Permalänk
Medlem

Wine, hur funkar det?

Hej, sitter just nu på en eeepc 900 med ubuntu och det är första gången för mig med linux.
Spelar nästan aldrig spel men ibland händer det att jag vill spela WC3 och lite dota. O då funderar jag på hur wine fungerar. Öppnar man exe filen med wine eller installerar man med wine?
Fick datorn igår och har inte testat mig fram så mycket en men jag sitter och funderar på om det är värt att spara ubuntu eller om jag ska köra in XP istället som jag känner igen mig i.

Mvh: Club01

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk

Wc3 ska fungera bra med Wine. Jag rekomenderar att du installerar Wc3 m.h.a. Wine så det hamnar i din "fake drive C:" och inte blir problem med register och sökvägar etc.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Man både installerar och startar programmet genom Wine. Det är relativt enkelt.

För att installera Wine i Ubuntu, öppna en terminal och skriv:

$> sudo apt-get install wine

Då får du fylla i ditt lösenord först och sen kommer wine att börja installeras. När det är klart;

$> winecfg

och välj Windows XP som Windows-typ.

Nu har du skapat en mapp i din home-mapp, som heter ".wine" (den är dold) som innehåller mappen "drive_c" som är en virtuell Windows-hårddisk (C:).

För att sedan installera ett Windows-program i Wine, får du öppna en terminal och starta installationsfilen genom Wine.

$> wine installations-fil.exe

Välj Program Files som installationsmapp.

För att starta ett program;

$> wine program-fil.exe

Mycket enkelt med andra ord. Dock finns det ju program som inte går att emulera i Wine.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Kom gärna tillbaka senare och berätta hurpass wc3 går på en eee! Är mycke intresserad av det

Permalänk
Medlem

Verkar dock vara stora problem med senaste patchen för War Craft 3: Throzen Throne, 1.22.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

fungerar fint för mig. Men jag kör wine .43....de nyare versionerna funkar inte så bra med Warcraft III :S

Permalänk
Medlem

Låter intressant, ska ta mig en koll på lite äldre versioner av Wine. Tack för tipset Klav.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backspace
Låter intressant, ska ta mig en koll på lite äldre versioner av Wine. Tack för tipset Klav.

Ingen fara .43 fungerar ypperligt för mig, finns vissa småbuggar men absolut inget som påverkar något. .39 har jag hört mycket gott om också, dock inte provat. Däremot så går det inte att hosta.

Permalänk
Medlem

Eller bara gör som i windows, dubbelklicka på .exe filerna, fattar inte varför man ska använda terminal...

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Jag kör själv den senaste versionen av wine och wc3
var ett jäkla krongel i början sedan löste det sig bara när jag trixa lite
wine wc3.exe -opengl

Visa signatur

Wiee!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexwebnet
Jag kör själv den senaste versionen av wine och wc3
var ett jäkla krongel i början sedan löste det sig bara när jag trixa lite
wine wc3.exe -opengl

Finns den buggen fortfarande, att man inte ser vad vissa skriver på battle.net?

Permalänk
Medlem

Saknar man fonter så får man skylla sig själv
WC3 fungerar bäst i Cedega imo...
Om ni får problem med att spelet inte hittar War3.exe, så ska detta lösa problemet:
http://liczniki.org/warfix.html

Blizzard hade tydligen "glömt" något i senaste patchen

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
Saknar man fonter så får man skylla sig själv
WC3 fungerar bäst i Cedega imo...
Om ni får problem med att spelet inte hittar War3.exe, så ska detta lösa problemet:
http://liczniki.org/warfix.html

Blizzard hade tydligen "glömt" något i senaste patchen

Bäste Yaroze, all chat har samma font Även när olika personer skriver Det är en bugg, den finns listad på winehq. Aldrig provat Cedega dock, är det bra? Fast det kostar ju pengar

Permalänk
Medlem

Fattar heller inte varför man skall skall börja rabbla terminalkommandon till en linuxnybörjare när det inte behövs?! Man riskerar ju bara att skrämma bort personen från Linux.

Man kan installera Wine i ubuntu genom att starta "lägg till/ta bort program".
(klicka på: "program"/"lägg till/ta bort" sedan väljer du "visa alla tillgängliga program" i rullistfältet.)

Därefter skriver du wine i sökfältet, klickar för rutan wine i programlistan och sedan klickar man bara på verkställ.

Du kan också använda dig av den mer avancerade pakethanteraren synaptic som finns under System/Administration/pakethanteraren synaptik.

Sedan brukar jag högerklicka på exe-filen och välja "öppna med wine".

Fast det är ju coolare att använda sig av terminalen istället och förmodligen bättre om man är van vid den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss
Fattar heller inte varför man skall skall börja rabbla terminalkommandon till en linuxnybörjare när det inte behövs?! Man riskerar ju bara att skrämma bort personen från Linux.

Man kan installera Wine i ubuntu genom att starta "lägg till/ta bort program".
(klicka på: "program"/"lägg till/ta bort" sedan väljer du "visa alla tillgängliga program" i rullistfältet.)

Därefter skriver du wine i sökfältet, klickar för rutan wine i programlistan och sedan klickar man bara på verkställ.

Du kan också använda dig av den mer avancerade pakethanteraren synaptic som finns under System/Administration/pakethanteraren synaptik.

Sedan brukar jag högerklicka på exe-filen och välja "öppna med wine".

Fast det är ju coolare att använda sig av terminalen istället och förmodligen bättre om man är van vid den.

Jag provade det som du sa som lät absolut lättast:P Men det ville sig inte riktigt fungera. Har läst runt lite och försökt med lite olika varianter men jag får det endå inte att fungera. Och ja jag erkänner jag är en riktig linux amatör:P Men jag börjar lära mig och känna mig lite hemma nu ialla fall så jag är inte lika rädd för det längre.
Men jag har tänkt att installera windows på ett löst minneskort till datorn så jag kan boota de om jag vill göra nått som jag behöver windows till sen när jag sitter och surfar m.m. så ska jag ha linux kvar. Har börjat fäst mig lite vid linux nu och måste säga att det faktiskt inte är så krångligt som folk säger bara man inte ska använda sig av mycket microsoft program.

Och för dom som ville veta om WC3 funkade bra på EeePC 900a så kan jag säga att det funkar helt klockrent. Har en kompis som har en med XP på och kör WC3 på den. Kan vara lite trixigt med upplösningen men annars funkar de hur bra som helst. Och när han spelar så brukar han koppla in sin 19" skärm cch då löser man helt plötsligt upplösningsproblemet.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Skall erkänna att jag aldrig har kört WC3 i linux så det kan hända att det krävs terminalkommandon för att få det att funka.

Men för många windowsprogram så räcker det med att göra så som jag beskrev. Hur man gör en "peka klicka" installation av Wine och windowsprogram kan ju vara bra att veta också, synd bara att det inte funkade för WC3.:/

Permalänk
Medlem

Wc3 installerade jag bara som i windows sen dubbelklickade på Ikonen och det startade, men det kanske beror på hårdvara.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Wc3 installerade jag bara som i windows sen dubbelklickade på Ikonen och det startade, men det kanske beror på hårdvara.

Ja jag börjar också tro på att det kan bero på hårdvara men sen endå inte eftersom kompisen spelar på sin EeePC med XP utan problem? Men jag ska klura på detdär lite mer annars får det bli XP på ett minneskort och köra den vägen som det var tänkt från början innan jag visste vad wine var för nått:P

Men jag kan även prova fråga en grej i denhär tråden så kanske jag slipper starta en ny.
Är det någon som vet om det finns några bra program för batteriinställningar till Ubuntu. Har letat men jag tycker mig inte hitta nått annat en ljusinställningarna på skärmen och det tycker jag känns lite klent. Sen även när den ska sätta sig i viloläge och sånt då. Men på min Acer dator med vista så kan jag ställa in processorn och grafikkortet tillexempel för att få bättre batteritid. Skulle vara roligt om man kunde göra de även på denhär så man kan få ut så mycket som möjligt av batteriet.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Hur lär man sig linux utan terminalen? Visst, det går att använda utan terminalen (vissa distar då). Men inte lär man sig något :). Och sedan är terminalen mer universel än vad tex ubuntu är.

Ångrar mig nästan att jag började med ubuntu och använde det bara grafiskt. Tog säkert 2 månader innan jag visste vad xorg.conf gjorde!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Hur lär man sig linux utan terminalen? Visst, det går att använda utan terminalen (vissa distar då). Men inte lär man sig något :). Och sedan är terminalen mer universel än vad tex ubuntu är.

Ångrar mig nästan att jag började med ubuntu och använde det bara grafiskt. Tog säkert 2 månader innan jag visste vad xorg.conf gjorde!

Vad xorg.conf gör eller inte gör kommer förhoppningsvis att vara en förlegad kunskap inom något år eller så.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=xorg_drive...

Visst är det en fördel att kunna använda terminalen också med betoning på också. Men ibland känns det som att vissa linuxanvändare vill "stila" med vad man kan göra med terminalen för att framstå som "1337" vilket kanske inte är så pedagogiskt alltid.

Sedan kan terminalen vara oslagbar i supportsammanhang då copy/paste är så mycket enklare än att försöka förklara vart någon skall klicka i ett gui som kan se väldigt olika ut. Däremot så är det ju ofta enklare för en nybörjare att själv klicka sig omkring, upptäcka och ta till sig nya saker i ett grafiskt gränssnitt än att skriva en massa okända kommandon i en terminal. Men folk är ju olika...

Permalänk
Medlem

Jag sa att jag inte skulle använda terminalen när jag började använda ubuntu för ett år sedan och det har funkat hittils. Fast jag installerat saker från terminalen ibland när jag blir lat.

Xorg.conf vet jag fortfarande inte mycket om, har i princip alltid använt envy och det har funkat till 100%.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Man lär sig inget om systemets uppbyggnad eller hur man smidigast utaför vissa saker om man gör allt grafiskt. Och man ska gjärna ha testat något som är mer komplicerat än ubuntu tycker jag. För annars blir man som en sån person som inte vet vad som kan vara fel ifall det saknas en ikon på skrivbordet.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT