Permalänk
Medlem

slippa moms från usa

Om man har dubbelt medborgarskap, kan man då skicka prylar till sig själv från usa till sverige och slippa momsen?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Det låter som en briljant affärsidé om det skulle fungera.

edit: Vet att man kan ta hem grejer om man bott i USA som flyttgods när man flyttar. Mer än så vet jag dock inte.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Skulle inte tro det

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Nej, typ
tror jag inte iaf.
Det spelar väl ingen roll vem det är som skickat den från USA?
Det enda som borde spela roll är om det är en privatperson eller ett företag.

Men man kan ju alltid hävda att prylen är beg. då är det väl andra regler som gäller? Osäker på vad bara.

Det är en djungel med import regler, tror du ska ringa tullen och fråga alla andra här kommer nog ändå bara gissa, precis som jag precis gjort

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Vet att för bilar måste man bott och ägt bilen de senaste typ två åren i USA för att slippa moms. Lär gälla allt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stenmark
Men man kan ju alltid hävda att prylen är beg. då är det väl andra regler som gäller? Osäker på vad bara.

Nej, du ska betala moms oavsett om varan är begagnad eller ej.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Nej, du ska betala moms oavsett om varan är begagnad eller ej.

Var det en gissning eller?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Det är nu man inser att moms är en så dum skatt.

I likhet med många skatter...

Permalänk
Medlem

lite på samma linje går de importera via nåt annat land i eu som inte har samma moms som sverige och på så sätt komma runt moms + tull?

för innom eu är de väl tullfritt å moms ska väl betalas från de landet varan kommer

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Var det en gissning eller?

I vilket fall som helst så har han rätt. Jag vet detta eftersom jag själv importerat saker flera gånger och åkt på moms, senast för någon vecka sedan. Passade även på att fråga tullverket en gång för alla, och fick detta som svar alldeles nyss

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiolette Horned
När du beställer en vara från ett land utanför EU räknas det som privatimport och det betyder att du måste betala tull och andra avgifter. Det gäller både nya och begagnade varor som du beställt av en privatperson eller ett företag. Det gäller även varor du köpt på en nätauktion, via postorder eller en vinst du vunnit på Internet.
Tullsatsen är mellan 0-20 procent och beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring. Momsen för de flesta varor är 25 procent.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar

Wiolette Horned
Tullinformatör

Sen att det är sjukt är ju en annan sak.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

så man ska alltså betala moms på frakten? hur sjukt är inte de, ok att betala moms för själva varan men frakten de är ju bara sjukt.

själv försöker jag alltid få de jag handlar av att skicka som gift och hålla total värdet under 83dollar.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
så man ska alltså betala moms på frakten? hur sjukt är inte de, ok att betala moms för själva varan men frakten de är ju bara sjukt.

själv försöker jag alltid få de jag handlar av att skicka som gift och hålla total värdet under 83dollar.

Ja det ska man, sen tar de ju ut en avgift på ett par hundra för besväret att lägga på moms och tull också

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
så man ska alltså betala moms på frakten? hur sjukt är inte de, ok att betala moms för själva varan men frakten de är ju bara sjukt.

själv försöker jag alltid få de jag handlar av att skicka som gift och hålla total värdet under 83dollar.

Du betalar moms på värdet av varan du har köpt och i värdet inkluderas alla omkostnader du har haft för att få den i din hand. Du betalar ju moms på frakt inom Sverige oavsett om det är Posten, Budexpressen eller FedEx som kör ditt paket.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

skicka som gåva?

då slipper men vell skatten?

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Relik 📜

Jag har för mig att det finns någon gräns, om varans värde (inklusive frakt etc.) är under detta blir det ingen tull/mons.
Stämmer det, och i så fall vilken summa är det?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Jag har för mig att det finns någon gräns, om varans värde (inklusive frakt etc.) är under detta blir det ingen tull/mons.
Stämmer det, och i så fall vilken summa är det?

Är försändelsen satt som "gåva" är det 1500kr

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Är försändelsen satt som "gåva" är det 1500kr

Va? 500 är det väll ändå?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Va? 500 är det väll ändå?

Så är det, se även tullverkets sida: http://www.tullverket.se/sokordao/g/gavafranettlandutanforeu....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Va? 500 är det väll ändå?

förlåt, jag som blandade ihop med hur mycket man får ta in vid resa utanför EU.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
förlåt, jag som blandade ihop med hur mycket man får ta in vid resa utanför EU.

den summan är 1700.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
den summan är 1700.

då är jag bara trött

Nä, men brukar tänka 1500kr där för att det är lätt att hålla reda på

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Hur många här gnäller på momsen samtidigt som ni röstat på ett riksdagsparti ?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
så man ska alltså betala moms på frakten? hur sjukt är inte de, ok att betala moms för själva varan men frakten de är ju bara sjukt.

själv försöker jag alltid få de jag handlar av att skicka som gift och hålla total värdet under 83dollar.

Annars skulle jag ju kunna sälja dig en tv för 1:-, sedan be om 6000:- för frakten.

Förövrigt finns det ungefär ingen som har någon aning om hur tullen fungerar. Jag är tveksam till om ens tullen själva vet vilka regler de har...

Enligt ovanstående länk:
http://www.tullverket.se/sokordao/g/gavafranettlandutanforeu....
så kan man visst slippa tull för allt <= 500:- om det märks som "gåva".
Jag känner mig dock tveksam på om det som står på sidan ens stämmer - exempelvis påstår de att om man skickar något för 1800:- så blir den totala kostnaden 3,5% för tullen och 25% för momsen = 528:-
Men vad hände med tullavgiften, som ligger på sisådär en hundralapp? Inte fan kan de helt plötsligt ha tagit bort den? Den kanske inte gäller när det är en gåva? Om så är fallet, varför skriver de inte ut det tydligt?

Hur som helst, 3,5% gäller visst bara för <= 3400:-. Efter det används "vanlig" tulltaxa.
Här kan man läsa om olika produkters "vanliga tulltaxa":
http://www.tullverket.se/sokordao/t/tullochmomsavgifterpavanl...
Förvänta dig dock inget annat än att hälften av uppgifterna är fel. Eller något sånt.

Förövrigt lär det här inlägget bara gälla i sisådär några timmar till, innan tullverket ändrar reglerna... igen.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Annars skulle jag ju kunna sälja dig en tv för 1:-, sedan be om 6000:- för frakten.

Det är väl egentligen inte därför man betalar moms på frakten. Om du skulle sälja en tv för 1 kr, men den i själva värdet var värd 6000 så skulle han få skatta på värdet av TV:n. Så även om du skulle kunna skicka låt oss säga en dyr vara med ett värde av 20 000, och frakta den för 1 000 kronor, så är det värdet av varan du får skatta och tulla på. Oavsett om du nu skulle skriva att varans värde var 1, 2 eller 20 000 kronor. Att frakten blir inkluderat kan nog mer ha med att det oftast är så företagen gör, de buntar ihop allt varans värde, priset på frakten etc på fraktsedeln som tullen går på.

Att man betalar moms på frakten har nog med att man betalar för tjänsten som är köpt i ett annat land. Lite drygt men går väl hand i hand med resten av skattepolitiken i detta land antar jag, hade väl inte funkat om man kunde slippa betala skatt för såna tjänster köpta genom andra länder.

Man bör ju också betänka innan man börjar skriva ned värdet på sina grejer att det är samma värde som paketet blir försäkrat till. Så om man förlorar sin pryl för 20 000 och skrivit ned värdet till 1 000, så missar man ju 19 000.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det är väl egentligen inte därför man betalar moms på frakten. Om du skulle sälja en tv för 1 kr, men den i själva värdet var värd 6000 så skulle han få skatta på värdet av TV:n. Så även om du skulle kunna skicka låt oss säga en dyr vara med ett värde av 20 000, och frakta den för 1 000 kronor, så är det värdet av varan du får skatta och tulla på. Oavsett om du nu skulle skriva att varans värde var 1, 2 eller 20 000 kronor. Att frakten blir inkluderat kan nog mer ha med att det oftast är så företagen gör, de buntar ihop allt varans värde, priset på frakten etc på fraktsedeln som tullen går på.

Betalar han 1kr för TVn är den också värd 1kr, inget annat. Att tullen troligtvis kommer tjafsa om det är en annan sak, men det förändrar inte att varan är värd 1kr.

Det spelar f.ö. ingen roll om det buntas ihop eller ej, man ska betala moms på frakten oavsett, precis som man betalar moms på frakt även inom Sverige. Jag har f.ö. aldrig varit med om att ett företag buntat ihop varans värde med fraktkostnaden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Men vad hände med tullavgiften, som ligger på sisådär en hundralapp?

Tullavgift? Har inte sett någon sådan på iaf. de senaste fem åren. Posten har en tendens att lägga på en egen speditionsavgift på... 70kr eller nått sånt, men det är något posten själv gör och inget som tullverket kräver.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Betalar han 1kr för TVn är den också värd 1kr, inget annat. Att tullen troligtvis kommer tjafsa om det är en annan sak, men det förändrar inte att varan är värd 1kr.

Tyvärr har du fel. Detta eftersom det inte funkar som du tänker. Oavsett om du kan visa upp kvitto så kommer du ändå få skatta på varans värde. Anledningarna till det är ju flera, en är ju för att slippa att folk betalar pengar svart. Detta går ju också hand i hand med gåvor (då får du skatta på gåvans värde).

Om jag har missuppfattat dig och du menar på något absurt sätt att det marknadsekonomiska värdet har med vad någon är villig att betala för en vara yadayada så har det inget med det här att göra. Och tullen kommer definitivt skita fullständigt i det. Han kan ju också ha sålt till så kallat kompispris, och då kan ju värdet likväl ha varit 6000. Som sagt man ska inte blanda ihop försäljningspriset med vad man får tulla om man får det som gåva (försäljningspris 0 kr), kompispris eller om man betalar vid sidan av.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin

Det spelar f.ö. ingen roll om det buntas ihop eller ej, man ska betala moms på frakten oavsett, precis som man betalar moms på frakt även inom Sverige. Jag har f.ö. aldrig varit med om att ett företag buntat ihop varans värde med fraktkostnaden.

Tullen går ju oftast på det försäkrade värdet. Där både frakt och varuvärde brukar vara inräknat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin

Tullavgift? Har inte sett någon sådan på iaf. de senaste fem åren. Posten har en tendens att lägga på en egen speditionsavgift på... 70kr eller nått sånt, men det är något posten själv gör och inget som tullverket kräver.

Tullavgift, det han menar är förmodligen den skatt/avgift på varan som tillkommer utöver momsen. Denna är olika beroende på vad det är för föremål, kan ju variera från typ 0% upp till över 10%. Cyklar ligger nånstans på 10% om jag inte kommer ihåg fel. Kan nog vara ända upp till 12%. Medans t.ex. en cykelram har mkt lägre.

Edit: Cyklar låg på 14%, ett hån ;o Speciellt när alla andra sportgrejer ligger typ på 3%. Jävla tullverket :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Tyvärr har du fel. Detta eftersom det inte funkar som du tänker. Oavsett om du kan visa upp kvitto så kommer du ändå få skatta på varans värde. Anledningarna till det är ju flera, en är ju för att slippa att folk betalar pengar svart. Detta går ju också hand i hand med gåvor (då får du skatta på gåvans värde).

Om jag har missuppfattat dig och du menar på något absurt sätt att det marknadsekonomiska värdet har med vad någon är villig att betala för en vara yadayada så har det inget med det här att göra. Och tullen kommer definitivt skita fullständigt i det.

Vad kan jag säga, du får gärna plocka fram dokument som stödjer det du säger, så jag kan kräva tillbaka pengar från tullen för att de gått på inköpspris och inte varans "värde". Jag vill också få förklarat hur du får fram en varas värde om det inte är inköpspriset.

Edit: När jag kontaktade tullverket om det fick jag också följande svar:

Citat:

De svenska avgifterna beräknas på varans värde, d.v.s. det pris som säljaren vill att du ska betala honom

Detta var dock ca 2,5 år sedan.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Vad kan jag säga, du får gärna plocka fram dokument som stödjer det
du säger, så jag kan kräva tillbaka pengar från tullen för att de gått
på inköpspris och inte varans "värde". Jag vill också få förklarat hur
du får fram en varas värde om det inte är inköpspriset.

Edit: När jag kontaktade tullverket om det fick jag också följande svar:

Detta var dock ca 2,5 år sedan.

Men, snälla. Läs mellan raderna. Det de säger är ju i princip detta,
tullavgiften betalas på varans värde, [vilket oftast] är det pris som
säljaren vill att du ska betala honom. Jag antar att du har en beef
med tullverket och är lite gnällig över det. Du tycker alltså att du
har köpt någonting med ett mindre värde än vad inköpspriset är? Det är
ju rätt så sällan det händer, jag antar att om du skulle kunna påvisa på
något vettigt sätt genom något typ av intyg eller på annat sätt styrka varans värde eller
liknande att priserna skulle ligga markant under det du köpte varan
för. Dvs du köper en ett Geforce 2 MX för 10 000 kr, men de i själva
verket kostar 1 000. Varför man nu skulle göra detta är ju helt
oförståeligt. Det är ju därför de nästan alltid går på det försäkrade
värdet som försäljarna baserar på varans pris.

Det finns gott om dokument på tullverket, här är några som kan vara bra att läsa:

"Vad ingår i tullvärdet?" - http://www.tullverket.se/download/18.4ab1598c11632f3ba9280005...

Där man hittar flera saker som styrker att det är framförallt värdet de vill ta ut avgifter på:

Citat:

[i]Vad är tullvärde?[/i]

När du importerar varor ska du deklarera vilket
värde varorna har. Det kallar vi tullvärde och det är
tullvärdet som ligger till grund för hur du räknar ut
hur mycket tull du ska betala.

Citat:

[i]Transaktionsvärdet[/i]

Huvudregeln är att du ska använda det pris som
du betalat eller ska betala för varorna när du köpte
dem för export till EU, det vill säga fakturapriset. Vi
kallar detta belopp transaktionsvärdet. Till transaktionsvärdet
ska du lägga kostnader som du haft eller
kommer att ha för att kunna importera dina varor.
Det finns även kostnader som du ska dra av när du
beräknar tullvärdet.

Dom benämner även när du kan använda detta transaktionsvärde, dvs det värde som du ofta tidigare likställt med tullvärdet. Transaktionsvärdet är inte alltid samma sak som tullvärde. Men det kan vara det. Men eftersom vi nu snackar om extraordinära förhållanden är det med stor sannolikhet inte det.

Citat:

[i]När kan jag använda transaktionsvärdet?[/i]

För att använda dig av transaktionsvärdet måste du
uppfylla ett antal villkor:

• Du måste ha köpt varorna. För varor som du till
exempel får gratis, lånar eller hyr, har du inget
transaktionsvärde, utan du får räkna ut värdet
på annat sätt, se avsnitt Hur gör jag om jag inte
kan använda transaktionsvärdet?
• Att du får använda dina varor utan några begränsningar
från säljaren.
• Att priset inte är beroende av något villkor.
Exempel på ett sådant villkor är om du får köpa
varorna för ett visst pris endast om du dessutom
köper andra varor.
• Att vinsten vid din försäljning inte till någon del
övergår till den utländske säljaren.
• Att du som köpare inte har ägarintressen i säljarens
företag eller tvärtom. Exempel på det kan
vara moder- och dotterföretag eller att du och
säljaren är nära släkt.

Det den inte tar upp är ju såklart andra omständigheter som att du betalar svart eller så, detta p.g.a. självklara saker som att det är olagligt etc. Men att priset inte är beroende av något villkor kan man ju tolka som det. Dvs ett villkor är ju att man betalar mer än vad transaktionsvärdet (men inte visar detta på fakturan som går till tullen) är, för att slippa tullen, eller att man betalar svart för att slippa tullen. Vilket är det som bland annat diskuterats i tråden.

Här har du lite tips om vad du kanske skulle kunnat gjort angående dina egna problem:

Citat:

Hur gör jag om jag inte kan
använda transaktionsvärdet?

Om villkoren inte är uppfyllda eller om du inte har något fakturapris ska du använda ett alternativt sätt för att räkna ut ditt tullvärde. Det gäller bland annat gåvor, lån eller hyrda varor. Du ska pröva de alternativa reglerna i den ordning som de är uppräknade nedan. Den fjärde regeln får du använda före den tredje. Du ska använda en av följande alternativa
regler:

1. Tullvärdet för identiska varor. Du räknar ut tullvärdet med hjälp av ett tidigare godkänt transaktionsvärde för identiska varor av samma kvantitet.

2. Tullvärdet för liknande varor. Du räknar ut tullvärdet med hjälp av ett tidigare godkänt transaktionsvärde för liknande varor av samma kvantitet.

3. Tullvärdet beräknat med ledning av försäljningspris i EU. Du utgår från värdet på varorna då de säljs i EU och gör avdrag för kostnader som till exempel transport inom EU, importtullar, vinst och allmänna omkostnader i samband med försäljningen i EU.

4. Tullvärdet beräknat med ledning av produktionsvärdet på den importerade varan. Du summerar alla kostnader för material, tillverkning, vinst, allmänna omkostnader för försäljning till EU, förpackning och transport av varan till EU.

Det står rätt mkt mer nyttigt i det dokumentet. Men jag orkar inte sitta och förklara allt.

I detta dokument står också mer nyttigt, bland annat kan man läsa mer om när man inte kan använda transaktionsvärdet, men värt att nämna är ju att t.ex. säga till försäljaren att skriva ned värdet på fakturan inte är lagligt, och om du för in något som det står på fakturan att den kostade 1 krona men i själva verket så har du betalat 50 000 så kommer Tullverket inte gå på fakturavärdet. Då kommer dom håna dig och använda ett annat värde (står mer i detta dokument http://www.tullverket.se/download/18.7ebd8a201190f9e732f80001... ). Har varan ett försäkringsvärde lär de inte gå under det värdet.

I det ovannämna dokumentet http://www.tullverket.se/download/18.7ebd8a201190f9e732f80001... finns också massa annan nyttig information om skillnaden mellan transaktionsvärde och tullvärde, när du kan använda transaktionsvärdet och när du inte kan det. Har du t.ex. betalat vid sidan av tror jag t.ex. du inte ska försöka gå till Tullverket eller överklaga beslutet i någon annan instans

Här är ett annat dokument som kan vara intressant:

http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/cust...

Dock i ditt fall tror jag dock det krävs jävligt mycket för att på något sätt styrka att du skulle få tillbaka pengar. Bara att bevisa att du betalat för mycket pengar för en vara, och framför allt varför lär bli svårt. Svårt att säga vad du borde gjort utan att ha alla detaljer, men en jurist kanske kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Men, snälla. Läs mellan raderna. Det de säger är ju i princip detta,
tullavgiften betalas på varans värde, [vilket oftast] är det pris som
säljaren vill att du ska betala honom. Jag antar att du har en beef
med tullverket och är lite gnällig över det. Du tycker alltså att du
har köpt någonting med ett mindre värde än vad inköpspriset är? Det är
ju rätt så sällan det händer, jag antar att om du skulle kunna påvisa på
något vettigt sätt genom något typ av intyg eller på annat sätt styrka varans värde eller
liknande att priserna skulle ligga markant under det du köpte varan
för. Dvs du köper en ett Geforce 2 MX för 10 000 kr, men de i själva
verket kostar 1 000. Varför man nu skulle göra detta är ju helt
oförståeligt. Det är ju därför de nästan alltid går på det försäkrade
värdet som försäljarna baserar på varans pris.

*en massa annan text*

Nu står det ju dock klart och tydligt att det är transaktionsvärdet som ska användas, precis som man också gjort och precis som jag också anser att man ska göra. Jag drog ju upp detta endast av den anledningen att du anser att transaktionsvärdet inte alls behöver motsvara tullvärdet, även om det står ganska klart och tydligt i de dokument du länkat till att så är fallet vid ex. försäljningar.

När det gäller varför man skulle betala 10 000kr för ett GF 2 MX så är det väl för att alla som säljs kostar 10 000kr. Varför du inte anser att värdet är 10 000kr då vet jag dock inte.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Nu står det ju dock klart och tydligt att det är transaktionsvärdet som ska användas, precis som man också gjort och precis som jag också anser att man ska göra. Jag drog ju upp detta endast av den anledningen att du anser att transaktionsvärdet inte alls behöver motsvara tullvärdet, även om det står ganska klart och tydligt i de dokument du länkat till att så är fallet vid ex. försäljningar.

När det gäller varför man skulle betala 10 000kr för ett GF 2 MX så är det väl för att alla som säljs kostar 10 000kr. Varför du inte anser att värdet är 10 000kr då vet jag dock inte.

Haha wut? Seriöst vad snackar du om? Det står ju klart och tydligt vilka regler som gäller för när transaktionsvärdet ska användas. Du har ju för det första tjafsat om att transaktionsvärdet är samma som tullvärdet. VILKET DET INTE ÄR! Det har jag försökt förklara för dig. Och t.o.m. varit så snäll att jag har klippt in massa citat från Tullverkets broschyrer för att försöka förklara det för dig. Vad är det svåra att fatta?

Jag drog upp detta för att du inte visste vad du snackade om. Vid försäljningar är det alltid tullvärdet som gäller. TULLVÄRDET! Det är också klart och tydligt det jag sagt. Du har sagt, och av någon konstig anledning så vidhåller du att det alltid är fakturan man ska gå efter (benämnd transaktionsvärde av tullverket), detta ser ju vem som helst (ja som är läskunnig) att så inte är fallet. Du ska gå efter transaktionsvärdet i den mån som det är möjligt, vilka regler som gäller för det har jag förklarat för dig. Vad är problemet? Fattar inte att det ska vara så svårt att förstå?

Och vilket fall är det du snackar om ens? Där det så klart och tydligt är transaktionsvärdet som ska användas? Hela den här tråden handlar ju i princip om att slippa momsen genom att begå olika typer av bedrägerier.

Åter igen får jag citera från tullverket eftersom du totalt missade allt vad jag skrev förra gången.

Citat:

[i]Tullvärde[/i]

Det värde på vilket tull beräknas kallas tullvärde. De flesta tullsatser i tulltaxan är värdetullsatser, vilket innebär att tullen beräknas som en procentuell andel av de importerade varornas värde.

Även om varorna är tullfria eller om tullbeloppet beräknas på annat än värdet (till exempel på vikten) ska du tillämpa tullvärdebestämmelserna. Detta gäller därför att tullvärdebestämmelserna används när du fastställer beskattningsunderlaget för mervärdesskatt även för tullfria varor och för varor där tullbeloppet beräknas på något annat än värdet.
EG:s bestämmelser om tullvärde grundas på en internationell överenskommelse om tillämpning av artikel VII i Allmänna tull- och handelsavtalet. Detta avtal har förhandlats fram inom ramen av World Trade Organisation (WTO). Diskussioner om innebörden av avtalet förs inom World Customs Organisation (WCO). Inom EU handläggs tullvärdefrågor av Tullkodexkommitténs tullvärdesektion.
Du kan fråga Tullverket om hur tullvärde beräknas på 0771-520 520 eller med e-post via tullverket.se. Våra svar är dock inte bindande. Det enda bindande besked du kan få angående tullvärde är när Tullverket har fattat ett tulltaxeringsbeslut. Ett sådant beslut kan omprövas eller överklagas.

Notera ordet _TULLVÄRDE_ till skillnad från ordet _TRANSAKTIONSVÄRDE_. Dessa är ibland samma sak, men som jag försökt förklara inte alltid.

Om vi ska återgå till GF2 MX exemplet. Ett GF2 MX ligger ju långt under 10 000 kronor. Jag vet inte om det var det du köpte eller vad du nu köper från utlandet. Men om du nu betalade ett överpris mot vad det var värt (ett GF2 mx var väldigt billiga när de kom, långt ifrån 10 000), så om du köper ett sådant för 10 000 kronor varför vet jag fortfarande inte, så är det nog kanske möjligt att få skatta för vad det egentligen är värt. Jag vet inte, det är ju du som gjort en sån här affär, men om du nu lyckats göra det, så kanske du kan lyckas få tillbaka pengar. Du skulle väl t.ex. kunna åberopa att du vill använda ett annat försäljningspris, t.ex. vid en tidigare försäljning. Detta är ju helt inom ramen för vad som är tillåtet och om du kan bevisa att den varan du har eller identiska varor sålts mycket billigare bör du kunna få tillbaka pengar (eller sätta ned fakturavärdet, om du gör samma sak igen). Detta enligt 4.6.2. i Tullvärdehandlingen. Sen vet jag inte om du kan åberopa okunskap för att du inte hade någon aning om vad du gjorde och råkade beställa något för mycket mer än dess egentliga värde. Det är säkert möjligt men säkert inte något som är vanligt.

Angående TV:n för 1 krona men som egentligen var värd 6 000. För att ta reda på om du verkligen skulle kunna få betala ett transaktionsvärde för 1 krona så finns det ju massvis av faktorer som måste stämma in. Det är för det första ett helt absurt scenario, vem skulle ens vilja sälja dess TV för 1 kr. Det är ju nästan mer som en gåva. Jag tror Tullverket definitivt skulle bli mycket misstänksamma. Antingen att det är några speciella vilkor som gör att transaktionsvärdet inte går att använda som tullvärde, dessa skulle kunna ju vara att betalningen inte enbart är överföringar av pengar. Det skulle kunna vara en närstående (enligt Tullvärdeshandlingen går det att se vilka krav som bör vara uppfyllda). Det skulle kunna vara en gåva, men för att slippa tull skickas en faktura. I själva verket är ju TV:n i princip gratis så de kanske ställer sig tveksamma till att det verkligen är en försäljning och inte bara något för att undvika tull. Priset får ju inte heller vara beroende av något annat villkor, vilket kan misstänkas eftersom den i princip är gratis.

Jag skulle inte bli förvånad om de använde denna princip:

Citat:

För att bestämmelserna om transaktionsvärdet ska kunna tillämpas gäller det att du kan visa att priset ligger mycket nära ett så kallat jämförelsevärde.
Jämförelsevärden är:

transaktionsvärdet vid försäljningar av identiska eller liknande varor mellan köpare och säljare som inte är närstående

tullvärdet på identiska eller liknande varor beräknat med ledning av försäljningspriset i gemenskapen

tullvärdet på identiska eller liknande varor beräknat med ledning av produktionsvärdet på de importerade varorna.