Permalänk

Linux dist men inte Ubuntu.

Tjo, jag letar efter någon linux dist som inte är nått med Ubuntu eller debian, utan mera KDE osv. Jag tänkte att jag skulle lära mig Arch, men jag tycker att det blir för svårt redan. Men kan man göra KDE utan att behöva ha Arch? Isf hur installeras det i vilket sammanhang? Sry, men jag är n00b på Linux. Kom gärna med tips på vad man kan köra, men som sagt INTE debian eller ubuntu.

Men samtidigt vill jag att det ska vara lite lätt, liksom inte behöva köra med massa koder/texter för att få saker att funka, utan det kan vara lite som Ubuntu, men jag vill ju helst att det ska vara KDE.

Jag kanske snackar nått som inte går, men därför frågar jag

Länka gärna till operativet.

Permalänk
Medlem

Det går att få KDE på Debian och Ubuntu:

apt-get install kde (som root)

Annars kan du pröva Mandriva, OpenSUSE, Slackware, Gobuntu, Gentoo eller nån...

Visa signatur

Acer Aspire 1360

Permalänk
Hedersmedlem

Om du redan har ubuntu räcker det att installera "kubuntu-desktop" för att få kde. Annars kan du installera kubuntu, http://kubuntu.org/

Permalänk

Jasså, man kan få KDE i ubuntu? Vad bra dåra!
Ska nog testa Kubuntu. Men installerar jag KDE, kommer självaste gnome eller ubuntu tas bort och kde översätts med orginal temat, osv?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
Men installerar jag KDE, kommer självaste gnome eller ubuntu tas bort och kde översätts med orginal temat, osv?

Inget försvinner, man brukar få välja vilken man vill köra när man loggar in.

Permalänk

Okey, jag laddar hem Kubuntu nu och ska testa det i VirtualBox. Tack föresten till er båda. Trodde man bara kunde köra KDE i Arch. Föresten, går det att få in XFCE och FluxBox med i ubuntu/debian/KDE osv?

Permalänk
Hedersmedlem

För xfce kan du installera paketet xubuntu-desktop

Permalänk

Vad bra, tack så mycket Går det även att köra .deb filer osv i Kubuntu, finns t.ex pakethanteraren Synaptic installerad?

Permalänk
Hedersmedlem

Den stora skillnaden mellan ubuntu och kubuntu är just att man kör kde istället för gnome. Om du installerar kubuntu får du förmodligen inte synaptic, men du kan installera den själv till exempel genom att köra
sudo apt-get install synaptic

Om du installerar kubuntu-desktop i ubuntu fungerar dock dina "gamla" program som tidigare.

Permalänk

Okej, bra som jag trodde då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =ultrafox=
Okey, jag laddar hem Kubuntu nu och ska testa det i VirtualBox. Tack föresten till er båda. Trodde man bara kunde köra KDE i Arch. Föresten, går det att få in XFCE och FluxBox med i ubuntu/debian/KDE osv?

KDE, Gnome, FluxBox, XFCE o vad allt heter kan appliceras på vilken linuxdist som helst. KDE är ingen distrubution utan det är en skrivborsmiljö precis som Gnome.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XserveMe
Det går att få KDE på Debian och Ubuntu:

apt-get install kde (som root)

Annars kan du pröva Mandriva, OpenSUSE, Slackware, Gobuntu, Gentoo eller nån...

Om Arch är för mycket så tror jag inte att gentoo, slackware eller något liknande ska komma på tal heller förrän om ett rätt bra tag.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Om du gillar Xfce så kan jag rekomendera LXDE, den är snabbare än Xfce, och snyggare. Men den har inte funnits så länge heller och behöver mogna en aning.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggz
Om Arch är för mycket så tror jag inte att gentoo, slackware eller något liknande ska komma på tal heller förrän om ett rätt bra tag.

Nee, visade bara vad som fanns

Visa signatur

Acer Aspire 1360

Permalänk
Inaktiv

Mandriva körde jag först innan jag gick över till Ubuntu och Mandriva är riktigt bra och smidigt..och med KDE