Öppna datorbutik i småstad, kan det funka?

Permalänk
Medlem

Öppna datorbutik i småstad, kan det funka?

Jag funderar att starta upp en datorbutik i en liten ort i mellansverige, gärna i en central källarlokal jag spanat in på huvudgatan. Orten, vi kan kalla den Småköping, har ca 5000 invånare och de närmaste orterna (med datorbutiker) ligger på ca 4-5 mils avstånd. Närmaste storstad (100.000+ inv) ca 10 mil bort. Småköping har idag ingen butik där man kan köpa datorer överhuvudtaget. Det finns någon enstaka webbnisse i något garage och ett företag som håller i utbildningar, typ ECDL. Det är allt i datorväg.

Min tanke är att sälja färdiga datorer som jag själv sätter ihop av komponenter som är dokumenterat bra och prisvärda. Här blir SweClockers en stor informationskälla. Dessa datorer delar jag upp i några olika pris- och prestandaklasser. Utöver det tänker jag vara lyhörd mot traktens gamers och se ifall jag även kan tillgodose dessas behov. Jag ska givetvis också sälja komponenter samt erbjuda hjälp med att serva och uppgradera datorer osv. Jag kan åka hem till kunden och installera och se till så att Internet, nätverk och allt funkar som det ska.

Meningen är inte att jag ska ha ett enormt utbud och lägst pris på allt. Men jag vill heller inte ligga mer än 10-15% över de stora webbutikerna.

Finns det någon här som har erfarenhet av (att driva) datorbutik? Hur köper man in produkterna? Av tillverkaren eller av en grossist? Jag har tittat på denna grossist, www.pcb.se, och undrar ifall det är en god idé att bli återförsäljare till en sådan. Hur stort lager ska man börja med? Några enstaka datorer till att börja med, ha lite is i magen och hela tiden ersätta det man säljer plus lite till? Jag är inte så sugen på att ta ett miljonlån och fylla butiken med grejer jag inte säljer, och som jag sedan får ha som fyllnadsmaterial då jag bygger garage hemma...

Jag driver idag ett eget företag som gör dynamiska hemsidor åt företag och föreningar. Det har jag tänkt att fortsätta med, kanske som en del av datorbutikens utbud. Det gör att jag lite grann lägger mina ägg i olika korgar.

Vad tror ni? Kan en ort på 5000 invånare vara i behov av en datorbutik? De närbelägna orterna har heller inga vidare butiker, så jag antar att man kan få en viss marknadsandel även där. De flesta här på SweC köper ju sina datorer från nätet. Men vanliga Svensson tror jag vill gå till en butik där man kan prata med personalen och känna att man kan gå tillbaka om något blivit fel.

Jag är tacksam för all kritik och alla frågor!

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon 64 X2 3600+, 2 GB DDR2, Sapphire Radeon X1550 512MB, Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 + 2 st PATA, Win XP Home SP3. Bärbar: HP Pavilion dv6540eo, AMD Turion 64 X2 mobile TL-56, 15,4" WXGA, 160 GB 5400 rpm HD, 3 GB DDR2, nVidia GeForce 8400M GS 128 MB DDR dedikerat, Ubuntu 8.10 Gnome.

Permalänk
Medlem

Med dagens internetbutiker så tror jag det är en tuff match, men ge inte upp för det :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Med dagens internetbutiker så tror jag det är en tuff match, men ge inte upp för det :).

Jag tror inte att jag konkurrerar i första hand med internetbutiker, utan med OnOff och Elgiganten i de större orterna omkring.

Sen tänker jag att om jag har en extern hårddisk för, låt säga 800 kr. Om då samma disk finns på Komplett för 700 kr så kan det ju ändå vara intressant att handla av mig då man slipper frakten. Man får den dessutom direkt i handen och kan gå hem och fultanka på stubben.

Vilka produkter köper ni nere på butiken på hörnet, och vilka köper ni från nätet? Skiljer det sig något? Ibland kan man ju gå upp några procent i pris bara man får prylen i handen direkt, så funkar i alla fall jag.

Jag är mer rädd för att Småköping är för litet än att alla handlar datorsaker på nätet. Så är den initiala känslan i alla fall. Det finns till exempel en Expert-butik på byn som alltid är knökad med folk som köper paraboler, platt-tv och kameror.

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon 64 X2 3600+, 2 GB DDR2, Sapphire Radeon X1550 512MB, Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 + 2 st PATA, Win XP Home SP3. Bärbar: HP Pavilion dv6540eo, AMD Turion 64 X2 mobile TL-56, 15,4" WXGA, 160 GB 5400 rpm HD, 3 GB DDR2, nVidia GeForce 8400M GS 128 MB DDR dedikerat, Ubuntu 8.10 Gnome.

Permalänk

I en by med 3000+ invånare blev det nyligen ledlagt en datorbutik. Men det bor mycket äldre folk där, och din är nästan dubbelt så stor. Jag tror det kan gå med tanke på att någon försökte i 3000 byn som ligger 6.5 mil från stor stad.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan bli svårt att gå runt på hårdvara utan att ha etablerade kundrelationer, det är nog bättre att börja med service/supporttjänster där du visar upp den fördel du har gentemot nätbutiker och större aktörer - dina möjligheter att på plats snabbt lösa alla uppkommande problem, att med kort varsel dyka upp hemma hos folk och fixa det som strular eller att finnas till hands för rådfrågning etc.
Kanske sondera terrängen hos de företag du har kontakt med, se om de är intresserade av att beställa datorer genom dig, men främst skräddarsy datorer efter kunders önskemål, beställa komponenter, bygga ihop, överklocka, tweaka etc. efter önskemål/plånbok.
Ha ett litet sortiment av lättsåld hårdvara och nödreservdelar, interna/externa hårddiskar, något nätagg, fläktar/flänsar men undvik att lagerföra komponenter som tappar värde snabbt - inga grafikkort, minnen, processorer etc.
Ha också i bakhuvudet att den globala och nationella ekonomin inte precis är i uppgång just nu, många prioriterar ny dator lägre än att ha råd att tanka bilen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ah, många mycket bra synpunkter här. Jag kanske ska börja i den änden. Då kan jag kanske köra hemifrån. Jag har stora utrymmen här, men bor lite off (inte hopplöst off dock).

Mycket bra, det ska jag ta med mig när jag går och lägger mig, förhoppningsvis NU.

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon 64 X2 3600+, 2 GB DDR2, Sapphire Radeon X1550 512MB, Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 + 2 st PATA, Win XP Home SP3. Bärbar: HP Pavilion dv6540eo, AMD Turion 64 X2 mobile TL-56, 15,4" WXGA, 160 GB 5400 rpm HD, 3 GB DDR2, nVidia GeForce 8400M GS 128 MB DDR dedikerat, Ubuntu 8.10 Gnome.

Permalänk
Medlem

den lokala snubben i min hemby (4-5000 skulle jag gissa på) har funnits ett antal år nu.. Byn ligger ca 3mil från större stad med el-giganten, siba etc..

Anledningen till att han finns kvar tror jag är att hans grund står i företag och support till dem.. Känns mer som om konsumentdelen är mer vid sidan av.. fta det står en lapp på dörren "Är ute och blablabla.. Åter kl xx:xx." och lite telenummer å så man kan ringa om det är något akut eller någon spontan fråga eller dylikt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johninho
Jag tror inte att jag konkurrerar i första hand med internetbutiker, utan med OnOff och Elgiganten i de större orterna omkring.

Sen tänker jag att om jag har en extern hårddisk för, låt säga 800 kr. Om då samma disk finns på Komplett för 700 kr så kan det ju ändå vara intressant att handla av mig då man slipper frakten. Man får den dessutom direkt i handen och kan gå hem och fultanka på stubben.

Vilka produkter köper ni nere på butiken på hörnet, och vilka köper ni från nätet? Skiljer det sig något? Ibland kan man ju gå upp några procent i pris bara man får prylen i handen direkt, så funkar i alla fall jag.

Jag är mer rädd för att Småköping är för litet än att alla handlar datorsaker på nätet. Så är den initiala känslan i alla fall. Det finns till exempel en Expert-butik på byn som alltid är knökad med folk som köper paraboler, platt-tv och kameror.

Jag menar inte att du konkurrera direkt emot de, utan att folk beställer från internet mer och mer, med tanke på att det är enklare samt oftast billigare då man kan jämnföra flera butiker på sekunden.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

jag bor i en stor stad 80000+ vi har en seriös datorbutik, en mindre seriös och en som säljer mac saker + elgiganten, expert, expert stormarknad, siba m.m., jag skulle hellre gå ner och köpa t.ex 2 hårddiskar av en lokal snubbe som känns seriös än att beställa från komplett. men om jag skulle göra ett företag på en så liten ort, så skulle jag satsa på marknadsföring speciellt på närliggande orter.

....kanske flummig text men det är vad jag har att erbjuda;)

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Jag menar inte att du konkurrera direkt emot de, utan att folk beställer från internet mer och mer, med tanke på att det är enklare samt oftast billigare då man kan jämnföra flera butiker på sekunden.

Det är ca 10% av alla som vill köpa dator som köper på nätet utan att ha någon som helst personlig kontakt. Folk vill kunna hämta datorerna eller prata med "chefen" i telefon, kolla i butik och allt vad det heter. De flesta nöjjer sig inte med att kolla på nätet och få prata med kundtjänsten o telefon. De som kan saker gör ju självklart det, men stora massan av pensionärer, föräldrar som inte jobbar i IT branschen, barn som inte är intresserade av vilket grafikkort som är bäst vill kunna på ett personligt plan känna att just de är viktigast.

Detta plockar jag från min erfarenhet som butikssäljare av datordelar samt lite undersökningar som gjorts.

Till trådskaparen:

Jag själv har några projekt på ingång som har lite med det här att göra.

Tips dock, börja hemmifrån, då har du inga fasta kostnader och risken att du förlorar pengar blir lägre. Skall du börja hyra lokal har du ju en fast kostnad.

Håll ett litet lager, priserna dumpas ofta på datordelar så ju större lager desto större är risken att du förlorar pengar på att inte fått ut allt innan priserna sjunkigt kraftigt.

Men annars tror jag det kommer gå bra

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Blir nog inte lönande, köping har 24.000 pers men ändå går det väldigt dåligt med lokala datorbutiken.. närmaste större datorbutik ligger dock 50km bort..

Öppna en pizzeria istället, köping har 22-24 st och dom verkar klara sig (1 pizzeria per 1.000pers)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Personligen kollar jag alltid upp de lokala affärerna när jag ska köpa någonting, ligger priset som du säger inte mer än 10% över så brukar jag köpa av dom. Det är mycket roligare och trevligare att gå ner i butiken, småsnacka lite med försäljaren och få sin vara direkt i handen. Den enda gången jag har haft problem var det otroligt skönt att slippa posten och väntan.

Det svåra är vad man ska ha i lager... för mycket är en stor risk, och för lite gör att folk likaväl kan beställa från nätet själva som att vänta på att du ska få hem någonting.

Tycker i vilket fall helt klart du ska försöka om du tror att det kommer gå. Mer datorbutiker åt folket!

Permalänk
Medlem

Skellefteå måste vara en av landets datorbutiks tätaste orterna i Sverige, i centrum finns 4st datorbutiker, två av dem med samma ägare. Just utanför centrum finns två till och 2mil utanför i ett mindre samhälle finns yterligen en. Självklart finns även Elgiganten, Expert Stormarknad och OnOff oxå.

Skellefteå är inte speciellt stort, kanske 80000 personer i hela kommunen. Går det i Skellefteå går det säkert på annan ort oxå, bara man har en bra kundbas, dvs många tonåringar och företag som vill stödja den lokala marknaden.

Permalänk
Medlem

Där jag bor finns det kanske 10000-12000 invånare. Här öppnade en datorbutik för inte så länge sen. Den verkar gå runt riktigt bra, de har dessutom inte skampriser och driver även ett lan-café

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Min hemort (tätorten då) har ca 5000 invånare och två-tre datoraffärer som tycks gå runt...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Ja, jag tror att det finns kundunderlag, datorbranschen har mognat på de flesta plan nu. Precis som att det finns rörmokare, elektriker och snickare i varje håla så finns det plats för en datorbutik i någon form.

Håller på och planerar uppstarten nu. Återkommer om jag behöver tips/stöd/smisk.

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon 64 X2 3600+, 2 GB DDR2, Sapphire Radeon X1550 512MB, Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 + 2 st PATA, Win XP Home SP3. Bärbar: HP Pavilion dv6540eo, AMD Turion 64 X2 mobile TL-56, 15,4" WXGA, 160 GB 5400 rpm HD, 3 GB DDR2, nVidia GeForce 8400M GS 128 MB DDR dedikerat, Ubuntu 8.10 Gnome.

Permalänk
Medlem

Håller med de flesta. Kostar det inte mer än runt 100-200kr mer på den lokala affären så handlar jag där. Skönt att kunna gå dit och byta ifall produkten är sönder, istället för att skicka skiten fram och tillbaka

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm finns inga marginaler. Du behöver volym för att överleva om inte det finns så går det inte.

Så ser det ut idag

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Herrljunga där jag är uppfödd har väl nästan 4000 i tätorten och 10 000 totalt i kommunen. Finns en datorbutik där och den går lika bra som alltid. Att dömma av vad ägarna kör för bilar så lider det verkligen ingen nöd på dem.

Butiken i sig är inte så stor, litet litet visningsrum och sedan så får du ta allt över disk. Inte de billigaste heller. Men det som de verkigen lever på är alla företag i kommunen. Så fort någon större arbetsplats ska byta datorer så handlar de av butiken, ska de anställda ha en hem-pc så kommer den därifrån etc. Tror aldrig att de skulle gå runt på att bara sälja till privatperssoner. Är ett bra namn och företagskunder som drar in pengarna.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Här där jag lever finns det 1 datorbutik som inte ens hade en sata-sladd hemma. Det bor ca 40 000 här xD

Permalänk
Avstängd

Din affärsidé kan fungera , MEN: Ha för allt i världen inget lager hemma, för då går du garanterat i konkurs. Tro mig jag känner fler som har försökt.

Ifall du inte ska ligga mer än 10-15% dyrare än nätbutikerna betyder det att du inte kan har mer än 10-15% påslag på dina produkter. Det är extremt små marginaler på datorprodukter idag och så kommer det att förbli. Om du antar att du skulle beställa hem 10 st datorer för 5000kr st för att ha på lager, och har 10% påslag på detta, då innebär det att du måste sälja 9/10 för att överhuvudtaget gå runt!! Det är inga bra förutsättningar. Men om jag var du skulle jag göra följande:

Eftersom du är kunning på hemsidor och dylikt, skulle du lätt kunna öppna en egen nätbutik som du marknadsför lokalt och använder din lokal som hämtlager. Du skulle även kunna ha ett skyltfönster och lite roliga demoprodukter hemma (ungefär som webbhallen). Det fiins ett antal stora distrubitörer i sverige som hela tiden söker partners (GNT, Techdata, Scribona mfl.)

Fördelen med detta är att du aldrig behöver ha grejer på hyllan. Du kan få hela deras webshop integrerad i din egen, och där kan du själv välja det påslag som du vill ha. Kunden loggar in på din hemsida och beställer, och distubitören gör hela jobbet åt dig. Plockar från lager och levererar direkt till din kund eller till ditt hämtlager.

På detta sätt kan du lägga allt krut på att marknadsföra din sajt lokalt. Och tro mig, folk handlar heller på nätet än i en mörk källarlokal med halvgamla dammiga grejer på hyllan

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
den lokala snubben i min hemby (4-5000 skulle jag gissa på) har funnits ett antal år nu.. Byn ligger ca 3mil från större stad med el-giganten, siba etc..

Anledningen till att han finns kvar tror jag är att hans grund står i företag och support till dem.. Känns mer som om konsumentdelen är mer vid sidan av.. fta det står en lapp på dörren "Är ute och blablabla.. Åter kl xx:xx." och lite telenummer å så man kan ringa om det är något akut eller någon spontan fråga eller dylikt..

Råkar inte vara smedjebacken du snackar om? ^^ Stämmer precis in på butiken här och avstånden till elgiganten osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intifadaman
Din affärsidé kan fungera , MEN: Ha för allt i världen inget lager hemma, för då går du garanterat i konkurs. Tro mig jag känner fler som har försökt.

Ifall du inte ska ligga mer än 10-15% dyrare än nätbutikerna betyder det att du inte kan har mer än 10-15% påslag på dina produkter. Det är extremt små marginaler på datorprodukter idag och så kommer det att förbli. Om du antar att du skulle beställa hem 10 st datorer för 5000kr st för att ha på lager, och har 10% påslag på detta, då innebär det att du måste sälja 9/10 för att överhuvudtaget gå runt!! Det är inga bra förutsättningar. Men om jag var du skulle jag göra följande:

Eftersom du är kunning på hemsidor och dylikt, skulle du lätt kunna öppna en egen nätbutik som du marknadsför lokalt och använder din lokal som hämtlager. Du skulle även kunna ha ett skyltfönster och lite roliga demoprodukter hemma (ungefär som webbhallen). Det fiins ett antal stora distrubitörer i sverige som hela tiden söker partners (GNT, Techdata, Scribona mfl.)

Fördelen med detta är att du aldrig behöver ha grejer på hyllan. Du kan få hela deras webshop integrerad i din egen, och där kan du själv välja det påslag som du vill ha. Kunden loggar in på din hemsida och beställer, och distubitören gör hela jobbet åt dig. Plockar från lager och levererar direkt till din kund eller till ditt hämtlager.

På detta sätt kan du lägga allt krut på att marknadsföra din sajt lokalt. Och tro mig, folk handlar heller på nätet än i en mörk källarlokal med halvgamla dammiga grejer på hyllan

Så du menar att det inte kostar en HEL del att bli kund på tech (om man inte har omsättningen med sig dvs)

Det du beskriver gör redan 1000st små sajter och vad jag vet så går det aldrig ihop. En lokal spelare kan endast överleva på Service,Lokalnärvaro samt kontakter. Tror att det är döfött att ge sig in i detta om man inte har en jäkla erfarenhet av det sedan innan.

Samt att spegla en dist och låta dem göra jobbet kostar en hel del. Deras webshoppar är inte gratis samt fungerar så där.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Om du jämför dig me komplett har du direkt ett fel
de är större än dig

de har mer pengar än dig de har allt du inte har

det du skall ta fram är det det inte har

sen så lär det bli tufft i ca 2-4 år om du sen fått kunder -omsätter typ 3-5 mille o inte har mer än max en anställd eller inhyrd -så kan du snåla o leva på det
men det kan mycket väl hända att du går in på den svarta linjen - så som andra företag ofta gör
startar märker att det inte blir pengar över o snart lägger ner - 2-4 år

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johninho
Jag tror inte att jag konkurrerar i första hand med internetbutiker, utan med OnOff och Elgiganten i de större orterna omkring.

Sen tänker jag att om jag har en extern hårddisk för, låt säga 800 kr. Om då samma disk finns på Komplett för 700 kr så kan det ju ändå vara intressant att handla av mig då man slipper frakten. Man får den dessutom direkt i handen och kan gå hem och fultanka på stubben.

Vilka produkter köper ni nere på butiken på hörnet, och vilka köper ni från nätet? Skiljer det sig något? Ibland kan man ju gå upp några procent i pris bara man får prylen i handen direkt, så funkar i alla fall jag.

Jag är mer rädd för att Småköping är för litet än att alla handlar datorsaker på nätet. Så är den initiala känslan i alla fall. Det finns till exempel en Expert-butik på byn som alltid är knökad med folk som köper paraboler, platt-tv och kameror.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte hur det ska kunna gå runt med det kundunderlaget om det inte är ett mecka för gamers. 5000 pers, genom familjestorlek 3 ger 1600 datorer.

Om du lyckas få 100% marknadsandel så kan du kränga nånstans mellan 400 och 800 om året lite snabbt räknat på hur ofta svensson byter dator, snittpriset på en dator alt uppgradering kan väl gissningsvis vara 6000.

Om du har 10% nettomarginal vilket känns högt är vi nere på 600, alltså 240tkr om året för dig att leva på. Minus skatt och sociala så kommer du knappt ens ha råd att ha en dator själv och det med betydande risk att det går käpprätt.

Visa signatur

E8500 @ 4.15Ghz|Corsair 620w|GB X48-DQ6|2*Corsair 8500C5D 2GB +2*OCZ HPC6400 2GB 522Mhz 6-6-6-18|2*Powercolor HD4870 CF|WD Velociraptor 300GB|Asus Xonar DX/XD

Permalänk
Avstängd

Re: Öppna datorbutik i småstad, kan det funka?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johninho
Jag funderar att starta upp en datorbutik i en liten ort i mellansverige, gärna i en central källarlokal jag spanat in på huvudgatan. Orten, vi kan kalla den Småköping, har ca 5000 invånare och de närmaste orterna (med datorbutiker) ligger på ca 4-5 mils avstånd. Närmaste storstad (100.000+ inv) ca 10 mil bort. Småköping har idag ingen butik där man kan köpa datorer överhuvudtaget. Det finns någon enstaka webbnisse i något garage och ett företag som håller i utbildningar, typ ECDL. Det är allt i datorväg.

Min tanke är att sälja färdiga datorer som jag själv sätter ihop av komponenter som är dokumenterat bra och prisvärda. Här blir SweClockers en stor informationskälla. Dessa datorer delar jag upp i några olika pris- och prestandaklasser. Utöver det tänker jag vara lyhörd mot traktens gamers och se ifall jag även kan tillgodose dessas behov. Jag ska givetvis också sälja komponenter samt erbjuda hjälp med att serva och uppgradera datorer osv. Jag kan åka hem till kunden och installera och se till så att Internet, nätverk och allt funkar som det ska.

Meningen är inte att jag ska ha ett enormt utbud och lägst pris på allt. Men jag vill heller inte ligga mer än 10-15% över de stora webbutikerna.

Finns det någon här som har erfarenhet av (att driva) datorbutik? Hur köper man in produkterna? Av tillverkaren eller av en grossist? Jag har tittat på denna grossist, www.pcb.se, och undrar ifall det är en god idé att bli återförsäljare till en sådan. Hur stort lager ska man börja med? Några enstaka datorer till att börja med, ha lite is i magen och hela tiden ersätta det man säljer plus lite till? Jag är inte så sugen på att ta ett miljonlån och fylla butiken med grejer jag inte säljer, och som jag sedan får ha som fyllnadsmaterial då jag bygger garage hemma...

Jag driver idag ett eget företag som gör dynamiska hemsidor åt företag och föreningar. Det har jag tänkt att fortsätta med, kanske som en del av datorbutikens utbud. Det gör att jag lite grann lägger mina ägg i olika korgar.

Vad tror ni? Kan en ort på 5000 invånare vara i behov av en datorbutik? De närbelägna orterna har heller inga vidare butiker, så jag antar att man kan få en viss marknadsandel även där. De flesta här på SweC köper ju sina datorer från nätet. Men vanliga Svensson tror jag vill gå till en butik där man kan prata med personalen och känna att man kan gå tillbaka om något blivit fel.

Jag är tacksam för all kritik och alla frågor!

Jag driver ett eget datorföretag så jag kanske kan ha lite nyttiga tips till dig. Jag är även kund hos PCB och CapTech. Du kan alltid ta en titt på min e-handel och låta dig inspireras. Om du planerar att ha en e-handel kan jag rekommendera www.123ehandel.se och även att du köper domän och webbhotell på www.one.com. Adressen till min e-handel är www.eknefelts.se och den är gjord av 123ehandel.se. Jag tycker den ser helt OK ut.

PCB är en mycket bra grossist, men det räcker dock inte med bara dem, då deras utbud inte är det bästa, speciellt när det gäller optiska enheter, hårddiskar, moderkort, minnen och processorer. Däremot har det mycket stort utbud av chassin och nätaggregat.

CapTech har ett mycket litet utbud chassin och nätaggregat, men har mycket av det andra, så det passar bra att vara kund hos dem. PCB skickar med DHL och om du beställer innan ca. 15.00 kommer varorna direkt hem till dörren dagen därpå ca. kl. 08.00 - 10.00 på morgonen. CapTech skickar med posten och därför får du inte de grejerna förrän runt 13.00. Båda två tar ca. 110 kr i frakt oavsett hur mycket du beställer.

Det känns som om jag skulle kunna sitta här i en vecka och bara skriva, men det har jag inte tid till, så ställ en massa frågor så kan jag försöka ge lite vettiga svar.

Permalänk
Medlem

Tror det kommer bli svårt för dig om du ska leva på inkomsten från butiken.

Satsa istället på att bli egen företagare och åk runt och hjälp folk med deras trasiga datorer etc, sen när någon ringer för något är sönder så har du lite ligger hemma som du kan kränga på de.

Annonsera i den lokala tidningen och lägg upp en enkel webbsida för ditt företag på internet.

Hur du än gör, lycka till!

Permalänk
Medlem

I staden jag bor i verkar det poppa upp små datorbutiker hela tiden och efter ett tag så försvinner de igen. Jag tror att det beror på att det är extremt svårt att få en datorbutik att gå runt, samtidigt som det är väldigt många som har kunskaper att sköta en och därför lockar det väldigt många nya att försöka hela tiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Folk det heter distributör.....

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Nischa in dig på något som du tror på istället.

Exempelvis som det skrivits, åk runt och fixa datorer på arbetsplatser/hemmen istället och sälj grejer den vägen.