Permalänk
Medlem

Plugga i Uppsala...

Nu blir det till att plugga i Uppsala till hösten. Får väl bli studentrum som det ser ut nu. Står i kö till några stycken på Rackarbergsgatan och Kantorsgatan... Är det någon här som har erfarenhet av boendet i någon av dessa?
Köar bara till de rummen med egen dusch/badrum.

Hur är det i övrigt i Uppsala och på universitetet?

Tacksam för svar och tips

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Grattis, Uppsala är nästan förmodligen sveriges bästa stad att studera i.

Rackarberget är bra mycket bättre än Kantorsgatan om jag ska vara ärlig.. Jag har bott lite överallt nämligen.

Kantorsgatan har 2 positiva saker, det är lugnt och det är hyffsat nära till bra restauranger, shoppingställen och snabbmat.
Att det är lugnt beror på att det knappt är några fester där ute, hyffsat dött faktiskt.

Eller ja, vad ska du studera? De olika institutionerna är nämligen utrspridda över hela Uppsala.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Blir lite juridik. Rackarberget är den jag har som förstaval. Därefter Kantorsgatan. De hade bara en lägenhet med dusch på Rackarberget ute nu, så hoppas på att få den. Annars är jag nog garanterad en med badrum på Kantorsgatan, som väl i alla fall inte är helt värdelöst får man hoppas.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Nu var det några år sen jag pluggade i u-a men då var det ca 4 års kö till läghenheterna på Rackarbeget...

Permalänk
Medlem

Hur gör man om man inte har många ködagar alls? Har hört att de olika nationerna brukar ha ledida korridorsrum till medlemmar.
Förresten, någon som vet när terminen börjar? Har inte kunnat hitta något datum än.

Permalänk
Medlem

Nån jävel med några fler poäng reggade sig på rummet på Rackarberget igår... Så nu blir det Kantorsgatan ser det ut som...

Har man inga ködagar någonstans så får man som sagt kika med nationerna. Jag tror Norrlands är rätt lugnt, ring dem och kolla om de har några tomma rum... Börjar väl bli dags.

Terminen börjar väl lite olika för olika ämnen, tror min börjar första veckan i september.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Okej, har blivit antagen till teknisk fysik vid Uppsala men samtidigt står jag som reserv på KTH, 26 plats, vilket är varför jag inte riktigt kan binda mig vid Uppsala ännu. Vet inte om någon har erfarenhet, men hur troligt är det att att jag kommer in på KTH?

Permalänk
Medlem

Beror på hur många som antas till utbildningen. Är det 10000 människor är det rätt troligt att du kommer in. Är det 4 så minskar ju den chansen radikalt :).

I snitt lär lätt 15-25% försvinna, antingen för att de väljer att läsa något annat, eller för att de droppar av första månaden. Chanserna att du kommer in är nog rätt goda om det är 100 pers som antas. Beror ju givetvis på hur populär utbildningen är.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiifty
Hur gör man om man inte har många ködagar alls? Har hört att de olika nationerna brukar ha ledida korridorsrum till medlemmar.
Förresten, någon som vet när terminen börjar? Har inte kunnat hitta något datum än.

Har du inga ködagar alls så kan du söka "resselägenheter". Gå till www.studentstaden.se och klicka på lediga recentior bostäder. Där har de som aldrig pluggat i uppsala förtur. Även på www.heimstaden.se finns det lägenheter dock bara Flogsta-höghus vad jag vet.

Terminen börjar normalt den 1:a september dock om du skall plugga F-programmet (Teknisk fysik) så börjar terminen 2 veckor innan dess med nollning (Gäller alla teknologprogram). Hur kul som helst! de första två veckorna är förutom nollning även en liten mjukstart med lite matte och miljarders ton av information.

Ett råd är att du redan nu väljer vilken nation du vill gå med i och snarast skriver in dig där (måste propsa lite för G-H ), för det blir lång kö. Men är du redan inskriven så kan du stå och käka glass när du ser dina kursare stå i miltals långa köer och svettas. Välj nation med omsorg då vissa nationer har större utbud på lägenheter. När jag flyttade till U-sala sa min kusin att G-H hade många lägenheter, hur det är nu vet jag inte.

Hursom helst så tror och hoppas jag att du kommer trivas här i Uppsala!
Välkommen!

"På pollax det händer..."

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Jepp, håller med i det mesta som bobonolla skriver.. och jag kan också proppsa lite för G-H... utbudet på lägenheter och studentrum är jäkligt bra just nu, tror dom inte ens lyckade fylla alla under vårtterminen.. nu är det ju iofs alltid högre tryck under hösten.. men det är värt en chans.

Annars är Norrlands och Vedala de med flest bostäder (men också studenter... vilket givetvis tar ut varandra)...

Swiifty - 26 plats i första eller andra urvalet... är det första så har du ju en chans iaf..

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

Det är första urvalet. Om jag ska vara ärlig så hoppas jag lite på att jag inte kommer in på KTH, Uppsala verkar nämligen vara en mycket bättre studentstad vad jag har hört i alla fall.
Anledningen till varför jag valde KTH som första val pg a att min syster studerar i Stockholm och för att företag verkar ha bra kontakt med KTH.

Permalänk
Medlem

Ja, stockholm är ju ingen studenstad i den meningen. Jag har många kompisar som läser vid just KTH och det dom saknar är just studentlivet. Men samtidigt så är det ju inte hela världen då du ändå bor i en miljonstad och det händer massa andra grejjer.

Själv skulle jag dock aldrig välja KTH framför Uppsala, Lund, Linköping och dyligt.. men det beror ju på hur man prioriterar.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiifty
Det är första urvalet. Om jag ska vara ärlig så hoppas jag lite på att jag inte kommer in på KTH, Uppsala verkar nämligen vara en mycket bättre studentstad vad jag har hört i alla fall.
Anledningen till varför jag valde KTH som första val pg a att min syster studerar i Stockholm och för att företag verkar ha bra kontakt med KTH.

Om du hoppas att du inte kommer in så är ju valet enkelt svara helt enkelt nej till KTH. Dock har väl KTH större rennomé utomlands fast dock inte som Chalmers. Alla känner dock till Uppsala Universitet och faktum är att det tar bara en timme med buss till Stockholm med Swebus express och det är inte så farligt dyrt heller.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Det är väl det som lockar mest med KTH, faktumet att det är mer känt utomlands än vad Uppsala Universitet är. Men jag får se.
En till fråga, vad är det vanligaste transportmedlet i Uppsala? Klarar man sig med cykel eller är man tvungen att köpa busskort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swiifty
Det är väl det som lockar mest med KTH, faktumet att det är mer känt utomlands än vad Uppsala Universitet är. Men jag får se.
En till fråga, vad är det vanligaste transportmedlet i Uppsala? Klarar man sig med cykel eller är man tvungen att köpa busskort?

Du klarar dig utmärkt med cykel, att cykla från ena sidan av stan till den andra tar max 25-30min. Lokaltrafiken här i Uppsala är, tyvärr, relativt dyr.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk

Som bussförare i just Uppsala så kan jag inte mer än hålla med! det är hutlösa priser att åka buss i Uppsala. 30kr kontant (fösrvinner troligen nästa år) 20 förköp och via sms, 15 kr om du har ett värdekort, fungerar ungefär som ett kontantkort dvs du laddar med en valfri summa pengar som du sedan kan åka på.

Även om många cykelister cyklar i ur och i skur så är det faktiskt rätt trevligt att ta bussen på morgonen om det regnar och är tråkväder.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Även jag skall börja plugga i Uppsala till hösten, och viss panik börjar infinna sig då jag ej ännu har något boende. Men jag söker frenetiskt; både på studentstaden (där jag har 1000+ ködagar, men väldigt få bostäder tycks släppas) samt heimstaden (där ködagar är irrelevant, men har inte fått någon feedback alls på några av de intresseanmälningar jag gjort). Är det dags att få panik snart?

Edit: kan tillägga att jag är främst ute efter studentrum i Flogsta, via heimstaden. Det borde inte vara alltför omöjligt att fixa innan mitten av augusti eller?

Permalänk
Medlem

Fanns mängder med recentiorrum på studentstaden. Själv ber jag till bogudarna om en 3a via dem, men blir tufft. Garanterad ett rum på Kantorsvägen i alla fall, så man får ju tak över huvudet i alla fall.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Fanns mängder med recentiorrum på studentstaden. Själv ber jag till bogudarna om en 3a via dem, men blir tufft. Garanterad ett rum på Kantorsvägen i alla fall, så man får ju tak över huvudet i alla fall.

Men just nu är det ju helt tomt på studenstaden (nåja, det finns för tillfället 6 lediga bostäder).

Permalänk
Medlem

Fast de kan man glömma om man inte har en bit över 2000 dagar eller är tjej. Själv ger jag upp ett säkert kort och en möjlig bostad för att chansa att få en 3a. Är tvåa i kön och jag håller på att dö av nervositet.

Nån som har ett rum ledigt i fall det skiter sig för mig?

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Fast de kan man glömma om man inte har en bit över 2000 dagar eller är tjej. Själv ger jag upp ett säkert kort och en möjlig bostad för att chansa att få en 3a. Är tvåa i kön och jag håller på att dö av nervositet.

Nån som har ett rum ledigt i fall det skiter sig för mig?

Varför skulle det hjälpa att vara tjej? Det har jag aldrig hört något om. Själv fick jag en trea i Flogsta ungefär när köerna var som värst, trots att jag bara var nummer 10 i kön.

Permalänk
Medlem

För att två av rummen är dubletter för flickor.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dystopin
Även jag skall börja plugga i Uppsala till hösten, och viss panik börjar infinna sig då jag ej ännu har något boende. Men jag söker frenetiskt; både på studentstaden (där jag har 1000+ ködagar, men väldigt få bostäder tycks släppas) samt heimstaden (där ködagar är irrelevant, men har inte fått någon feedback alls på några av de intresseanmälningar jag gjort). Är det dags att få panik snart?

Edit: kan tillägga att jag är främst ute efter studentrum i Flogsta, via heimstaden. Det borde inte vara alltför omöjligt att fixa innan mitten av augusti eller?

Vad ska du studera? Om du ska gå någon utbildning uppe på teknat, så har du inget att oroa dig för. Det är nämligen världens bästa nollning, och dina faddrar kommer säkerligen att erbjuda dig sovplats tills att du har fått fram en lägenhet eller ett studentrum. Ett hett tips är att första veckan gå runt till alla nationer och se hur deras bostadsköer ser ut, och då välja den nation som har kortast kö. Ett stort plus med det är att man då, oftast, får bo centralt.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Vad ska du studera? Om du ska gå någon utbildning uppe på teknat, så har du inget att oroa dig för. Det är nämligen världens bästa nollning, och dina faddrar kommer säkerligen att erbjuda dig sovplats tills att du har fått fram en lägenhet eller ett studentrum. Ett hett tips är att första veckan gå runt till alla nationer och se hur deras bostadsköer ser ut, och då välja den nation som har kortast kö. Ett stort plus med det är att man då, oftast, får bo centralt.

Jag ska läsa till jurist, men fick faktiskt tag på en bostad igår. Så allt löste sig. Men tack ändå för tipset, säkert fler som kan ha nytta av tips och erfarenheter från redan etablerade Uppsalastudenter.

Permalänk
Medlem

Dystopin, linjen?

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Precis.

Edit: Und du? Är det kurs eller program som gäller för dig?

Permalänk
Medlem

Juridik II för min del. Så eventuellt blir det andra terminen samtidigt för oss. Gött med SweLawyers hehe

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Jag ska också börja läsa i Uppsala och börjar bli smått desperat angående bostad. Hade förut tänk att om allt annat skiter sig borde man i alla fall kunna få nogot i Flogsta höghus men se nu har Heimstaden helt tomt på studentrum. Och även om Studentstaden får för sig att lägga upp fler recentiorbostäder det här seklet så är det ju inte inflyttning på dessa förens den 1 September och allt börjar väl den 25 augusti med uppropet. Eller börjar det tidigare? bobonolla nämnde att nollningen började två veckor innan terminstarten. Stämmer det?

Hur som helst verkar det inte vara så lätt att få en bostad. Går det som recce att få något hyffsat boende (egen toalett i alla fall) genom nationerna? Tänker mig då främst Norrlands men kanske även GH. De har väl en form av köer där också, där de räknar terminer man varit medlem. Sedan går det väl inte att skriva in sig förens den 13 augusti, eller tolkar jag Norrlands hemsida fel?

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Jag ska också börja läsa i Uppsala och börjar bli smått desperat angående bostad. Hade förut tänk att om allt annat skiter sig borde man i alla fall kunna få nogot i Flogsta höghus men se nu har Heimstaden helt tomt på studentrum. Och även om Studentstaden får för sig att lägga upp fler recentiorbostäder det här seklet så är det ju inte inflyttning på dessa förens den 1 September och allt börjar väl den 25 augusti med uppropet. Eller börjar det tidigare? bobonolla nämnde att nollningen började två veckor innan terminstarten. Stämmer det?

Hur som helst verkar det inte vara så lätt att få en bostad. Går det som recce att få något hyffsat boende (egen toalett i alla fall) genom nationerna? Tänker mig då främst Norrlands men kanske även GH. De har väl en form av köer där också, där de räknar terminer man varit medlem. Sedan går det väl inte att skriva in sig förens den 13 augusti, eller tolkar jag Norrlands hemsida fel?

När jag fick mitt rum i Flogsta via Heimstaden sa kvinnan jag snackade med att deras rum gick som smör typ.

Permalänk

Normalt börjar nollningen 2 veckor innan de normala kurserna börjar (har iaf gjort det de åren jag pluggat här). Men det kan vara så att nollningen först börjar den 25:e. Men det är två veckor av nollning med lek och massor av sånt.

ang boende så kolla här: http://www.uu.se/node313 där finns lite länkar och sånt. men för att få en bostad krävs mycket tur... Jag tror att telefonen är ens bästa vän när man vill ha en bostad. Ring och var trevlig. Bli inte begränsad av studentbostad även om det är billigast. kika även på andra bostadsbolag.

www.uppsalahem.se
www.apfastigheter.se
www.graflunds.se <- här lönar det sig verkligen att ringa

även om du inte har någon bostad första dagen så finns det alltid någon som har det och det är ett utmärkt sätt att lära känna folk på... Dom flesta faddrarna kan säkerligen också låna ut en soffa för någon natt eller två.

http://recce.utn.se/site/ <- din guide i uppsaladjungeln dina två första veckor i Uppsala!

Visa signatur

Göm hornen ko!