Billigare Nehalem dröjer

Permalänk
Melding Plague

Billigare Nehalem dröjer

Redan slutet av året kommer Intel att lansera en eller flera Nehalemprocessorer för datorentusiaster. Det ser dock ut som att det kommer att dröja till tredje kvartalet 2009 innan Intel lanserar processorer i budget- och mainstreamsegmentet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Nu blev väll folk med e8400/e8500 glada:P

Att dom köpt en cpu som räcker länge alltså:)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det är därför möjligt Lynnfield kommer att släppas först hösten nästa år, och att Nehalem endast kommer att vara en processor för entusiaster en stor del av 2009.

Är inte detta ett missbruk av ordet "entusiast"? Jag ser det oftare och oftare i artiklar och i kommentarer här på Sweclockers.

Om definitionen nu ändrats så betyder det att jag för några år sedan var en entusiast, men att jag nu inte platsar i kategorin.

/Petitess-nisse

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt hade hoppas på en riktig lansering av alla Nahelam cpuer nu till hösten vintern så man kan uppgradera lite.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Avstängd

Nu hänger jag inte med, ska intel gå tillbaka till singelcore?

Hoppas jag fattar totalt fel och dom fortsätter med duo/quad men deras kärnor kommer att fungera/prestera dubbelt upp... hope so

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nu hänger jag inte med, ska intel gå tillbaka till singelcore?

Hoppas jag fattar totalt fel och dom fortsätter med duo/quad men deras kärnor kommer att fungera/prestera dubbelt upp... hope so

Det fungerar som en vanlig quad dvs. 4 kärnor med HT. = "8" kärnor

Permalänk
Medlem

Fyra kärnor och fyra virtuella, har jag för mig?

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd

Förövrigt, benchmarks:

http://www.tomshardware.com/news/intel-nehalem-core,5854.html

Den har 4 kärnor med 2 trådar var, dvs 8 trådar.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nu hänger jag inte med, ska intel gå tillbaka till singelcore?

Hoppas jag fattar totalt fel och dom fortsätter med duo/quad men deras kärnor kommer att fungera/prestera dubbelt upp... hope so

Du måste ha riktigt livlig fantasi och inte vara särskilt noggrann - eller så skämtar du?

Läs igenom artikeln igen.
Nehalemprocessorerna i det lägre segmentet är försenade till hösten 2009.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Du måste ha riktigt livlig fantasi och inte vara särskilt noggrann - eller så skämtar du?

Läs igenom artikeln igen.
Nehalemprocessorerna i det lägre segmentet är försenade till hösten 2009.

Varken eller... eller kanske ändå, lite trött i huvudet just nu

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Krångla till det med 2 olika sockets...

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltic
Krångla till det med 2 olika sockets...

mm, verkligen! Gillar AMDs tanke med en socket som skulle gå att köra nya processorer på länge... dock funkade det bara i teorin som bekant då strömförbukningen på nyare Phenom blev lite för hög.

jaja, s775 höll några år i alla fall, vi får väl vara glada för det lilla!

/zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

hittade ett stavfel

Redan slutet av året kommer Intel att lansera en eller flera Nahelamprocessorer för datorentusiaster

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zonar
mm, verkligen! Gillar AMDs tanke med en socket som skulle gå att köra nya processorer på länge... dock funkade det bara i teorin som bekant då strömförbukningen på nyare Phenom blev lite för hög.

jaja, s775 höll några år i alla fall, vi får väl vara glada för det lilla!

/zonar

ehm, 775 har funnits dubbelt så länge som AM2!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zonar
mm, verkligen! Gillar AMDs tanke med en socket som skulle gå att köra nya processorer på länge... dock funkade det bara i teorin som bekant då strömförbukningen på nyare Phenom blev lite för hög.

jaja, s775 höll några år i alla fall, vi får väl vara glada för det lilla!

/zonar

Dock så är AM2+ faktiskt AM3.. så den kommande AM3 är ett nytt påfund.. Så AMD ljuger om mångt och mycket. Så kommande AM3 processorer kommer inte fungera i alla AM2+ moderkort.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Dock så är AM2+ faktiskt AM3.. så den kommande AM3 är ett nytt påfund.. Så AMD ljuger om mångt och mycket. Så kommande AM3 processorer kommer inte fungera i alla AM2+ moderkort.

Kommer nog att fungera på alla moderkort inom prestanda/entusiast delen, 790X, 790FX och kommande 790GX vilket är tillräckligt för de flesta.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Kommer nog att fungera på alla moderkort inom prestanda/entusiast delen, 790X, 790FX och kommande 790GX vilket är tillräckligt för de flesta.

Skickade in en nyhet angående 790GX häromdagen, men SweC måste älska att skita i nyheter.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

gillar namnet på socklen LGA1366. sätter sig verkligen på minnet... not

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
gillar namnet på socklen LGA1366. sätter sig verkligen på minnet... not

haha, word

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
haha, word

1366
The Stella Artois brewery is founded in present-day Belgium.
Lär ju vara utifrån detta sockeln är döpt. Schysst öl.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zonar
mm, verkligen! Gillar AMDs tanke med en socket som skulle gå att köra nya processorer på länge... dock funkade det bara i teorin som bekant då strömförbukningen på nyare Phenom blev lite för hög.

jaja, s775 höll några år i alla fall, vi får väl vara glada för det lilla!

/zonar

Dock så blev 939 väldigt kortlivat

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Dock så är AM2+ faktiskt AM3.. så den kommande AM3 är ett nytt påfund.. Så AMD ljuger om mångt och mycket. Så kommande AM3 processorer kommer inte fungera i alla AM2+ moderkort.

Vad menar du? AM3 är AM3, den skulle väl alltid vara den första med DDR3 minnen. Sen så har ju "AM3-CPU:erna" även stöd för DDR2 så att dom just skall fungera med AM2+ mobos också. Så vad har de ljugit om?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Bra timing, det är ju ändå dags att gå över till Phenom snart när de revideras för Nehalem kommer vara snuskigt dyr och otroligt icke prisvär tror jag..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Grymt skönt att intel överger den största flaskhalsen sedan seriellporten (ironi) och dumpar FSB så vi äntligen får lite vettig I/O på en annars suverän arkitektur.

Permalänk
Medlem

Första kvartalet 2010 kommer att bli intressant och kanske det svider till i plånboken.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w