CDON.com har inte skickat det de skriver att de har skickat

Permalänk
Medlem

CDON.com har inte skickat det de skriver att de har skickat

Hej!

Något mystiskt hände mig idag. Jag har fått ett paket från CDON.com.

När jag kom hem och öppnade paketet så är även ett par högtalare listade som levererade i denna leverans fast de inte har skickat dem.

På Postens hemsida står det att paketet är invägt på 0,8 kg, medan det på packsedeln står 4,8 kg. När jag ringde till Posten så skyllde de bara på datafel på fraktuppgiften. Jag framhärdade att det kanske kunde vara fel på antal kollin i leveransen och att högtalarna borde skickats som ett separat kolli i samma leverans, men det gick så långt att tjejen som jag pratade med sa att de inte tagit emot några högtalare för att skicka från CDON.com.

CDON.com har fortfarande inte svarat på mail (de har ju ingen telefonservice).

Letade lite bland trådarna här men jag hittade inget liknande fall, så det kanske inte är så vanligt. Jag har beställt många gånger av CDON.com utan strul, så jag misstänker fortfarande att det är Posten som har strulat till det.

Men är det någon som upplevt något liknande eller någon som kan förklara vad som kan ha hänt? Ett stort paket på 4 kg med högtalare borde ju inte komma bort så lätt? Har CDON för en gångs skull försökt att blåsa mig den här gången?

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Att direkt tro att ett sånt stort och känt företag som CDON skulle blåsa dig är ganska löjligt, dom tjänar i princip ingenting på det när det gäller så små summor, mitt tips är att avvakta på svar från mail, tänk på att svarstiderna antagligen är lite längre nu på semestertider.

Permalänk
Medlem

Nej, jag vill gärna inte tro att CDON har blåst mig, då jag som sagt har handlat så otroligt många gånger där förut och det alltid är snabba och korrekta leveranser.

Jag blev bara så konfunderad av själva situationen då de verkligen har skrivit upp högtalarna på följesedeln, men de inte ens har packats ner.

Sedan blev jag lite orolig då jag såg fler klagomål på Posten och att det förekommer stölder där...

Jag gick dessutom in och kontrollerade orderstatusen på CDON.com nu och högtalarna står som "levererad".

Tänk om högtalarna försvann mellan CDON och Posten - vem har ansvaret då?

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat från CDON innan också och har aldrig varit med om något liknande. Som mistar intarnet säger så är det helt meningslöst för CDON att blåsa dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mistar intarnet
... mitt tips är att avvakta på svar från mail, tänk på att svarstiderna antagligen är lite längre nu på semestertider.

Oj, är det semester i år också?! Nämen, det kan man ju inte förbereda sig på!

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan

Oj, är det semester i år också?! Nämen, det kan man ju inte förbereda sig på!

Vissa företag kanske hellre tar 1.5-2 månader med underbemanning per år än att anställa X antal nya folk för att täcka upp och slänga ut x antal hundra tusen i löner (om vi säger att det är fler än 4-5 vikarier som behövs) o.s.v...

Blir servicen så pass lidande att det är dåligt för affärer så anställer dom såklart vikarier, anser dom nivåerna acceptabla så anställer dom inte vikarier. Inte så svårt ändå va?

Ingen som har lovat att man ska hålla exakt samma servicenivåer hela året runt.
Att man får vänta 2-3 dagar på ett svar istället för 1-2 dagar anser då jag som acceptabelt.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Om något är riktigt fel, och inte misstag i packningen, att någon sommarjobbare glömt packa, så är det garanterat någon som stulit det på posten. Kontrollera tejpen t ex, är det bara 1 obrutet lager tejp t ex?
Eller ser det ut att vara ny tejp ovanpå trasig kartong (tejp har en tendens att slita med lite kartong)?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

att vänta 2-3 dagar på svar på ett mail är inte okej som att sitta i telefonkö 4-5 timmar..
får hoppas cdon har nåt gott svar åt dig..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kortleken
att vänta 2-3 dagar på svar på ett mail är inte okej som att sitta i telefonkö 4-5 timmar..
får hoppas cdon har nåt gott svar åt dig..

Haha.

Att vänta på ett mail i 2-3 är som att 5 personer framför sig på ICA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Om något är riktigt fel, och inte misstag i packningen, att någon sommarjobbare glömt packa, så är det garanterat någon som stulit det på posten. Kontrollera tejpen t ex, är det bara 1 obrutet lager tejp t ex?
Eller ser det ut att vara ny tejp ovanpå trasig kartong (tejp har en tendens att slita med lite kartong)?

Det var ingen trasig kartong. Det var en mycket liten kartong som omöjligen kan ha innehållit ett högtalarpaket.

Det mystiska var att Posten hade registrerat mitt kolli som endast 1 kolli på 0,8 kg, men på adresslappen stod det 1 kolli på 4,8 kg.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

eftersom högtalarna troligen skickas i ett större paket så är det nog så att det kommer till ditt uthämtningställe. Du har det alltså säkert efter helgen.

Permalänk
Medlem

CDON.com har svarat på mailet, och förmodligen har de inte skickat högtalarna. De har erbjudit ett tillgodohållande på summan, då det var svårt att få in högtalarna igen.

Jag skulle ju helst få tillbaka pengarna, men det kanske man inte kan få när man köper på distans?

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, självklart ska de betala tillbaka summan, inte bara ge tillgodokvitto. De har ju inte levererat varan. Känns lite udda att om någon inte kan leverera en vara så får du inte pengar utan bara tillgodokvitto ....

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Tillgodohavande har man ingen skyldghet att acceptera.
Faktiskt ganska lågt av cdon att ens erbjuda det.
Dock så har de 30 dagar på sig att betala tillbaka om de
nu vill dra ut på det.

Permalänk
Medlem

Nu svarade de att jag skulle returnera varan. Vaddå "Goddag, yxskaft!"???

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Du ska begära att säljaren levererar varan och inte godta något annat för troligen har du redan betalat för frakten och att sen säljaren strular är INTE ditt ansvar så vill du ha högtalaren så begär du leverans av dom.

Permalänk
Medlem

Det senaste (sista?) mailet jag fick från dem gick ut på att pengarna automatiskt gick tillbaka på mitt konto, eftersom jag betalt med kort.

Försöker beställa någonannanstans. I och med att den totala beställningen från CDON var över 600 kr så var det fraktfritt, men borde inte ha varit det pga att högtalarna aldrig fanns, så det har väl jämnat ut sig, kan man säga...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.