Beställa dator från Tyskland, något jag bör tänka på?

Permalänk
Medlem

Beställa dator från Tyskland, något jag bör tänka på?

Tänkte skicka en beställning på en ny stationär dator samt monitor inrikes tills jag upptäckte att det blir många hundralappar billigare om jag beställer det från Tyskland. Butiken jag hade i åtanke var http://www.hoh.de som har fått mycket god kritik på prisjakt samt stoltserar med en bunt utmärkelser. Finns det någon nackdel med detta förutom eventuella komplikationer med servicearänden?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Är det verkligen värt dessa hundralappar med tanke på garanti etc? Jag tycker om det ska vara värt ska det handla om några tusenlappar men inte ett par hundralappar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Är det verkligen värt dessa hundralappar med tanke på garanti etc? Jag tycker om det ska vara värt ska det handla om några tusenlappar men inte ett par hundralappar.

Gjorde en snabb prisjämförelse. Samma komponenter inkl skärm baserat på det billigaste priset för varje komponent på prisjakt.nu, från diverse återförsäljare i Sverige, skulle kosta 1500 kr mer. Har i princip aldrig använt mig av butiksgarantier heller eftersom om man beställer via internetbutik kan man väl lika gärna vända sig direkt till tillverkaren?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Men har du räknat med fraktpriset både i sverige och från tyskland så det inte diffar en del där? För priset på produkterna är ju inte allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NorBiz
Men har du räknat med fraktpriset både i sverige och från tyskland så det inte diffar en del där? För priset på produkterna är ju inte allt.

Japp, skiljer sig inte nämnvärt. Några hundralappar extra men slutpriset hamnar mer än en tusenlapp lägre trots det.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco
Tänkte skicka en beställning på en ny stationär dator samt monitor inrikes tills jag upptäckte att det blir många hundralappar billigare om jag beställer det från Tyskland. Butiken jag hade i åtanke var http://www.hoh.de som har fått mycket god kritik på prisjakt samt stoltserar med en bunt utmärkelser. Finns det någon nackdel med detta förutom eventuella komplikationer med servicearänden?

En nackdel är väl att denna butik kräver förskottsbetalning, som beroende på hur transaktionen utförs dessutom kan kosta upp till dryga hundralappen. I alla fall då jag beställde från dem (gjorde två beställningar hösten 2006). Jag är en f.ö. av dem som gett företaget positiv kritik @ Prisjakt.
Några andra nackdelar kan jag inte se, då som du säger garantihantering i stort sett alltid sköts av resp. tillverkare.

Permalänk
Medlem

Efter att ha handlat en del från Tyskland är min erfarenhet att
det man är i bäst behov av om nåt strular eller man måste ta kontakt
med dem, språket.
Kan man inte tyska är det hopplöst då många kan ingen eller väldigt lite
engelska.

Förskottsbetalning är väl okey om man med säkerhet vet att de är seriösa.
Annars finns det dem som även tar C.O.D (betalning vid leverans)

Har handlat en del av www.alternate.de vilka fungerar väldigt bra med
skapliga fraktpriser och leverans hem till dörren.
www.computeruniverse.net är också bra att göra med.

Permalänk
Medlem

Så vad har alternate.de för fraktpriser ungefär? Funderar på ett 9800gx2 och en kompis funderar också på ett.

Permalänk
Medlem

Gjorde en beställning med chassi och en del komponenter.
Kom i två kolli och frakten kostade €23. Leverans hem till dörren.

Permalänk
Medlem

Beställningen från hoh.de har hittills gått relativt smärtfritt. Gjorde beställningen förra fredagen (25/6). Det tog dem ca en vecka att bekräfta betalningen och för närvarande vilar paketet i ett postkontor i Tyskland. Frakten för ett stort paket låg på 29.99€ samt 4.95€ för försäkring. Däremot är det något oroväckande att paketet enligt posttjänstens info väger 5 kg... Håller tummarna för att det är siffran och inte paketet som är fel. Återkommer med resultat

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer