Dualboot med 2 fysiska diskar??

Permalänk
Medlem

Dualboot med 2 fysiska diskar??

Tja! tänkte jag skulle testa Ubuntu på en separat disk och köra vista på en annan. hur gör jag då? tänkte jag skulle köra ubuntu på en gammal 40Gb och vista på min andra 500Gb med 2 partioner. Hur ska jag göra för att få det o funka?

En annan fråga är också hur drivrutiner funkar till Ubuntu(om det nu finns några)?

Tack på förhand!!

MVH

Permalänk
Medlem

Boot secuence i bios, sen väljer du bara vilken hdd du vill starta med.

Visa signatur

dothan 730 . asus p4gd1. 2*512 twinmoss speed premium pc3500 bh-5 . hiper 580w . ati x800pro . 2tb+ . sb audigy 2 zs . nec 3500a . antec p160

Permalänk
Medlem

Okej! finns det ngt annat sätt än att gå in i bios varje gång eller är det de lätaste?

MVH

Permalänk
Medlem

Ha vista installerat och installera ubuntu sen så ordnas dual boot automagiskt.

Drivrutiner till det mesta följer med ubuntu, du behöver oftast inte installera några.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Om du vill kan du installera GRUB som då kommer ersätta det programmet som laddar windows (om windows ligger på första hårddisken), och istället presentera en textmeny där du kan välja vilket operativsystem som du vill boota.

Ofta så installeras drivrutiner automatiskt om det finns några, eftersom linux är så litet på persondatormarknaden så är det desvärre få företag som släpper linux-drivrutiner för lite mer speciell hårdvara, så jag skulle föreslå en googlesökning på den hårdvara du har.

EDIT, Kanske lät som det är ont om drivrutiner, det var inte meningen, det mesta (för mig) har fungerat mycket bra och även om tillverkarna inte bryr sig om linux alltid, så finns det andra som utvecklar drivrutiner och kodar för att få saker att fungera som de ska.

Visa signatur

I \w+ regular expressions.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Ha vista installerat och installera ubuntu sen så ordnas dual boot automagiskt.

Drivrutiner till det mesta följer med ubuntu, du behöver oftast inte installera några.

Tack

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037
Om du vill kan du installera GRUB som då kommer ersätta det programmet som laddar windows (om windows ligger på första hårddisken), och istället presentera en textmeny där du kan välja vilket operativsystem som du vill boota.

Ofta så installeras drivrutiner automatiskt om det finns några, eftersom linux är så litet på persondatormarknaden så är det desvärre få företag som släpper linux-drivrutiner för lite mer speciell hårdvara, så jag skulle föreslå en googlesökning på den hårdvara du har.

EDIT, Kanske lät som det är ont om drivrutiner, det var inte meningen, det mesta (för mig) har fungerat mycket bra och även om tillverkarna inte bryr sig om linux alltid, så finns det andra som utvecklar drivrutiner och kodar för att få saker att fungera som de ska.

Hur ska jag instalera oprativ systemen? vista först och sen ubuntu och sist GRUB eller? och var ska jag instalera GRUB vista/ubuntu?

Det finns inga drivrutiner till moderkortet men Nvidia har drivare speciellt till linux. ska man använda dom då!

Tack

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Hur ska jag instalera oprativ systemen? vista först och sen ubuntu och sist GRUB eller?

Det finns inga drivrutiner till moderkortet men Nvidia har drivare speciellt till linux. ska man använda dom då!

Tack

MVH

Vista först sen ubuntu. Grub är bootloadern som följer med ubuntu och installeras automatiskt och den ordnat dual boot också.

Drivrutiner till nvidia behöver du inte ladda ner från deras sida, när du installerat ubuntu och är inne i det så får du välja att installera proprietära drivrutiner, det är nvidias.

Prova installera allt och kom tillbaka om du har några problem istället.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Vista först sen ubuntu. Grub är bootloadern som följer med ubuntu och installeras automatiskt och den ordnat dual boot också.

Drivrutiner till nvidia behöver du inte ladda ner från deras sida, när du installerat ubuntu och är inne i det så får du välja att installera proprietära drivrutiner, det är nvidias.

Prova installera allt och kom tillbaka om du har några problem istället.

Ska testa och instalera allt o så återkommer jag om det inte funkar!

Tack för alla hjälp och för hoppningsvis så kommer allt funka bra!

EDIT!! har instlerat ubuntu nu och allt funkar bra:D nu kommer det här med att man ska lära sig det också! vill få igång compiz fusion men fattar inte hur linux funkar så lite hjälp skulle uppskattas väldigt mycket!

Tack på förhand!!

MVH