AMD: Vi ska utmana Atom. Intel: De flesta vill inte ha Atom!

Permalänk
Melding Plague

AMD: Vi ska utmana Atom. Intel: De flesta vill inte ha Atom!

Intel lanserade nyligen processorn Atom, en billig strömsnål krets som visserligen är en bristvara just nu, men som nästan alla nya billiga ultraportabla bärbara datorer använder. Men samtidigt som AMD planerar att släppa en konkurrent, gör Intel märkliga uttalanden om den egna processorn.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tja, det ligger ju nåt i det...

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
Tja, det ligger ju nåt i det...

sant. blir tillskott nummer 3 i min arsenal om jag skaffar nåt med Atom. Så helt klart inget som kan stå på egna ben.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja ha en atom-baserad laptop som man kan ha med sig till jobbet. Men även en laptop som baseras på nya centrio-2 plattformen, så att man åtminstonde kan spela lite.

Permalänk
Medlem

Tycker AMD skall undvika att skapa massa olika produkter och istället fokusera på att få ut en som kan konkurrera med Intel åtminstånde.
Kom nu inte heller och säg att Phenom är en bra konkurrent. Den har knappt fått fotfästa
och kommer troligtvis bli nerknuffad från kullen den är på väg upp på i höst när Nahlem arkitekturen kommer ut på marknaden.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Tycker AMD skall undvika att skapa massa olika produkter och istället fokusera på att få ut en som kan konkurrera med Intel åtminstånde.
Kom nu inte heller och säg att Phenom är en bra konkurrent. Den har knappt fått fotfästa
och kommer troligtvis bli nerknuffad från kullen den är på väg upp på i höst när Nahlem arkitekturen kommer ut på marknaden.

Håller med, väl skrivet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Kom nu inte heller och säg att Phenom är en bra konkurrent. Den har knappt fått fotfästa
och kommer troligtvis bli nerknuffad från kullen den är på väg upp på i höst när Nahlem arkitekturen kommer ut på marknaden.

Är det då inte klokt att satsa även på annat? Kanske har de något att hämta på den mobila marknaden?

Permalänk
Medlem

Känns som att intel missat poängen med sin egen produkt.
Hela tanken är ju att de skall vara lätta, små och extremt portabla. De behöver inte så mycket kraft, för det är inte tungt arbete som är den primära uppgiften.

Jag skulle gärna ha en, och då just för att det inte är fokus på prestanda. Den dagen någon bygger en eee eller wind med centrino så visst, men bara om storlek, batteritid och enkelheten i konceptet är bevarat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Tycker AMD skall undvika att skapa massa olika produkter och istället fokusera på att få ut en som kan konkurrera med Intel åtminstånde.
Kom nu inte heller och säg att Phenom är en bra konkurrent. Den har knappt fått fotfästa
och kommer troligtvis bli nerknuffad från kullen den är på väg upp på i höst när Nahlem arkitekturen kommer ut på marknaden.

Att statsa allt på en processor skulle vara nära självmord - vad händer om den inte säljer? Jag skulle säga att de ska satsa mindre på processorerna och titta mer på det mer flexibla grafikavdelningen ATI.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att Intel har svårt att tjäna pengar på Atom? Säljer den billigt och få datorer som säljs med atom om man jämför mot en "vanlig" processor. Utvecklingskostnaderna blir säkert finansierade av den färdiga produkten men vinsten är kanske inte så stor som man hade trot?

Permalänk

Vad är det som säger att en processor som Atom bara är för laptops? Jag skulle gärna vilja ha en i min nästa firewall och filserver. Bara den matchas med ett chipset som är strömsnålt också... Lite alternativ till VIAs C-serie och Eden-processorer vore inte helt fel.

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Avstängd

Athlon64 får sig en sväng till alltså?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Gillar denna utveckling. Vill ha en väldigt energisnål chat/surf-dator som kan stå på 24/7 utan att påverka elräkningen alltför mycket.

Men det som är synd är att medan Intel Atom är väldigt energisnål så är inte moderkortet det. Så man får vänta lite verkar det som. Hoppas AMDs platform är bättre, och hoppas att det kommer en dator med stöd för HDMI också då det kan vara trevligt att använda TV-skärmen ibland istället för den lilla.

Permalänk
Medlem

alltså blir själva laptopen så jävla mycket mer strömsnål med atom? någon som har några tester?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk

Under 8 Watt är la precis vad man får när man drar ner en AMD64@45nm på 0.8V till 1GHz? Nicccceeeee..... jag längtar efter att se resterande sortiment vad gäller AMD's 45nm:are.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Kan det vara så att Intel har svårt att tjäna pengar på Atom? Säljer den billigt och få datorer som säljs med atom om man jämför mot en "vanlig" processor. Utvecklingskostnaderna blir säkert finansierade av den färdiga produkten men vinsten är kanske inte så stor som man hade trot?

Den är också väldigt billig att tillverka. Jag tror Intel är mest rädd för att Atom kan börja ersätta Centrino (P-M) på längre sikt. Det skulle leda till lägre inkomster eftersom ASP för Atom är betydligt lägre.

Just nu är den inte särskilt snabb, men hur blir det när dom krymper ner den till 32nm och vidare till 22nm? Då kanske den blir tillräckligt snabb för 95% av deras kunder. Det kan bli svårt att försöka kränga 16-core CPUs för $$$ när en framtida billig Atom räcker gott nog!

Permalänk
Medlem

Trots att Atom är en väl använd komponent i en familj datorer som håller på att rita om hela laptopmarknaden

Verkar som AMD har nåt fint på G!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Imo är Intel Atom ett stort fail. Processorn är bra men att kretsen drar 4-5x mer än processorn är helt fel : /

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Att statsa allt på en processor skulle vara nära självmord - vad händer om den inte säljer? Jag skulle säga att de ska satsa mindre på processorerna och titta mer på det mer flexibla grafikavdelningen ATI.

Kanske AMD/ATI har i åtanke?
Eller nåt åt det hållet. Jag tänker iaf på bulldozer nu.
En processor med integrerat grafikkort...

Permalänk
Medlem

Nja,
Inte vill ha och inte kan använda är lite olika.
Men men.. rubriker skall ju vara lite i ögonfallande.

Permalänk
Medlem

Mm skumt om intel inte begriper vittsen med sin egna processor....

Jag i alla fall tycker framtiden är små bärbara maskiner på max 1kg helst mindre och med 7-10 tums skärm. Vist bör dom ha möjligheten till å köra lite rävande grejor men mycket sådant kan göras med dedikerad chip så som att accelerera h264 eller liknande.

Men min nästa bärbara blir deenetivt en laptop på ca 1Kg med 7-10 skärm. VÄntar bara på att dom sak palla 720p det hade vart gött. Mäst för jag kör h264 mm hemma.

Men min pentium m 1.4Ghz räcker än i dag. 512mb ram käns som största begränsnigen i linux, oftast kör jag den i power save mode låst till 600Mhz. Kör kubuntu på den just nu. Så en atom duger gött för surfa, se film, skriva dokument etc.

Inte många som behöver en uber grymt snabb laptop.
Många inser nog det med plus att man byter dom oftare i dag skulle ajg tro så varför lägga 15K när man kan lägga 4K.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Mm skumt om intel inte begriper vittsen med sin egna processor....

Jag i alla fall tycker framtiden är små bärbara maskiner på max 1kg helst mindre och med 7-10 tums skärm. Vist bör dom ha möjligheten till å köra lite rävande grejor men mycket sådant kan göras med dedikerad chip så som att accelerera h264 eller liknande.

Men min nästa bärbara blir deenetivt en laptop på ca 1Kg med 7-10 skärm. VÄntar bara på att dom sak palla 720p det hade vart gött. Mäst för jag kör h264 mm hemma.

Men min pentium m 1.4Ghz räcker än i dag. 512mb ram käns som största begränsnigen i linux, oftast kör jag den i power save mode låst till 600Mhz. Kör kubuntu på den just nu. Så en atom duger gött för surfa, se film, skriva dokument etc.

Inte många som behöver en uber grymt snabb laptop.
Många inser nog det med plus att man byter dom oftare i dag skulle ajg tro så varför lägga 15K när man kan lägga 4K.

Din pentium M är väldigt mycket kraftigare än en 1.2Ghz Atom. (:
Till och med EEEns 900 Mhz Celeron D slår Atomen!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Din pentium M är väldigt mycket kraftigare än en 1.2Ghz Atom. (:
Till och med EEEns 900 Mhz Celeron D slår Atomen!

Celeron M, inte D. Tack och lov.
Och det är väl nog så att Intel är rädda för att den skall börja äta in i Celeron/budgetsegmetet. Speciellt med tanke på att den marknadsförts som "good enough for most people".
Själv sitter jag och väntar på dualcore-varianten, nya nordbryggan, mini-ITX plankan med 4x/16x PCI-E. Då skall det byggas nåt skojigt.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Det är lite halvrätt ändå. dom FLESTA vill ha kraftfullare datorer, så dom FLESTA vill inte ha atom även om det är relativt bra produkt.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

De flesta skulle nog ha en riktig dator någonstans, eller ha denna som första laptop.

Bara de två marknaderna är ju stora. Så man får hoppas att det finns en framtid för dessa cpus.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Athlon64 får sig en sväng till alltså?

http://www.amdzone.com/index.php/news/cpus/41-cpus/10037-sing...

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Är på väg att inhandla både en MSI wind och en Centrino 2 laptop. Kommer att bli gött att ha en liten portabel för surfing och en speldator.

Men OT så tror jag att en AMD processor i netbooksegmentet kan bli riktigt bra, de (ATI) har ju de bästa intrigerade grafikkorten och AMD har oftast haft de mest strömsnåla processorerna. Kan bli trevligt

Permalänk
Medlem

Det Intel missat med Atom är hela produkten. Bra prestanda både cpu och grafik, och totalt låg strömförbrukning. Dom har alltså inte en komplett produkt. Till det behöver dom ett bättre och strömsnålare chipset än det antika G945 som dom använder just nu.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Atom is less than a third of the performance of our Centrino. You’re dealing with something that most of us wouldn’t use.

Drog igång aktivitetshanteraren medans jag läste kommentarerna, min 3år gamla dator snittar på 8% belastning medans jag surfar och lyssnar på musik.
Jag skulle klara mig bra med en atom den större delen av tiden jag sitter framför datorn.
Det är bara när jag vill spela något nyare spel eller surfa på aftonbladet.se som jag behöver mer.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd

Centrino är inget prestandaskott, hur mycket bättre är Centrino-2?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.