Permalänk
Medlem

Datorn dör då jag belastar den

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=349998 : Minne

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=352390 : moderkort

Köpt ny burk förra veckan och har haft problem med den sedan jag startade skiten. Kan inte ställa om volten på minnena till 2.1V utan att få bluescreen.

Har provat i både xp och vista men är samma sak. Datorn dör när minnena blir "överbelastade" vid tex virusscan eller liknande

Visa signatur

Intel i5 "3.30ghz @ 1.184 v-core" Gigabyte UD2 A-DATA 1333mhz 640gig WD black
550W - Corsair

Permalänk
Medlem

Ladda ner HWMonitor från www.cpuid.com och kolla dina temperaturer.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

säkert att ditt nätagg hänger med?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

om datorn som hänger..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korgan
Ladda ner HWMonitor från www.cpuid.com och kolla dina temperaturer.

Får jag bara påpeka en grejj, datorn är 1 vecka gammal, så jag tvivlar på att nånting är galet med det, för det första så blurescreenar datorn.. typ som att minnena inte är 100

Visa signatur

Intel i5 "3.30ghz @ 1.184 v-core" Gigabyte UD2 A-DATA 1333mhz 640gig WD black
550W - Corsair

Permalänk
Hedersmedlem

Uteslut inte något för att det verkar lite omöjligt. Kan vara så att en kylare sitter dåligt eller fläkten på grafikkortet inte varvar upp när det blir varmt... KOLLA.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är temp problem pga bluescreen. Det är hårdvara problem. förmodligen minnena men kolla även grafik kort för att vara på säkra sidan. Men i princip kan det va vilken hårdvara som helst tom moderkort. Men det kan stor sannolikhet vara kompatibel problem.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

1.Kolla temperatur.
2.Kör memtest86+ för att testa minnen.
3.Googla runt för att se om det kanske är kompatibilitets problem, isf har flera samma problem.
4.Testa att byta ut komponenter en efter en.
5.Thats it... man kan inte göra nåt mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zka
1.Kolla temperatur.
2.Kör memtest86+ för att testa minnen.
3.Googla runt för att se om det kanske är kompatibilitets problem, isf har flera samma problem.
4.Testa att byta ut komponenter en efter en.
5.Thats it... man kan inte göra nåt mer.

5/6. Fråga på SweC?

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Vill tacka för era svar och David som lade upp tråden åt mig. Det är min burk tråden handlar om och jag har provat i princip ALLT. Det är inget fel på temperaturerna, grafikkortet eller cpukylare. Jag har ställt in mig helt på att det är minnena/moderkortet som är problemet då jag kör allt på bios standard som i det här fallet är 1.8V på minnena som ska köras i 2.1V standard. Ändrar jag volten så får jag bluescreen snabbare så det känns ju som att det är minnena som failar. Har även fått ett meddelande att "klocken" är för hög även fast jag inte ens har klockat något än pga felet..

Edit: Kan det vara en sån simpel sak som temperaturerna? Men datorn brukar väl slå av ifall den blir för varm? Tankade HWmonitor och kollade men allt såg normalt ut, dock tycker jag att maxen står lite lågt?

http://data.fuskbugg.se/skalman01/temp.PNG

Där har ni en print på det!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro