Lämpliga fraktsätt för privatpaket

Permalänk
Medlem

Lämpliga fraktsätt för privatpaket

Vad jag förstått är det inte aktuellt för privatpersoner att skicka paket med postförskott. Finns det några andra lämpliga sätt att garantera att man får betalt i samband med att mottagaren hämtar ut paketet?

Eller är det så enkelt som att starta upp ett ePostgirokonto och tuta och köra?

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Bussgods. Smidiga att ha och göra med. Går med vanligt bankkonto också

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

Internetgirot är ju ett alternativ till privata affärer. Dock tar dessa ut en liten avgift varje gång man använder det.

Vad menar du med vanlig bankkonto M!cke?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Internetgirot är ju ett alternativ till privata affärer. Dock tar dessa ut en liten avgift varje gång man använder det.

Vad menar du med vanlig bankkonto M!cke?

Han menar nog att man ej behöver ha postgiro eller bankgiro vid försendelse mot pf via bussgods, dvs vanligt bankkonto som nordea, hb etc...

Permalänk
Medlem

Jag har skickat mot postförskott privatperson till privatperson. Var dock ett par år sedan och jag hade ett postgiro konto.

har dom tagit bort den tjänsten?

Permalänk
Avstängd

Näe, det har de inte, det är bara att många är för snåla för att ha PG.

Som säljare frågar jag presumptiv köpare hur han/hon vill ha grejorna skickade, vill personen ha billigaste frakt, ex som brev säger jag att jag inte kan ta nåt ansvar för om det kommer fram eller inte bara.

Men det går alltid att skicka som paket, vilket gör försändelsen spårbar om än lite dyrare frakt.

Jag har aldrig varit med om att ett spårbart paket försvunnit, skulle det göra det har man trots allt ett papper som man kan gå till Posten och visa upp och kräva en förklaring.

Visa signatur

Partitionera my ass!!
KatTbAjs FTW!!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Men är du dum? Det fungerar att skicka som postförskott OM man HAR! ett PG konto vilket du hade, så vad är problemet?

Vad menar du med "har dom tagit bort den tjänsten?"

När det gäller bussgods så fungerar det inte på samma sätt som med cp-posten.

Har du attitydproblem?
4:e posten du gör och redan dåligt uppförande.

Han frågade bara om de slutat för han har förmodligen ingen pejl
på det, och det kan jag förstå för posten har ju skurit ned på det mesta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Hur många post:s måste man ha innan man kan uppföra sig dåligt enligt dig? Idiot.

Exakt vad har posten skurit ner på senaste åren?

Inga, för man ska inte uppföra sig som dig, som en idiot.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Hur många post:s måste man ha innan man kan uppföra sig dåligt enligt dig? Idiot.

Inga, men det är ju illa om man drar på sig varning på första posten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Idiot

suck.....

Permalänk
Relik 📜

klFishBone: Rekommenderar starkt att du filar på din attityd, annars kommer du inte bli långlivad här på forumet. Det ger ingen något att du är otrevlig och idiotförklarar folk.

Enough of that, tillbaka till topic allihopa, annars blir det stora varningsflaggan.

OnT: Som redan sagts, postförskott är ju skitbra om man har PG, har man inte det (eller känne rnågon som har) är det ju kört.
Bussgods har jag aldrig testat, ingen erfarenhet där, Internetgirot är dock väldigt smidigt.
Jag tror PayPal har någon liknande tjänst med?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@klFishBone

Posten finns snart bara kvar som ett varumärke.
Man har lagt ned de flesta postkontoren och lagt ut
hanteringen till ICA-handlare och bensinmackar.
Snart får väl tidningsbuden ersätta lantbrevbärarna.

Posten vill ha till 16.00 på sig att dela ut posten samt
ej varje vardag, jämfört med kl13.00 och alla vardagar
som det är idag.

Svensk kassaservice är påväg att läggas ner.
Värst drabbade är glesbygden som är de stora
förlorarna på "nya posten". På vissa ställen kan den
som vill betala räkningar, sätta in eller ta ut pengar,
eller skicka pengar göra detta via en brevbärare.
Men då måste man meddela detta dagen innan via telefon.

För denna servicen betalar vi förmodligen en av världens högsta
priser. Portopriserna är horribla.

Det kallar jag skära ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO

Posten vill ha till 16.00 på sig att dela ut posten samt
ej varje vardag, jämfört med kl13.00 och alla vardagar
som det är idag.

Hmm? Har dom till 13.00 på sig att dela ut posten?

Vet ställen där posten delas ut vid typ 18-tiden, är det kanske undantag för småorter?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

klFishBone: Kassaservice ägs av Posten, förmodligen därför han tog upp det och det stämmer att de avvecklar Kassaservice.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Vad jag förstått är det inte aktuellt för privatpersoner att skicka paket med postförskott. Finns det några andra lämpliga sätt att garantera att man får betalt i samband med att mottagaren hämtar ut paketet?

Eller är det så enkelt som att starta upp ett ePostgirokonto och tuta och köra?

Samma princip går att tillämpa genom att skicka via bussgods. Där heter motsvarigheten till postförskott "efterkrav" Du skriver summan på följesedeln och skickar iväg paketet, köparen betalar summan då han/hon hämtar ut paketet på sitt ankomställe. Pengarna trillar in på ditt vanliga bankonto.

Var ett tag sedan jag skickade med detta alternativ, men då fungerade det på så sätt.

EDIT: Du behöver alltså ej vara kopplad till något företag eller BG/PG nr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Hur många post:s måste man ha innan man kan uppföra sig dåligt enligt dig? Idiot.

Exakt vad har posten skurit ner på senaste åren?

man kan inte skicka postförskott till utlandet längre, den tjänsten försvann i år har jag för mig

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Även jag vill klanaka ner lite på bussgods, har provat det ett par gånger och vid samtliga tillfällen har det tagit alldeles för lång tid än utlovat(läs: mer än en vecka). Dessutom verkar dem inte vara speciellt försiktiga med paketen.

Internetgirot har jag positiva erfarenheter ifrån. Hade ett fall där köparn skickade mig fel vara och det blev en hel del krångel då, men IG skötte det hela utmärkt och jag fick tillbaka varenda krona. Dessutom svarade dem otroligt fort på mail.
Att det skulle vara dåligt för säljarn skulle jag nog inte sträcka mig sålångt till att säga. Men köparn har hursomhelst det bättre än säljarn.
Att sen kunna säga att man helt enkelt inte fick nån vara och få sina pengar tillbaka är nog svårare än folk tror, skulle det uppstå dispyt i ett ärende så ställs det i konfliktläge och inga pengar betalas då ut till någon utav parterna.
Kommer säljarn och köparn inte överrens vid ett sådant tillfälle så är det bara en domstol som kan lösa ärendet. Så visst går det att lura nån på pengar även där men då måste man vara villig att ta det via domstol och sånt tar tid och kan kosta pengar.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!