Trasig archos 504 - vad är mina odds för att få den lagad eller en ny?

Permalänk
Medlem

Trasig archos 504 - vad är mina odds för att få den lagad eller en ny?

Min Archos 504 dog i veckan. Jag har 80gb modellen och den har används ganska sparsamt och har alltid stått i dockningsstationen bredvid stereon. Då den var dyr har jag vårdat den som ett barn och knappt använt den på fältet så att säga. Den har i 14 månader stått vid stereon och spelat musik. Det sprakade till i den och sedan dog den. Jag vet säkert att det är hårddisken som pajat och det är ju ett allvarligt fel som jag knappast tror att Archos kan laga. Det enda alternativet som jag ser det är att de byter ut den. Jag köpte den på nätet av mp3player.de.

jag pratade med min konsumentvägledare och hon ansåg att det är 2 års garanti på hemelektronik men att det kan bero lite på tillverkaren hur det är med det. På Archos sajt tror jag det står att de har endast 1 års garanti men jag vet inte om det ställer eller om de är skyldiga att följa konsumentköpslagen.

Jag mailade mp3-player.de och skickade med kvitto och nödvändiga uppgifter. Fick svar efter 1 dag att Archos bara har 1 års garanti på deras produkter och att om den ska lagas så kommer det att kosta muchos dineros typ men att jag kan kontakta Archos Tyskland för reparation. Jag är rätt sur att en firma bara erbjuder 1 års garanti, det är ju en hårddisk iden och med tanke på att jag skött den exemplariskt tycker jag det är jävligt surt att behöva köpa en ny.

Vad tror ni? Har jag nån chans att få den utbytt eller reparerad eller kan Archos göra som de vill i det här fallet?
Jag kan ju viska lite i örat på dem att jag är journalist (sant) samt att tidningen tänker göra ett reportage om hur företag följer sina egna regler, men jag vet inte om det kan stärka mina chanser. Sen finns det ju nåt som heter Goodwill, men det kanske franska Archos inte vet vad det är.

Hur hade ni gjort? Tacksam för svar och tips. Imorron ringer jag Konsument-Europa men jag vill gärna ha lite feed här först.

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Om du köpte den från Tyskland och firman inte riktar sig direkt till Sverige så gäller väl som regel tyska konsumentlagar.
Kolla upp dem innan du börjar bråka allt för mycket, det kan ju vara så att de stackars tyskarna endast har 1 års garanti. Och är det så finns det nog inte allt för mycket du kan göra.

Permalänk
Medlem

Absolut, jag ska ta ett snack med konsument europa och be deras tysklandsexpert att hjälpa mig först...

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, jag trodde det var reklamation man kunde göra i 3 år men att garanti är något som är frivilligt?

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Här står det:

"En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.

Det vanligaste är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Garantin kan också vara utformad så att en viss egenskap hos varan garanteras. Därför är det bra att kontrollera noga vad som står i garantin och vad den omfattar.

Säljaren ska lämna tydlig information till köparen om garantins innehåll, vad som krävs för att göra garantin gällande och att garantin inte påverkar köparens rättigheter enligt lag. Informationen ska lämnas skriftligen till köparen. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel "

Samtidigt har jag sett inlägg på andra forum som just hävdar att det är 2 års garanti på elprylar men det verkar inte stämma.

I länken ovan står också:

"Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början. "

Så i ditt fall kan det vara svårt att hävda att det var ett ursprungsfel då den fungerade i nästan 1 1/2 år ...

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

SwedBear: Tänk på att det inte är svenska konsumentlagar som gäller i det här fallet.

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB