Vilka här har ECDL (datakörkortet)?

Permalänk
Medlem

Vilka här har ECDL (datakörkortet)?

Ja som sagt...

Hur tog ni det? Själv tog jag min på IV valet på gymnasiet. Har ännu inte haft användning för det. Vi fick välja få kurser till IV valet, fanns en kurs med webbdesign/datakörkortet, så jag valde datakörkortet för att jag kan komma ha nytta av det i framtiden.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Skämtar du?! Man erkänner väl inte på ett datorforum att man har slösat tid på något så urbota fånigt som ECDL.

För tio år sedan blev jag tvingad av arbetsförmedlingen att ta datakörkortet och det sög rymdmutantkön. Jag satt där och led medan tanter i övre 50-årsåldern gapade om att de inte kunde hitta skrivbordet. Jag tog i alla fall en skärmdump med kalkylatorn igång och installerade som skrivbordsbakgrund på någons dator. Kul att se honom kämpa svettigt i sina försök att stänga av programmet. Sedan e-postade jag smiskfilmer med Hans Scheike till alla på kursen.

Datakörkortet har jag inte haft någon annan användning för än att jag kunnat bjuda på ett och annat gott skratt på min bekostnad. Skitbra sätt att bryta isen när man träffar en bunt nya nördar är att piska fram ECDL och ropa, "titta, grabbar, jag har datakörkortet!"

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

haha! Jag skall faktiskt ta det det kommande året, som individuellt val. Inte för att jag känner att jag behöver det, men eftersom det verkar vara ett sjukt lätt MVG.

Permalänk
Medlem

Jo, det var väldigt tråkigt på lektionerna...det kan jag hålla med om. Men vad gör man inte för lättförtjänta poäng...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Jo, det var väldigt tråkigt på lektionerna...det kan jag hålla med om. Men vad gör man inte för lättförtjänta poäng...

Lättförtjänta poäng, vad tror du jag har försökt att fixa med mina runt 10års högskolestudier?

Nå jag skulle faktisk vilja lära mig office bättre, det finns mycket jag inte kan. Jag är bl.a. värdelös på VBA macro i excel och jag har än idag inte fattat varför sidnummerhanteringen i word skall suga så hårt.
Alltså om man har en rapport med bilagor och manualer med egna sidnummer, så är det förbaskat noga med att man har rätt med rad och sid-brytningar.

Så jag skulle behöva läsa en officekurs, men jag misstänker att ECDL inte är något för mig. Visst självstudier går ju, men jag har andra mer viktiga saker att lära mig på den tiden.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har det. hade inte orkat ordna sommarjobb på gymnasiet. och kommunen betalade ca 5k om man tog det. behövde bara gå på några av accesslektionerna. resten kunde jag sedan. tada, sommaren räddad!

Permalänk
Medlem

Ingick i datorgrundkursen på gymnasiet, så jag la väl en halvtimme på att klara proven, så att jag kunde ha håltimme istället efter det.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Hedersmedlem

Heh... Det var inte det jag tog i 5:an va?
Antar inte, och isåfall har jag inget... men jag sörjer inte direkt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tog det för 7 år sen när jag gick komvux, va tvungen att fylla upp timmarna.
Minns jag rätt så hade jag gjort klart alla prov på andra eller tredje lektionen, men va ändå tvungen att komma dit varje lektion för att inte bli av med studiebidraget, så blev att man satt å slösurfade en timme.
Minns fortfarande första lektionen, då gick vi egenom hur man håller en mus

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

hehe jag har också tagit det. på min skola så var man tvungen att gå en kurs innan man fick sitta i dator salen. något slöseri med skolans resurser då alla redan vet hur man hanterar en dator.
samt kan använda google. men detta var ju ett par år sedan.

på iv valet passade även jag på att läsa körkortsteori trots att jag hade körkot grymt enkelt.

Permalänk

Slående sitat om ECDL från Warpdrive:
<ChuckyJOB> vi har fått in ansökningar om folk som söker jobb här.. nämner de ECDL åker ansökningen bort,..
<Porridge_> Det är ungefär som att söka jobb som pilot på en jumbojet och nämna att man kan köra sparkcykel

Själv har jag det inte, och det känns rätt bra faktiskt. Trodde inte ens man kunde ta det nu för tiden

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror jag har (delar av) det, var obligatorisk kurs på Naturvetenskaplig linje med Matematik/data-inriktning.

Inget man har nytta av till min vetskap, men det beror kanske på vad man har för ambitioner..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Jag har gått den där kursen tre gånger. En gång innan ECDL ens existerade, en gång på datortek och en gång när jag gick en El/Data utbildning. Det jag störde mig mest på var att lärarna i de två första kursern insisterade på att man satt och skrev flera sidor meningslös text när det ändå inte hade nåt med själva kursen att göra. Och när man påpekade detta var man "jobbig". Tur man kunde plocka det direkt från kursledarens mapp istället

Helt meningslös kurs i mina ögon och inget som nån ens brytt sig om när jag sökt jobb eller utbildningar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag gick på den kursen, men tog aldrig kortet. Fan heller att jag ska betala för varje prov... värdelöst. Lektionerna var förresten de tråkigaste jag varit med om...

Jag kommer ihåg att jag frågade här innan om jag borde ta det och alla sa att det var värdelöst, så det blev helt enkelt inget.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

Nå jag skulle faktisk vilja lära mig office bättre, det finns mycket jag inte kan. Jag är bl.a. värdelös på VBA macro i excel och jag har än idag inte fattat varför sidnummerhanteringen i word skall suga så hårt.

Kan bara instämma här.... Skulle lätt ta en sådan kurs ifall den erbjuds på skolan. Det är sjukt mycket man glömt bort under åren, och en helvetes massa nya funktioner som tillkommer i varje ny version....

Sen så ska jag erkänna att jag knappt kan använda senaste office versionen... blir alldeles galen på gränssnittet som ger mig hemska vista vibbar...

Permalänk
Avstängd

3 gånger.. jippi, slängde det varje gång jag fick skiten.. förnedrande.

Första jag tog fick jag i 7:an för ett bra tag sen, 18år? det var nog inte ECDL utan något skit som kom innan, sen den andra på gymnasiet (win3.1) tror fortfarande att det inte var ECDL riktigt heller och sista när jag var arbetslös i 4år (win95...Win98 fanns inte )
Jag lärde alla att dra Windows katalogen på skrivbordet sista dagen vi hade kursen, tar ett par minuter innan BSOD sen startar inte windows längre

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

ECDL? Vad är det för larvigt larv, själv kör jag med mitt "Bäst i karaktärsämnen" diplom

Permalänk
Medlem

Vi var tvungna att ta det för att få ha kvar våra datorer, enklare kurs får man leta efter. Till och med läraren verkade tycka att kursen var onödig.

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Permalänk
Medlem

Var tvungen att ta något datakörkort i femman. Hette inte ecdl men det var löjligt enkla uppgifter i office

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Tror många förväxlar ECDL med andra datorkurser de har gått. ECDL kostar pengar och följer en europeisk standard på datorkundskap, och man måste ha en "behörig" lärare som registerar dina avklarade kurser på Dataföreningen websida (www.dfs.se). När man har klarat alla kurser får man ett diplom hemskickat (wow).

Många företag som skickar anställda på ECDL kurser för där ingår även internetsäkerhet. Grundkursen är inte så svår men jag tror knappast att många på sweclockers klarar Excel testerna på avancerad nivå på första försöket.

Och ja, jag har ECDL kortet

Permalänk
Medlem

Ja jag har ECDL (och nej jag förväxlar det inte med något annat) tog det för att man var tvungen att göra ett individuellt val i 2:an på gymnasiet (kan ha kallats något annat men iaf) och alla ämnena verkade skittråkiga så tog det eftersom jag antog att de skulle bli skitlätt och jag hade rätt.

Däremot hur läraren kunde vara "behörig" speciellt för ECDL fattar jag inte. För det mesta var det jag och en kompis som satt och rättade henne när hon hade genomgång, kommer speciellt ihåg om när hon skulle förklara vilka processorer som presterade bäst och varför (ni vet det gamla vanliga högre Mhz = bättre processor tjatet) fast kanske förståeligt hon hade väl fått lära sig för länge sen och då gällde det någorlunda.

Sen ifall det finns avancerade nivåer har jag nog inte det, jag har två diplom (eller certificate som det står) ett där det står ECDL Start och ett där det bara står ECDL (och vad som ingick i de båda). Har även ett plastkort med namn, certificate id osv. Ligger i en låda hemma och har aldrig visat någon och tänker nog aldrig göra det heller.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Jag har det, sedan ca 12 år tillbaka. Jag tog det som en kul grej och min arbetsgivare betalade allt, så varför inte

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Avstängd

Jag hade en utbildning i lumpen där det sågs till att vi kunde serva all "IT-utrustning" man använder i något stridsledningssystem de höll på att utveckla, dvs komfigurera cisco-switchar/routrar, servrar (MS-SQL, ASP och annan sörja), etc... fick ECDL och erbjudande om att få ta något CISCO-cert. Sket i det då datorer ändå inte är vad jag tänker jobba med.

Såg det nyss "diplomet" i en bortglömd perm, ena hörnet hade rivits av... kanske när jag desperat behövde skriva ner något eller så. Har aldrig använt det och kommer förhoppningsvis aldrig behöva göra det. Totalt värdelöst.

Permalänk
Medlem

Bästa hösten i mitt liv! satt ett halvår på datorteket för att ta "datorkörkortet" en gång i månaden kom de å tjatade att jag var tvungen å göra ett prov så jag gjorde ett prov så fick jag sitta å surfa å spela diablo ifred i en månad

gratis kaffe hade dom å ,)

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Skämtar du?! Man erkänner väl inte på ett datorforum att man har slösat tid på något så urbota fånigt som ECDL.

För tio år sedan blev jag tvingad av arbetsförmedlingen att ta datakörkortet och det sög rymdmutantkön. Jag satt där och led medan tanter i övre 50-årsåldern gapade om att de inte kunde hitta skrivbordet. Jag tog i alla fall en skärmdump med kalkylatorn igång och installerade som skrivbordsbakgrund på någons dator. Kul att se honom kämpa svettigt i sina försök att stänga av programmet. Sedan e-postade jag smiskfilmer med Hans Scheike till alla på kursen.

Datakörkortet har jag inte haft någon annan användning för än att jag kunnat bjuda på ett och annat gott skratt på min bekostnad. Skitbra sätt att bryta isen när man träffar en bunt nya nördar är att piska fram ECDL och ropa, "titta, grabbar, jag har datakörkortet!"

Här känner man igen sig, satt också för ett gäng år sedan på en utbildning påtvingad av arbetsförmedlingen och skulle lära mig surfa samt maila :D.
Tyckte hela grejen var trams och ovärdigt mig som redan kunde sådant men hot om indragen A-kassa tvingade mig kvar de 3 veckorna kursen varade. 55+-tanterna tyckte det var hur festligt som helst och lärde sig säkert ett och annat nytt men att skicka en ungdom som jag var på den tiden till en sådan utbildning, var bara slöseri med tid och pengar.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

haha nix blev avstängd på livstid för fusk för att jag inte orkade lära mig menyerna utan till utan gick in i programet och kollade.

gubben kallade mig dock smart och de aldrig tidigare hade haft de problemet.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever