Permalänk
Medlem

Ubuntu 8.04, slö bootup

Jag har kört Ubuntu i ca 8 mån och det har fungerat nästan klockrent, fram tills nu. Nu tar det 2,5 min att starta upp datorn, innan gick det på 1min. Jag har testat minnena och hårddisken, de är ok. Jag har stängt av några processer via "BootUp manager" men det tar fortfarande lika lång tid.
Någon som har några förslag vad/hur man kan göra för att snabba på uppstarten?

Edit:
AMD x2 4000+ @ 2,7 GHz
2GB minne
250 GB sata II disk

Permalänk
Avstängd

offtopic, ja tycker att 1minut är lång tid.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

Har du kört Ubuntu i 8 månader betyder det att du uppgraderat en tidigare version?
I så fall är nog bästa tipset att installera om. Väljer du att köra på befintlig /home är det inget större jobb.

Permalänk
Medlem

"I have saved the best for last, although when you preform this tweak it will slow down boot-up time the first time. It will speed it up for the next boot. This tweak will optimize the hard disk for the loading of drivers etc. for the next boot, similar to that of the windows world bootvis tool. Please note: if you upgrade your kernel / restricted drivers you will have to preform this tweak again to get it back up to par.

Hit the escape hey when booting to get to the grub menu. Select your default boot kernel and hit the "e" key Go down 1 should be you kernel options hit the "e" key again, at the end of the line type "profile" & press enter. Hit the "b" key to boot with the options set. Will be slow the first time, however the boot after that will be speed you can really feel."

Från http://ubuntusoftware.info/Howto_tweak_ubuntu_ultimate.html

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Har du kört Ubuntu i 8 månader betyder det att du uppgraderat en tidigare version?
I så fall är nog bästa tipset att installera om. Väljer du att köra på befintlig /home är det inget större jobb.

Jag uttryckte mig lite konstigt, jag menade att min totala erfarenhet av Ubuntu (7.04, 7.10 & 8.04) var 8 månader. Men mycket riktigt så gjorde jag en uppdatering från 7.10 till 8.04, är det en nackdel eller?

Sirocco: Stort tack för tipset/länken. Nu är jag nere i 1min och 10s; BIOSet tar 10s + password 5s, så det tycker jag är acceptabelt.

Vad har ni andra för starttider, från det ni trycker på power knappen tills Firefox har startat??

Edit: förtydligande

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ture72
Jag uttryckte mig lite konstigt, jag menade att min totala erfarenhet av Ubuntu (7.04, 7.10 & 8.04) var 8 månader. Men mycket riktigt så gjorde jag en uppdatering från 7.10 till 8.04, är det en nackdel eller?

Sirocco: Stort tack för tipset/länken. Nu är jag nere i 1min och 10s; BIOSet tar 10s + password 5s, så det tycker jag är acceptabelt.

Vad har ni andra för starttider, från det ni trycker på knappen tills Firefox har startat??

Jo uppgradering från en version till en annan går sällan smärtfritt, ominstallation är att rekomendera.

Firefox startar på cirka 1s för mig.

Eller menar du starta datorn fram till OS:s laddat färdigt? Isåfall tar det runt 1.5 min, Ubuntu ligger på en gamma 20gb hårdisk, den är hyffsat seg

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco

Firefox startar på cirka 1s för mig.

Eller menar du starta datorn fram till OS:s laddat färdigt? Isåfall tar det runt 1.5 min, Ubuntu ligger på en gamma 20gb hårdisk, den är hyffsat seg

Jo det var från avstängd dator som jag menade, har förtydligat mitt förra inlägg.

Permalänk
Medlem

Lite strax över eller under 40 (+ 10 sekunder vid grub när man ska välja OS windows eller linux) sekunder tror jag, Sitter på en hårdvaru raid0, men ska ändå testa det där tipset, vore trevligt med ännu snabbare

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem

nästan exakt 1 minut till inloggning för mig. jag skulle dock dra av en 15 sekunder för BIOS-harvandet på den tiden som ökar min burks starttid en hel del.

sen 20 sek till efter inlogg till allt är klart och redo. (säkert mycket för allt skräp jag har på bordet alltid av nån anledning..) =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint