Uppdaterat kärnan! Hur uppdater GRUB?

Permalänk

Uppdaterat kärnan! Hur uppdater GRUB?

Börjar finnas flera kärnor i Grub menyn nu vid uppstart. Vill bara ha kvar den senaste kärnan! Även i GRUB menyn.

Hur fixar man det?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Kärnorna ligger i någon mapp. Antingen kollar du upp vart eller söker.

Tabort de ifrån grubmenyn gör du genom att editera filen /boot/grub/menu.lst

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Nån som kan förklara ännu mer?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Vad kör du för dist?, i debian-baserade (eller iaf debian) tas de kärnor du avinstallerar bort automatiskt ur grubs menu.list

Visa signatur
Permalänk

Jag kör Ubuntu!

Vad gör jag om det skiter sig då?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

En minimal /boot/grub/menu.lst kan se ut ungefär såhär:

# Autostarta efter tre sekunder. timeout 3 # Ladda första alternativet som standard. default 0 # Om det inte funkar, ladda nästa. fallback 1 # title: vad menyvalet heter # kernel /sökväg/till/kärna boot-parametrar title Linux kernel /boot/linux-23.9 root=/dev/sda1

Det är bara att skriva in ett nytt menyval ovanför de gamla, med sökvägen till kärnan. Sen är det klart, GRUB läser konfigurationsfilen vid uppstart.

Skriver man av nån anledning fel sökväg eller boot-parametrar går det att redigera menyvalet i GRUB-menyn. För att göra det trycker man på e när bootmenyn visas, välja rad och trycka e igen för att redigera, spara med enter och sedan starta valet med b.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Dom borde tas bort ifall du avinstallerar gamla kärnor.

Permalänk
Medlem

pilla inte i grub/menu.lst!
gå in i synaptic och markera för complete remove eller bara remove på den kärnor du vill ha bort. samt alla moduler om dessa inte följer med.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Medlem

Det är bara att avinstallera kärnorna via pakethanteraren

Permalänk
Medlem

Klart att man ska pilla i grub.lst!

Gör man allt grafiskt så lär man sig inget och sedan tar det bort det roliga med linux.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Hur vet jag vilka moduler som ska bort då?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Du ser väl vilken kernel som du använder när du väljer den i grub? Annars kan du skriva: uname -r i terminalen så ser du vilken du använder.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

ubuntu är väll inte som alla andra distar. där är allt confande och dylikt är att pilla i olika GUI program.
vill man lära sig GNU/linux -> LiveCD från LFS och LFS och BLFS boken eller gentoo.
kernel namnet får du upp i System -> Administration -> System monitor.
efter det så tar du bort det mesta som inte har ditt version nummer ta inte bort metapaketen (paket utan nummer som heter t.ex. linux-generic och linux-image-generic osv.)
några paket:
linux-image-#.#.##-##-generic
linux-ubuntu-modules-#.#.##-##-generic
linux-restricted-modules-#.#.##-##-generic
och möjligtvis linux-headers-#.#.##-##-generic
och om du installerat extra moduler till din kernel t.ex. vboxdrv (virtualbox-ose-modules-#.#.##-##-generic) så tar du bort sådant.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Medlem

Borde de inte listas som gamla paket? I Aptitude så vill jag minnas att dom gamla kärnorna hamnar under "obsolete packages"

Permalänk
Medlem

tar inte

sudo apt-get autoremove

bort gammla kärnor och dess moduler?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Klart att man ska pilla i grub.lst!
Gör man allt grafiskt så lär man sig inget och sedan tar det bort det roliga med linux.

Nu är det väl iofs. så att Ubuntu (och liknande distributioner) finns för att underlätta användandet av Linux för den "breda" massan?
Jag förstår inte direkt varför en vanlig hemanvändare, som kanske använder Ubuntu för att skriva dokument i OpenOffice, skicka och läsa mail eller surfa med Firefox skall behöva pilla direkt i configfilerna när det inte finns någon anledning för det.
Utvecklingen går frammåt, om man fortfarande var tvungen att bemästra vim för att göra alla ändringarna så skulle användarbasen nog inte ökat så pass mycket som den har gjort de senaste åren.

Sen är ju definitionen av roligt högst personlig.

Visa signatur

Machine. Unexpectedly, I’d invented a time

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lux
Nu är det väl iofs. så att Ubuntu (och liknande distributioner) finns för att underlätta användandet av Linux för den "breda" massan?
Jag förstår inte direkt varför en vanlig hemanvändare, som kanske använder Ubuntu för att skriva dokument i OpenOffice, skicka och läsa mail eller surfa med Firefox skall behöva pilla direkt i configfilerna när det inte finns någon anledning för det.
Utvecklingen går frammåt, om man fortfarande var tvungen att bemästra vim för att göra alla ändringarna så skulle användarbasen nog inte ökat så pass mycket som den har gjort de senaste åren.

Sen är ju definitionen av roligt högst personlig.

Word!

Permalänk
Medlem

Använd rätt verktyg i rätt dist. I debian (och därmed också ubuntu) finns kommandot "update-grub" som automatiskt kollar av vilka kärnor du har under /boot och genererar en korrekt grub-konfig.
Jag säger inte att man inte ska lära sig grub, tvärtom är det väldigt lämpligt att kunna om något går fel och man står med en trasig bootloader och måste boota från tex. en grub-diskett, men det kanske inte är det första man behöver fördjupa sig i.

Att köra Linux handlar inte om att det ska vara krångligt och därmed "roligt". Man behöver skaffa sig en förståelse för hur systemen hänger ihop såklart, men om man jobbar med Linux hela dagarna lär man sig snabbt uppskatta alla dessa små verktyg som gör livet lite enklare. Det är först när det går sönder man behöver kunna det bakomliggande.

Kanske låter lite motsägelsefull här, men vad jag vill komma fram till är: så länge allt funkar som de ska, använd då de verktyg som finns med i distributionen. När det av någon anledning inte funkar, då är det dags att börja "mecka".

Permalänk
Medlem

När jag ska ta bort en kärna kör jag alltid uname -a först för att kolla vilken running kernel jag har, sen kör jag dpkg -l | grep linux- för att se vilka kärnonr som finns där, sen är det bara att köra apt-get remove --purge linux-image-yadayada

Det kan låta meckigt, men pillar man kärna får man vara beredd på att få lite skit under naglarna

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

tror att synaptic kör all skript och sådant efter en avinstallation av kärnor. så som jag sade så fungerar allt till 100. från 4 kernels till 1 bara sådär.
som nillon säger använd rätt verktyg i rätt OS och ubuntus väg är GUI och så lite terminal pill som möjligt.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Medlem

20 inlägg på något som är trivialt.... Heja internet!

Avinstallera kärnan med apt-get remove <kärna> sen sköter det andra sig själv.

Sluta tänk, sluta krångla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
20 inlägg på något som är trivialt.... Heja internet!

Avinstallera kärnan med apt-get remove <kärna> sen sköter det andra sig själv.

Sluta tänk, sluta krångla.

mjo, men byter man dist så måste man kolla hur man gör då

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT