Futuremark stoppar "fysikfusk" i 3DMark Vantage

Permalänk
Melding Plague

Futuremark stoppar "fysikfusk" i 3DMark Vantage

I slutet av juni gick AMD ut med hård kritik mot konkurrenten Nvidia. Efter Nvidias uppköp av PhysX fick Geforce-grafikkort stöd för hårdvaruaccelererad fysik, vilket ger bättre resultat i testprogrammet 3DMark Vantage. Nu stoppar Futuremark Nvidias optimeringar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja sen så byter ju tydligen NV ut vissa DLL-filer som tillhör Vantage för att just få detta att fungera, för att sen inte fungera på ATi eftersom dom bytt ut vissa DLL-filer.

http://sg.vr-zone.com/articles/Nvidia_PhysX_Driver_Overwrites...

Permalänk
Medlem

men det är fortfarande så att om man vill slå 3dmark-rekord så måste man ha ett x-fi ljudkort och ett physx pci-kort?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Hjälpsam

Tycker ändå att det är ganska sjukt att PhysX kort räknas in i poängen men inte DX10.1.
Dom borde testa fysiken vid sidan av, utan att räkna in den i poängensumman.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
men det är fortfarande så att om man vill slå 3dmark-rekord så måste man ha ett x-fi ljudkort och ett physx pci-kort?

X-fi ljudkort? Påverkar ljudkortet också poängen i 3dmark eller vad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
X-fi ljudkort? Påverkar ljudkortet också poängen i 3dmark eller vad?

Näe bara någe han kom på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
X-fi ljudkort? Påverkar ljudkortet också poängen i 3dmark eller vad?

Om inte jag har fel så har X-Fi en egen ljudprocessor och ett eget RAM-minne som avlastar den vanliga CPU:n och lättar upp användningen av vanligt RAM-minne. Resultat: datorns (främst processorns) belastning vad gäller ljudavkodning sjunker, vilket i sin tur ger mer prestanda till 3DMark.
(Om jag har fel så rätta mig).

http://se.europe.creative.com/products/product.asp?category=2...

http://www.tomshardware.se/multimedia/ljudkort/20050819/

Citat:

Vi borde understryka faktumet att Creative, till skillnad från de flesta konkurrenter, alltid har använt en riktig ljudprocessor på sina kort, istället för att bara använda en codec och låta datorns CPU sköta jobbet. Detta förklarar deras överlägsenhet i spel, men har också orsakat vissa problem inom andra områden. Processorerna som används i Live! och Audigy arbetar endast i 48 kHz, vilket skapar vissa problem med 44,1 kHz och de vägrar helt enkelt att ta hand om högre samplingsfrekvenser. Med X-Fi finns inte dessa problem längre, alla samplingsfrekvenser fungerar.

Permalänk
Inaktiv

Idag är det andra tider må jag säga. Nu vill man kväva datorns kraft.

Permalänk
Medlem

Fuskande jäkla nVidia, igen. Blir ett 4870X2 istället för mitt GTS8800 så fort det släpps.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte direkt kalla nvidia fuskare för att dom har fysik beräkningar, men dom är slemiga. ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mocla
Fuskande jäkla nVidia, igen. Blir ett 4870X2 istället för mitt GTS8800 så fort det släpps.

Nää.. två stycken blir det

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mocla
Fuskande jäkla nVidia, igen. Blir ett 4870X2 istället för mitt GTS8800 så fort det släpps.

Oh noes! Säg inte så!!11

och sen Fuskande?

Hm, hade AMD/ATI haft tillgång till det så hade de väl gjort likadant men man vet ju inte.

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att se om Futuremark fegar ur och tar tillbaks allt de sagt precis som de gjorde förra gången de anklagade nVidia för att inte köra rent spel.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ifan
Oh noes! Säg inte så!!11

och sen Fuskande?

Hm, hade AMD/ATI haft tillgång till det så hade de väl gjort likadant men man vet ju inte.

AMD/ATI har inte varit oskyldiga förut men de verkar sköta sig officiellt numer iallafall, nvida å andra sidan...

Slemmiga fusk-torskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
AMD/ATI har inte varit oskyldiga förut men de verkar sköta sig officiellt numer iallafall, nvida å andra sidan...

Slemmiga fusk-torskar.

Säger inte att de har skött sig bra precis, men AMD/ATI hade nog gjort samma sak i det här fallet om de hade kunnat.

sen är det lite mer vantages fel då det är orealistiskt hur fysik räknas. Går inte räkna "fysik" separat precis, som många verkar tro. Speciellt inte som Nvdia har satt upp hur de ska underlätta fysik.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ifan
Säger inte att de har skött sig bra precis, men AMD/ATI hade nog gjort samma sak i det här fallet om de hade kunnat.

Då de förmodligen skulle tjäna på det så är det mycket troligt. Skitigt detta. =/

Permalänk
Medlem

Med Nvidias konstanta fusk och mycket tvivelaktiga tweaks och "optimeringar" skall det bli intressant och se vad de hittar på för fuffens nästa gång.
Innan detta var det ju en drivrutinsoptimering som gjorde att vattnet i Crysis inte renderades som det skulle, och ledde till bättre resultat i ett timedemo som många sidor använde för att testa prestanda i det dåvarande ännu ej släppta Crysis.

Tråkigt nog fungerar väl detta ganska bra då några få procent bättre resultat mot en konkurent mer än ofta leder till köp.

Bra futuremark sätter stopp mot detta den här gången till skillnad från 2003 när Nvidia också då hade minst sagt luriga "optimeringar" för att försöka nå upp till prestanda som liknade ATIs mördarkort 9700Pro och 9800Pro.

Citat:

FutureMark Corp. rethought its position regarding the way in which Nvidia’s graphics hardware rendered its latest 3DMark 2003 benchmark applications, and concluded that Nvidia had optimized its drivers and not cheated.
“Futuremark now has a deeper understanding of the situation and Nvidia’s optimization strategy,” the company said in a statement. “In the light of this, Futuremark now states that Nvidia’s driver design is an application specific optimization and not a cheat.”
The company’s surprising new stance reverses the position FutureMark held in a detailed report released as early as a week ago. In it, FutureMark provided a detailed audit of Nvidia’s optimizations and summed them up by referring to them as “driver cheats”. ExtremeTech and later Beyond3D first reported the anomalies, which showed up when Nvidia hardware running its unified Detonator 44.03 drivers version were run with an “off the rail” developer version of 3DMark version 3.30.

Källa

Om och hur mycket pengar Futuremark fick från Nvidia för att ta tillbaka sitt utlåtanade låter jag vara osagt

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem

Senast det var uppe om att nVidia troligen fuskade i vantage på just det här sätt och alla fanboys som sa att det var ok att göra så... borde dom inte få en månads avstängning så kanske vi kan slippa fanboyism här. Alla ATi hade gjort så här oxå... nVidia har återigen fastnat med handen i kakburken, dom har uppenbarligen den företagskulturen att fusk är ok. Spekulationer är bara spekulationer så behåll dom för er själva. Gnäll när det är verkligen är befogat och försök inte släta över nVidias fusk.

Kudos till fm som iaf tar tag i det här... nu skulle dom bara för sitt eget rycktes skull implementera DX10.1 om dom nu menar allvar med att ligga i framkant på utvecklingen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

DX10.1 kommer att komma med i 3dmark... Den dagen då Nvidia släpper nästa generations kort som även dom har DX10.1

Är rätt trött på alla dessa optimeringar och små fula knep, skiter i vilket lag som gör det. Ge oss bra drivrutiner utan en massa optimeringar bara för att det ska se bra ut i olika benchmarks. Jo självklart är det bra när dom släpper nya drivrutiner för att optimera prestandan i spel osv, MEN det ska inte ske på bekostnad av bildkvaliteten bara för att få bättre fps.
Ge oss riktiga drivrutiner och rättvisa test istället tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
DX10.1 kommer att komma med i 3dmark... Den dagen då Nvidia släpper nästa generations kort som även dom har DX10.1

den dagen kommer väl inte då, med tanke på att nvidia kommer gå direkt till DX11 om jag förståt saken rätt.

lite off topic: när kommer catalyst 8.7? kör betan nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serajo
den dagen kommer väl inte då, med tanke på att nvidia kommer gå direkt till DX11 om jag förståt saken rätt.

Så var det ja.. Då blir det nog DX11 och inte DX10.1, mitt fel

Citat:

lite off topic: när kommer catalyst 8.7? kör betan nu.

Dom har inte lagt upp dom än men dom släppte iaf releasenoten för 8.7 idag.
Finns att läsa här:
http://game.amd.com/us-en/latest_news.aspx?id=AMD000000033

Och 8.7 finns att tanka här:
http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=xp/radeonx-...

Permalänk
Medlem

Kan de va värt att försöka köpa sig ett Phys kort tro??? men var? dom görs ju lixom inte längre?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Det funkar ju redan på 3870 och kommer nog till 4xxx serien med.
Dock bara i beta stadiet men endå... Läs mer här:
http://www.nordichardware.se/nyhet,14341.html

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Kan de va värt att försöka köpa sig ett Phys kort tro??? men var? dom görs ju lixom inte längre?

Om dina datorbehov enbart går ut på att köra benchmarks. Lägg pengarna på ett bättre kort annars.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egd
Om inte jag har X-Fi en egen ljudprocessor och ett eget RAM-minne som avlastar den vanliga CPU:n och lättar upp användningen av vanligt RAM-minne. Resultat: datorns (främst processorns) belastning vad gäller ljudavkodning sjunker, vilket i sin tur ger mer prestanda till 3DMark.
(Om jag har fel så rätta mig).

http://se.europe.creative.com/products/product.asp?category=2...

http://www.tomshardware.se/multimedia/ljudkort/20050819/

Sitter du och gissar ihop sådant här rappel, utan att vara viss om att 3dmark enbart har tut och klang när den kör i "demomode", ej i de löjliga intetsägande benchmarksen?

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gryzor
Sitter du och gissar ihop sådant här rappel, utan att vara viss om att 3dmark enbart har tut och klang när den kör i "demomode", ej i de löjliga intetsägande benchmarksen?

Ursäkta, kan du förklara vad du menar? Menade du att det var rappakalja och att han fabulerade?

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Avstängd

Har inget att säga till om angående det här, då jag använder linux

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Har inget att säga till om angående det här, då jag använder linux

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=...

Har inte provat själv men ser lovande ut. Men med tanke på antalet satta som "garbage" så bör man nog inte hoppaspå för mycket.

glxgears annars.. hur mycket får du? Får 410 med min Asus Eee 701.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=...

Har inte provat själv men ser lovande ut. Men med tanke på antalet satta som "garbage" så bör man nog inte hoppaspå för mycket.

glxgears annars.. hur mycket får du? Får 410 med min Asus Eee 701.

Haha, jag får runt 16000 i glxgears ;P Samt att det inte fungerar så bra med 3DMark.. testade att dra in 2001 - det fungerade.. men inte så jädra bra. Kan säga dig att prestandan var riktigt dålig - men kör det via WINE så. Fungerar att starta iaf.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Haha, jag får runt 16000 i glxgears ;P Samt att det inte fungerar så bra med 3DMark.. testade att dra in 2001 - det fungerade.. men inte så jädra bra. Kan säga dig att prestandan var riktigt dålig - men kör det via WINE så. Fungerar att starta iaf.

Ska klämma in antingen Ubuntu eller Kubuntu igen bara.. sen ska jag bräcka dig. ;P

Provade 01'an förut med men det var innan Wine började bli så fin som den är nu. Gick skit med andra ord. =P