starta program efter 5 sekunder

Permalänk
Medlem

starta program efter 5 sekunder

Hej, kan man på något sett gör så att ett program jag har på autostart inte startar förens efter 5 sekunder ?

Permalänk

Gör ett skript med en sleep(5) i?

Permalänk
Medlem

ja det är möjligt gör ett upstartskript som startar ett program efter 5 sekunder och lägg till det i System->Preference->Sessions
så låter du ditt script sköta resten

#!/bin/bash sleep 5m exec firefox &

så kan ett script se ut som startar firefox efter 5minuter

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Medlem

Det intressanta här är väl. Varför vill man göra det??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Det intressanta här är väl. Varför vill man göra det??

Ifall en del program ej sparar sina positioner och de endast hamnar rätt efter vilken ordning de startas i. Exempel på det är dockaps i äldre fönsterhanterare som t.ex. Window Maker (har själv fått göra något liknande för att lösa det).

Om det är just detta problem trådskaparen har vet jag dock ej.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Beroende på var du vill ha det så kan du endera lägga i ~/.xinitrc ifall du vill ha det vid X-Windows uppstart. Eller i ~/.login ifall du vill ha för varje login. Eller som någon påpekade fast mer konkret i /etc/rc.d/ (beroende på vilken dist).
Kan även lägga det i crontab etc...

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem

Mitt problem var att min dock startades innan min bakgrund hade laddats så då blev det orange bakom docken.

okej, jag har tre till frågor som jag tänkte passa på att ställa nu

(1) När jag har visuella effekter på så blinkar filmen/spelet.
Men när jag stänger av visuella effekter så funkar det bara fint.
Kan man lösa detta på något sätt så jag slipper stänga och på hela tiden ?

(2) Hur ska jag göra så jag får skrivrättigheter på min andra partition ?
När jag kollar så står det att root är ägaren. Så kan man på något sätt byta så jag blir ägaren ?

(3) Varför blir det så här när jag ska starta ett spel under Wine ?
Jag kör Utorrent under wine utan problem så det blir bara sådär när man ska starta ett spel.

Permalänk
Medlem

på fråga
1) så tror jag det är fel i DRI implimentation som skall vara fixat i DRI2.0 (kan vara ute och cyckal men vad jag har läst så är det så) så din lösning är den enda.

2) lägg till den andra partitionen till grupp "storage" och gör dig medlemm i den gruppen samt sätt skrivrättigheter rätt på partitionen

sudo chgrp storage /media/partitionen sudo chmod g+rwx /media/partitionen

3) kan ha med visuella efekter att göra testa att starta spelet i fönsterläge (wineconfig så kan man skapa ett virtuellt skrivbord) eller stänga av eftekterna.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tesuki
på fråga
1) så tror jag det är fel i DRI implimentation som skall vara fixat i DRI2.0 (kan vara ute och cyckal men vad jag har läst så är det så) så din lösning är den enda.

2) lägg till den andra partitionen till grupp "storage" och gör dig medlemm i den gruppen samt sätt skrivrättigheter rätt på partitionen

sudo chgrp storage /media/partitionen sudo chmod g+rwx /media/partitionen

3) kan ha med visuella efekter att göra testa att starta spelet i fönsterläge (wineconfig så kan man skapa ett virtuellt skrivbord) eller stänga av eftekterna.

Tack, för svaren jag fick inte spelen att fungera under wine fast jag skapade ett virtuellt skrivbord det blev konstiga saker över hela skärmen.
Men med cedega så fick jag spelen att fungera men bara med ett virtuellt skrivbord.
Vad är fel ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrapis
Tack, för svaren jag fick inte spelen att fungera under wine fast jag skapade ett virtuellt skrivbord det blev konstiga saker över hela skärmen.
Men med cedega så fick jag spelen att fungera men bara med ett virtuellt skrivbord.
Vad är fel ?

Felet är att du försöker köra ett windows spel i Linux.

Läs om spelet på http://appdb.winehq.org/ där kan du hitta lösningar till just det spelet om du har tur.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.