Athlon-utvecklare ny VD för AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Jo,det finns ju en hel del trams här i världen, och att lasta en VD för att ett företag går dåligt är ju ganska lättsamt. Och vaddå "hateclub"? De enda som har någon vettig anledning att uppröras över att ett företag går halvdant för en stund är aktieägarna, och sådana lär det vara tunnsått med här på swecs forum gissar jag.

VDn får mer betalt (bra mycket mer (har också ofta "royalties")) betalt än de andra arbetarna för att han/hon har det yttersta ansvaret för företagets utveckling. Styrelsen har utsett denna personen för att styra företaget och självklart har då denne personen intill allt ansvar för utvecklingen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Som i fotboll när man anklagar tränaren för att spelarna suger?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
För att uttrycka det på ett annat sätt, japp.

Att spelarna inte alltid är de bästa får man ju leva med, men denna tränare har ju alltid lyckats ta hand om bottenplatsen vilket lag han än jobbat med.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

Styrde upp Motorola så det låg bra till när han lämnade posten 2000, ordnade så AMD hamnade på topp med Athlon64, uppköp av ATI vilket för övrigt kan hjälpa AMD ur den nuvarande "krisen"?? Tycker inte det är direkt nedslående saker han åstadkommit.. Att sen anställda ingenjörer sitter med ide'torka är en annan femma.
Men som sagt, det skrivs mycket trams här på swecs forum, och det mest patetiska är väl att det finns en handfull som tror sej kunna sköta bolag som AMD, intel och t.ex nvidia på ett bättre sätt än som det görs för nuvarande.
Ruiz beslut skulle för övrigt aldrig gått igenom om han inte haft styrelsen med sej.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Någon som känner till hur det är med ATIs drivrutiner till *NIX numera?
Om de är bra kanske jag kan försöka hjälpa AMD med att köpa ett grafikkort och en processor.

OpenSource-drivarna är 2D-stabila, men var inte 3D-stabila (iaf inte i mars/april).

De proprietära funkar däremot bra i både 2D och 3D. Jag använder 8.5 just nu. Kör Enemy Territory Quake Wars ett par timmar nästan varje kväll. Har kört en del compiz fusion också, men har det inte påslaget till vardags. Har inte haft några krascher ännu.

De är hyfsat enkla att installera. Kör man OpenSuSE så är det 1-klick-install (det är det på nvidia också, så det är inget anmärkningsvärt).

Jag gjorde det dock krångligt för mig genom att vilja köra senaste-senaste istället för att vänta på SuSEs build service, så jag kompilerade själv. Om man kompilerar själv är nvidias installer smidigare - den gör allt åt en utan att man behöver göra annat än välja några menyval.

ATIs installer har dock en killer feature som nvidia saknar - man kan enkelt bygga en RPM. Det som är 'krångligt' är att när RPMen är byggd, får man själv använda/anropa lämplig package manager för att installera den. I gengäld kan man göra en clean uninstall, vilket man inte verkar kunna med nvidias drivare.

Jag bytte från nvidia 7600GS till HD3870 i mars/april, så mina senaste nvidia-erfarenheter är typ från då. Det verkar dock inte hända så mycket på deras front, så jag gissar att det är ungefär lika nu.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Fin liten historielektion på overclockers.com.

The Man Who Killed AMD? . . .

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Som i fotboll när man anklagar tränaren för att spelarna suger?

Tränaren är ju hur viktig som helst. Se bara på Rysslands tränare, Guus Hiddink.
Får ett lag som Ryssland komma så långt. Och innan dess tränade han Syd Korea där de slog ut Italien i kvarten men åkte ur i Semin om jag minns rätt.

Hoppas att det blir något liknande i detta fallet!

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Fin liten historielektion på overclockers.com.

The Man Who Killed AMD? . . .

Ed Stroligo... Påminner lite om Gosh här på Swec's forum, fast tvärtom..
Tror inte det finns en enda positiv artikel om AMD den mannen skrivit...Någonsin..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
OpenSource-drivarna är 2D-stabila, men var inte 3D-stabila (iaf inte i mars/april).

De proprietära funkar däremot bra i både 2D och 3D. Jag använder 8.5 just nu. Kör Enemy Territory Quake Wars ett par timmar nästan varje kväll. Har kört en del compiz fusion också, men har det inte påslaget till vardags. Har inte haft några krascher ännu.

De är hyfsat enkla att installera. Kör man OpenSuSE så är det 1-klick-install (det är det på nvidia också, så det är inget anmärkningsvärt).

Jag gjorde det dock krångligt för mig genom att vilja köra senaste-senaste istället för att vänta på SuSEs build service, så jag kompilerade själv. Om man kompilerar själv är nvidias installer smidigare - den gör allt åt en utan att man behöver göra annat än välja några menyval.

ATIs installer har dock en killer feature som nvidia saknar - man kan enkelt bygga en RPM. Det som är 'krångligt' är att när RPMen är byggd, får man själv använda/anropa lämplig package manager för att installera den. I gengäld kan man göra en clean uninstall, vilket man inte verkar kunna med nvidias drivare.

Jag bytte från nvidia 7600GS till HD3870 i mars/april, så mina senaste nvidia-erfarenheter är typ från då. Det verkar dock inte hända så mycket på deras front, så jag gissar att det är ungefär lika nu.

Nja, du får helt enkelt rensa nvidia-drivisarna själv.. vilket inte alltid går. Hänt flera gånger att det ligger kvar massa från tidigare drivisar - vilket är mycket pain då det skapar stora problem.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Ed Stroligo... Påminner lite om Gosh här på Swec's forum, fast tvärtom..
Tror inte det finns en enda positiv artikel om AMD den mannen skrivit...Någonsin..

Precis, Stroligo är helt sanslös...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iliyena
Eftersom jag inte riktigt hänger med i alla svängar, kan någon berätta kort om varför AMD "går ner" när ATI just nu är på väg upp igen?

Det visar ju att det kanske inte var ett dåligt köp i ett längre perspektiv, iaf. om ATI kan fortsätta vara lite lite bättre "bang for the buck". (Och prestera bra resultat så klart, ett gammalt graffe kan ju ha grym "bang for the buck" trots att det är kass idag...)

Borde inte det få påverka AMD's aktiekurs lite? Om det finns en bra text i en tråd så är det bara att länka...

Du får tänka på att AMD fortfarande betalar för ATI... Undedr 2009 skall köper vara helt klart. Detta pga att AMD inte hade tillräckligt med pengar liggandes för uppköpet utan lånade. Därför kommer det se lite mörkare ut tills 2009. Under 2009 kommer AMD satsa en hel del (mycket som ett resultat av att köpet är klart).

Ett företag måste ha en bra ledning så är det bara, men när man slår ihop två så pass stora företag (utan att ett är markant mindre och tar på sin den mindre rollen) så kommer det uppstå problem. Uppköpet a ATI är/var jobbigt men i längden (förutsatt att man bara klarar sig igenom köpet) är det en riktigt bra investering, bättre än vad många verkar tro!

Det handlar inte bara om att även kunna sälja grafikkort utan att kunna fylla efterfrågan på kompletta system (och det är en väldigt stor marknad).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Ed Stroligo... Påminner lite om Gosh här på Swec's forum, fast tvärtom..
Tror inte det finns en enda positiv artikel om AMD den mannen skrivit...Någonsin..

Så sant, så sant. Hur som haver, det var mest bakgrundshistorien jag ville få fram, att Ruiz inte hade det lättaste jobbet att ta över. Folk överallt tycker ju främst att det är Ruiz som kört AMD åt skogs, men riktigt så enkelt är det ju inte.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Styrde upp Motorola så det låg bra till när han lämnade posten 2000, ordnade så AMD hamnade på topp med Athlon64, uppköp av ATI vilket för övrigt kan hjälpa AMD ur den nuvarande "krisen"?? Tycker inte det är direkt nedslående saker han åstadkommit..

vilka tillverkade Motorola processorer åt på den tiden? Apple
hur bra lyckades de leverera? tja... IBM fick ta över för att inte det hela skulle gå helt åt skogen... lika fort... (nu så får jag sigge på mig igen om jag skriver mer)
A64 vet vi inte om vi direkt skall tillskriva Ruiz, det var ju en vidareutveckling av vad som fanns innan honom och hans uppgift där var väl mest att "nicka och godkänna" när resultaten väl kom.
Uppköpet av ATi verkar du vara ensam om att fortfarande klassa som ett plus i Ruiz karriär, det var säkert bra som idé, men tajmingen visade sig vara åt helvete.

(Stroglio har inte direkt positiv syn på vart AMD är på väg, det är vi överrens om. Hurvida det är orättvist, oförtjänt och överdrivet är något vi inte verkar ha samma syn på dock.)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
vilka tillverkade Motorola processorer åt på den tiden? Apple
hur bra lyckades de leverera? tja... IBM fick ta över för att inte det hela skulle gå helt åt skogen... lika fort... (nu så får jag sigge på mig igen om jag skriver mer)
A64 vet vi inte om vi direkt skall tillskriva Ruiz, det var ju en vidareutveckling av vad som fanns innan honom och hans uppgift där var väl mest att "nicka och godkänna" när resultaten väl kom.
Uppköpet av ATi verkar du vara ensam om att fortfarande klassa som ett plus i Ruiz karriär, det var säkert bra som idé, men tajmingen visade sig vara åt helvete.

(Stroglio har inte direkt positiv syn på vart AMD är på väg, det är vi överrens om. Hurvida det är orättvist, oförtjänt och överdrivet är något vi inte verkar ha samma syn på dock.)

Hmm, inte samma syn på saker helt klart.
Tycker inte riktigt om mentaliteten att när det går dåligt är det VD's fel, men blir det något bra, ja då har VD'n tydligen bara nickat och godkänt.. Känns lite som expertisens röster om Svenska landslaget i fotboll och deras ständiga misslyckanden.
Personligen tror jag att uppköpet av ATI var en bra lösning som antagligen gynnar AMD/ATI i framtiden, dock passar den inte in i börsklipparnas oftast kortsiktiga intressen. AMD är tvärtemot vad olyckskorparna vill ha det till nära ruinens brant. Det finns förvisso inte överflöd i kassan, men man har heller inga stora utgiftsposter den närmsta tiden. Bara aktieägarna kunde låta ledningen jobba ifred 1 år eller 2 nu så..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog

(Stroglio har inte direkt positiv syn på vart AMD är på väg, det är vi överrens om. Hurvida det är orättvist, oförtjänt och överdrivet är något vi inte verkar ha samma syn på dock.)

Lol. Ed Stroglio har så länge jag vet och förmodligen innan dess sedan början/mitten på 90-talet skrivit krönikor med någon veckas mellanrum där han förutspått att AMD inte kommer att överleva mer än max någon månad till.

Därmed inte sagt att allt han skriver är fel men det är farsinerande att se hur en del verkar va helt besatta av ett företags ekonomi.

Det finns säkert en del på det här forumet också som hämtat sin inspiration från Ed Stroglio.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Tycker inte riktigt om mentaliteten att när det går dåligt är det VD's fel, men blir det något bra, ja då har VD'n tydligen bara nickat och godkänt..

han blev CEO av AMD 2002, ca ett år innan Athlon 64 var ute... väldigt sent för någon annan order än "stopp vi skiter i det", dessutom var inte K8-utvecklingen alls det sorts strategiska beslut som Ruiz verkar syssla med (ex stora satsningar på en specifik marknad... se ATi)
Jag skriver inte upp K10s (prestations-)brister på hans räkning heller, däremot är mängden hype som han minst sagt gärna stödde hans ansvar.
Investering i fabriker som inte utnytjas är också ett icke-tekniskt beslut som till stor del ytterst är hans ansvar.

Citat:

Personligen tror jag att uppköpet av ATI var en bra lösning som antagligen gynnar AMD/ATI i framtiden, dock passar den inte in i börsklipparnas oftast kortsiktiga intressen. AMD är tvärtemot vad olyckskorparna vill ha det till nära ruinens brant. Det finns förvisso inte överflöd i kassan, men man har heller inga stora utgiftsposter den närmsta tiden. Bara aktieägarna kunde låta ledningen jobba ifred 1 år eller 2 nu så..

Inser du vad som skulle behövas för att ATi-köpet skall resultera i en bättre framtid för AMD?
En MASSA PENGAR för att hålla igång den tid det tar att få produkterna att bli bra, (sedan) rejäla investeringar för att få igång produktionen (alt. motsvarande pengar för att hålla fabrikerna up to date) och turen att faktiskt ha producerat något som går att sälja med stor vinst som räcker för skulderna man har från inköpet först då kan man kalla köpet [inte förlust].

AMD har inte pengarna och det är inte alla som skulle låna ut mer till ett företag som är på väg söderut med nuvarande fart.

Inga större utgifter... hehe ja... jag vill hitta notan för uppgraderingarna av fabrikerna... det är liksom inte sista gången det görs.
och det behövs inga större utgifter än löpande kostnader om man håller på att förlora motsvarande 20% av intäkterna varje kvartal.

Bom - skicka mig lite länkar är du snäll

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog

Bom - skicka mig lite länkar är du snäll

Länkar till vad? Overckolckers.com har funnits sedan typ 1998 och har sett ungefär lika dant ut.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
han blev CEO av AMD 2002, ca ett år innan Athlon 64 var ute... väldigt sent för någon annan order än "stopp vi skiter i det", dessutom var inte K8-utvecklingen alls det sorts strategiska beslut som Ruiz verkar syssla med (ex stora satsningar på en specifik marknad... se ATi)
Jag skriver inte upp K10s (prestations-)brister på hans räkning heller, däremot är mängden hype som han minst sagt gärna stödde hans ansvar.
Investering i fabriker som inte utnytjas är också ett icke-tekniskt beslut som till stor del ytterst är hans ansvar.

Inser du vad som skulle behövas för att ATi-köpet skall resultera i en bättre framtid för AMD?
En MASSA PENGAR för att hålla igång den tid det tar att få produkterna att bli bra, (sedan) rejäla investeringar för att få igång produktionen (alt. motsvarande pengar för att hålla fabrikerna up to date) och turen att faktiskt ha producerat något som går att sälja med stor vinst som räcker för skulderna man har från inköpet först då kan man kalla köpet [inte förlust].

AMD har inte pengarna och det är inte alla som skulle låna ut mer till ett företag som är på väg söderut med nuvarande fart.

Inga större utgifter... hehe ja... jag vill hitta notan för uppgraderingarna av fabrikerna... det är liksom inte sista gången det görs.
och det behövs inga större utgifter än löpande kostnader om man håller på att förlora motsvarande 20% av intäkterna varje kvartal.

Bom - skicka mig lite länkar är du snäll

För mej som läst lite företagsekonomi känns dina påstående minst sagt flummiga. Även om AMD numera "äger" ATI, innebär det inte per automatik att företagsdelarna belastar varandra, för isf är det illa ställt med styrelserna på respektive del av bolagen.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Länkar till vad? Overckolckers.com har funnits sedan typ 1998 och har sett ungefär lika dant ut.

men det går inte att se bloggen från tidens början...
sen har ju AMD varit taskigt ute förut också (t ex K7 räddade ju dom rätt ordentligt)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Även om AMD numera "äger" ATI, innebär det inte per automatik att företagsdelarna belastar varandra, för isf är det illa ställt med styrelserna på respektive del av bolagen.

då får du som läst lite företagsekonomi förklara hur du ser att AMD kan tjäna in sin investering, (på säg... 10 års sikt, inte för kort nu va?)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Och även om de har rätt bra kort för tillfället är det inte säkert att folk köper dem i så mycket större omfattning. Mycket hänger till exempel på stora datortillverkare, och då nvidia länge har dominierat kommer de förmodligen fortsätta göra det rätt länge. Jämför med pentium4-athlon.

Dessutom så är nog marginalen på AMDs senaste kost inte särskilt stor.
Det kanske bara kan röra som om några kronor.

Dock så har jag ingen källa på detta, finns det någon?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
men det går inte att se bloggen från tidens början...
sen har ju AMD varit taskigt ute förut också (t ex K7 räddade ju dom rätt ordentligt)

Vad är problemet? Att AMD inte kommer att överleva mer än någon månad till har jag hört sedan jag köpte min första dator -94. AMD fanns som ett billigare alternativ även då men rådet man fick var att hålla sig borta från AMD eftersom de förmodligen inte kommer att finnas så länge. Ett råd som jag förresten följde till långt in på 2000-talet innan jag köpte min första AMD.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
men det går inte att se bloggen från tidens början...
sen har ju AMD varit taskigt ute förut också (t ex K7 räddade ju dom rätt ordentligt)

då får du som läst lite företagsekonomi förklara hur du ser att AMD kan tjäna in sin investering, (på säg... 10 års sikt, inte för kort nu va?)

Den uppmärksamme noterar förstås att jag påbörjade harangen med "Personligen tror jag att...."..
Det fina med att "tro" något, är att man inte behöver eller ens kan garantera något med det, dvs det är helt enkelt en spekulation från min sida. Tyvärr har jag inte tillgång till någon tidsmaskin så att jag kan finna något att backa upp spekulationen med.
Däremot vet jag och de flesta som uppnått mogen ålder att man inte knyter samman 2 bolag så att det ena vid ev. kris drar med sej det andra.
Ta t.ex Volvo.. Om Volvos lastvagnar säljer dåligt så behöver man inte direkt oroa sej över personvagnsdelen. Nu pratar jag iofs inte företagsekonomi, utan snarare strategier av det enklare slaget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Vad är problemet? Att AMD inte kommer att överleva mer än någon månad till har jag hört sedan jag köpte min första dator -94. AMD fanns som ett billigare alternativ även då men rådet man fick var att hålla sig borta från AMD eftersom de förmodligen inte kommer att finnas så länge. Ett råd som jag förresten följde till långt in på 2000-talet innan jag köpte min första AMD.

Kommer också ihåg skepsisen mot AMD's Athlon och när T-birden släpptes.. Köp inte AMD, bara trassel med drivrutiner hela tiden.. Dock ägde jag aldrig en AMD förrän just T-birden släpptes. Köpte en 1200MHz ganska tidigt, en riktigt bra prolle på den tiden.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Den uppmärksamme noterar förstås att jag påbörjade harangen med "Personligen tror jag att...."

det bör rimligen finnas logiska skäl till varför du tror på ett visst sätt. ingen av oss vet men vi kan ändå ha skäl att tro något...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
det bör rimligen finnas logiska skäl till varför du tror på ett visst sätt. ingen av oss vet men vi kan ändå ha skäl att tro något...

Det är väl i huvudsak grafikkorten som ger mej de vibbarna, CPU'erna i dagsläget känns lite mer osäkra tycker jag. Måhända att de nya plattformerna med DDR3 ger en välbehövd boost i försäljningssiffrorna, men det känns ändå lite osannolikt att folk i gemen bryr sej om vad för DDR det sitter i maskinen.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Det är väl i huvudsak grafikkorten som ger mej de vibbarna, CPU'erna i dagsläget känns lite mer osäkra tycker jag. Måhända att de nya plattformerna med DDR3 ger en välbehövd boost i försäljningssiffrorna, men det känns ändå lite osannolikt att folk i gemen bryr sej om vad för DDR det sitter i maskinen.

"vibbar" är ett lite väl ospecifikt uttryck anser jag till att börja med, och skall vi prata vibbar så har folk här på swec varje gång AMD-ATi släppt en ny grafikserie förutspått/trott på bättre resultat (=vinst) från grafikenheten och de har ju faktiskt ändå visat förlust majoriteten av kvartalen.

men allt det vibbande är fortfarande sekundärt till faktumet att inga direkta inkomster från grafik-delen i dess nuvarande form och storlek kan kompensera AMDs resultat till svarta siffror - förlusterna är större än hela grafikintäkterna.

Så, hur skall vi förklara ett inköp av en avdelning som står för 20% av intäkterna till hälften av företagets värde?
och hur gör vi det när den avdelningen dessutom går med förlust?
(och när kommer man att tjäna in den investeringen?)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
"vibbar" är ett lite väl ospecifikt uttryck anser jag till att börja med, och skall vi prata vibbar så har folk här på swec varje gång AMD-ATi släppt en ny grafikserie förutspått/trott på bättre resultat (=vinst) från grafikenheten och de har ju faktiskt ändå visat förlust majoriteten av kvartalen.

men allt det vibbande är fortfarande sekundärt till faktumet att inga direkta inkomster från grafik-delen i dess nuvarande form och storlek kan kompensera AMDs resultat till svarta siffror - förlusterna är större än hela grafikintäkterna.

Så, hur skall vi förklara ett inköp av en avdelning som står för 20% av intäkterna till hälften av företagets värde?
och hur gör vi det när den avdelningen dessutom går med förlust?
(och när kommer man att tjäna in den investeringen?)

Vi, eller åtminstone jag har ingen anledning eller skyldighet att förklara varför ett företags ledning gör si eller så.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Dessutom så är nog marginalen på AMDs senaste kost inte särskilt stor.
Det kanske bara kan röra som om några kronor.

Dock så har jag ingen källa på detta, finns det någon?

Marginalerna är bra, bättre än för nVidia med sina prissänkta GTX280 t.ex. De har bra yield och billiga chips. HD4850 Kostar bara marginellt mer än ett HD 3850 att tillverka. Så marginalerna är stora.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Vi, eller åtminstone jag har ingen anledning eller skyldighet att förklara varför ett företags ledning gör si eller så.

njo, om du vill säga att det var ett positivt beslut så måste du kunna argumentera för varför det var positivt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Styrde upp Motorola så det låg bra till när han lämnade posten 2000, ordnade så AMD hamnade på topp med Athlon64, uppköp av ATI vilket för övrigt kan hjälpa AMD ur den nuvarande "krisen"?? Tycker inte det är direkt nedslående saker han åstadkommit..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Marginalerna är bra, bättre än för nVidia med sina prissänkta GTX280 t.ex. De har bra yield och billiga chips. HD4850 Kostar bara marginellt mer än ett HD 3850 att tillverka. Så marginalerna är stora.

vi får hoppas att de börjar visa vinst i grafikavdelningen, än har inte 4-serien kunnat ta någon effekt där, men det är verkligen upp till bevis i nästa kvartalsrapport... de senaste försöken hade inte någon enorm effekt.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life