Gateway trasig - 300kr returfraktavgift

Permalänk
Medlem

Gateway trasig - 300kr returfraktavgift

Ja, 2 portar på min linksys-gateway dog på något vis under tiden jag var på semester. Fick ett RMA-nummer av linksys nästan direkt och sprang glatt iväg för att skicka tillbaka den.

Det visade sig dock att frakten till Linksys RMA-avdelning i Nederländerna kostade runt 300 spänn vilket kändes väldigt tungt i och med att gatewayn i fråga kostar 500 kr ny.

Finns det inget sätt att få tillbaka fraktpengarna?
Ska det verkligen vara så att om något täcks av garantin så ska man ändå själv behöva stå för returfrakt av den trasiga varan?

EDIT: Jag får dock erkänna att jag inte var så jävla slug, kunde skickat tillbaka den till dustinhome där den var köpt istället.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Hedersmedlem

Ja, visserligen rekommenderar Dustin att man ska ta ärenden direkt med tillverkaren för att det ska gå snabbt men däremot så har iallafall jag alltid fått fraktlappar antingen från Dustin eller från tillverkaren så här verkar det fallerat någonstans. Kontakta DustinHome direkt och prata med dem.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Fraktvillkor: ...Kunden ansvarar för kostnaderna för expressfrakt av ersättningsenheten och frakt av den defekta enheten till Linksys, inklusive alla avgifter som kan inkludera, men inte är begränsade till, tull- och WEE-avgifter samt alla tillämpliga skatter.

Från Linksys, har dock skickat ett mail till dustin!

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Westbound
Ett garantiärende skall ske utan kostnad för kunden. Om du visar upp kvittot för dustinhome så bör de gå med på att återbetala summan.

Konsumentverket i Göteborg verkar inte riktigt hålla med, mailsvar från från okt 2005. Eftersom konsumentköplagen senaste revision är från 1990-09-06, så bör det fortfarande gälla.

"Eftersom garantin är ett frivilligt åtagande är det garantins avtalsvillkor som gäller dvs. de har rätt att ta ut en kostnad för frakten.

Per L
Konsument Göteborg"

Citat redigerad från oväsentlig information och efternamn

Hävdar du däremot "fel på varan" (etc fabriksfel) kan man dock få ersättning/skadestånd för frakt o dyl om du reklamerar till säljaren.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur är det nu, om felet uppstår inom 6 månader så är det företaget som ska bevisa att det inte handlar om fabrikations fel och om det är efter 6 månader så är det upp till dig som köpare att visa att det är ett ursprungligt fel?

Så om Linksys-routern är <6 månader så bör du väl kunna hävda att det måste ha varit ett fabrikationsfel, d v s någon komponent som redan från början inte har hållit måttet, medan om det är senare så måste du "bevisa" det?

Måste säga att det är snålt av Linksys att kräva betalning för frakten. Jag har skickat både skärm och CD-brännare till ViewSonic respektive Plextor på produkter som gått sönder ca 1 år efter inköp (båda faktiskt via Dustin) och i båda fallen fixade de fraktlappar.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Dustin AB

Hej, RAdoxx!

Det där fixar vi. Vanligtvis brukar Linksys skicka ut förbetalda UPS lappar, det snabbar på det hela. Men om de vill att du ska skicka in det själv så kan vi lösa det också.

Kontakta mig via mail och bifoga ordernummer, felbeskrivning och eventuella ärandenummer du fått från Linksys, så fixar jag det!

jurim@dustin.se

Edit; Ville bara förtydliga att genom att skriva att VI fixar det så innebär det givetvis att vi tar in enheten till oss och löser det den vägen, inte att vi börjar mecka med några frakter till andra länder.

Mvh,
Jüri Martoja
Dustin AB

Visa signatur

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja, Dustin AB

:. Dustin Home på Facebook
:. www.dustinhome.se | www.dustin.se

Permalänk
Medlem

Tyvärr alltså, men jag gjorde misstaget att skicka den till dem redan innan jag skapade tråden. Aja, nu vet jag det till nästa gång...

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAdoxx
Tyvärr alltså, men jag gjorde misstaget att skicka den till dem redan innan jag skapade tråden. Aja, nu vet jag det till nästa gång...

Lol... ytterligare en av de som skriver här innan de kontaktat förhandlaren... då får man stå sitt kast. Dustin får iaf tummen upp för att de försöker göra det rätta här men vad kan man göra när man har sådanahär kunder?

Reklamationsrätt enligt konsumentköplagen och Garanti från förhandlaren gentemot kunden samt Fabriksgaranti kan alla 3 gälla samtidigt (ibland gäller dock fabriksgarantin först efter att garantin från förhandlaren löpt ut). Det är dock så att Fabriksgaranti och Garanti från förhandlaren aldrig kan ställa kunden sämre än det kunden har rätt till enligt konsumentköplagen.

Kort och gått är det alltid garantin, alternativt konsumenträttighet, som ger mest som gäller då de bara kompleterar varanadra. Du bör dock kolla upp vilka skyldigheter du har för att kunna utnytja de olika "skyddsnäten". Konsumentköplagens reklamationsrätt kräver nämligen att du bevisar att ditt handhavande har varit vad man kan förvänta sig att produkten ska hålla till från 6-36 månader medans en garanti kanske befriar dig från detta så länge som den nu gäller... i gengälld så ska det inte kosta dig något om du väljer reklamationsrätten medans garantibestämmelserna kanske kräver dig både på porto samt andra kostnader som kanske tillkommer. Efter 36månader finns inte längre reklamationsrätt och du som kund får glatt nöja dig med garantibestämmelserna om sådana fortfarande gäller (oftast är det ju bara fabriksgarantier som möjligtvis gäller vid detta laget och då kan man förvänta sig en uppsjö av konstiga regler och betingelser).

...och skulle nu detta vara felaktigt så skriv gärna på vilket sätt det är fel, men jag behöver inga flames.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Dustin AB

Det där är ju lätt hänt ibland. Många tillverkare kan sköta äranden mot slutkunder direkt (inkl Linksys). Men vad som gäller dom så kan vi hantera deras garantiäranden via oss, vilket ju är lite smidigare ibland.

Däremot vet jag inte varför de inte skickade en förbetald UPS-fraktsedel till dig, då det brukar de göra när de sköter RMA's direkt mot slutkunder.

Hoppas det löser sig i alla fall Hojta gärna till om det blir några frågor / problem, du har min mailadress.

Mvh,
Jüri Martoja
Dustin AB

Visa signatur

Med vänliga hälsningar,
Jüri Martoja, Dustin AB

:. Dustin Home på Facebook
:. www.dustinhome.se | www.dustin.se

Permalänk
Medlem

Tog 7 dagar innan de registrerat att de ens fått den gamla, nu är den nya satt på backorder.. KANON.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W