Permalänk
Medlem

Arbetsplatsolycka

Jag har en lite jobbig situation som jag råkat ut för på jobbet. Jag jobbar på byggmarknad och kör mycket truck med i och urlastning från lastbilar, påfyllning av virke i ställage o.s.v.
Häromdagen när jag skulle ta ner en bunt virke ur ställaget så stod de ett par nissar vida sidan om mig. När jag tog ner bunten så trillade ett par brädor ner och en träffade den ena i huvudet. Troligen hade någon varit upp och rivit i bunten bredvid och lagt brädorna över den bunt jag skulle ta ner vilket jag inte såg.
Gubben som fick brädan i huvet och hans kamrat blev förbannade givetvis men han fick inga yttre skador, inget blod eller hjärnskakning eller nåt. Men jag vet hur ont det kan göra att få en bräda i huvet och bad givetvis om ursäkt för min klumpighet, även om jag anser att de borde haft vett att inte stå i närheten av trucken när jag jobbar, detta sa jag inte dock.

Gubben bad om ett bra pris på virket de köpte vilket han fick och jag bad om ursäkt igen när de åkte och gubben verkade nöjd, även om han nämnde att det gjort ont.

Jag trodde nu att detta var utagerat och blev lite förvånad när min chef idag berättar att gubben varit inne och säger att han tänker anmäla detta. jag tyckte det hela var lite löjligt och jag förklarade vad som hänt för min chef, och det var givetvis inte vad gubben berättat, utan då var det en halv bunt som rasat och han sa givetvis inget om kompensationen han fått heller.

Jag undrar nu om det är någon som vet om han lagligen har något att komma med? Vi har skyltar vid ingången där det står "Här kör vi truck" samt att trucken ger ifrån sig ljudsignal när man backar.

Han har ju även redan fått kompensation för sin huvudvärk så egentligen borde han inte ha något att hämta, eller?

Och kan jag råka ut för något här? Som jag ser det så är jag ju bara en representant för företaget när jag är på jobbet så eventuella följder för något jag gör borde väl företaget få ta. Sen om företaget vill komma med några disciplinära åtgärder är ju upp till dom.

Tacksam för svar.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Jag själv hade anmält av två orsaker.

Ens egen del, man vet inte vilka komplikationer man kan få i framtiden och det är väldigt svårt att bevisa att det beror på en viss olycka, har man inte anmält olyckan så är det inte ens säkert att man bevisa att olyckan faktisk har skett.

En annan orsak är att förebygga framtida olyckor.
Om olyckan varit allvarlig eller om den drabbat flera personer, ska ni omgående anmäla den till Arbetsmiljöverket. Ta kontakt med det distrikt inom Arbetsmiljöverket som arbetsplatsen ligger i. Samma sak gäller för allvarliga tillbud, d v s sådana tillbud som kunde ha lett till allvarlig skada. Om man inte anmäler eller anmäler för sent, kan man få böter. http://www.arbetsmiljoupplysningen.se/AFATemplates/FAQList.as...

Du är inte bara en representant för företaget, speciellt inte när det handlar om fordon. Dock ligger största ansvaret på företaget såvida du inte brister mot företagets rutiner. Vilket du kanske gjorde då de väl inte tillåter folk i närheten, dock är väl du inte den första på företaget varvid det faller tillbaka på företaget.
Dock tror jag att du i det aktuella fallet behöver vara orolig mer än att arbetsgivaren inte blir så glad, speciellt inte om företaget får betala ut en stor ersättning.

O.b.s. att jag försökte vara neutral, hade du varit en som fått en planka i huvudet så hade flera tyckt att du skulle stämma skiten ur dem.. (dock troligen inte här på akademiska ämnen)
*edit*
Höjden från vad plankan föll från har betydelse, en bagatellsak springer man inte runt och anmäler för, såvida det inte är i USA för då kan man bli rik.
*edit2*
Den skadade var inte anställd men jag tror att det faller in under arbetsolyckor ändå. (för företaget, ej för personen)
Ett tips är att prata med ditt fack, om nu personen verkligen anmälde och inte bara sa att han skulle. Dumt för egen del att blanda in myndigheter i onödan, om det ej måstes enligt lag

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Man bör absolut anmäla, det har ingenting med dig att göra. Givetvis anmäler man det som en olyckshändelse (som det var).

Annars kan det bli problem att få ut försäkringspengar senare om det skulle behövas exempelvis.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i en bygghandel, det är folk i närheten hela tiden, och de flesta bryr sig inte att man dundrar runt med en truck på 4 Ton. Jag har faktiskt flera gånger påpekat för folk som betett sig som idioter att de kan bli skadade men tyvärr gjorde jag inte det denna gången eftersom de stod still och jag inte räknade med att det skulle ligga lösa plankor där uppe.
Det var rätt högt, 4 meter kanske. Jag är säker på att det gjorde rätt ont på gubben men någon allvarlig skada verkade det inte vara tal om. Han var ju inne i butiken och pratade med min chef två dagar efteråt och hade inget bandage eller ens ett plåster.

Jag fick intrycket att anmälan var riktad mot mig, men mer än så vet jag inte. Jag har inte brustit i några rutiner. Företaget är kraftigt underbemannat och nån tid över för extra säkerhet eller att stänga av utegården finns inte. Även detta har jag påpekat tidigare.

Kan nämna att det är jag som är skyddsombud på jobbet, vilket är lite komiskt
Gubben hade nämnt för chefen något om att det ska vara 5 meter mellan arbetande truck och ev. kunder men det är inget jag hört tidigare och jag har ingen aning var han fått det ifrån. Jag har ju gått truckutbilding och har både truckkort och förartillstånd.

Vi får väl se vad som händer. Hade ju varit roligare att höra att han inte har nåt att komma med. Men som jag ser det så är det värsta jag kan råka ut för att jag får sparken. Det gör inget då jag ändå tänkt byta jobb.
Jag blev mest sur för att jag anser det hela utagerat efter att han fick ersättning och flera ursäkter.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att du skulle få sparken om du följt rutinerna för företaget, då är det företaget som har skuld i hur det ser ut.

Hade jag varit du hade jag velat få till ett möte mellan mig chefen o gubben så at alla säger sin sida.

Men som sagts tidigare så ska detta anmälas, mest för att det är en onödig sak som hänt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Gubben hade nämnt för chefen något om att det ska vara 5 meter mellan arbetande truck och ev. kunder

Och ändå stod han själv alldeles för nära
Är ingen truckförare men har fört en del regler men ingen sådan regel, kanske något som vissa företag gör själva.

Men får oftast höra att jag ska akta mig för trucken inte att trucken ska akta för mig, logiskt.
Sen barnsben fick jag lära mig att kolla åt båda hållen när jag skulle över vägen.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med facket. Förefaller väldigt långsökt att du skulle kunna hållas ansvarig.

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag är med i Målarnas fackförbund och ska väl egentligen vara med i Handels? Men det kanske inte spelar nån roll?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Problemet är att jag är med i Målarnas fackförbund och ska väl egentligen vara med i Handels? Men det kanske inte spelar nån roll?

enda skillnaden är ju hur väl de kan området och därmed hur bra hjälp du kan få, men annars så skall det ju inte vara någon skillnad.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Är vi verkligen så larviga i Sverige att man kan anmäla för någonting sådant?

Eller snarare, kommer anmälan ge några påföljder.

Säg att killen bara fått ont i huvudet ett tag. Han upplevde ingen större smärta, han får inga bestående eller längre mén.

Antagligen så fiskar han väl bara efter pengar, trots att han fått bra pris och ursäkt. Girig jävel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Är vi verkligen så larviga i Sverige att man kan anmäla för någonting sådant?

Eller snarare, kommer anmälan ge några påföljder.

Säg att killen bara fått ont i huvudet ett tag. Han upplevde ingen större smärta, han får inga bestående eller längre mén.

Antagligen så fiskar han väl bara efter pengar, trots att han fått bra pris och ursäkt. Girig jävel...

Plus att han spädde på historien. Riktigt löjligt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Säg att killen bara fått ont i huvudet ett tag. Han upplevde ingen större smärta, han får inga bestående eller längre mén.

Uppenbarligen har det inte gått speciellt länge, så det kanske är svårt att avgöra. Sen när menen kommer kan det vara bra att ha det svart på vitt inför försäkringsbolaget. Men om han anmäler för att sätta dit killawife, då tycker jag han är löjlig.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jag jobbar i en bygghandel, det är folk i närheten hela tiden, och de flesta bryr sig inte att man dundrar runt med en truck på 4 Ton. Jag har faktiskt flera gånger påpekat för folk som betett sig som idioter att de kan bli skadade men tyvärr gjorde jag inte det denna gången eftersom de stod still och jag inte räknade med att det skulle ligga lösa plankor där uppe.
Det var rätt högt, 4 meter kanske. Jag är säker på att det gjorde rätt ont på gubben men någon allvarlig skada verkade det inte vara tal om. Han var ju inne i butiken och pratade med min chef två dagar efteråt och hade inget bandage eller ens ett plåster.

Jag fick intrycket att anmälan var riktad mot mig, men mer än så vet jag inte. Jag har inte brustit i några rutiner. Företaget är kraftigt underbemannat och nån tid över för extra säkerhet eller att stänga av utegården finns inte. Även detta har jag påpekat tidigare.

Kan nämna att det är jag som är skyddsombud på jobbet, vilket är lite komiskt
Gubben hade nämnt för chefen något om att det ska vara 5 meter mellan arbetande truck och ev. kunder men det är inget jag hört tidigare och jag har ingen aning var han fått det ifrån. Jag har ju gått truckutbilding och har både truckkort och förartillstånd.

Vi får väl se vad som händer. Hade ju varit roligare att höra att han inte har nåt att komma med. Men som jag ser det så är det värsta jag kan råka ut för att jag får sparken. Det gör inget då jag ändå tänkt byta jobb.
Jag blev mest sur för att jag anser det hela utagerat efter att han fick ersättning och flera ursäkter.

Ska det inte finnas tvång för hjälm för besökande på en sådan arbetsplats?

Så länge som du inte brutit mot tydliga skriftliga instruktioner så är det ingen fara. Sådana borde dock finnas på en arbetsplats och du borde ju ha tillgång till dem som skyddsombud, annars bör du ju sätta dig ner med din chef och skriva in dem i arbetsbeskrivningen för din arbetsplats för att kunna ha något att peka på vid framtida liknande fall där det istället kanske är någon arbetstagare på din arbetsplats som råkat illa ut.

Så länge som arbetstagaren följt instruktionen så är eventuella skador arbetsgivarens ansvar. Som skyddsombud är det ju ditt ansvar att se till att instruktionerna efterföljs. En arbetstagare som bryter mot instruktionerna riskerar erinran eller varning. Om en arbetsgivare bryter mot instruktionerna kan ett skyddsstopp bli aktuellt istället.

Visst har du väl fått gå ett skyddsombud-kurs? Annars kontakta ditt lokala fack och påpeka att du är skyddsombud på din arbetsplats. Då skall du ha en möjlighet att gå kursen och även få betald ledighet under den tiden.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Det finns inget hjämtvång utan är öppet för i princip vem som helst att vandra in. Några specifika instruktioner finns inte utom de man får under truckutbildningen samt att man ska vara "aktsam" vad det nu innebär?
Jag har inte fått någon som helst skyddsombuds-utbildning utan bara blivit tilldelad detta för att ingen annan ville.
Det finns säkert en plan för hur man ska sköta truckkörningen på utegården men jag har aldrig sett till någon. Överlag så sköts det mesta ganska dåligt på detta företag då vi får mer och mer att göra och mindre och mindre tid och personal. Detta gör att man inte har tid eller möjlighet att vara så försiktig eller nogrann som man skulle önska att man kunde vara. Det är också en av de största anledningarna till att jag kommer att lämna företaget inom kort.

Den känsla jag fick vara att denna "gubben" bara är ute efter att sätta dit mig. Men än har ingen anmälan kommit in så jag vet inte vad han har tänkt sig. Kanske är det bara tomma hot. Så som jag ser det har han ju redan fått ersättning för sin skada och genom att kräva och acceptera denna har han inget mer att hämta ekonomiskt. Det är ju också tråkigt att han anser att han behöver ljuga för att få sin vilja igenom då jag inte nekat att jag rivit ner brädorna på honom utan bett om ursäkt flera gånger för min klumpighet.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Det finns inget hjämtvång utan är öppet för i princip vem som helst att vandra in. Några specifika instruktioner finns inte utom de man får under truckutbildningen samt att man ska vara "aktsam" vad det nu innebär?
Jag har inte fått någon som helst skyddsombuds-utbildning utan bara blivit tilldelad detta för att ingen annan ville.
Det finns säkert en plan för hur man ska sköta truckkörningen på utegården men jag har aldrig sett till någon. Överlag så sköts det mesta ganska dåligt på detta företag då vi får mer och mer att göra och mindre och mindre tid och personal. Detta gör att man inte har tid eller möjlighet att vara så försiktig eller nogrann som man skulle önska att man kunde vara. Det är också en av de största anledningarna till att jag kommer att lämna företaget inom kort.

Den känsla jag fick vara att denna "gubben" bara är ute efter att sätta dit mig. Men än har ingen anmälan kommit in så jag vet inte vad han har tänkt sig. Kanske är det bara tomma hot. Så som jag ser det har han ju redan fått ersättning för sin skada och genom att kräva och acceptera denna har han inget mer att hämta ekonomiskt. Det är ju också tråkigt att han anser att han behöver ljuga för att få sin vilja igenom då jag inte nekat att jag rivit ner brädorna på honom utan bett om ursäkt flera gånger för min klumpighet.

Jag tycker i vart fall du då kan utnyttja det faktum att du är skyddsombud och få kursen betald via facket utan att förlora inkomst. På den kursen behandlar de ju just sådana här ärenden. Dessutom ser kursen givetvis meriterande ut på ditt CV till framtida jobb. Om du ändå är skyddsombud på platsen så ta tillfället i akt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag tycker i vart fall du då kan utnyttja det faktum att du är skyddsombud och få kursen betald via facket utan att förlora inkomst. På den kursen behandlar de ju just sådana här ärenden. Dessutom ser kursen givetvis meriterande ut på ditt CV till framtida jobb. Om du ändå är skyddsombud på platsen så ta tillfället i akt.

Håller med.

Permalänk
Medlem

Mmm , det kanske inte vore så dumt. Ska kolla upp det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

skyddsombud på cv? bättre att pissa på det då. grejen med facket i allmänhet, och facket i synnerhet är att arbetsgivare skyr dem som pesten. de behöver inte vara kassa arbetsgivare för det dock. men värt att tänka på.

gubben kom väl på att han kanske kunde få ut nåt för det. hur ska han ens kunna påvisa att han fått nåt i huvudet? har han uppsökt vård? annars lär det inte räknas som allvarlig, och den ahr inte drabbat flera personer. plus att det är ett lager, och där finns det per definition risker.

för övrigt är det arbetsgivaren problem, inte ditt.
ska man gå enligt facket (ironiskt va) så är det alltid alla hemska onda chefer som med avsikt låtit detta hända. i framtiden borde för övrigt alla lager vadderas anläggas på månen, långt från alla människor som drabbas av arbetsledares och chefers medvetna och medfödda ondska.

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem

Jag fick veta idag att min chefs chef ställt som krav att Gubben ska lämna in Läkarintyg för att kunna få nån ersättning. Det blir isåfall en försäkringsfråga.

Har svårt att tro att en läkare skulle säg annat än att han ska lägga is på bulan men vi får väl se om han hittar nån som kan hitta på lite dyra skador åt honom.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jag fick veta idag att min chefs chef ställt som krav att Gubben ska lämna in Läkarintyg för att kunna få nån ersättning. Det blir isåfall en försäkringsfråga.

Har svårt att tro att en läkare skulle säg annat än att han ska lägga is på bulan men vi får väl se om han hittar nån som kan hitta på lite dyra skador åt honom.

Och nu har det gått för lång tid för att man ska kunna säga något som läkare, såvida han inte har frakturer eller hunit å en blödning i hjärnan, och i de fallen så har han för tillfället jävligare saker att bekymra sig över än skadeståndet.

Så nej, det känns som det är jävligt safe för dig/er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwr
skyddsombud på cv? bättre att pissa på det då. grejen med facket i allmänhet, och facket i synnerhet är att arbetsgivare skyr dem som pesten. de behöver inte vara kassa arbetsgivare för det dock. men värt att tänka på.

gubben kom väl på att han kanske kunde få ut nåt för det. hur ska han ens kunna påvisa att han fått nåt i huvudet? har han uppsökt vård? annars lär det inte räknas som allvarlig, och den ahr inte drabbat flera personer. plus att det är ett lager, och där finns det per definition risker.

för övrigt är det arbetsgivaren problem, inte ditt.
ska man gå enligt facket (ironiskt va) så är det alltid alla hemska onda chefer som med avsikt låtit detta hända. i framtiden borde för övrigt alla lager vadderas anläggas på månen, långt från alla människor som drabbas av arbetsledares och chefers medvetna och medfödda ondska.

Facket må man säga mycket om men just skyddsombud tror jag nog de flesta ser som merit. Det visar att du tagit ansvar och att man varit väldigt delaktig på sitt arbete. Skyddsombud skall ju finnas på arbetsplatserna och de är inte ute efter att sätta dit chefen eller att göra livet svårare utan bara se till att det finns tillräckliga skyddsåtgärder och att ingen skadar sig i onödan. Givetvis vill inte arbetsgivaren ha skadad personal och det är inte så ofta arbetsgivaren själv upplever alla riskmoment, det är därför han kan utnyttja skyddsombudet till detta.

Att vara fackombud är dock en helt annan femma

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

ett tips nu när detta är friskt så passa på att skriv en rapport på exakt vad som hände och sådant.

även hur mycket gubben fick i kompensation.
en fråga till fiskaren(gubben)

Var du uppe och klättrade på plankorna?
Du var nöjd med priset du fick på virket när olyckan inträffade stämmer det?
indirekt känner du dig nöjd med kompensationen.
ett tips nämn aldrig kompensation.

i fall det finns någon visit av lagret sker på egenrisk. eller någe liknade så kan man hänvisa till något sådan.

detta är företag vs gubbe.
du kommer ej att drabbas då försäkringar tar detta.

Permalänk
Medlem

Tror inte gubben läser här på sweclockers faktiskt

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Tror inte gubben läser här på sweclockers faktiskt

Tvivlar på ett the_elk menade duu du skulle fylla i den här

Använd mallen och skriv ner allt du kommer ihåg om händelsen, det är precis som elk säger, man kommer glömma och förvränga saker med tiden, därför bäst, för alla, om man så snart som möjligt skriver ner allt.

Permalänk
Medlem

Jobbar också på en brädgård i en bygghandel. Fast det blir nog bara en vecka till då jag änke ta en vecka ledigt innan mi nästa jobb. Men jag har inte ens truckkort men kör alla truckar ändå. Gubben tjänar inget på att anmäla. Men vad jag har förstått så ska alla arbetsplasolyckor anmälas? För att de ska kunna förhindra at det händer igen. Men det blir ine du som kommer att hållas skyldig för något. Samma sak om du kör sönder varor med trucken så är det ju inte du som blir ekonomisk skyldig för det heller.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b