Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dystopin
Är man någolunda pragmatisk och påläst så vet man att sprututbytesprogram är en väldigt effektiv metod att (1) förhindra HIV- och hepatitspridning bland missbrukare, samt att (2) få missbrukare att komma i kontakt med sjukvården och sålunda få in en fot i det samhälle som de ofta står utanför. Kort och gott: sprututbytesprogram är en adekvat metod om man vill hjälpa framför stjälpa missbrukare. Eller för att citera den eminenta tidskriften The Economist: "No one can get rid of drugs but reducing the harm they do is cheap and simple".

Fråga bara WHO (se t ex studien Effectiveness of Sterile Needle and Syringe Programming in Reducing HIV/AIDS among Injecting Drug Users), EMCDDA, FN:s HIV-program UNAIDS, internationella Röda Korset liksom Världsbanken.

Fast det är klart, varför lita på vetenskap, studier och annat "flummigt"? Särskilt när magkänslan säger nej. Ett sprututbytesprogram är enligt svenska politiker samma sak som "politisk kapitulation" samt kan tolkas som "uppmuntran till narkomani".

Nej, släpp stoltheten för fan. Dum dogmatik dödar.

För att citera en blogg:

Även väldigt läsvärt: Oliberalt att inte införa sprutbytesprogram.

Tycker man ska... Ta det lugnt... Med resultat från andra länder. Istället ska man kolla på hur det funkat i Sverige, detta har ändå hållit på i snart 20 år i Skåne, så istället för att säga att det funkar fint i Kina så ska man noggrant gå genom hur det funkat i Malmö/Lund eftersom det är resultatet härifrån som spelar roll för det svenska samhället.

Säger inte att studierna utomlands är båg och fiffel, men att man inte bara kan överföra dem till Sverige rakt av. Finns många faktorer som måste stämma mellan tex Kina och Sverige för att man faktiskt ska kunna använda resultaten studierna och detta gäller alla studier, inte bara detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
[B]Precis Tyvärr är det på det viset, många kommer för att få rena sprutor och inget mer.

Om man genom information, sprutor och kondomer får en majoritet av narkomanerna att ändra sitt beteende lågvarigt och därigenom på sikt åstadkomma en förändrig åt det bättre hållet, då är jag för även om allt kostar mera. Men som det ser ut idag så anser jag att man kan ta pengarna och försöka nå ut till samma målgrupp på ett bättre sätt.

Vidare rör även debatten huruvida fler städer än Malmö/Lund (finns det i sthlm?) ska införa sprututbyte och då kommer ju totala kostnaden stiga och då blir det ännu viktigare att veta att det som pengarna läggs på verkligen hjälper människor.

Men visst, för de narkomaner som kommit, tagit info, och därigenom tagit sig ur sitt beroende så har ju programmet varit helt priceless och underbar, men om du kollar närmare så var det rent ekonomiskt sett jag skrev att det inte skulle löna sig, vilket stämmer.

Det är viktigt att poängtera att jag som dels är lite emot inte är av meningen att narkomaner inte ska ha hjälp, utan att de ska ha rätt hjälp som verkligen funkar. Så jag säger inte att man ska skära ner på pengarna, elleratt de får skylla sig själva och klara sig självr, utan, kom på något bättre sätt somman kan hjälpa dessa människor med, även om det kan kosta mera.

Avslutande: jag vet att HIV och hepatit är de sjukdomar som man främst vill bekämpa, men hittade inga siffror i hur hepatitförekomsten hade ändrats i denna grupp, utan enbart om HIV och därför skrev jag bara om den sistnämnda.

Men är det enbart sjukdomskontroll man vill åt kan man ju lika gärna fylla några behållare med kanlyer och kondomer och ställa ut dem lite var stans så kan man dra in på lite mer pengar, för de som kommer för sprutorna kommer få rena sprutor och de som kommer för kondomerna får rena sådana, precis som idag. Då är det några fåtal som inte får information om diverse saker och detta skulle man kunna fixa så de får den på någon myndighet lr liknande. Bara en löjlig tanke som de facto kanske hade funkat lika bra som programmen idag.

Förstår att du valde HIV som endpoint, det är statistiskt studerat och låter logiskt. Men det är inte logiskt eftersom HIV är ett mycket litet problem bland landets missbrukare. Vad Sverige beträffar skulle man i princip lika gärna kunna jämföra utbredningen av förkylning med eller utan sprutbyte som utbredningen av HIV. Hepatiter, däremot, är ett mycket stort problem. Jag antar att man skulle kunna köra med kanylautomater och spara en del pengar, men då skulle man inte kunna samla in använda och smittsamma sprutor, vilket görs idag. Det krävs nämligen att man lämnar in sina gamla sprutor för att man ska få nya, jag har för mig att man får in ca 95% av de använda sprutorna. Dessutom skulle man riskera att vem som helst (läs nya missbrukare) skulle kunna hämta sprutor. Idag måste man finnas i sprutbytets register för att kunna hämta sprutorna. Dessutom skulle man gå miste om de små, men inte betydelselösa, effekterna av att ge information samtidigt samt de mer betydelsefulla möjligheterna att HIV -och Hepatittesta missbrukarna i fråga. Det fåtal som omfattas av informationen var när jag förra året gjorde studiebesök på sprutbytet flera tusen.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatom
Förstår att du valde HIV som endpoint, det är statistiskt studerat och låter logiskt. Men det är inte logiskt eftersom HIV är ett mycket litet problem bland landets missbrukare. Vad Sverige beträffar skulle man i princip lika gärna kunna jämföra utbredningen av förkylning med eller utan sprutbyte som utbredningen av HIV. Hepatiter, däremot, är ett mycket stort problem. Jag antar att man skulle kunna köra med kanylautomater och spara en del pengar, men då skulle man inte kunna samla in använda och smittsamma sprutor, vilket görs idag. Det krävs nämligen att man lämnar in sina gamla sprutor för att man ska få nya, jag har för mig att man får in ca 95% av de använda sprutorna. Dessutom skulle man riskera att vem som helst (läs nya missbrukare) skulle kunna hämta sprutor. Idag måste man finnas i sprutbytets register för att kunna hämta sprutorna. Dessutom skulle man gå miste om de små, men inte betydelselösa, effekterna av att ge information samtidigt samt de mer betydelsefulla möjligheterna att HIV -och Hepatittesta missbrukarna i fråga. Det fåtal som omfattas av informationen var när jag förra året gjorde studiebesök på sprutbytet flera tusen.

Jo, men som sagt så har jag själv inte hittat några siffror på hur hepatitprevalensen/incidensen ändrats sen programmet infördes, därför vore det helt enkelt dumt av mig att argumentera för eller emot programmet baserat på siffror som jag inte har.

Dock så kan man utläsa:

Citat:

Andelen hiv-smittade i Skåne, där sprututbyte pågår, är inte lägre än i resten av landet, detsamma gäller hepatit c-smittade.

i andra länken jag klistrat in (http://www.drugnews.nu/article.asp?id=2807).

Så utifrån det där så kan jag inte se hur sprututbytesprogrammet motverkat spridningen av tex hapatit när det är på samma nivå som resten av landet, såvida inte det skett en minskning av antalet smittade till nationell nivå.

I tredje länken kan man läsa:

Citat:

Någon effekt på hepatit C-spridningen eller HCV prevalensen har man inte sett i Malmö/Lundområdet

Där kan vi även läsa:

Citat:

Vi började vårt besök i Malmö där man alltsedan starten för cirka 20 år sedan haft 4 000 injektionsmissbrukare registrerade. Årligen har man kontakt med 1 000 stycken.

(http://www.kimb.se/nyheter.php) och det där är från tre månader sen, så ja, det rör sig om ungefär 1000 (du skrev flera tusen men vet inte var du var på studiebesök), av narkomanerna i Malmö per år som kontaktar dem. Men hur stor andel utgör dessa? Äär det 70% så är det ju underbart, men det skulle även kunna röra sig om 15% av alla narkomaner i Malmö och då blir det i min mening inte något bra sätt att nå upp till de mål man satt.

Och angående automaterna var det som jag skrivit en liten smålöjlig tanke och att försöka komma med motargument till varför det skulle funka i praktiken är ju, som du själv inser, rätt löjligt av mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XerXes
Mot. De kan betala sina sprutor själva.

Fast nu handlar det här ju om det faktum att vissa faktiskt vill förbjuda (!!) människor från att donera pengar till rena sprutor.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Fast nu handlar det här ju om det faktum att vissa faktiskt vill förbjuda (!!) människor från att donera pengar till rena sprutor.

Va? Donationer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Va? Donationer?

Tja, frågan gäller ju sprututbyte och inte finansieringen så ett nej gäller även donationer...

Permalänk
Medlem

Beroende av något man själv valt de anser inte jag är någon typ av sjukdom (men de kan leda till sjukdomar) eller något som är värt att ge "donationer" till (ALLTSÅ DELA UT SPRUTOR!).
De finns annat folk som kan behöva de pengarna.

Jag har svårt att se "sprut utbyte" som någon lösning.
Mer ett lätt sätt att blunda för eller öka på ett problem för att försöka hindra ett annat problem, sjukdomspridning.

Känner en som slutade med droger pga. rädslan för sjukdomar, och just den rädslan hjälpte han med att sluta med droger.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Beroende av något man själv valt de anser inte jag är någon typ av sjukdom (men de kan leda till sjukdomar) eller något som är värt att ge "donationer" till. De finns annat folk som kan behöva de pengarna.

Bäst att samhället slutar bidra ekonomiskt till organisationer som Anonyma Alkoholister och Alkohollinjen då, eller rent allmänt till beroendevård. Lägg ner skiten och låt packet dö ut!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Tja, frågan gäller ju sprututbyte och inte finansieringen så ett nej gäller även donationer...

Jag är kanske dum här, men ser inte var donationer kommer i bilden. Tex Malmö/Lund-programmet, hur mycket donationer får de?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dystopin
Bäst att samhället slutar bidra ekonomiskt till organisationer som Anonyma Alkoholister och Alkohollinjen då, eller rent allmänt till beroendevård. Lägg ner skiten och låt packet dö ut!

Nu pratade jag INTE om alkoholism.
Jag pratade om donationer till att dela ut sprutor.
Hellre ger jag pengar så att folk med beroende blir inlåsta och får hjälp.

Men de är som att ge alkoholisterna en flaska med "bra" sprit så att de inte dricker t-sprit och sen säga att de finns hjälp om de behöver.

Mer drastiska lösningar krävs.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Va? Donationer?

Eh, ja, som jag sagt tidigare, det finns helsjuka människor som vill förbjuda människor att donera rena sprutor till knarkare.
Det är DET hela diskussionen handlar om. Diskussionen är dock helt stoppad under mattan, de som förespråkar detta sjuka stöd (bla. tidigare kristna axén ohlin) behöver inte ens stå upp och visa upp sitt förtryck.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Eh, ja, som jag sagt tidigare, det finns helsjuka människor som vill förbjuda människor att donera rena sprutor till knarkare.
Det är DET hela diskussionen handlar om. Diskussionen är dock helt stoppad under mattan, de som förespråkar detta sjuka stöd (bla. tidigare kristna axén ohlin) behöver inte ens stå upp och visa upp sitt förtryck.

Ska vara ärlig och säga att jag var ovetandes om donationer av sprutor och helt inriktad på det statliga sprututbytesprogrammet, som jag trodde helt bekostades med skattemedel.

Men kom gärna med några argument till varför du tycker det är så jättebra med sådana program, vore intressant att läsa.

Permalänk

Skattebetalda sprutor är en helt annan sak.
Jag skulle nog inte se något större problem med att skattepengar går till rena sprutor. Gärna så det finns lite krav också - inte överdrivet hårda, som knarkarna inte kan klara av, men åtminstone lite krav.

Drogmissbruket kostar Sverige enorma mängder pengar varje år. Om vi kunde minskat mängden sjukdomar knarkare får så skulle vi tjänat enormt mycket pengar. De tidigare studier som finns är tydliga på att det fungerar att ge ut rena sprutor - sjukdomarna minskar.
Kostnaden för sprutor lär inte vara en bråkdel av hur mycket sjukvården kommer att tjäna på att slippa vårda många.

Om man tror på en skattebetald sjukvård (vilket de flesta gör) så är man oerhört ignorant om man är emot skattebetalda sprutor.
Det läggs åt helvete för lite pengar på preventiva metoder i Sverige. Idag hinner man ju få cancer och halvt dö innan sjukvården märker den...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Random-person: Vi skulle spara, inte tjäna pengar om vi minskade knarkares sjukdomar.

Hur många knarkare är det som egentligen använder sprutor? Cannabis och hasch är det det som används mest bland knarkare? Heroin känns så oldschool på nåt sätt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Skattebetalda sprutor är en helt annan sak.
Jag skulle nog inte se något större problem med att skattepengar går till rena sprutor. Gärna så det finns lite krav också - inte överdrivet hårda, som knarkarna inte kan klara av, men åtminstone lite krav.

Drogmissbruket kostar Sverige enorma mängder pengar varje år. Om vi kunde minskat mängden sjukdomar knarkare får så skulle vi tjänat enormt mycket pengar. De tidigare studier som finns är tydliga på att det fungerar att ge ut rena sprutor - sjukdomarna minskar.
Kostnaden för sprutor lär inte vara en bråkdel av hur mycket sjukvården kommer att tjäna på att slippa vårda många.

Om man tror på en skattebetald sjukvård (vilket de flesta gör) så är man oerhört ignorant om man är emot skattebetalda sprutor.
Det läggs åt helvete för lite pengar på preventiva metoder i Sverige. Idag hinner man ju få cancer och halvt dö innan sjukvården märker den...

Håller med dig om att det finns pengar (och lidande) att spara in på, men det kräver dock att man faktiskt ser en sådan minskning.

Studierna som gjorts utomlands är en sak, det finns för stora skillnader för att man ska tolka in resultaten från dem direkt till Sverige. Dessutom finns det, som jag själv länkat och även citerat, inga påvisbara skillnader i sjukdomsförekomst och spridning i områden med jämfört med områden utan sådana här program.

Så frågan blir ju, i Sverige har vi inga direkt bevisade effekter av sjukdomsminskning, så då faller ju det argumentet. Vad finns det för andra argument som gör att du är för?

Har jag fel i påståndet ovan så får du gärna motbevisa mig med en källa.

Att drogmissbruket kostar Sverige massa pengar håller jag med om, men jag håller inte med om att det skulle röra sig om sjukdomskostnader, utan snarare uteblivna skatter från de narkomaner som är i arbetsför ålder men som inte arbetar samt eventuella brott och skadegörelser som droger för med sig.

Så ja, drogmissbruket vill jag också bekämpa, men det är sättet jag är lite konfunderad över.

Edit: Källan jag skuylle vilja ha är då en som visar hur sjukdomsspridning etc har minskat i Sverige, för det är denna som är relevant då vi har en tillräckligt stor databas (ungefär 20 års data från Malmö/lundområdet) som vi kan använda oss av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Random-person: Vi skulle spara, inte tjäna pengar om vi minskade knarkares sjukdomar.

Hur många knarkare är det som egentligen använder sprutor? Cannabis och hasch är det det som används mest bland knarkare? Heroin känns så oldschool på nåt sätt.

Du, jag tror inte sprutprogrammen har kikarsiktet på Olle, 19, som gillar att röka på under söndagseftermiddagarna medan han kollar igenom sin köpta the office-box.

Nä, de vill nog fiska in Kalle, 45, som arbetade på fabriken tills den la ner i slutet av 90-talet. Nu fördriver han dagarna med att dricka gin-tonic och skjuta amfetamin. Och ja, amfetamin är poppis att injicera och är också jäkligt spridd. Hörde på wikipedia att det är den näst största drogen efter cannabis faktiskt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Nu pratade jag INTE om alkoholism.
Jag pratade om donationer till att dela ut sprutor.
Hellre ger jag pengar så att folk med beroende blir inlåsta och får hjälp.

Men de är som att ge alkoholisterna en flaska med "bra" sprit så att de inte dricker t-sprit och sen säga att de finns hjälp om de behöver.

Mer drastiska lösningar krävs.

Jaha. Du gör en markant skillnad på missbruk av legala och illegala substanser, varav adekvat vård bör ges till de med legalt missbruk, och vice versa?

Skulle nog snarare föredra liknelsen att man ger alkoholister en ren flaska i utbyte mot en smutsig, under premissen att en smutsig flaska gav upphov till smittsjukdomar; det är ju faktiskt inte läkarordinerat heroin á la Danmark vi pratar om här.

Det handlar kort och gott om ett väldigt billigt sätt att göra tillvaron lite mer human för en liten grupp destruktiva sprutnarkomaner, med hjälp av en beprövad metod som enbart genererat positiva resultat (åtminstone i studier utsatta för "peer review" och andra vetenskapliga metoder, RNS beställningsstudier kan ignoreras med gott samvete).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Random-person: Vi skulle spara, inte tjäna pengar om vi minskade knarkares sjukdomar.

Hur många knarkare är det som egentligen använder sprutor? Cannabis och hasch är det det som används mest bland knarkare? Heroin känns så oldschool på nåt sätt.

Tss. En äkta knarkare håller sig till amfetamin, heroin/sub/fentanyl. Cannabis röker ju var och varannan.

Amfetamin är väldigt vanligt bland folk med beteedestörningar, såsom ADHD/ADD/DAMP och så vidare. De reagerar lite annorlunda än vi andra, de känner sig äntligen skärpta och alterta. Och givetvis blir effekten trevligare när man skjuter än bombar(sväljer) eller snortar.

Men jo. Det är vanligt med sprutnarkomaner, och där det finns sprutnarkomaner, där har vi hela hepatit-alfabetet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Tss. En äkta knarkare håller sig till amfetamin, heroin/sub/fentanyl. Cannabis röker ju var och varannan.

Amfetamin är väldigt vanligt bland folk med beteedestörningar, såsom ADHD/ADD/DAMP och så vidare. De reagerar lite annorlunda än vi andra, de känner sig äntligen skärpta och alterta. Och givetvis blir effekten trevligare när man skjuter än bombar(sväljer) eller snortar.

Men jo. Det är vanligt med sprutnarkomaner, och där det finns sprutnarkomaner, där har vi hela hepatit-alfabetet.

Det är en myt att folk med adhd/damp regerar anorlunda än andra mäniskor.
amfetamin har ju jsut den efekten att man blir alert och skärp i små doser, oavsett vem som tar det.
sedan om du tar mer för rusets skulle kommer båda bli lika speedade och skeva förutom om personen med adhd tar medecin och har byggt upp en resistans och kommer därför behöva mer.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Sen är det ju en annan viktig grej med sprututbytet som glöms bort och det är är ju att sjukvården faktiskt får kontakt med narkomanerna som annars kanske inte normalt tar kontakt med myndigheter. På det sättet får vi mer vetskap om hur många som knarkar och kan arbeta för att hjälpa dom.

Sprututbyte tycker jag är självklart.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Väldigt bra initiativ imo, dvs att de satsar stort på alla fronter och inte enbart en.

Edit: vill rätta mig: väldigt bra att de visar viljan till detta.

Edit2: var tvungen att leta efter siffror och intressant nog så...
http://www.smittskyddsinstitutet.se/presstjanst/pressmeddelan...