Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
bla bla bla .... Jag kommer inte ihåg vad bomben heter men den bränner all syre vid smäll och sedan kommer området där syret är uppbrännt dra till sig elden från "svampmolnen" och bränner ner allt.

Om det varit en atombomb så är det nog omöjligt att filmen klarat sig.. EMP some one?

Napalm?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Ska kolla på filmen snart är det tänkt. Bara det inte finns några större likheter med The Blair Witch Project så är jag nöjd. Handycam no problemo dock... så länge det inte överdrivs, då blir jag arg.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Schysta effekter och riktigt nice stridsscener av de fåtal som fanns med, i övrigt en utdragen film som dras ner av mig just pga att jag kan ge ett halvt dussin förslag på hur man hade kunnat göra den bättre.

Själva konceptet förtjänar ett bättre manus.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd

Väcker liv i tråden.

Hehe, nu har jag sett att cloverfield´s filmnings stil inte är något nytt, typ att det är någon som kutar runt med handycam och filmar.

Började kolla på en film som inte mäter sig alls med cloverfield för fem öre, men som stort fan av "**** of The Dead" filmerna (day, night, dawn, land m.m) så var jag bara tvungen att kolla även Diary of The Dead..

Fan dom knallar runt med kameran som i cloverfield, filmen antagligen hittas av någon person efter att karaktärerna blivit zombie föda.. som sagts jag har just börjar glo på filmen och vet inget, passar då perfekt att skriva för jag kan absolut inte spoila filmen.

Denna är dock b-film, och inte i närheten av cloverfields förmåga att få tittaren att leva in i filmen.

Så detta blev bara en "so you know" inlägg

Cloverfield = 2008
Diary of The Dead = 2007, dock så kom Cloverfield på bio tidigare

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Tyckte rullen var överaskande bra, störde mig inte på något kamera skak eller dyligt, var mer som en upplevelse som någon nämt tidigare.
Vet inte om dom (som filmade) skulle ha varit mer panikslagna eller om det var tillräckligt som det som var.
Ingen som tänkte på Half-Life (2)?
Gillar skarpt när millitärerna springer förbi dom på gatan och matar allt dom har mot monstret

Ang. det som man får se på slutet när dom filmar sig själva i tunnelbanevagnen (?), när "något" dimper ner från himlen i havet ca: en månad före själva filmen utspelar sig så trodde jag det var monstret som kom till jorden som liten och sedan käkat och vuxit på havets botten.

och bomben på slutet... kan det inte varit typ nått liknande dom tänkte släppa ner i filmen "Outbreak" ?

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

I början tycke jag; va fan är det här? är det något "amatör" som har en egen filmkamera och har lyckas att hacka filmföretagen eller nått
Sen blev det intressantare men allt som allt en typisk "evil-alien-attacks-earth-movie".

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

När de tände lampan på kameran i tunneln tänkte jag "Nej, batteriet kommer ta slut!".

Jag trodde det var 3st monster också.

Permalänk

Tvåan är tydligen på g.

Permalänk

Det finns en enda sak som verkligen stör mig med denna film. Det är att den skriker "jag är guds gåva till filmvärlden, jag gör filmhistoria nu när jag som första filmskapare någonsin gör en film med handhållen kamera". Verkligen, vad är det som är så fruktansvärt nytt med denna film som gör den bra?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
"jag är guds gåva till filmvärlden, jag gör filmhistoria nu när jag som första filmskapare någonsin gör en film med handhållen kamera"

Blair witch Project då? Är knappast första filmen med en handhållen kamera.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk

Är ens cloverfield inspelad med handkamera? Det ser ofta ut som det är filmat med en "riktig" kamera och sedan så har man cropat bilden och lagt på skakningar i efterhand.

Om ingen förstår riktigt vad jag menar så kolla denna gif:en från trailern
http://www.artificialgraphics.com/wp-content/uploads/2007/11/...

Givetvis skall det se ut som det är filmat med handkamera, men jag tror inte det är en handkamera som det är i blair witch.

Permalänk
Medlem

Klart det är "Riktiga" kameror som används. Vore ju lagom kul att ge ut filmen på BluRay i 1080p ifall den hade bandats på Hi8.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Klart det är "Riktiga" kameror som används. Vore ju lagom kul att ge ut filmen på BluRay i 1080p ifall den hade bandats på Hi8.

Fast det är väl inte bildstorleken som är huvudproblemet, det finns ju "handkameror" som kan spela in i 1080p. Tror det framförallt är för att specialeffekterna skall kunna matchas in bra. Skulle nog inte bli lika bra, eller ta mycket längre tid ifall kameran skakade hela tiden.

I alla fall, eftersom det borde finnas filmat material som inte är "handkamera skakande" så vore det rätt kul att se den versionen. Lite som att jämföra memento som går att se i orginalform där den berättas baklänges i bitar, eller i en konstant tidslinje på special edition dvdn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Lite som att jämföra memento som går att se i orginalform där den berättas baklänges i bitar, eller i en konstant tidslinje på special edition dvdn.

Finns det tillräckligt med film för att göra en hel film av det med konstant tidslinje? Kändes som att det var max 15 minuter film allt som allt vilket man fick se om och om igen.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Finns det tillräckligt med film för att göra en hel film av det med konstant tidslinje? Kändes som att det var max 15 minuter film allt som allt vilket man fick se om och om igen.

Man ser egentligen inte om något i memento så jag förstår inte riktigt vad du menar. Man ser ju klipp på säg 5-10 och sedan får man se klippet som var före det klippet man just såg osv. Dvs man ser klippen baklänges så varje klipp slutar där det förra började.
I den alternativa versionen så går alla klipp framåt, med varje klipp efter varandra. Så filmen börjar med slutet av orginalversionen.

Jag har för mig det var så i alla fall, jag kommer inte ihåg exakt hur det var för det var rätt länge sen jag såg någon av versionerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Man ser egentligen inte om något i memento så jag förstår inte riktigt vad du menar. Man ser ju klipp på säg 5-10 och sedan får man se klippet som var före det klippet man just såg osv. Dvs man ser klippen baklänges så varje klipp slutar där det förra började.
I den alternativa versionen så går alla klipp framåt, med varje klipp efter varandra. Så filmen börjar med slutet av orginalversionen.

Jag har för mig det var så i alla fall, jag kommer inte ihåg exakt hur det var för det var rätt länge sen jag såg någon av versionerna.

Är inte memento den där filmen där filmen i vilket en typ har en massa saker uppskrivna överallt, på kroppen etc. Som jag kommer ihåg det så får man se en massa scener flera gånger men det läggs till lite saker och så beroende på vad för ledtrådar han hittat, vem han pratar med och så.

Var väl säkert nästan 6 år sedan jag såg den (1/3 av mitt liv) så jag skulle inte bli förvånad om jag har jättefel.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Är inte memento den där filmen där filmen i vilket en typ har en massa saker uppskrivna överallt, på kroppen etc. Som jag kommer ihåg det så får man se en massa scener flera gånger men det läggs till lite saker och så beroende på vad för ledtrådar han hittat, vem han pratar med och så.

Var väl säkert nästan 6 år sedan jag såg den (1/3 av mitt liv) så jag skulle inte bli förvånad om jag har jättefel.

Du tänker på rätt film, men det stämmer inte att man får se samma sekvenser där det läggs till mer information. Men filmen hoppar rätt mycket mellan en svartvit sekvens där alla klippen spelas kronologist ordning och en med klippen i färg där dom spelas i omvänd ordning. Antar det kan göra att filmen blir lite rörig.

För att knyta tillbaka till cloverfield så tycker jag i alla fall att det vore intressant att se en version utan handkamera stilen. Kan vara för att jag senaste tiden kollat en hel del på fanedits där folk klipper om kända filmer för att skapa en annan stämning i filmen.
Sånt är rätt intressant att kolla på som ett slags komplement till orginalfilmen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Väcker liv i tråden.

Hehe, nu har jag sett att cloverfield´s filmnings stil inte är något nytt, typ att det är någon som kutar runt med handycam och filmar.

Det kallas Dogma-film, stilen är uppfunnen av Lars Von Trier och är jag inte helt ute och svänger så hette filmen som skapade filmstilen just Dogma. Det speciella med filmerna är bara att det inte används något stativ och där med ger en skakig-kamera-effekt.
Finns ju även en Svensk film som använder sig av handycam. Farväl Falkenberg om någon minns den?

Jag måste säga att jag verkligen blev helt tom i skallen efter Cloverfield. Längesen nu jag såg den dock, men jag kommer ihåg känslan av att jag ville tänka på filmen hela tiden, men allt bara snurrade ihop sig till en massa minnesbilder från olika scener. Jag bara ville förstå allt jag inte kunde förstå och ett sådant intryck har inte film gett mig så länge jag kan minnas.

Kan ju nämna att jag såg hela filmen på min 15'' laptop på en live-stream sida, fast jag använde surround iaf. Jag kan tänka mig att det är bättre på bio, men jag älskade filmen även med laptop-kvallité

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Är ens cloverfield inspelad med handkamera? Det ser ofta ut som det är filmat med en "riktig" kamera och sedan så har man cropat bilden och lagt på skakningar i efterhand.

Om ingen förstår riktigt vad jag menar så kolla denna gif:en från trailern
http://www.artificialgraphics.com/wp-content/uploads/2007/11/...

Givetvis skall det se ut som det är filmat med handkamera, men jag tror inte det är en handkamera som det är i blair witch.

Den där gifen var cool.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Blair witch Project då? Är knappast första filmen med en handhållen kamera.

Det är ju det jag menar, konceptet är ju _långt_ ifrån nytt men det blir sån jävla hype över det hela för att dom är "genier" och "nyskapande".

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Dagens tips:
Köp Blu-Ray utgåvan. Finns en hel näve trevliga extras på den som visar hur de filmat och haft sig.
Den har filmats med handkamera, skaket är ej pålagt i efterhand - Det ju inte en billig DV-kamera de använt utan en state of the art Sony HD-kamera. Men likväl handhållen.
Däremot är bra mycket mer än man tror av omgivningarna pålagda i efterhand..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Det är ju det jag menar, konceptet är ju _långt_ ifrån nytt men det blir sån jävla hype över det hela för att dom är "genier" och "nyskapande".

Jag förstår inte var du får denna hype ifrån. Har aldrig hört något påstående från filmmakarna att det skulle vara genialt eller nyskapande, vem påstår sådant?

Tycker att filmen är suverän biounderhållning.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

måste nog säga att det är en av de sämre filmerna jag någonsin sett...
SJUKT värdelös.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Dagens tips:
Köp Blu-Ray utgåvan. Finns en hel näve trevliga extras på den som visar hur de filmat och haft sig.

Vet du om det är samma bonusmaterial som är på 2 disk dvd utgåvan av filmen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Vet du om det är samma bonusmaterial som är på 2 disk dvd utgåvan av filmen?

Jag tror den stora skillnaden är att alla extras är i HD. Detta finns på Blu-Ray:
# Director’s Commentary - Matt Reeves
# The Making of Cloverfield (HD, 28 minutes)
# Cloverfield Visual Effects (HD, 23 minutes)
# I Saw It! It’s Alive! It’s Huge! (HD, 6 minutes)
# Deleted Scenes (HD, 3 minutes)
# Alternate Endings (HD, 5 minutes)
# Clover Fun (HD, 4 minutes)

Samt ett par easter eggs man kan klicka sig fram till med fjärren:
# Viral Videos
# X Creatures
# Military Cast

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag förstår inte var du får denna hype ifrån. Har aldrig hört något påstående från filmmakarna att det skulle vara genialt eller nyskapande, vem påstår sådant?

Tycker att filmen är suverän biounderhållning.

Denna tråd är väl ett bra exempel? Sen menar jag inte att filmskaparna har påstått det bokstavligen, men jag får verkligen den känslan kring denna film och alla klipp och artiklar som släpptes innan. Smaken är som baken och tur är väl det men jag gillar verkligen inte konceptet att filma med handkamera, just därför att det skriker "jag kom inte på nått mer orginellt".

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Måste säga att filmskaparna gjorde en grym trailer som gjorde att jag såg fram emot att få se filmen och när väl Cloverfield hade biopremiär var förväntningarna höga vilket gjorde att jag tyvärr gick ut ifrån biografen med ett "nja..", som underhållning får filmen 3 av 5 möjliga, god underhållning men inget utöver det vanliga.

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Filmen sög getpung enligt mig. Samt att dom som gjorde undertexterna i custom var icke bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Denna tråd är väl ett bra exempel? Sen menar jag inte att filmskaparna har påstått det bokstavligen, men jag får verkligen den känslan kring denna film och alla klipp och artiklar som släpptes innan. Smaken är som baken och tur är väl det men jag gillar verkligen inte konceptet att filma med handkamera, just därför att det skriker "jag kom inte på nått mer orginellt".

Vadå mer orginellt? Det är ju filmen som helhet som borde bedömas och inte enstaka sak. Det är ju som att håna alla 99% av de andra filmer som släpps för att de har alla samma filmstil. Det finns ju inga filmstilar som inte redan provats... Men visst om man vill se helt ny unik filmstil bör man kanske inte se Cloverfield, då bör man nog vara väldigt aktsam när man väljer film.

Bara för att historier och filmer om t.ex. maffia redan funnits innan gudfadern gör det inte den filmen till en dålig film...