Permalänk
Medlem

Letar OS!

Tjena!

Jag har blivit plågad av Microsoft tillräckligt. Jag behöver ett OS som är stabilt, ska kunna köra utan att reboota på några veckor och har en bra pakethanterare. Datorn ska användas som workstation, eller aa, inte en server.

Har kört Debian ett tag men jag känner mig osäker pga stable/testing/unstable?

Vilken borde jag köra av alla tillgängliga distar?

Visa signatur

Acer Aspire 1360

Permalänk

Står ju Kubuntu i din signatur. Den tycker jag är trevlig.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Vila i frid

Den mest fullständiga direkt ur lådan för web-surfning mot t.ex. sr.se, svt.se, youtube multimedia etc är nog Linux Mint, ett förfinat derivat baserat på Ubuntu.

Jag har plöjt igenom hopers distar och Mint är det jag fastnade för. Ubuntu (och alla andra som inte använder propriära drajvers) måste petas med för att funka som man vill.

Permalänk

Jag tycker om Archlinux som rent workstation-OS. Funkar klockrent och är väldigt simpelt.

Permalänk
Medlem

Testa openSUSE!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Om du vill ha direkt ur boxen så är det Linux Mint som gäller, annars om du vill peta lite men ändå vill ha ett system som fungerar klockrent så är det Ubuntu som gäller.

Visa signatur

===========================================================================
I prefer dangerous freedom before peaceful slavery... Anonymous!!

Permalänk

Arch Linux eller Debian GNU/Linux Testing.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Debian Testing

Permalänk
Medlem

Innan du går vidare, vad är det som gör dig osäker pga stable/testing/unstable?

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Innan du går vidare, vad är det som gör dig osäker pga stable/testing/unstable?

Pga om jag ska ha en riktigt stabil debian eller en uppdaterad debian?

Visa signatur

Acer Aspire 1360

Permalänk
Medlem

Att stable är stabilt innebär att det inte sker några ändringar i programpaketen annat än säkerhetsfixar, inte stabilt som i att programmen inte kraschar (men givetvis är programmen väldigt stabila efter all testning i unstable och testing). Testing är i princip lika buggfritt enligt mina erfarenheter och ligger i de flesta fall bara någon månad bakom bleeding edge. Programmen kan till och med ha färre buggar i testing pga mycket nyare versioner.

edit: gjorde några ändringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Den mest fullständiga direkt ur lådan för web-surfning mot t.ex. sr.se, svt.se, youtube multimedia etc är nog Linux Mint, ett förfinat derivat baserat på Ubuntu.

Jag har plöjt igenom hopers distar och Mint är det jag fastnade för. Ubuntu (och alla andra som inte använder propriära drajvers) måste petas med för att funka som man vill.

Själv gillar jag Ubuntu Ultimate mycket mer än Linux Mint, det är mer komplett direkt och snyggare. Dreamlinux är det perfekta lättviktar alternativet om man vill ha ett mer komplett OS direkt än ubuntu, inte lika mycket grejer Ubuntu Ultimate har, men är extremt snabbt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Själv gillar jag Ubuntu Ultimate mycket mer än Linux Mint, det är mer komplett direkt och snyggare. Dreamlinux är det perfekta lättviktar alternativet om man vill ha ett mer komplett OS direkt än ubuntu, inte lika mycket grejer Ubuntu Ultimate har, men är extremt snabbt.

Läste lite om Ubuntu Ultimate nu och vad som följer med.

# Mplayer, VLC, Songbird & Amarok players with mp3 support
-Varför vill man ha så många mediaspelare installerade?

# Mencoder, K9Copy, DeVeDE, DVD Shrink - dvd copying software.
-Är det någon större skillnad på dessa program, eller varför skulle man vilja ha alla de installerade?

Sedan såg jag minst två torrentklienter. Det verkar ju vara rätt mycket bloat i det, eller är det bra att ha flera program som gör samma sak?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Jag tycker om Archlinux som rent workstation-OS. Funkar klockrent och är väldigt simpelt.

Lägg till att folk rent allmänt anser att Arch har den bästa/en av dom bästa pakethanterarna som finns

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pacman är en riktigt bra pakethanterare, ingen frågan om saken!

Att ni diskuterar om vilken dist som är bäst pga medföljade program + tema, det är ju galet <<.
I ubuntu får man avinstallera 6/10program som medföljer för att det finns bättre alternativ enligt min mening eller att de är onödiga.

Ubuntu Ultimate är väl baserat på gnome? Så varför får man med QT baserade program som Amarok? :S
"Hej, nu ska jag göra en kaka, jag tror jag tar och lägger i lite fläskfile bara för att lyxa till det."

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas

"Hej, nu ska jag göra en kaka, jag tror jag tar och lägger i lite fläskfile bara för att lyxa till det."

överdriv inte finns många som kör amarok i gnome. Ubuntu Ultimate är just ultimate och är möjligen bra för nybörjare som inte orkar installera och ta reda på allt själv utan istället får man allt serverat på en gång.

Permalänk
Medlem

men vilken version av Linux Mint ska jag ha? Någon som kan det där med versionerna. jag har en Lenovo n200, 32bit-processor

TACK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
överdriv inte finns många som kör amarok i gnome. Ubuntu Ultimate är just ultimate och är möjligen bra för nybörjare som inte orkar installera och ta reda på allt själv utan istället får man allt serverat på en gång.

Tror du verkligen nybörjare blir gladare om de får 5st program som gör samma sak? Jag kan nog inte se fördelen alls. =/

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Tror du verkligen nybörjare blir gladare om de får 5st program som gör samma sak? Jag kan nog inte se fördelen alls. =/

Det är för att du är främmande för möjligheten att en NYBÖRJARE inte har koll på EXAKT ALLA MEDIASPELARE SOM FINNS och alltså kanske uppskattar att någon samlat de bästa så att de själv kan avgöra vilken av dessa som passar bäst utan att behöva googla sig tokiga för att få reda på vilka alternativ de har att välja på.

Vi andra förstod fördelen att ge en dist som Ubuntu Ultimate, en nybörjarvariant som ska innehålla precis allt, många alternativ för att på så sätt understryka själva "Ultimate" i namnet.

Vill du inte ha flera program till samma sak? Installera inte Ubuntu Ultimate då.

För att alltid prata om hur mycket valmöjligheter och sånt som Linux har tycker jag ni ofta börjar klaga på vad som följer med och vad som inte följer med.

Permalänk
Medlem

Valmöjligheter har man när inget kommer med

så kallade "nybörjardistar" kan inte vara avsedda för de som vill lära sig linux utan mer bara ha ett fungerande desktop. En dist som en okunnig person skulle kunna använda skulle inte lära ut mer än vad en okunnig person kan.

Har han kört debian så tvivlar jag starkt på att man ser "linux mint" och "ubuntu ultimate" som alternativ.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

<------------------

har man mycket tid och vill lära sig linux ordentligt så är slackware och gentoo det bästa.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Det är för att du är främmande för möjligheten att en NYBÖRJARE inte har koll på EXAKT ALLA MEDIASPELARE SOM FINNS och alltså kanske uppskattar att någon samlat de bästa så att de själv kan avgöra vilken av dessa som passar bäst utan att behöva googla sig tokiga för att få reda på vilka alternativ de har att välja på.

Vi andra förstod fördelen att ge en dist som Ubuntu Ultimate, en nybörjarvariant som ska innehålla precis allt, många alternativ för att på så sätt understryka själva "Ultimate" i namnet.

Vill du inte ha flera program till samma sak? Installera inte Ubuntu Ultimate då.

För att alltid prata om hur mycket valmöjligheter och sånt som Linux har tycker jag ni ofta börjar klaga på vad som följer med och vad som inte följer med.

Jag brukar inte klaga på vad som följer och inte följer med, men när det blir i såna enorma mängder som i Ubuntu Ultimate så blir jag ju lite fundersam på om det verkligen främjar användarvänligheten.
Men jaja, som du säger så är det såklart så att en nybörjare finner det extremt upphetsande att kunna bläddra mellan alla (minst fyra) olika DVD-kopieringsprogram.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Jo det är sant att det följer med mycket med Ubuntu Ultimate, men å andra sidan efter man testat allt och valt vad man vill spara, så är det mycket enklare att avinstallera grejer än att leta upp och installera dem.
Sen att bara behöva installera och allt funkar och man har alla program man behöver en lång tid, det är ganska underbart, speciellt om man som jag installerar om hela tiden för att testa nya saker.

Ubuntu Ultimate är Linux världens Windows Vista kan man säga, utom att den är snabbare än vad vanliga Ubuntu är, vista är inte snabbare än XP

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag installerade debian stable en gång i tiden. sedan blev jag lite less på ouppdaterade paket, så jag kastade in unstable-repos + sidux-repos i en härlig mix.
Felfritt än så länge (halvår eller så). Uptime på 41 dagar nu. Unstable är jävligt stabilt (jag håller mig väldigt uppgraderad).