall grafikkorten. Vill du ha ett kort som klarar allt som finns på marknaden får du vara beredd på att punga ut 2-3 tusen kroner för ett kort. Men det är så värt det, Dx10 har ofta egna inställningar i spel så som "Dx10 AA" osv, och det blir ju så mycket snyggare. Just nu har inte jag någon monster dator, men det blir det ändringar på snart.

Sitter med följande:

AMD 64 4000+ Dual Core
4 Gb Corsair XMS2
GeForce 8600 Gt

Så det är ju inget att skryta om, men Vista flyter på fint, ska uppgradera mitt Gfx kort och min CPU snart!

Edit:

Mycket bra artikel! Tack änu en gång!

Visa signatur

|i5 2500k @ 4.6 Ghz|GeForce 560Ti|Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE||Creative SB X-Fi EXTREME GAMER| SteelSeries 7H|

Permalänk
Avstängd

De fixar buggarna, annan design och lanserar den med annat namn - för att tjäna pengar!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Bara dom har en funktion som stänger av allt äckligt flash-helvete som gör att allt tar längre tid är jag nöjd, ala "Windows XP theme".

Permalänk
Medlem

aero det sämsta dem har gjort tycker jag. ämnas för noobs. windows vista basic 64-bit säger jag grymt bra.

Permalänk
Medlem

Visst släpps det 2009, till beta-testerna. Det tog XP ett år att köra igenom betorna, Vista 1 1/2.

Byggs på Vistas kod så ingentinting kommer drastiskt ändras, utan bara förbättras. Kommer troligtvis bygga mycket kring Live! tjänsterna. De som testat milestone releasen säger att det finns utrymme för gadgets i Explorer, ny WMP, paint och Wordpad ska uppdateras, smidigare anslutning till trådlöst nätverk etc.

Det kommer säkert bli bra, precis som Vista + SP1 är ett mycket bra OS. Men att vänta till 2010 med att uppgradera sitt XP känns väl lite väl korkat. Fast funkar det man har och man inte har något behov av att uppgradera så ska man väl inte göra det heller. Spelar man inte spel t.ex kan man väl likagärna sitta kvar på Win 2000.

Finns lite screens på:
http://www.winsupersite.com/showcase/win7_6519.asp

GUI lär utvecklas en del men knappast någon radikal förändring utan baserad på Feedback från Vista användarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vernice
Bara dom har en funktion som stänger av allt äckligt flash-helvete som gör att allt tar längre tid är jag nöjd, ala "Windows XP theme".

Flash-helvete? Vad fan pratar du om? Det finns inget flash i windows, det är Adobes och installeras separat och används inte i det vanliga GUI.

Angående Luna är det något av det värsta MS gjort någonsin i tema-väg. Aero är 1000 gånger bättre. Gillar du inte det går det alldeles utmärkt att gå tillbaka till Windows Classic, vilket finns i både XP och Vista och kommer säkert finnas i Windows 7, alldeles för många nördar på MS och MS huvudpartners som kommer gnälla om det försvinner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Litenskit
Enkelt sagt jag är en av dessa som aldrig skulle kunna tänka mig att använda vista. Säg du att jag inte har dator som klarar av det men jag kommer enbart skratta åt dig, 3 datorer,
Nr 1: 2,4 ghz dual core, 2 gb ram
Nr 2: 2,4 ghz dual core, 2 gb ram
Nr 3: 3 ghz, 1 gb ram

Edit: Jag har testat vista på nr 3

Kan du ta de där igen, förklara gärna vad du menade för jag fattade nada.
Vad är din poäng tex. ?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

1 gigs ram för windows vista är på tok för lite.

Permalänk
Medlem

Men att man behöver MINST 4 GB ram för ett flytande vista stämmer ju inte, flyter på hur bra som helst för mig med 2 GB.

Visa signatur

Toshiba Satellite A300-1K5 :: C2D P8400 2.26 GHz :: Radeon HD3650 :: 4 Gb ram :: 640 Gb HDD :: Win 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bassse
Men att man behöver MINST 4 GB ram för ett flytande vista stämmer ju inte, flyter på hur bra som helst för mig med 2 GB.

Instämmer, den enda gången jag har fått mitt vista att börja tugga på det virtuella minnet är när jag lirade Company of Heroes med DirectX 10 med absolut allting maximerat, minns inte exakt hur mycket spelet drog då men vill minnas att det handlade om 1,8GB.

I övrigt är jag en ganska genomsnittlig användare som brukar ha Winamp / Media Player Classic, något datorspel, MSN samt oftast Photoshop igång (plus givetvis X antal Firefox fönster + lite strömappar). I sådana lägen drar systemet sällan mer än 6-700 Mb RAM (plus det eventuella spelet).

Edit; sedan har det ju givetvis mycket att göra med vad man användern datorn till samt hur man använder den. Sitter man med fyra Visual Studio fönster med gigantiska projekt samt halva officepaketet uppe så är det ju en helt annan sak.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2takt
1 gigs ram för windows vista är på tok för lite.

jo det är ofta för lite, dels på grund av att vista använder allt tillgängligt minne till att "fylla på" med operativsystemet för att det ska kännas snabbare.
dels att vista överlag är mer krävande. 4 - 8 gigabyte är optimalt enligt mig.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
jo det är ofta för lite, dels på grund av att vista använder allt tillgängligt minne till att "fylla på" med operativsystemet för att det ska kännas snabbare.
dels att vista överlag är mer krävande. 4 - 8 gigabyte är optimalt enligt mig.

Trams. Fungerar alldeles utmärkt med 2GB.

XP vs Vista
512MB = 1024MB
1024MB = 2048MB

På ett ungefär

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guffie
Man kan ju alltid önska guld och gröna ängar men allt jag har hört är rykten vilket inte riktigt är något att hänga i julgranen...
Skulle vara kul om dom lyckades gör ett snabbt, litet, säkert, lättanvänt, stabilt OS med bra stöd för tredjeparts tillverkare att göra saker som ex "gamer OS" men som sagt tiden får avgöra, tills dess kör jag vidare på Ubuntu.

det OSet finns redan: window xp med sp2.
xp's fördelar: nu fungerar 99% av drivrutinerna till det.
standard OS: flest användare.
snabbt, även till spel.
bra säkerhet med sp2.

nu när xp har blivit bra, då ska vi börja både med vista och windows 7.
nu börjar det om igen med nya problem, buggar drivrutiner som kommer att fixas
runt 2011-2012. xp fungerar. inse och använd.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
nu när xp har blivit bra, då ska vi börja både med vista och windows 7.
nu börjar det om igen med nya problem, buggar drivrutiner som kommer att fixas
runt 2011-2012. xp fungerar. inse och använd.

Det här resonemanget kan dock, om vissa produktnamn byts ut, tillämpas på i princip alla operativsystem som har fått efterföljare. Vad var det för fel på windows 95 egentligen? (retorisk fråga).

Permalänk

@crant0r

"Byggs på Vistas kod så ingentinting kommer drastiskt ändras, utan bara förbättras. Kommer troligtvis bygga mycket kring Live! tjänsterna. De som testat milestone releasen säger att det finns utrymme för gadgets i Explorer, ny WMP, paint och Wordpad ska uppdateras, smidigare anslutning till trådlöst nätverk etc."

Säkert att du vet vad du snackar om? Jag har för mig att dem redan skrivit en helt ny kärna för Windows "7". Och Screenshots du visar är ju Milestone 1. Dem testar den nya kärnan med Vistas GUI för att se hur smidigt det går.

Och det är väl självklart att det ser ut som Vista. Det fattar väl alla? Kolla bara på Milestone 2 för Longhorn och det ser ut som XP! Milestone 2 för XP ser ut som Windows 2000.

GUI fixas på slutet.

Jag förväntar mig en helt ny look för Vienna. Men vi får se snart när Beta releaserna släpps..

Permalänk
Avstängd

http://www.winsupersite.com/showcase/win7_6519.asp

ser ut som vista! undra vad det har för system krav?!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

@judge

Det ser ut som Vista nu ja men det lär förändras helt när beta släpps ska du se. Systemkrav vet man när man testat betan

Permalänk
Inaktiv

Går det få tag på den lagligt nånstanns?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solojuve1897
@judge

Det ser ut som Vista nu ja men det lär förändras helt när beta släpps ska du se. Systemkrav vet man när man testat betan

Vad ska förändras? hoppas dom inte tar bort indexeringen!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Litenskit
Enkelt sagt jag är en av dessa som aldrig skulle kunna tänka mig att använda vista. Säg du att jag inte har dator som klarar av det men jag kommer enbart skratta åt dig, 3 datorer,
Nr 1: 2,4 ghz dual core, 2 gb ram
Nr 2: 2,4 ghz dual core, 2 gb ram
Nr 3: 3 ghz, 1 gb ram

Edit: Jag har testat vista på nr 3

3ghz pentium 4 eller? och 1 Gb ram.. Det känns som minimum i XP. Det är nog jag som skrattar åt dig ang. ditt uttalande. Som jag skrev, testa inte vista med en skitddator.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det här resonemanget kan dock, om vissa produktnamn byts ut, tillämpas på i princip alla operativsystem som har fått efterföljare. Vad var det för fel på windows 95 egentligen? (retorisk fråga).

felet var att det krashade väldigt ofta.
med windows xp installerat har det aldrig krashat för mig.
där fick du svaret.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Hedersmedlem

Re: ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
felet var att det krashade väldigt ofta.
med windows xp installerat har det aldrig krashat för mig.
där fick du svaret.

Retorisk sade jag ju (för tre månader sedan). På samma sätt har ett antal av bristerna i xp korrigerats i vista, numera är det till exempel uthärdligt att vara inloggad som något annat än administratör. Säkerhet överlag har aldrig varit xps grej, även om det har blivit bättre med åren. Rykten gör gällande att framtida windowsversioner till exempel även kommer vara modulärt uppbyggda, vilket kan leda till att de inte kräver lika mycket av den maskin de skall köras på, så intressanta nyheter kan komma även i framtiden.

Permalänk
Inaktiv

Kul med dom som kommer sitta med XP om 5 år, haha.

Permalänk

Micro$oft nämnde att de fick stora problem med sitt operativsystem efter XP och fick börja om på nytt igen.
Sen kom Vista, sen vet vi alla hur det gick.
Men någon som vet vad som hände igentligen? Vad som gick snett så de fick börja om från nästan scrach?

Hade varit kul att veta.