InWarehouse kräver mig på pengar jag redan betalat - inkasso nästa...

Permalänk

InWarehouse kräver mig på pengar jag redan betalat - inkasso nästa...

Tidigare i år handlade jag hos Inwarehouse, det rörde sig om varor för c:a 3500kr som jag hämtade ut vid deras hämtlager i Rosersberg. Väl på plats betalade jag kontant och fram till nyligen har det inte varit mer med den saken. Så för en tid sedan fick jag ett brev - Inwarehouse uppmärksammar mig här på att jag handlat ovan nämnda varor på faktura och att denna ännu inte är betald. Jag skickar ett långt mail till Inwarehouse (som numera flaggar under Komplett) där jag förklarar situationen och även meddelar att jag sitter på bevis i form utav kvitton och kontoutdrag på beloppet det aktuella datumet. Jag får ett bekräftelsemail tillbaka med ett nummer med vilket de skall behandla mitt mail. Detta hör jag sedan inget mer om, varför jag antar att problemet är ur världen.

I förra veckan så...pang! Påminnelse nummer två dyker in och jag ringer då lätt upprörd till Komplett som numera handhar alla ärenden angående Inwarehouse. De förklarar att en mängd dylika brev gått ut och att ärendet är fryst sedan länge. Trots detta går alltså kravbrev nummer två ut och idag är det ungefär en vecka tills mitt ärende går till inkasso, med allt vad det innebär. Jag krävde via telefon ett skriftligt bevis på att mitt ärende var fryst och att jag inte skulle behöva betala några pengar. Jag antar att ni redan här insett att jag inte mottagit något sådant än...

Hur f*n löser jag detta? Betala in pengarna för att undvika inkasso? Är inte alls sugen att hamna hos inkasso och är beredd att göra en hel del för att undvika det. Kommer under veckan att höja pressen på Inwarehouse men är på intet sätt säker på att det kommer att lyckas.

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem

Bestrid fakturorna så får du ingen anmärkning. Tyvärr finns det anställt folk som inte borde jobba på ställen där det krävs seriöst bemötande.

Permalänk
Medlem

Har du kvitto så ser jag inte varför de kan hålla på så. Bestrid och be dem frysa allt under tiden, att du ska betala igen är bara befängt när det inte är du som gjort fel.

Permalänk
Medlem

skanna alla kvitto och skicka dom där du bestrider fakturan, uselt att dom gör så här. Har dom noll koll eller.

Permalänk
Medlem

Går det till inkasso har de uppenbarligen inte "fryst" ärendet, men kan du påvisa att du betalt kan de inte kräva dig på några pengar. Det enda inkasso innebär är extra kostnader, anmärkning riskerar man inte förrän ärendet går vidare till KFM. Kanske t.o.m. lättare att bestrida den vägen om de själva inte lyckas hantera sitt faktureringssystem.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

En slutar aldrig att förvånas, jag själv var jag i en lokal datorbutik för över 10år sedan och frågade vilka cdbrännare som de hade. Tittade väldigt snabbt på några, men köpte ingen. Iaf så skickade de ändå ut en faktura för en cdbrännare till farsan som inte ens var med i butiken, när farsan ringde och skällde på dem så skulle de genast ta bort fakturan, vilket de såklart inte alls gjorde utan istället skickade en påminnelse. Då blev jag & fadern ännu mer förbannad och ringde igen och nu försäkrade de att fakturan verkligen skulle vara borta, men istället fick farsan någon vecka efter ett hotbrev om att ärendet skulle gå till inkasso. Vilket resulterade att vi fick åka till lilla datorbutiken och personligen vara med och ta bort fakturan. -Vi hade inte gått ur butiken före detta var gjort.
Aldrig mer jag handlar ur denna skitbutik som kräver betalt för saker som de ej har sålt. Obs att den aktuella skitbutiken inte har något med Inwarehouse att göra.

Nå vad jag menar med denna berättelse är att man aldrig ska lita på att de verkligen tar bort en felaktig faktura. Så trådskaparen kan ringa till Inwarehouse och de säger att nu är fakturaren verkligen borta, men så är den ändå inte det.

Nå som twit sa så kan bara KFM som kan ge betalningsanmärkningar, http://www.europainkasso.se/faq_betanm.htm
En person som på ett forum har skrivit bra, dock är ett inlägg på ett anonymt forum ingen vidare bra källa:
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/index.php/t-78742.html

Jag tycker dock du redan skall ligga på redan nu. När dessutom det aktuella ärendet ligger ute i en tråd på internet som alla kan se, så är Inwarehouse tvungen om de värnar om sitt ryckte att verkligen se till att fakturan annuleras.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Precis. Du ska INTE betala en gång till!

Det är precis så att även om Komplett/Inwarehouse skulle vara så klantiga att de t.o.m. skickar ärendet till inkasso trots att du betalt så har du fortfarande inte fått någon betalningsanmärkning för det.

Dock skulle det ju börja bli anledning att oroa sig om det nu skulle hända.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
inWarehouse.se

Skulle det vara så att ni har fått felaktiga fakturor ber jag er omgående kontakta oss genom nb@inwarehouse.se.

Vi beklagar givetvis eventuella problem och kommer se till att detta löses omgående.

Med vänliga hälsningar
Johan Thorén, Teamleader Reklamationsavdelning
inWarehouse.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inWarehouse
Skulle det vara så att ni har fått felaktiga fakturor ber jag er omgående kontakta oss genom nb@inwarehouse.se.

Vi beklagar givetvis eventuella problem och kommer se till att detta löses omgående.

Med vänliga hälsningar
Johan Thorén, Teamleader Reklamationsavdelning
inWarehouse.se

Jag har i ett första steg skickat mail till den av er i påminnelserna angivna adressen. Till dessa fick jag ett automatiskt genererat svar med ett ärendenummer, som för övrigt är och förblir 1681667 eftersom ni inte visat något som helst intresse av att besvara detta.

Mailet har följts av telefonsamtal till mindre insatta personer som försöker slingra sig på allehanda vis (läs: de berättar vad de är tillsagda att berätta, alltså inte vad som egentligen har hänt - genomskinligt så det förslår). Jag har vidare begärt skriftlig bekräftelse på att mitt ärende är fryst. Det är timmar kvar på den deadline jag i det samtalet satte upp för fröken telefonist. Återkommer i den frågan.

Vidare har jag efter att tråden startats kontaktat min advokat som gett mig rådet att låta detta gå till inkasso. Om så sker finns förberedda åtgärder som ser till att det där blir tvärstopp, vilket leder till att Inwarehouse får stå för kostnaderna för enkelbiljetten till inkasso.

Summa summarum:
Först slår ni igen erat lager i Solna, sen kastar ni bryskt ut alla former av SweC-rabatter (och alla konton kopplade till densamma!) och i samma veva fimpas hela den del av ert sortiment som gjorde er unika. Hela soppan toppas med två påminnelser på ett belopp om drygt 3500kr som jag betalat kontant efter flera mils resa till Rosersberg för uthämtning av gravt försenade produkter. Jag anser mig utifrån detta kunna dra slutsatsen att jag aldrig någonsin igen kommer att handla hos Inwarehouse och att jag fortsättningsvis å det grövsta skall avråda alla i min bekantskapskrets att göra detsamma. Ett mångårigt äktenskap med Inwarehouse är härmed till ända.

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Precis. Du ska INTE betala en gång till!

Felfelfelfelfel!!!

Man SKA betala OCH bestrida!
Annars kan man t ex hamna hos kronofogden, och en anmärkning försvinner inte även om man "vinner".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Felfelfelfelfel!!!

Man SKA betala OCH bestrida!
Annars kan man t ex hamna hos kronofogden, och en anmärkning försvinner inte även om man "vinner".

Fel man ska inte betala.

Att bestrida en faktura: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticl...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Felfelfelfelfel!!!

Man SKA betala OCH bestrida!
Annars kan man t ex hamna hos kronofogden, och en anmärkning försvinner inte även om man "vinner".

Felfelfelfelfel!!!

Man SKA ABSOLUT INTE BETALA, betalar man så anser dom att dom har rätt.
Man ska bestrida, om det inte hjälper ska man polisanmäla och skicka in anmälan till indrivaren så allt fryses tills anlitaren får tummen ur röven och kollar genom allt.

Dessutom får det inte gå till kronofogden om man bestrider en faktura, men bestrider man en korrekt faktura så vet jag inte vad som händer, har aldrig testat om kommer nog aldrig att göra det heller.

Jag var väldigt dum när jag betalade och bestred en räkning till Spraymobil för något år sen, 2000kr helt åt helvete, räkningen var fel men mina pengar gick säkert till någons bar nota.. inte min

Just ja, man får en anmärkning av kronolle endast om man inte betalar skulden som har kommit till dom, inte om den bara kommer dit och betalar den.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Felfelfelfelfel!!!

Jahapp, då har dom ändrat sig, för förr skulle man betala den

Permalänk
Medlem

Inkasso är ingen fara. Man ska bestrida hos inkassobolaget. INTE betala. Går det till fogden så bestrider man hos fogden och eftersom du har bevis på att det är betalt så är det inget som fogden skulle gå vidare med.

Varför är det så många som felaktigt tror att det är inkasso = anmärkning?

En annan grej som är kan vara intressant är att kronofogden inte hanterar något som heter betalningsanmärkningar. Det är det upplysningsbolagen som gör. Ett utslag i ett mål hos kronofogden kan upplysningsbolagen hämta från kronofogdens register. Upplysningsbolagen tar i sin tur upp utslaget i sina register = anmärkning. Även om det går till fogden så har man en chans. Betalar man inom 10 dagar från att man skickat in brevet till fogden (man får alltid ett brev som man MÅSTE skicka in inom 10 dagar annars kommer de på besök med brevet) så avslutas ärendet utan utslag (dvs, inget registreras hos upplysningsbolagen = ingen anmärkning). Lite skillnad är det för statliga skulder dock (som tex skatter).

Permalänk
Avstängd

När man fått besök av kronolle så har man 10 dagar på sig att kontakta dom och göra upp avbetalningsplan, skiter man i allt så blir det anmärkning.

Jag har en hel del med kronofogden å göra med, jäkla massa skulder som jag betalar på men har inte någon anmärkning... sen är jag stamkund hos inkasso
Men man får ta sitt skit om man missar någon räkning av misstag.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inWarehouse
Skulle det vara så att ni har fått felaktiga fakturor ber jag er omgående kontakta oss genom nb@inwarehouse.se.

Vi beklagar givetvis eventuella problem och kommer se till att detta löses omgående.

Med vänliga hälsningar
Johan Thorén, Teamleader Reklamationsavdelning
inWarehouse.se

Du inser själv att kunden i detta fall har gjort både detta samt ringt in till er?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inWarehouse
Skulle det vara så att ni har fått felaktiga fakturor ber jag er omgående kontakta oss genom nb@inwarehouse.se.

Vi beklagar givetvis eventuella problem och kommer se till att detta löses omgående.

Med vänliga hälsningar
Johan Thorén, Teamleader Reklamationsavdelning
inWarehouse.se

Det är det sämsta man kan göra att hänvisa till en allmän epostadress. Självklart skall man personligen ta kontakt med kunden i fråga och reda ut det..

dåligt inwarehouse!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jos
Det är det sämsta man kan göra att hänvisa till en allmän epostadress. Självklart skall man personligen ta kontakt med kunden i fråga och reda ut det..

dåligt inwarehouse!

Precis vad jag tänkte skriva! Riktigt riktigt dåligt, inte för att jag är välrdens största fan av DB.com men DBmannen här på swec hade löst problemet med kund direkt istället för att hänvisa han till en epost han uppenbarligen redan försökt skriva till.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
inWarehouse.se

Hejsan alla,

Jag vill bara påpeka att jag inte fått något mail till min egna mailadress som nämnts ovan, nb@inwarehouse.se.

Jag beklagar om någon uppfattat det som en allmän address. Den kund som drabbats kan även maila niclas.bergquist@inwarehouse.se och komma till samma maillåda som den ovan.

Med vänliga hälsningar
Niclas Bergquist, Chef Kundservice
inWarehouse.se

Permalänk

Nu har ena adressen i föregående inlägg fått en kopia av det mail som jag den 13 juni skickade till ekonomi@komplett.se. Återstår att se om det går bättre denna gång...

Återkommer med hur det hela slutat.

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

Nu har jag fått svar från Niclas Bergquist på Inwarehouse och fått erbjudande om en kompensation som känns okej. Vi kan därmed konstatera att detta ärende efter mycket om och men är löst.

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem

Greate Succes!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Snusfri

Egentligen rätt skrämmande att man måste gå ut på en så stor och publik sida som swec för att det skalla kunna lösa sig, men bra iaf att det verkar vara löst nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro