Permalänk
Medlem

Skänka pengar?

Ja, i det lilla Sverige kan det vara lönlöst att försöka skänka bort pengar. Här finns ju knappt några hemlösa....

Hade ett långt samtal med en person ikväll som inte hade ett hem, jag frågade om jag fick bjuda på öl, men han tackade nej. Spriten förstörde det lilla till liv han hade. Jag gav honom det smågrus jag hade, runt 50kr. Kanske han köper öl för allt, det vet jag inte. Men det känns ändå som en god gärning.

Finns det några dedikerade insamlingorganisationer för hemlösa människor i sverige?
Jag skulle vilja börja skänka lite pengar varje månad till dessa organisationer, någon som har några tips?

/Försökerstillamittsamvete!

Permalänk
Medlem

Det finns ju tex denna: http://www.stockholmshemlosa.se/

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Eh, du tänker på att skänka bort pengar, och det första du tänker är att du vill ge pengar till att hjälpa hemlösa?

Donera dina pengar till forskningen istället. Exempelvis forskning om sjukdomar. Gärna sjukdomar som det inte redan spenderas en massa pengar på (dvs. inte bara donera till cancerforskning).

Att ge en uteliggare pengar är bland det dummaste man kan göra... Pengarna går i 9 fall av 10 till sprit. Seriöst, hur fan får man för sig att ge en uteliggare en öl? Alkoholism är en av de största bidragande orsakerna till hemlöshet.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Ända gången jag har hjälpt en uteliggare var när jag var 13år och gav en stackare en cheeseburgare

Att vara hemlös måste vara en av de tuffaste grejerna i livet, att inte känna att man har ett hem att vända sig till, att känna att man inte hör till någonstans, samtidigt som man ser alla runtom sig ha ett bekymerlöst leende.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Eh, du tänker på att skänka bort pengar, och det första du tänker är att du vill ge pengar till att hjälpa hemlösa?

Donera dina pengar till forskningen istället. Exempelvis forskning om sjukdomar. Gärna sjukdomar som det inte redan spenderas en massa pengar på (dvs. inte bara donera till cancerforskning).

Att ge en uteliggare pengar är bland det dummaste man kan göra... Pengarna går i 9 fall av 10 till sprit. Seriöst, hur fan får man för sig att ge en uteliggare en öl? Alkoholism är en av de största bidragande orsakerna till hemlöshet.

Visserligen kan man ju se det så, men alla som ligger på gatan gör det verkligen inte för att dom har problem med spriten.

Jag tycker det är småjobbigt att se, att i ett samhälle som sverige att man helst bara vinkar undan problem som uteliggare. Iaf här i mindre städer, det är ett problem man inte vill prata om trots att det existerar.
Och som sagt, jag är inte ute efter att skänka pengar direkt till en uteliggare. Utan undrar mer om det finns något substitut som ett hem eller liknande så dom åtminstonde någon gång då och då kan få sig ett varmt mål mat och tak över huvudet. Sådant som jag tar för givet varje dag.

/Jocke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
Visserligen kan man ju se det så, men alla som ligger på gatan gör det verkligen inte för att dom har problem med spriten.

Jag tycker det är småjobbigt att se, att i ett samhälle som sverige att man helst bara vinkar undan problem som uteliggare. Iaf här i mindre städer, det är ett problem man inte vill prata om trots att det existerar.
Och som sagt, jag är inte ute efter att skänka pengar direkt till en uteliggare. Utan undrar mer om det finns något substitut som ett hem eller liknande så dom åtminstonde någon gång då och då kan få sig ett varmt mål mat och tak över huvudet. Sådant som jag tar för givet varje dag.

/Jocke

det finns väl härbärgen för "de utslagna"? fanns ett här i VBG men det e rivet nu, tyvärr

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
Visserligen kan man ju se det så, men alla som ligger på gatan gör det verkligen inte för att dom har problem med spriten.

Jag tycker det är småjobbigt att se, att i ett samhälle som sverige att man helst bara vinkar undan problem som uteliggare. Iaf här i mindre städer, det är ett problem man inte vill prata om trots att det existerar.
Och som sagt, jag är inte ute efter att skänka pengar direkt till en uteliggare. Utan undrar mer om det finns något substitut som ett hem eller liknande så dom åtminstonde någon gång då och då kan få sig ett varmt mål mat och tak över huvudet. Sådant som jag tar för givet varje dag.

/Jocke

Det finns dock alltid två sidor av myntet.

De flesta (alla?) uteliggare i sverige är det "med vilje" antingen med problem som de inte har viljan att lösa eller helt enkelt viljan av att vara fri.

En uteliggare är den mest Fria människan på denna planet.
Om han så vill så behöver han inte ens en väckarklocka, han har inget jobb han MÅSTE gå till för att leva, inte heller MÅSTE han tvätta, diska eller bry sig om någon annan människa.

En uteliggare har inga krav ställda på sig, mer än dom kraven man ställer på sig själv, visst är det möjligt att han inte får sova på just "den" parkbänken eller liknande, men lösningen till det är inte så svårt.

Det finns många uteliggare som har mycket eller mer pengar än den personen som går jämte, som är som vilken svensson som helst.

En Ledsen figur som måste gå upp 4-5-6 på morgonen för att gå och slava framför en gammal maskin för att tillverka kanske knoppar till en billig stol som säljs billigt på LIDL eller liknande, att jobba hårt en hel månad bara för att komma hem med att kämpa med att pengar aldrig riktigt räcker till osv osv.

Vill du vara fri från alla dessa problem? byt ut dem mot hunger då och då, men du kan iallafall själv välja vad du ska göra imorgon.

Permalänk
Medlem

Det finns härbärgen i de flesta lite större städerna och det är inte helt ovanligt att det finns välgörenhetsorganisationer som inriktar sig på just den gruppen.

Permalänk
Medlem

När hemlösa ber om pengar till mat så säg att du kan följa med och köpa mat för några tior. Om de blir upprörda eller inte vill ta emot mat trots att de säger att det är det de ska använda pengarna till så har man i alla fall gjort sitt och personen i fråga har ingen rätt att klaga och vara otrevlig. Visserligen kan de tycka att de blir överbevakade och att man inte litar på dem, men man har ingen anledning att lita på okända människor.

Vill de ha mat: Köp mat.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Jag tycker regeringen borde rycka några miljarder av Sidas på budget och lägga pengarna på att hand om våra egna.

Permalänk
Medlem

Fanns för några år sedan en uteliggare i Växjö, en lite äldre man, som inte ville ha någon form av hjälp från någon. Det enda han kunde gå med på var att ibland ta emot en kopp kaffe av ett fik när det var vinter och väldigt kallt.

Anledningen till det var att han ansåg att staten inte hjälpte honom på det sätt den var skyldig och därför var han uteliggare i protest så att säga.
Såhär höll han på i några år, har dock inte sett honom på många år, så vet inte vad som hänt med honom.

Slutsats: alla uteliggare är inte utslagna. Alla uteliggare är inte alkisar. Alla uteliggare är inte där ofrivilligt.

Då det rör sig om människor finns det en individuell orsak till deras situation.

Alla har rätt till existensminimum och bostad i Sverige (på pappret iaf),därför är det kanske cyniskt av mig att tycka att den so mvill ändå har möjlighet att ta sig ur hemlösheten om denne klarar av att ta sir ur eventuella beroenden.

Säger inte vad du ska skänka pengar till, det är dina pengar och i grund och botten hjälper du människor, det beundrar jag.

Permalänk

Ett så utvecklat och modernt land som Sverige, att vi har uteliggare är skamligt. Det borde inte finnas.

Köp tidningen Faktum, de som säljer måste sköta sig har jag för mig annars får de inte betalt. Tror de får 5 kr per tidning de säljer.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Avstängd

Vill man hjälpa hemlösa så är det kläder som gäller

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vill man hjälpa hemlösa så är det kläder som gäller

och mat?

håller för övrigt med att det är skamligt att ett land som Sverige med ett så bra socialt skyddsnät ändå tillåter folk bo på gatan osv:/

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
håller för övrigt med att det är skamligt att ett land som Sverige med ett så bra socialt skyddsnät ändå tillåter folk bo på gatan osv:/

Och det gör de ju inte bättre att istället för att hjälpa dessa människor (som vill bli hjälpta) så tar Sverige in invandrare och flyktingar istället. Man kan ju börja med att rensa upp sin egen bakgård innan man ska börja härja över hela världen. Sorgligt...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Och det gör de ju inte bättre att istället för att hjälpa dessa människor (som vill bli hjälpta) så tar Sverige in invandrare och flyktingar istället. Man kan ju börja med att rensa upp sin egen bakgård innan man ska börja härja över hela världen. Sorgligt...

var vänlig bygg vidare på det argumentet, jag är intresserad av hur invandring gör det värre för uteliggarna som har missbrukar problem eller sociala problem:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Socialtjänsten hjälper alla hemlösa som vill ha hjälp av dem. Det finns faktiskt skyddsnät i sverige som fungerar (inte alltid jättebra men i alla fall någorlunda).

Därmed inte sagt att välgörenhet på rätt sätt inte är viktigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
var vänlig bygg vidare på det argumentet, jag är intresserad av hur invandring gör det värre för uteliggarna som har missbrukar problem eller sociala problem:)

Det är inte invandringen i sig som gör det värre för uteliggarna utan det jag menar är att politikerna lägger pengarna på fel saker. Istället för att lägga pengar på att ta hit hemlösa flyktingar och invandrare så anser jag att man borde se till att alla som bor här i Sverige har ett hem först! När man har gjort det kan man ta hit flyktingar.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det är inte invandringen i sig som gör det värre för uteliggarna utan det jag menar är att politikerna lägger pengarna på fel saker. Istället för att lägga pengar på att ta hit hemlösa flyktingar och invandrare så anser jag att man borde se till att alla som bor här i Sverige har ett hem först! När man har gjort det kan man ta hit flyktingar.

det kan jag hålla med om, MEN ett fall med en hemlös stod med i GT då gällde det att socialen tyckte inte att lägenheten han fick tag på, hyresrätt för några tusen i månaden väldigt liten sådan, var värt det, istället ansåg dom att ett boende med "uppassning" för 25k i månaden var bättre, tänk de 25 lökarna vad bostäder till hemlösa det hade kunnat blivit?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Sjänka pengar är det sämsta man kan göra. Om man gör det, då tänker politikerna: Ja det finns ju folk som sjänker pengar så det sköter sig självt. Och då lägger politikerna inte upp någon budget för att hjälpa de hemlösa.

Det är väl bättre att man betalar några extra kronor i skatt ISTÄLLET för att tänka, sjänka pengar och se de hemlösa på gatan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det är inte invandringen i sig som gör det värre för uteliggarna utan det jag menar är att politikerna lägger pengarna på fel saker. Istället för att lägga pengar på att ta hit hemlösa flyktingar och invandrare så anser jag att man borde se till att alla som bor här i Sverige har ett hem först! När man har gjort det kan man ta hit flyktingar.

Men problemet är som sagt att den möjligheten finns för alla som vill i form av existensminimum (http://sv.wikipedia.org/wiki/Existensminimum). Med andra ord får man en viss summa pengar och hjälp med bostad om man väljer att ta emot hjälpen.

Därför kan jag inte förstå varför hjälp av flyktingar/invandrare skulle ha någon relation till hemlösa i Sverige. Hade det däremot inte funnits pengar att hjälpa de hemlösa pga att pengarna gick åt invandringspolitiken hade jag hållit med dig, men så är inte fallet nu.

Men på ett sätt håler jag med dig, det behövs en omstrukturering/sanering på hur man använder pengarna, mycket slösas på alla håll och många bäckar små...

Permalänk
Medlem

man får väll inte hjälp med lägenhet och sånt om man knarkar? och finns inge platser i "sluta knarka" vården heller. där vi har en stor del av problemet tror jag.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
man får väll inte hjälp med lägenhet och sånt om man knarkar? och finns inge platser i "sluta knarka" vården heller. där vi har en stor del av problemet tror jag.

Ja, idag får man ju inte ens påpeka att knarkare faktiskt kan bli normala igen om de får ordentlig vård. Fullständigt jävla sinnessjukt när det finns idioter som exempelvis försöker förbjuda (!) människor från att donera rena sprutor.
Samtidigt så vägrar man inse alkohol som en bidragande orsak till våldet i samhället... så oerhört löjligt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Väldigt många av de hemlösa är psykiskt sjuka som hamnade mellan stolarna i psykiatrireformen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ja, idag får man ju inte ens påpeka att knarkare faktiskt kan bli normala igen om de får ordentlig vård. Fullständigt jävla sinnessjukt när det finns idioter som exempelvis försöker förbjuda (!) människor från att donera rena sprutor.
Samtidigt så vägrar man inse alkohol som en bidragande orsak till våldet i samhället... så oerhört löjligt.

Sprututbytesprogrammet är förvisso bra på pappret, men tyvärr använder sig inte alla narkomaner av rena sprutor även då dessa finns at få gratis. Gratis sprutor är inte lösningen på det problemet, dock ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Sprututbytesprogrammet är förvisso bra på pappret, men tyvärr använder sig inte alla narkomaner av rena sprutor även då dessa finns at få gratis. Gratis sprutor är inte lösningen på det problemet, dock ett steg i rätt riktning.

Vissa grupper kommer aldrig gå att nå. Men man kan i alla fall göra något för de som går att gå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Vissa grupper kommer aldrig gå att nå. Men man kan i alla fall göra något för de som går att gå.

Klart man kan, men det gäller även att inse eventuella begränsningar som vissa metoder ha samt vara öppen för förslag på andra sätt att hjälpa människor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Klart man kan, men det gäller även att inse eventuella begränsningar som vissa metoder ha samt vara öppen för förslag på andra sätt att hjälpa människor.

Okej. Men jag håller inte med - vissa grupper kommer man aldrig att nå med sprututbytesprogram.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Okej. Men jag håller inte med - vissa grupper kommer man aldrig att nå med sprututbytesprogram.

Såg att det var dumt formulerat av mig.

Klart man kan göra något åt de som man kan beröra, inte "klart man kan nå alla".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Såg att det var dumt formulerat av mig.

Klart man kan göra något åt de som man kan beröra, inte "klart man kan nå alla".

Aha, okej!

Visa signatur