Permalänk

Vad är 0?

Är siffran 0 (noll) ett udda eller jämt tal?

Permalänk

Borde vara jämnt om man utgår från att 2, 4, 6, 8, 10 o.s.v. är jämnt, d.v.s två bak = 0.

Men det är en lurig fråga, inte alls säker.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk

Det borde ju vara jämt, på en lektion på gymnasiet frågade jag mattläraren, (värdens sämsta enligt mig, värdens bästa enligt honom själv)
Är noll udda eller jämt, det borde ju vara jämt men hur är det egentligen?
Det är jag osäker på svarade han, en av dom första matematiska frågor någon i min klass som läraren aldrig har kunnat besvara.

Permalänk
Glömsk

Det skulle ställa till med en massa problem om 0 var udda. I många enklare matematiska bevis är det mycket vanligt att man skriver alla jämna tal som 2k och alla udda tal som 2k+1 (för alla k heltal). Vore 0 udda skulle det finnas ett specialfall.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

jag måste va lite udda och rösta på udda

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Siffran noll är jämt ett tal, ja. Jag skulle också våga påstå att det är ett jämnt tal...

Kunde inte låta bli! Jag mår mycket bättre nu.

Permalänk
Medlem

-4 -2 0 +2 +4

Skulle säga att det är jämt

Permalänk
Medlem

Om man delar det på två så får man noll, därför är det jämnt.

Visa signatur

rragon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Siffran noll är jämt ett tal, ja. Jag skulle också våga påstå att det är ett jämnt tal...

Kunde inte låta bli! Jag mår mycket bättre nu.

Det kanske är udda jämt?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Finns det ens något diskussionsvärde i denna tråd?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Finns det ens något diskussionsvärde i denna tråd?

Har det hindrat någon förr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Finns det ens något diskussionsvärde i denna tråd?

Ja, det finns noll diskussionsvärde.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Inaktiv

Är noll verkligen en siffra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Är noll verkligen en siffra?

0 är en siffra som representerar talet noll.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Är noll verkligen en siffra?

Nej den är ett tåg

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Nej, noll är en dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Är noll verkligen en siffra?

Nej det är ett kanelballe O.o

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd

Noll existerar naturligtvis inte på samma sätt som låt oss säga det vi i våra modeller kallar elektroner.
Noll kommer som ett resultat av formella regler man satt upp och följt (matematik), hur matematik formulerades är en del av vår kultur... det är något som vi definierat.
Det är inte uteslutet att man kan formulera helt annorlunda formella regler och få en annan form av matematik som har kraften att beskriva vårt universum lika bra som det vi använder idag, och att 0 inte skulle ha samma egenskaper i detta... om det öht är definierat.

Så... tro inte att frågan rör någon objektiv sanning, ni frågar efter en egenskap av vår kultur som inte behöver mer motivering än att det är definierat så.

Permalänk
Medlem

Jag funderade på EXAKT samma sak häromdagen. Lustigt.

Om man måste välja på udda eller jämnt (eftersom det inte finns ett tredje alternativ), så skulle jag välja jämnt.
Eftersom vi definierar talet 10 som jämnt, så är således heltalsdelen jämn. 0 = Jämnt.
Men just talet 0 (ensam nolla), skulle jag nog inte vilja kalla varken udda eller jämn, då talet 0 är just, noll! Alltså varken eller.

[edit]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rragon
Om man delar det på två så får man noll, därför är det jämnt.

Det säger ju bara att talet 0 är ett heltal, och att talet två är ett jämnt tal.

10/2 = 5
5 är inte ett jämnt tal.
10 är ett jämnt tal.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Det säger ju bara att talet 0 är ett heltal, och att talet två är ett jämnt tal.

10/2 = 5
5 är inte ett jämnt tal.
10 är ett jämnt tal.

5/2 = 2.5 != heltal => 5 är ett udda tal.
0/2 = 0 = heltal => 0 är ett jämnt tal.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Udda plus udda ger jämnt, jämnt plus jämnt ger jämnt, udda plus jämnt ger udda.
Lägg till ett tal du vet är udda och gör sedan samma sak med ett jämnt så kan du lätt dra slutsatsen att 0 är ett jämnt tal.

Visst är 0 ett tal precis som vilket annat (eller ja, inte riktigt som alla andra). Däremot användningen av talet i exempelvis definitionssammanhang av en mängd, längd, hastighet - you name it - så representerar självklart talet en icke existerande eller passiv (i sammanhanget) faktor.

Säkerligen kommer någon bättre vetande att slå ner på någon brist i mitt argument här, men det kan ju driva tråden vidare mot någon intressant aspekt?

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8