Permalänk
Medlem

Chifer

Kann någonn lösa mitt jätte svåra chifer? Inga spojlers tack!

4,5,20,20,1
28,18,
5,14
21,14,4,5,18,19,29,11,14,9,14,7
1,22
6,15,12,11,19
1,20,20,9,20,25,4,5,18
16,27
9,14,20,5,18,14,5,20,6,15,18,21,13

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Glömsk

Ska följa denna tråd med intresse.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

här har du en spoiler.

Dold text
Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ska vi ha en chans att lösa den? Är ju bara siffror som kan betyda vad som helst.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Kanske är åldern på medlemmarna i Chief Josephs stam.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Du bör nog inte skicka några viktiga medelanden med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Hur ska vi ha en chans att lösa den? Är ju bara siffror som kan betyda vad som helst.

Nu blir jag lite besviken på dig. Man kan förstås inte kräva att alla ska kunna lösa ens de enklaste chiffer, men du är ju moderator och det borde du kunna utnyttja lite kreativt. Du skulle t.ex. kunna banna trådskaparen och tvinga honom ge dig lösningen i utbyte mot att få sitt konto upplåst.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy

här har du en spoiler.

Dold text

detta
är
en
undersökning
av
folks
attitzdes

internetforum

?? lite jibbrish i slutet :S

edit: lyckades citera fel inlägg, ohwell

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Här har ni en som är lite svårare.
0110 101101 0 10110
(Tips: Stad och land.)

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Nu blir jag lite besviken på dig. Man kan förstås inte kräva att alla ska kunna lösa ens de enklaste chiffer, men du är ju moderator och det borde du kunna utnyttja lite kreativt. Du skulle t.ex. kunna banna trådskaparen och tvinga honom ge dig lösningen i utbyte mot att få sitt konto upplåst.

Ja, det skulle se ut det.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
detta
är
en
undersökning
av
folks
attitzdes

internetforum

?? lite jibbrish i slutet :S

edit: lyckades citera fel inlägg, ohwell

Va?
Jag fick det till

detta
är
en
undersökning
av
folks
attityder

internetforum

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chif
Va?
Jag fick det till

detta
är
en
undersökning
av
folks
attityder

internetforum

Vågar man gissa att han inte skiljer på 'v' och 'w'?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Här har ni en som är lite svårare.
0110 101101 0 10110
(Tips: Stad och land.)

6 45 0 22 binärt?
Lyckades inte hitta något område med någon kombination av siffrorna som landskod eller liknande =/
Ingen straight-forward bokstavsomvandling heller...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mogelbrod
6 45 0 22 binärt?
Lyckades inte hitta något område med någon kombination av siffrorna som landskod eller liknande =/
Ingen straight-forward bokstavsomvandling heller...

Den lilla bastarden har säkert gjort det så att man först måste göra om det från binärt, sen göra det till bokstäver och sist och slutligen flytta alla bokstäver några steg i i alfabetet.

Ilja är en väldigt slug typ

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mogelbrod
6 45 0 22 binärt?
Lyckades inte hitta något område med någon kombination av siffrorna som landskod eller liknande =/
Ingen straight-forward bokstavsomvandling heller...

Så långt kom jag med, och knappar man in det i telefonen som ett sms blir det "M il 0 ca" Vet dock inte om det har nått med det hela att göra, men det blir ju "ca 0 mil" om man vänder på det...

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XYZ-saft
Så långt kom jag med, och knappar man in det i telefonen som ett sms blir det "M il 0 ca" Vet dock inte om det har nått med det hela att göra, men det blir ju "ca 0 mil" om man vänder på det...

Alltså platsen där Ilja befinner sig just nu!

Det kan inte vara longitud och latitud då?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det fanns en poäng med den här tråden, men den har tillfälligtvis kommit på avvägar.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatom
Det fanns en poäng med den här tråden, men den har tillfälligtvis kommit på avvägar.

Vad var poängen?

Permalänk
Glömsk

Min gissning: zatom bad att ingen skulle posta spoilers. Han ville se hur lång tid det tog tills någon trots uppmaningen publicerade svaret.

Kan vara fel, men det var intrycket jag fick av tråden.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatom
Det fanns en poäng med den här tråden, men den har tillfälligtvis kommit på avvägar.

These are the internets, baby. Var det inte det du ville undersöka?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Min gissning: zatom bad att ingen skulle posta spoilers. Han ville se hur lång tid det tog tills någon trots uppmaningen publicerade svaret.

Kan vara fel, men det var intrycket jag fick av tråden.

Rätt princip, men bara nästan! Jag har tänkt på hur ofta folk på internetforum generellt postar arroganta svar som inte har med frågan att göra. Det vanligaste är att klaga på folks stavning. Min tanke var att skriva in ett chiffer alla som ville skulle klara att lösa. Sedan slängde jag in ett par vanliga stavfel och en särskrivning i frågan. Jag ville undersöka i vilken utsträckning folk skulle klaga på stavfelen, erbjuda hjälp med dyslexi istället för chifferlösningar och dylikt. Nu blev det ju så att säga spolierat i förtid....men det är väl lite svar på min frågeställning också antar jag: man svarar först och läser sedan.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag noterade stavfelen men tror inte man bryr sig om det är sådan liten text. Det är värre när folk skriver flera stycken, och försöker förklara sina problem eller något annat, som man känner att man nästan måste be dem skriva om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Jag noterade stavfelen men tror inte man bryr sig om det är sådan liten text. Det är värre när folk skriver flera stycken, och försöker förklara sina problem eller något annat, som man känner att man nästan måste be dem skriva om.

OMGWTFASGROFLMAOSAYSTHATSFUNNYSHIT!
Du mena väl ändå "långa stycken" å inte "flera styken"?
Skärpning! Du kan likna en medlem och du kan inte ens skilja på stycken och stycken! Du borde skämas!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
OMGWTFASGROFLMAOSAYSTHATSFUNNYSHIT!
Du mena väl ändå "långa stycken" å inte "flera styken"?
Skärpning! Du kan likna en medlem och du kan inte ens skilja på stycken och stycken! Du borde skämas!

Skärpning själv, nu är det lite otydligt vad du menar, men det förekommer till exempel inga stavfel i den text du citerar. Nu är det i och för sig möjligt att han har ändrat, men det var i så fall sex timmar sedan. Och vad menar du med "du kan likna en medlem"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Skärpning själv, nu är det lite otydligt vad du menar, men det förekommer till exempel inga stavfel i den text du citerar. Nu är det i och för sig möjligt att han har ändrat, men det var i så fall sex timmar sedan. Och vad menar du med "du kan likna en medlem"?

Först så skäller du på mig att jag inte kan förklara och sen skäller på du mig och tycker jag inte kan förklara! : (
Och man börjar aldrig en mening med "Och"! >: )
Sen seeer du väl att han alldrig ändrat sitt inlegg, eller är du blind kanske?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Sen seeer du väl att han alldrig ändrat sitt inlegg, eller är du blind kanske?

Om man är snabb att ändra sitt inlägg syns det inte, men i det där fallet hade det som sagt gått flera timmar. Så där illa brukar du väl inte stava, för övrigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om man är snabb att ändra sitt inlägg syns det inte, men i det där fallet hade det som sagt gått flera timmar. Så där illa brukar du väl inte stava, för övrigt?

Och nu min stavning också! >:/

Slut på det roliga, här får ni en enkel chief:

1,137;18,2;6,4;13,5;5,6;14,8;19,910;12,11;15,12;23,13

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

I rest my case.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Hedersmedlem

Haha, jag som tyckte Alakai skojade lite med det han skrev. Men tydligen så blev det en hel grej av det.

Ja, långa stycken är väl värre än flera stycken med stavfel och grammatiska fel, men det är ändå mängden stavfel som är jobbiga. Så man blir väl mer irriterad på en längre text med stavfel än om det bara är en mening eller två. Så med mer text ökar risken att någon påpekar felen skulle jag vilja påstå.