Permalänk
Medlem

Studier efter högskola

Hej!
Jag blev precis antagen till en högskoleingenjörsutbildning inom data på Lunds universitet, men inte civilingejörsutbildningen inom samma inriktning då jag saknar matte E och har lite lågabetyg. Därför undrar jag om det är möjligt att först läsa högskoleutbildningen på 3 år sen läsa matte E som fristående kurs och sen läsa de 2 sista åren på civilingenjörsutbildningen.

Permalänk
Glömsk

Svenska skolor vill ha elever, framförallt efter grundutbildningarna där platser står tomma. Du borde inte ha några problem. Möjligt att du kanske måste läsa kursen för att formellt söka in i utbildningen.

Du kan inte hoppa på någon sommarkurs för just MaE? Vet att många skolor har sommarkurser som är en slags "basår light", för de som bara saknar enstaka kurser från gymnasiet.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Ok så det borde inte vara några problem att hoppa in dom sista 2 åren på en annan skola?(fortfarande inom lunds universitet)
Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luring
Ok så det borde inte vara några problem att hoppa in dom sista 2 åren på en annan skola?(fortfarande inom lunds universitet)
Tack för snabbt svar!

Det har jag svårt att tro, när du väl har kommit in på en högskola kan du ju i princip välja vilka kurser du vill, förutsatt att du har behörighet för det (dvs läst de kurser som krävs för att läsa den).

Permalänk

Som ElDiablo sa. Jag själv har läst några påbyggnadsprograms och det enda gymnasiekurs som de har krävt är engelska B, som de inte ens kontrollerar om man har. -VHS har ej mina gymnasiebetyg kvar som tur är..

Om man har läst ett ingenjörsprogram så har man läst allt i matte E fast lite fördjupat,(även annat såklart) det finns då ingen vettig anledning för en skola att stänga ute studenter som redan har bevisat att de någon gång har behärskat E kursen väldigt bra.

Angående påbyggnadsprograms så tyckte jag det var väldigt gott om platser förra året, även på större skolor som Chalmers. Fast det beror såklart på vilka program man väljer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".