Permalänk
Medlem

Sprututbyte

Sprututbyte, ja eller nej och kom med bra argument.

http://www.drugnews.nu/article.asp?id=2573
http://www.drugnews.nu/article.asp?id=2807
http://www.kimb.se/nyheter.php
http://www.rainbowsweden.se/remi3.htm
http://www.snvf.se/rapport4.pdf
http://reageramera.blogg.se/2006/april/organisationer-uppmana...
http://www.ecad.net/svnet/forum/ovrig_1.html

Bara några länkar som man kan läsa in sig lite på, har du bättre länkar så är det bara klistra in;)

Permalänk

Är en knarkares största problem att få tag på sprutor?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

För. Huvudargumentet, att det motverkar HIV-spridningen, är nog så bra, men det gör det också lättare för myndigheterna att nå ut till missbrukare och hjälpa/avhjälpa. Det känns som att vissa moralkärringar hyser den outtalade åsikten att de onda knarkarna får skylla sig själva.
Ska man inte ha sprututbyte för att missbrukarna inte slutar bara för att de får rena sprutor? Nedgångna sprutnarkomaner, för att dra alla över en kam, bryr sig mer om sin fix än om långsiktiga medicinska problem ändå så det blir ingen synlig förändring.
Konstnaden är inte oproportionerligt stor. Det är absolut värt det för att bekämpa HIV.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
För. Huvudargumentet, att det motverkar HIV-spridningen, är nog så bra, men det gör det också lättare för myndigheterna att nå ut till missbrukare och hjälpa/avhjälpa. Det känns som att vissa moralkärringar hyser den outtalade åsikten att de onda knarkarna får skylla sig själva.
Ska man inte ha sprututbyte för att missbrukarna inte slutar bara för att de får rena sprutor? Nedgångna sprutnarkomaner, för att dra alla över en kam, bryr sig mer om sin fix än om långsiktiga medicinska problem ändå så det blir ingen synlig förändring.
Konstnaden är inte oproportionerligt stor. Det är absolut värt det för att bekämpa HIV.

Låter onekligen som att du har en källa som visar på kostnaden, antalet HIVsmittade narkomaner och ändringen av dessa under de år som programmet varit igång i Malmö och Lund.

Kan man få se?

Permalänk
Medlem

Mja, det är väll både bra och dåligt!

Man gör så att det är lättare att knarka men man ser också till att smittor inte sprids!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Som nyliberar/anarkokapitalist/ond/höger tycker jag att man ska få köpa sprutor på apoteket/liknande för ett billigt pris. Vad kan en simpel injektionsspruta kosta? 10 kr? Men om det står mellan sprututbyte och sno sprutor väljar jag sprututbyte.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Faktiskt osäker.
Helt klart för det, men jag tycker inte att det skall vara sprutbyte enbart utan att det skall kombineras med saker så som tester och tidig behandling av sjukdommar m.m. precis som gjorts tidigare. Det får ju inte bli bara en grej där man kan gå och få nya sprutor utan det ska ju också finnas hjälp att få. Frivillig hjälp, men ändå tillgänglig.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Faktiskt osäker.
Helt klart för det, men jag tycker inte att det skall vara sprutbyte enbart utan att det skall kombineras med saker så som tester och tidig behandling av sjukdommar m.m. precis som gjorts tidigare. Det får ju inte bli bara en grej där man kan gå och få nya sprutor utan det ska ju också finnas hjälp att få. Frivillig hjälp, men ändå tillgänglig.

håller med, såg nått program för ett tag sen om ett sånt. minns inte vilket land det var men då var man tvungen att testa sig hela tiden när man var in,skriva upp sig så dom kunde hålla koll och kanske prata med nån. sen fans hjälp tillgänglig hela tiden.

är man imot och seriöst tror folk knarkar mer om dom får tag i en ren spruta så kan man ju inte ha nån verkligehets förankring.
inte som att om man kna få tag i heroin, så kan man inte få tag i en spruta. "oj, jag har ju ingen spruta. äh, jag tror jag skiter i att knarka då"
Är ganska bevisat att skrämsel och hård taktiken inte funkar så bra. inte som att folk knarkar mindre nu.
dax att börja pröva nått nytt.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är för. Folk som är riktigt nedgångna i ett drogmissbruk låter sig inte stoppas bara för att rena kanyler inte finns att tillgå. De injicerar i alla fall, med hepatit och HIV som allvarligaste konsekvenserna.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att Oslos spututbyteswprogram inte gick vidare bra.

Kan även tillägga att det även finns kondomer att få (gratis) för dem som vill. Det rör sig nog inte på något ställe enbart att ge ut enbart sprutor, utan även rådgivning, kondomer, hjälp etc.

Men en överläkare hade sammanställt studierna som fanns och resultatet var att det inte fanns några verkliga långtidseffekter av sådana program.

Permalänk
Medlem

Visst är det bra men igentligen är det väll bättre å ta in narkomanerna på hem än att deala sprutor, kan en tungt kriminell få skola i fängelset så förtjänar en narkoman behandling.

Permalänk
Medlem

Mot. De kan betala sina sprutor själva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Låter onekligen som att du har en källa som visar på kostnaden, antalet HIVsmittade narkomaner och ändringen av dessa under de år som programmet varit igång i Malmö och Lund.

Kan man få se?

Hahaha, nej, det är bara spekulationer från min sida, men let's face it, det krävs inte så mycket. Få ut två personer vid varje härbärge som delar ut sprutor några gånger i veckan, informerar, hjälper narkomaner som vill sluta. Vi pratar inte om miljoner och åter miljoner av skattepengar, i alla fall inte om man gör det på ett effektivt sätt.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Mot. De kan betala sina sprutor själva.

Vilket även är det en stor del gör, de de köper narkotikan av förser dem även ofta med sprutor också (mot viss betalning).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Hahaha, nej, det är bara spekulationer från min sida, men let's face it, det krävs inte så mycket. Få ut två personer vid varje härbärge som delar ut sprutor några gånger i veckan, informerar, hjälper narkomaner som vill sluta. Vi pratar inte om miljoner och åter miljoner av skattepengar, i alla fall inte om man gör det på ett effektivt sätt.

Okej

Verkligheten ser ut som sådan att det dör en handfull narkomaner pga HIV och dessa utgör en liten del av alla HIVsmittade (finns ungefär 4-600 HIVsmittade totalt i Sverige). Att enbart med HIV som argument gå ut och dela ut sprutor, informera etc är dumt och inte kostnadseffektivt om man ser rent ekonomiskt på det. Har tyvärr inga siffror på det själv, men med tanke på att det är en halv sjuksköterske- och två underskötersketjänster i de befintliga så skulle kostnaden kanske hamna på 1,5-3 miljoner för allt, dvs lön, hyra, sprutor, diverse informationsmedier etc (återigen, bara en gissning).

Men om man går ut för att verkligen få människor att sluta knarka då är det mycket väl ett bra sätt. Men då är det imo främst information som gäller och försöka få narkomaner att vilja ändra sig, inte att dela ut sprutor och därmed på ett sätt underhålla deras beroende.

Problemet som jag ser det idag är att man har för många mål/önskan och därmed inte riktigt vet vad man ska satsa mest på, sprututbyte eller mer aktiv försöka få ut information och även nå flera narkomaner. Lägger man därtill att många narkomaner själva inte anser att dessa program egentligen gör någon nytta för dem långsiktigt så kan man ifrågasätta programmen ytterligare. Studierna som finns visar ju lite olika i resultat och långtidseffekter, så man har ju inte mycket att gå på där heller...

Kanske bara lite svammel från mitt håll såhär sent på kvällen...

Ah just det, sprututbytet går ut på att narkomanerna får komma till en lokal och byta sprutor, inte att man sktivt går ut till härbärgen och delar ut där.

Permalänk
Medlem

För. När vi ändå ger pengar till slöa svennar som inte orkar jobba kan vi väl ge det till de stackarna som faktiskt är fast i ett beroende?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Svår fråga. På ett sätt är det bra eftersom att man ger ut fräscha sprutor för att minska spridningen av diverse sjukdomar. Samtidigt så känns det som att man tillåter knarknig genom att hjälpa dom, vilket inte är bra.

Någon som vet vilken kostnad ett sådant här projekt hamnar på? Är det inte så dyrt kan man lika gärna dela ut gratis sprutor, men även försöka hjälpa dem att sluta upp med sådana dumheter.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vilket även är det en stor del gör, de de köper narkotikan av förser dem även ofta med sprutor också (mot viss betalning).Okej

Verkligheten ser ut som sådan att det dör en handfull narkomaner pga HIV och dessa utgör en liten del av alla HIVsmittade (finns ungefär 4-600 HIVsmittade totalt i Sverige). Att enbart med HIV som argument gå ut och dela ut sprutor, informera etc är dumt och inte kostnadseffektivt om man ser rent ekonomiskt på det. Har tyvärr inga siffror på det själv, men med tanke på att det är en halv sjuksköterske- och två underskötersketjänster i de befintliga så skulle kostnaden kanske hamna på 1,5-3 miljoner för allt, dvs lön, hyra, sprutor, diverse informationsmedier etc (återigen, bara en gissning).

Men om man går ut för att verkligen få människor att sluta knarka då är det mycket väl ett bra sätt. Men då är det imo främst information som gäller och försöka få narkomaner att vilja ändra sig, inte att dela ut sprutor och därmed på ett sätt underhålla deras beroende.

Problemet som jag ser det idag är att man har för många mål/önskan och därmed inte riktigt vet vad man ska satsa mest på, sprututbyte eller mer aktiv försöka få ut information och även nå flera narkomaner. Lägger man därtill att många narkomaner själva inte anser att dessa program egentligen gör någon nytta för dem långsiktigt så kan man ifrågasätta programmen ytterligare. Studierna som finns visar ju lite olika i resultat och långtidseffekter, så man har ju inte mycket att gå på där heller...

Kanske bara lite svammel från mitt håll såhär sent på kvällen...

Ah just det, sprututbytet går ut på att narkomanerna får komma till en lokal och byta sprutor, inte att man sktivt går ut till härbärgen och delar ut där.

Tycker ditt inlägg är spridda skurar av alldeles utmärkta tankar, och -som du själv säger, svammel. Har jag läst för mycket mellan raderna i ditt inlägg får du gärna förtydliga!

Som du säger är värdet av den information som kan ges i samband med sprututdelningen av lågt värde. Detta beror på att de som går till sprutbytet redan sitter så hårt fast i beroendet att de inte bryr sig om de långsiktiga medicinska effekterna - de vill bara få en ny heroinkick, och motverka den grava abstinens som blir följden om man efter lång tids heroinmissbruk inte får en ny fix. Värdet av nämnda information tror jag man kan bortse från som argument för sprutbyte.

Däremot anser jag att du tänker fel när du diskuterar de potentiella hälsovinsterna för samhället i allmänhet och narkomaner i synnerhet. Att foksera på enbart HIV är dumt eftersom HIV är ett förhållandevis litet problem bland Sveriges narkomaner. Man bör istället studera andra sjukdomar, främst Hepatit B och C. Dessa sjukdomar är betydligt vanligare än HIV, och främst koncentrerade till narkomaner. Genom att dela ut sprutor till dem som redan befinner sig i missbruk får man dessa att i mindre utsträckning dela sprutor med andra, och således minskar spridningen av nämnda sjukdomar. Minskar man spridningen av dessa minskar man lidande, dödlighet och kostnader för läkarbesök och behandlingar. Kostnaderna för detta överstiger tveklöst de 2-3 miljoner du beräknat kostnaderna för sprutbyten till. Tveklöst FÖR sprutbyte.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem

låt dom få fria sprutor, men även nån som talar om för dom att hjälp till ett bättre liv finns att få, så kanske dom tar sig ut ur träsket nångång?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Att fixa sprutor är skitlätt, jag tror de flesta datornördar här har använt sådana till sin dator, då även sprutor som är helt rena från början.(även med nål) Likaså går sprutor fixa av veterinärer, även megastora för hästar, om man nu har bruk för sådana. Förutom detta finns det flera sätt som jag kommer på.
Nå, när knarkare har fixat en spruta varför går den inte återanvända som de gjorde förr i tiden, när t.o.m. skolsyster använde samma spruta till flera personer?

Jag är emot att staten(myndighet eller skattepengar, sak samma) går in och hjälper folk i syfte att underlätta för dem att begå lagbrott. Däremot kunde apoteket sälja sprutor, om de nu ej gör det, där folk kunde ha dem till olika ändamål. T.ex. datorn, kolla sitt eget blod i mikroskåp etc... Och apoteket ska ju inte ha med att göra vad man gör med ej receptbelagda saker.
*edit*
Datornördars sprutor till datorutrustningen har nog lite väl trubbiga nålar, fast det finns som sagt andra sätt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vilket även är det en stor del gör, de de köper narkotikan av förser dem även ofta med sprutor också (mot viss betalning).Okej

Det låter utmärkt. De får gärna knarka på för min del, men jag känner inte för att subventionera det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Det låter utmärkt. De får gärna knarka på för min del, men jag känner inte för att subventionera det.

För vård av de som blir sjuka är ju mycket billigare ...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

För.. Allt som lindrar spridning av allvarliga obotliga sjukdommar ska premieras även om det gör liten skillnad så är det klart bättre än ingenting.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatom
Tycker ditt inlägg är spridda skurar av alldeles utmärkta tankar, och -som du själv säger, svammel. Har jag läst för mycket mellan raderna i ditt inlägg får du gärna förtydliga!

Som du säger är värdet av den information som kan ges i samband med sprututdelningen av lågt värde. Detta beror på att de som går till sprutbytet redan sitter så hårt fast i beroendet att de inte bryr sig om de långsiktiga medicinska effekterna - de vill bara få en ny heroinkick, och motverka den grava abstinens som blir följden om man efter lång tids heroinmissbruk inte får en ny fix. Värdet av nämnda information tror jag man kan bortse från som argument för sprutbyte.

Precis Tyvärr är det på det viset, många kommer för att få rena sprutor och inget mer.

[QUOTE]
Däremot anser jag att du tänker fel när du diskuterar de potentiella hälsovinsterna för samhället i allmänhet och narkomaner i synnerhet. Att foksera på enbart HIV är dumt eftersom HIV är ett förhållandevis litet problem bland Sveriges narkomaner. Man bör istället studera andra sjukdomar, främst Hepatit B och C. Dessa sjukdomar är betydligt vanligare än HIV, och främst koncentrerade till narkomaner. Genom att dela ut sprutor till dem som redan befinner sig i missbruk får man dessa att i mindre utsträckning dela sprutor med andra, och således minskar spridningen av nämnda sjukdomar. Minskar man spridningen av dessa minskar man lidande, dödlighet och kostnader för läkarbesök och behandlingar. Kostnaderna för detta överstiger tveklöst de 2-3 miljoner du beräknat kostnaderna för sprutbyten till. Tveklöst FÖR sprutbyte.
[/QUOTE]Om man genom information, sprutor och kondomer får en majoritet av narkomanerna att ändra sitt beteende lågvarigt och därigenom på sikt åstadkomma en förändrig åt det bättre hållet, då är jag för även om allt kostar mera. Men som det ser ut idag så anser jag att man kan ta pengarna och försöka nå ut till samma målgrupp på ett bättre sätt.

Vidare rör även debatten huruvida fler städer än Malmö/Lund (finns det i sthlm?) ska införa sprututbyte och då kommer ju totala kostnaden stiga och då blir det ännu viktigare att veta att det som pengarna läggs på verkligen hjälper människor.

Men visst, för de narkomaner som kommit, tagit info, och därigenom tagit sig ur sitt beroende så har ju programmet varit helt priceless och underbar, men om du kollar närmare så var det rent ekonomiskt sett jag skrev att det inte skulle löna sig, vilket stämmer.

Det är viktigt att poängtera att jag som dels är lite emot inte är av meningen att narkomaner inte ska ha hjälp, utan att de ska ha rätt hjälp som verkligen funkar. Så jag säger inte att man ska skära ner på pengarna, elleratt de får skylla sig själva och klara sig självr, utan, kom på något bättre sätt somman kan hjälpa dessa människor med, även om det kan kosta mera.

Avslutande: jag vet att HIV och hepatit är de sjukdomar som man främst vill bekämpa, men hittade inga siffror i hur hepatitförekomsten hade ändrats i denna grupp, utan enbart om HIV och därför skrev jag bara om den sistnämnda.

Men är det enbart sjukdomskontroll man vill åt kan man ju lika gärna fylla några behållare med kanlyer och kondomer och ställa ut dem lite var stans så kan man dra in på lite mer pengar, för de som kommer för sprutorna kommer få rena sprutor och de som kommer för kondomerna får rena sådana, precis som idag. Då är det några fåtal som inte får information om diverse saker och detta skulle man kunna fixa så de får den på någon myndighet lr liknande. Bara en löjlig tanke som de facto kanske hade funkat lika bra som programmen idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Att fixa sprutor är skitlätt, jag tror de flesta datornördar här har använt sådana till sin dator, då även sprutor som är helt rena från början.(även med nål) Likaså går sprutor fixa av veterinärer, även megastora för hästar, om man nu har bruk för sådana. Förutom detta finns det flera sätt som jag kommer på.
Nå, när knarkare har fixat en spruta varför går den inte återanvända som de gjorde förr i tiden, när t.o.m. skolsyster använde samma spruta till flera personer?

Jag är emot att staten(myndighet eller skattepengar, sak samma) går in och hjälper folk i syfte att underlätta för dem att begå lagbrott. Däremot kunde apoteket sälja sprutor, om de nu ej gör det, där folk kunde ha dem till olika ändamål. T.ex. datorn, kolla sitt eget blod i mikroskåp etc... Och apoteket ska ju inte ha med att göra vad man gör med ej receptbelagda saker.
*edit*
Datornördars sprutor till datorutrustningen har nog lite väl trubbiga nålar, fast det finns som sagt andra sätt.

ja, om du vill att dom ska betala sina sprutor med din snodda bilstereo.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
ja, om du vill att dom ska betala sina sprutor med din snodda bilstereo.

Så du menar att knarkare idag stjäl bilstereo för att ha råd att köpa sprutor? Och det inte alls är så att sprutkostnaden är en ren bagatellkostnad mot drogerna. Vill man bli av med problemet att några knarkare stjäl för att finansiera sitt drogmissbruk, så får man allt köpa drogerna åt dem också.
Och visst kunde staten göra det, kanske både och, d.v.s. ge dem sprutor med droger i. Men då är det ej längre olagligt att knarka, vilket är en annan diskussion om var och en själv ska ha rätt att bestämma över sin kropp.
I.o.f.s. tycker jag det är lite så med sprutbytesprogrammet, det är blir då helt lagligt att ta dessa droger. (vilket man kan ha olika uppfattningar om hur bra det är)
*edit*
O.b.s. att jag inte är emot kostnaden då jag tycker den är en bagatell i sammanhanget, utan jag är emot inkonsekvens i rättsamhället.. -Är något olagligt så skall staten inte inrikta sin hjälp för att folk just ska begå detta lagbrott, däremot kan apoteket sälja sprutor billigt till olika syften, men de ska inte främst vara riktade till drogmissbrukare och heta knarkspruta eller något.

*edit2*
Staten kunde i.o.f.s. dela ut gratis sprutor till alla så vi andra slapp att köpa sprutor av veterinärer etc. Men nu är sprutbytesprogrammet riktad mot de som använder dessa i olagliga syften, vilket blir att de just hjälper dem att begå sitt brott.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Så du menar att knarkare idag stjäl bilstereo för att ha råd att köpa sprutor? Och det inte alls är så att sprutkostnaden är en ren bagatellkostnad mot drogerna. Vill man bli av med problemet att några knarkare stjäl för att finansiera sitt drogmissbruk, så får man allt köpa drogerna åt dem också.
Och visst kunde staten göra det, kanske både och, d.v.s. ge dem sprutor med droger i. Men då är det ej längre olagligt att knarka, vilket är en annan diskussion om var och en själv ska ha rätt att bestämma över sin kropp.
I.o.f.s. tycker jag det är lite så med sprutbytesprogrammet, det är blir då helt lagligt att ta dessa droger. (vilket man kan ha olika uppfattningar om hur bra det är)
*edit*
O.b.s. att jag inte är emot kostnaden då jag tycker den är en bagatell i sammanhanget, utan jag är emot inkonsekvens i rättsamhället.. -Är något olagligt så skall staten inte inrikta sin hjälp för att folk just ska begå detta lagbrott, däremot kan apoteket sälja sprutor billigt till olika syften, men de ska inte främst vara riktade till drogmissbrukare och heta knarkspruta eller något.

*edit2*
Staten kunde i.o.f.s. dela ut gratis sprutor till alla så vi andra slapp att köpa sprutor av veterinärer etc. Men nu är sprutbytesprogrammet riktad mot de som använder dessa i olagliga syften, vilket blir att de just hjälper dem att begå sitt brott.

Se det som en investering i sjukvården och samhällshälsan istället. Man spenderar pengar på sprututbyte för att minska risken för att farliga sjukdomar sprids. Dvs man är fortfarande emot knarkandet men man anser att det är viktigare att hindra farliga sjukdomar från att spridas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Se det som en investering i sjukvården och samhällshälsan istället. Man spenderar pengar på sprututbyte för att minska risken för att farliga sjukdomar sprids. Dvs man är fortfarande emot knarkandet men man anser att det är viktigare att hindra farliga sjukdomar från att spridas.

Jo jag tycker faktisk iden är bra, bara det att det underminerar rättsväsendet om staten håller och hjälper folk i syfte att begå lagbrott. -Hjälp som indirekt kan användas till laghbrott är ej samma sak.
Men det skulle kanske gå att lösa genom att ge dessa individer dispens att ta droger p.g.a. "sjukligt beroende" och då kan staten hjälpa dessa att ta droger då det ej längre är ett lagbrott. -Likaså att vissa mediciner t.ex. Sobril ej är knark, om man tar det som ett lugnande medel.
*edit*
Min lösning är som sagt att apoteket ska sälja sprutor billigt, då är problemet löst väldigt enkel & billigt samt att det inte påverkar vårat rättsväsende.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jo jag tycker faktisk iden är bra, bara det att det underminerar rättsväsendet om staten håller och hjälper folk i syfte att begå lagbrott. -Hjälp som indirekt kan användas till laghbrott är ej samma sak.
Men det skulle kanske gå att lösa genom att ge dessa individer dispens att ta droger p.g.a. "sjukligt beroende" och då kan staten hjälpa dessa att ta droger då det ej längre är ett lagbrott. -Likaså att vissa mediciner t.ex. Sobril ej är knark, om man tar det som ett lugnande medel.

Hur får du ihop sprutbyten med att göra det lagligt att knarka?

Det är ju knappast som så att sprutor gör folk till missbrukare, eller ens för den delen underlättar att missbruka då man fortfarande måste få tag i drogerna. Detta är i sin tur ett helt annat problem i sig. Ditt argument är detsamma som att säga att eftersom det säljs fordon som går snabbare än 110 så behöver det göras lagligt att köra så fort eftersom det annars skulle underminera våra trafikregler.

De som får byta sprutor är ju de som redan har ett beroende i den formen, d.v.s. att de har gjort det innan och troligen inte skulle ha några som helst bekymmer att fortsätta, även utan fräsha sprutor. Det enda nya sprutor gör är att minska risken för att vi får stå för dryga hälsovårdskostnader senare.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Hur får du ihop sprutbyten med att göra det lagligt att knarka?

Om staten hjälper en att just begå en specifik gärning, så är det inkonsekvens av staten att samtidigt säga att denna person inte får begå gärningen som staten hjälper personen att begå.
T.ex. om staten delar ut vargpeljare(gps lokalisering) och varghagel till bönder, så kan staten inte samtidigt säga att det är olagligt att skjuta varg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ditt argument är detsamma som att säga att eftersom det säljs fordon som går snabbare än 110 så behöver det göras lagligt att köra så fort eftersom det annars skulle underminera våra trafikregler.

Bilen kan gå snabbare än 100, likaså kan det mesta(allt?) användas i olagliga syften.
Men att direkt hjälpa någon att begå ett lagbrott så kan man åka dit för medhjälp. T.ex. bensindrivna vinkelslipar är lagliga att sälja, men om man säljer en sådan till någon för att personen just ska använda denna till något olagligt så åker man dit. (om det går att bevisa att man sålde just för detta ändamål)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
De som får byta sprutor är ju de som redan har ett beroende i den formen, d.v.s. att de har gjort det innan och troligen inte skulle ha några som helst bekymmer att fortsätta, även utan fräsha sprutor. Det enda nya sprutor gör är att minska risken för att vi får stå för dryga hälsovårdskostnader senare.

Jag håller med, därför tycker jag billiga sprutor kan säljas på apoteket för allmänt bruk. Då handlar det om att sprutor som whatever kan användas till något olagligt och inte staten säljer/skänker saker för att de just ska användas till något olagligt.
*edit*
Mitt resonemang gäller även för illegala flyktingar, eftersökta personer, rymlingar etc och deras rätt till sjukvård utan att polisen får tar dem på plats. Det blir inkonsekvens, med ofta med stora påföljder. (som deras liv)

*edit2*
Egentligen tycker jag inte detta är något problem då sprutor är så lätta att fixa, samt att apoteket borde sälja det.
Däremot finns det moraliska dilemman som att rättsväsendet vet om, t.ex. att visa tvingas prostituera sig för att kunna köpa droger, varvid detta problem är mer svårlöst. Ska rättsväsendet ge dessa individer droger eller ska rättsväsendet låta dem istället utnyttjas sexuellt? -Samma resonemang går ej mot sprutor och hiv, då lösningen är apoteket.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Är man någolunda pragmatisk och påläst så vet man att sprututbytesprogram är en väldigt effektiv metod att (1) förhindra HIV- och hepatitspridning bland missbrukare, samt att (2) få missbrukare att komma i kontakt med sjukvården och sålunda få in en fot i det samhälle som de ofta står utanför. Kort och gott: sprututbytesprogram är en adekvat metod om man vill hjälpa framför stjälpa missbrukare. Eller för att citera den eminenta tidskriften The Economist: "No one can get rid of drugs but reducing the harm they do is cheap and simple".

Fråga bara WHO (se t ex studien Effectiveness of Sterile Needle and Syringe Programming in Reducing HIV/AIDS among Injecting Drug Users), EMCDDA, FN:s HIV-program UNAIDS, internationella Röda Korset liksom Världsbanken.

Fast det är klart, varför lita på vetenskap, studier och annat "flummigt"? Särskilt när magkänslan säger nej. Ett sprututbytesprogram är enligt svenska politiker samma sak som "politisk kapitulation" samt kan tolkas som "uppmuntran till narkomani".

Nej, släpp stoltheten för fan. Dum dogmatik dödar.

För att citera en blogg:

Citat:

Sprutbytesprogram, som rekommenderats av Världshälsoorganisationen och som praktiseras i alla världens länder, från Kina till Danmark – men inte Sverige – syftar till att få kontroll på smittspridning (inga delade sprutor; inga kastade sprutor i lekparken, där ditt barn kan få tag i dem), att få kontakt med missbrukarna (i syfte att ta hand om de skador det hårda livet i utanförskapet ger – det är detta som ger skador, inte narkotikan i sig) och att motivera dem att sluta (motivationen är avgörande, men dessutom krävs att det finns behandlingsplatser, vilket det inte gör – flera tusen platser har helt medvetet bantats bort av sådana som Rydberg).

Även väldigt läsvärt: Oliberalt att inte införa sprutbytesprogram.