AMD sänker värdet på ATI

Permalänk
Melding Plague

AMD sänker värdet på ATI

Processortillverkaren AMD köpte grafikkortstillverkaren ATI under 2006. Då inte finansiella tillgångar för att finansiera köpet fanns inom bolaget tvingades man låna pengar. Köpet har inte varit den succé som AMD hoppats på och nu meddelar man att man för andra gången skriver ner värdet på ATI.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kom igen nu förfan!XD om ATI har lyckats med en bra graffikorts generation ska AMD också kunna lyckas att dra upp sig igen.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk

hoppas att det kommer bli bättre för AMD

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Avstängd

I det långa loppet så kan det vara ett utmärkt köp. De har möjligheter till helhetslösningar som andra bolag saknar.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
I det långa loppet så kan det vara ett utmärkt köp. De har möjligheter till helhetslösningar som andra bolag saknar.

Det saknas bara en sak, pengar.

Permalänk
Medlem

Men köpet av ati är väl inte dåligt om de gör bättre grafikkort i sin prisklass jämfört med konkurenter, problemet är väl att de inte kan konkurera med procsesorerna. Dessutom lär ju nahelm bli en killer, så det blir nog fortfarande tungt framöver.

Visa signatur

Fractal Design Define r3 (Vit), Fractal Design Tesla 650W, Asus Maximus Formula X38, Q6600 @3400, 8Gb Corsair Dominator PC8500, GeForce 8800 GTS 512 @ 750; 1060, Creative X-treme Gamer X-Fi, Crucial M4 64GB Systemdisk, 5 TB Lagring, Thermalright Ultra 120 Extreme, Thermalright HR-03 GT
Asus 1215 (Svart)

Permalänk
Medlem

hoppas inte AMD tar med sig ATi på det sjunkande skeppet om det skiter sig totalt för AMD... Då får dom väl köpa loss sig i tid, men jag hoppas verkligen inte att det ska sjunka så långt.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Nedskrivning av värdet av ATI är ju inget som påverkar företaget egentligen, bara den finansiella situationen för tillfället. Dessutom verkar ju ATi kunna betala tillbaka lite av den goodwill som det förlorat den senaste tiden. 4800-serien är mycket lyckad och verkar ju ha bra försäljning och vinsten bör vara ganska stor per såld enhet.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Avstängd

Seriöst, vad värderar skribenterna som nyheter? Detta var redan på tapeten vid köpet av ATI.. tappar respekten för er totalt när ni skriver om det här.

Oldies.

Edit: Samt ska Ruiz avgå/gå in pension för att han vill ta vara på sitt liv - tar ni inte reda på vad han säger? Skärp er.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Precis, 4800 serien är mycket lyckad. Får hoppas att försäljningen är minst lika lyckad och att kommande 4800X2 är minst lika lyckad den också..

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kix
Men köpet av ati är väl inte dåligt om de gör bättre grafikkort i sin prisklass jämfört med konkurenter, problemet är väl att de inte kan konkurera med procsesorerna. Dessutom lär ju nahelm bli en killer, så det blir nog fortfarande tungt framöver.

jo, men det som gör köpet dåligt är ju att man betalade överpris för ATI:s godwill (bra ryckte)
kapaciteten att göra bra grejer är det nog inget fel på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Seriöst, vad värderar skribenterna som nyheter? Detta var redan på tapeten vid köpet av ATI.. tappar respekten för er totalt när ni skriver om det här.

Oldies.

Edit: Samt ska Ruiz avgå/gå in pension för att han vill ta vara på sitt liv - tar ni inte reda på vad han säger? Skärp er.

Jag kan hålla med där. Jag har under en lång tid märkt att nyheter om ATI ofta vinklas till det sämre och nyheter om nVidia vinklas till det bättre. Har sett andra på forumet som kommenterat om liknade fall. Ovanstående nyhet ser jag inte som någon "hårdvaru"-nyhet direkt utan snarare en ekonomisk nyhet som givetvis kan vara intressant om det får följder i AMD:s beslut, men på en hårdvarusida så klingar nyheten mest negativt.

Ett ex är när specifikationer listas på grafikkort så anges den effektiva minnesklockfrekvensen på nVidia-kort, medans ATI-kort får nöja sig med verklig klockfrekvens (dvs ung hälften).

Visst, jag kan hålla med om att Sweclockers även skrivit bra om ATI den senaste tiden, men ska vore ju annars!

OBS! Jag måste poängtera att jag är opartisk mellan ATI vs nVidia. Fn äger jag ett nVidia 7900GTX och före det ATI X800.

Permalänk
Medlem

Uhm... Ni är väl medvetna om att HD4xxx serien inte kom ut från tomma luften utan det krävdes investering för R&D? Så även om försäljningen går bra så kommer det ta ett tag innan det positiva effekten kommer kännas i AMDs kassa.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Seriöst, vad värderar skribenterna som nyheter? Detta var redan på tapeten vid köpet av ATI.. tappar respekten för er totalt när ni skriver om det här.

Oldies.

Edit: Samt ska Ruiz avgå/gå in pension för att han vill ta vara på sitt liv - tar ni inte reda på vad han säger? Skärp er.

Du åsyftar att det redan vid köpet av ATI diskuterades att priset inom två år nästan skulle halveras? I så fall vill jag se den investeringskalkylen som räknade hem uppköpet...

Kan ta liknelsen med att köpa ett hus. AMD köpte år 2006 ett hus för 5400 kronor. För att ha råd lånande de 4000 kronor då de inte hade tillräckligt med kontanter. Två år senare har de kvar huset, men nu är det bara värt 2900 kronor men de har fortfarande lån på över 3000 kronor (efter amorteringar). Det krävs inget geni för att förstå att investeringen AMD gjorde i dagsläget inte går att räkna hem.

Att Ruiz officiellt säger att han vill gå i pension för att ta vara på sitt liv och att det sker samtidigt som AMD oorganiskt börjat leta efter nytt blod till både sin styrelse och operativa ledare inom företaget ser jag inte som något sammanträffande.

Vad gäller ATI vs. Nvidia så kan jag i alla fall som redaktör säga att jag tycker lika bra/dåligt om båda företagen. AMD sköter sina finansiella redovisning och pressmedelande innehållande information om detta på ett mycket märkligt och ofta löjeväckande sätt. Nvidia å sin sida kommer allt som oftast med mer eller mindre genomtänkta uttalanden.

Lessimore: Har du specikia exempel där du anser att vinkling mot eller för ett av de olika bolagen har skett? Dessa skulle jag i så fall gärna vilja ta mig en titt på.

Att specifikationer redovisas på olika sätt för de olika produkterna beror antingen på ett misstag från oss redaktörer, eller att pressmedelandena från de olika bolagen helt enkelt har en annan basis. För du tänker inte på att GDDR5 är effektiv klock*4 och GDDR3 är effektiv klock*2?

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

AMDs uppköp av ATI var nästan ett måste i det långa loppen om man skulle ha kvar sin position på processormarknaden. Att kunna leverera kompletta system till OEM-tillverkare är EXTREMT viktigt därav köpet.

Att man nu skriver ner värdet finns det flera olika anledningar till... Men som jag sagt tidigare, AMDs mål just nu är att hålla ut till 2009 då ATI är färdigbetalt.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag tror att AMD gjorde rätt i det långa loppet angående ATI...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Tycker det är mera konstigt att ingen skriver om presstanda testerna på 4870X2 som kommit i dag. På tex: http://www.anandtech.com/

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Tycker det var en intressant nyhet jag.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

1, Varför envisas redaktionen med att ha minst en bild i varje nyhet, oavsett om bilden är relevant eller inte.

2, Att göra bokföringsmässiga justeringar när företag går dåligt är standard. Om siffrorna är dåliga så passar man på att slänga in extra mycket röda siffror.

3, Det går inte att betala tillbaka goodwill. Har man betalat mer än företaget är värt redovisas detta som goodwill, goodwillen är dock inte värd någonting. Det är tillgångar som skapar pengar som gäller, resten är bara skräp. Svårt att köpa mjölk för gott rykte...

4, Något rykte om ett bokföringsknep tyder ju mest på att det inte rör sig om några konstigheter alls. AMD säger: "Vi har sålt maskiner för 100kr". Om sen marknaden tror att detta kommer ske varje år så är marknaden korkad. Denna försäljning har skett och ger en inkomst. Är den stor så kommer ju detta kanske ge svarta siffror i år. Det är ju jättebra... men det krävs inte mycket aktiekunskap för att se "igenom" detta.

Att detta redan spridits ut tyder mest på att AMD inte vill bli anklagade för att fuska med siffrorna. Det är ganska ofta ett par ivriga börshajar kastar sig på köpknappen då aktien med de nya svarta siffrorna är galet undervärderad. När de sedan inser att det rör sig om engångshändelser blir dom sura och gnäller som fäään.

invztor: Spekulationer kring saker förekommer alltid kring allt. Det finns också alltid teoretiska möjligheter för att allt ska hända. Bara för att någon kanske har diskuterat att någonting kanske kommer att hända. Ska vi därför sluta rapportera om detta? Många har ju pratat om att USA kanske invaderar Iran. Ska vi vid ett nytt krig därmed skita i all nyhetsrapportering kring detta? Tänk lite istället för att gnälla på swec vid varje nyhet med företagsekonomisk koppling. Visa att du har några som helst kunskaper istället.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
I det långa loppet så kan det vara ett utmärkt köp. De har möjligheter till helhetslösningar som andra bolag saknar.

Ehh, finns en liten aktör som heter intel också, fast det kanske är obekant??
Dom har iaf levererat "helhetslösningar" ett bra tag nu.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Tycker det är mera konstigt att ingen skriver om presstanda testerna på 4870X2 som kommit i dag. På tex: http://www.anandtech.com/

Helt sjukt lätt köp om den informationen stämmer! Go AMD!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon

3, Det går inte att betala tillbaka goodwill. Har man betalat mer än företaget är värt redovisas detta som goodwill, goodwillen är dock inte värd någonting. Det är tillgångar som skapar pengar som gäller, resten är bara skräp. Svårt att köpa mjölk för gott rykte...

Godwill är allt annat än värdelöst, ett känt märke vågar folk lita på även om det ger sämre produkter än konkurenterna. tycker dock att det är konstigt att ATI:s godwill värderades så högt när köpet genomfördes. Så vitt jag vet är radeons ryckte skit

Vem har sagt någonting om att betala tillbaka godwill, låter konstigt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
Godwill är allt annat än värdelöst, ett känt märke vågar folk lita på även om det ger sämre produkter än konkurenterna. tycker dock att det är konstigt att ATI:s godwill värderades så högt när köpet genomfördes. Så vitt jag vet är radeons ryckte skit

Vem har sagt någonting om att betala tillbaka godwill, låter konstigt

Går att kräva tillbaka om det är för högt, tro det eller ej..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga... både Wii och Xbox 360 använder sig utav ATi kretsar, vilka AMD nu äger. Wii och Xbox är ju de 2 mest populära konsolerna just nu, och har sålts i flera tusentals (miljoner kanske till och med?) exemplar. Detta borde väll ha gett AMD ganska mycket pengar, om kretsarna ändå såldes ganska billigt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Seriöst, vad värderar skribenterna som nyheter? Detta var redan på tapeten vid köpet av ATI.. tappar respekten för er totalt när ni skriver om det här.

Oldies.

Edit: Samt ska Ruiz avgå/gå in pension för att han vill ta vara på sitt liv - tar ni inte reda på vad han säger? Skärp er.

Ska du vara på det där sättet får du gärna visa källa för annars snackar du minst lika mycket skitsnack.

ATI är nog tillbaka nu med sitt 48xx serie och kanske ökar meri värde.
Vi får se vad tiden har att säga.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Går att kräva tillbaka om det är för högt, tro det eller ej..

hm.. då har vi AMD i en stor rättsprocess då med andra ord:)

Permalänk

Alltså ... goodwill är inte bara varumärket eller "bra rykte", goodwill är en bokföringspost som är differensen mellan ett uppköpt företags balansomslutning och köpeskillingen eller om man så vill skillnaden mellan market-to-book. Tanken är att den vinst som genereras av den uppköpta verksamheten efter avskrivningar på det bokförda värdet ska motsvara avskrivningarna på goodwillposten. Man kan bedöma om ett uppköp var bra eller dåligt genom att jämföra dessa två poster över tiden. Goodwill är alltså summan av den vinst som bolaget förväntas generera i framtiden för att köpet ska gå ihop.

De tunga avskrivningarna visar att amd betalade förmycket (eller att ATI genererar för lite vinst ..)

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Ehh, finns en liten aktör som heter intel också, fast det kanske är obekant??
Dom har iaf levererat "helhetslösningar" ett bra tag nu.

Umh, jo visst, men för oss entusiaster så är väl Intels grafikkort inte mycket att ha?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Umh, jo visst, men för oss entusiaster så är väl Intels grafikkort inte mycket att ha?

nej, men det är inte andra aktörers helhetslösningar heller.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd

Earnings Preview: Little relief seen for AMD in 2Q

ANALYST TAKE: Deutsche Bank analyst Ross Seymore expects AMD to report results in line with Wall Street estimates, saying performance in the company's graphics chip segment could outperform expectations.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.