Permalänk
Melding Plague

Asus MA3850M

Det är inte ofta vi ser produkter som på ytan är innovativa och spännande. Asus MA3850M är, enligt Asus, det första grafikkortet som kommer med en egen dedikerad färgprocessor. Det använder inte heller en vanlig HD3850-grafikprocessor utan Asus har valt att använda Mobility Radon HD3850, en mobil version av Radeon HD3850. Vi har testat grafikkortet för att se om kortet är lika spännande även under ytan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hahah det var ju inte mkt bra som fanns att läsa om det där

Riktigt flummigt kort måste jag säga, 3850 dessutom...visste inte att man går bakåt i modellerna.

Permalänk
Medlem

Relativt dyrt tycker jag borde läggas till i nackdelarna, även om det inte kan jämföras med referens HD3850.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Det roliga är att den är ett par månader gammal.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

jag ser absolut 0 anledningar till att köpa detta kort: spel, köp 4850/8800GT istället för lika mycket pengar. film; finns mycket billigare kort med ungefär samma avlastning eller så använder man spelkortet för film också.

inte första gången asus misslyckas med smartdoctor.. deras 8800gt funkar inte heller där.. tog dom en månad att få smartdoctor att kunna läsa gpu-temp i det programmet, men trots 7 månader har dom inte lyckats med mer när det gäller det kortet..

asus asus.... inte bra

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Avstängd

Flopp big time?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Anledningen att de bara kör HD3850 är ju att det väl inte finns något Radeon Mobility HD4850 än. Så där är de begränsade. Rent tekniskt borde de väl egentligen även kunna sätta på mobila Nvidia-chip .... ska faktiskt höra med Asus om det

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Avstängd

slut på idéer?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Haha sjukt kass kort!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Blev riktigt besviken på ASUS, först blev jag lite glad att se ASUS komma med ett nytt grafikkort men.....
Jag själv skulle inte vilja sälja ett sånt grafikkort om det var så buggigt och inte lika bra som de andra korten, förstår inte varför ens börja sälja det?

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Avstängd

Tanken är god och man måste börja någonstans. Jag tror att med finputsning och GPU-byte kan nog denna typ av kort bli rätt intressant för HTPC.s

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
jag ser absolut 0 anledningar till att köpa detta kort: spel, köp 4850/8800GT istället för lika mycket pengar. film; finns mycket billigare kort med ungefär samma avlastning eller så använder man spelkortet för film också.

inte första gången asus misslyckas med smartdoctor.. deras 8800gt funkar inte heller där.. tog dom en månad att få smartdoctor att kunna läsa gpu-temp i det programmet, men trots 7 månader har dom inte lyckats med mer när det gäller det kortet..

asus asus.... inte bra

Ett 8800GT håller ju inte jämna steg med ett 4850, dessutom så är det nästan lika gammalt som 3850/3870!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Hade varit nice om de hade skipat färgprocessorn men sålt mobile versionen av grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Tanken är god och man måste börja någonstans. Jag tror att med finputsning och GPU-byte kan nog denna typ av kort bli rätt intressant för HTPC.s

Håller med...
Tycker det är lite dåligt med den passiva kylningen dessutom, en mobile-GPU bör ju kunna kylas passivt.

Permalänk
ASUS Nordic

Precis som vårat EAH3850 Trinity och som det nämns i recensionen är MA3850M ett resultat av research and developments kreativitet och ska inte tas för allvarligt. Det är en nischprodukt som finns till för att testa gränser och möjligheter.

Ska bli spännande att se nästa kreation med Mobility 4850

Permalänk
Medlem

Kul med såna här nischprodukter. Nån gång kanske det lyckas och så har en ny trend skapats.

De några få eventuellt okunniga som köper detta kommer troligtvis vara nöjda i tron om att deras bildkvalitet förbättrats avsevärt, medan de ändå får ett ganska bra kort som duger väl till de flesta spel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Ett 8800GT håller ju inte jämna steg med ett 4850, dessutom så är det nästan lika gammalt som 3850/3870!

Om jag inte mins fel släpptes väl 8800GT strax innan 38XX-serien, men de gick iofs. inte att få tag på då de just släppts.

Permalänk
Medlem

haha...kul produkt men ärligt talat vill jag ha en sådan kort - vill jag ha den i en bärbar dator! I en bärbar dator kan man åtminstone skylla ifrån sig den sämre prestandan på mobileteten vilket man inte kan göra med denna fullstora kort...

usch, jag ryser när jag ser på det kortet - finns ju ingen som helst anledning att köpa det. Strömsålare? säkert det, men....nja...tack men nej tack=)

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk

Dynamisk kontrast

Sedan när blev dynamisk kontrast och liknande bildförbättrare något att ha för en bra bild vid filmvisning? Tänk om tillverkarna (utav främst TV-apparater) kunde lägga utvecklingsbudgeten på att istället ge oss apparater som ger oss en korrekt bild istället för en dynamiskt sönderbehandlad bild som "skriker högst".

Visa signatur

M.v.h. Jonathan Johansson

Permalänk
Avstängd

Re: Dynamisk kontrast

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboJonte
Sedan när blev dynamisk kontrast och liknande bildförbättrare något att ha för en bra bild vid filmvisning? Tänk om tillverkarna (utav främst TV-apparater) kunde lägga utvecklingsbudgeten på att istället ge oss apparater som ger oss en korrekt bild istället för en dynamiskt sönderbehandlad bild som "skriker högst".

Håller med dig.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt idag. asbra kort 50 fps i Crysis på 1650x1050, Very high, 2aa

Permalänk
Avstängd

Troll, kryp ner under bron igen.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Fick hem mitt idag. asbra kort 50 fps i Crysis på 1650x1050, Very high, 2aa

Dra ner på röksvampen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jaha, fick ni inte låna ett 4850 eller 4870?
Utan bara utgående modeller?

Tycker det verkar vara konstigt.

00.01 USA tid släpptes HD4870X2 testerna 18:54 så har ni det som nyhet ?
Bara xx timmar senare. Antar att alla sov,
Angående detta test får det 10 Sömn tabletter av 10.
Om det inte sitter i en bärbar.:)
Edit: måste klaga ännu mera, inte på SWEC.:)

Mobile borde köras fläktlöst.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Floppkort någon? Visst iniativet är inget fel på men ASUS behöver väl inte släppa kortet om det är så pass mkt sämre än HIS version te.x

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Kul idé Asus, får se om det blir något bra av det i slutändan för just nu skulle jag aldrig köpa det då det verkar vara en produkt som kan innebära problem. Asus borde ägna sig åt att göra sitt sortiment smalare och med jämnare kvalitet. Enda produkten ifrån Asus som jag är intresserad av idag är Eee.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinc
Precis som vårat EAH3850 Trinity och som det nämns i recensionen är MA3850M ett resultat av research and developments kreativitet och ska inte tas för allvarligt. Det är en nischprodukt som finns till för att testa gränser och möjligheter.

Nischprodukt eller inte, så vore det väl bra om det fungerade som tänkt, eller??

Verkar vara en riktig citron det där.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Om man kan få kortet att fungera i MXM-kompatibla bärbara är detta väldigt billigt!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Hedersmedlem

Detta finns inte som något annat än HD3850 så lite svårt att få en annan typ ;). Recensioner på andra kort är på väg från andra på SwC så ha lite tåladmod :).

Som flera nämnt och jag nämde i recensionen - det är ifallafall kul att det försöks med lite nya ideer. Ibland funkar det, ibland inte. Kanske de lär sig något med detta inför nästa version eller får nya ideer. Tänk ett litet grafikkort som inte är större än PCI-E-slotten och ha ett mobility Radeon/GeForce Go på sig. Det kan vara halvhöjd och kanske t om låta dig uppgradera GPU'n ... Eller varför inte se om man kan sätta en av dessa mobila GPU'er på ett moderkort istället för den integrerade grafiken i 780G/8200 ...

/B

Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Jaha, fick ni inte låna ett 4850 eller 4870?
Utan bara utgående modeller?

Tycker det verkar vara konstigt.

00.01 USA tid släpptes HD4870X2 testerna 18:54 så har ni det som nyhet ?
Bara xx timmar senare. Antar att alla sov,
Angående detta test får det 10 Sömn tabletter av 10.
Om det inte sitter i en bärbar.:)
Edit: måste klaga ännu mera, inte på SWEC.:)

Mobile borde köras fläktlöst.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Hur kan ni jämföra ett HD3850 Mobility mot HD3850? Det är tammefan inte samma kort, trots att namnen stämmer bra överens.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk

Ser precis som många andra ingen mening med detta kortet. Visst, idén med färgprocessor är ball, men ger den ingen synlig bildförbättring för blotta ögat är den ju ganska kass som en färgförbättrare? Jag använder ögonen till färgseende iaf...

Gillar idén dock, men sluta släpp kort som är meningslösa ASUS.