Windows Vista ett problem för SSD-tillverkare

Permalänk
Melding Plague

Windows Vista ett problem för SSD-tillverkare

Windows Vista är inte optimerat för solid state-enheter och det ger extrajobb för tillverkarna. I alla fall om man får tro Sandisk, som anser att Microsofts optimering för mekaniska hårddiskar sätter käppar i hjulet för den nya tekniken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är de inte lite sent ute med tanke på att det ska komma ett nytt windows nästa år eller har det samma tillkortakommanden som vista i det här avseendet?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

Vad säger ni? SSD + Linux = sant?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Dagens ungdom.

Permalänk
Medlem

åh nej ,våra ssd diskar funkar sämre för folk som har vista .
Vilket problem!

Haha , när de här har blivit billiga så änvänds vista ändå inte.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ännu något Microsoft knappast är överlyckliga att höra.

Visa signatur

System: R5 5600X, GTX 1080 TI

Permalänk
Medlem

"Eftersom den mekaniska hårddisken är miljoner gånger långsammare än processorn och minnet..."

Riktigt SÅ slö är inte en modern hårddisk!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Som utav en slump så är det BARA Sandisk som har bekymmer med Vista - alla andra tillverkare tycker att det funkar finfint.

Sandisk har dessutom samma prestanda problem på XP... så det kanske är Sandisk som behöver fila på sina pryttlar..

// Lazze

Permalänk
Hedersmedlem

Att skylla på andra än på sig själv är populärt just nu.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Som vanligt då, med andra ord. Vista ställer till med problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
"Eftersom den mekaniska hårddisken är miljoner gånger långsammare än processorn och minnet..."

Riktigt SÅ slö är inte en modern hårddisk!

Beror nog p åvad du kollar på. ren överförigshastighet eller accesstid.
processorn rör det sig nog max om nano sekunder i accesttid och banbreden i cach minena är uppe i tiotals Gb/sek och registrena är nog ännu vassare på både hastighet och accestid.

Permalänk
Medlem

Det är ju iofs inte så konstigt att Vista är optimerat för mekaniska hårddiskar då det säkert är under en promille av Vista-användare som har SSD'ar.

Permalänk
Medlem

Jag är glad att det inte bara är användarna som har problem med Vista; det blir mer solidariskt så...

Permalänk
Inaktiv

Fast Windows 7 lär vi väl se först 2011 om man tänker på hur snabba microsoft är

Permalänk
Medlem

Tror det i grund och botten handlar om att Sandisk har medelmåttiga produkter, Sandisk's SSD skall tex ha 67MB/s läs- och 50MB/s skrivhastiget vilket då kan jämnföras med tex OCZ's nya semi-lågpris serie CORE vilka ligger mellan 120-143MB/s läs- och 80-93MB/s skrivhastighet.

"It is quite true that SanDisk's SSD are woefully subpar in performance when running Windows Vista. Numerous benchmarks from around the web have shown SanDisk SSDs getting outpaced by the competition.

In fact, it's not uncommon to see SanDisk SSDs rank last in testing in almost every benchmark and by a large margin -- even in Windows XP. Recent testing showed that MSI's Wind netbook was no faster with a SanDisk SATA 5000 SSD than with the standard 80GB HDD -- an Eee PC 1000h featuring similar specifications was significantly faster with a competing SSD from Samsung."

http://www.dailytech.com/SanDisk+CEO+Vista+is+Not+a+Friend+to...

Är dock personligen inte så imponerad av SSD i dess nuvarande status, hoppas därför på en snabb utveckling eller kanske ännu hellre skarpa tillämplingar baserade på memristorer.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd

Är personligen inte så våldsamt intresserad av hastigheten. Är mer intresserad av att få en lagringsform som inte helt plötsligt kan bestämma sig för att gå sönder från allt mellan en minut efter jag börjat använda den till om tio år senare. Har förhoppningar om att det kommer lagringspryttlar där man i praktiken kan förvänta sig åtminstone fem års felfri funktion innan det är dags att bry sig. Helst också en pålitlig förvarning på några veckor innan den lägger av.

Som det är nu är det rysk roulette från sekund till sekund om disken behagar fungera.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Tror det i grund och botten handlar om att Sandisk har medelmåttiga produkter, Sandisk's SSD skall tex ha 67MB/s läs- och 50MB/s skrivhastiget vilket då kan jämnföras med tex OCZ's nya semi-lågpris serie CORE vilka ligger mellan 120-143MB/s läs- och 80-93MB/s skrivhastighet.

"It is quite true that SanDisk's SSD are woefully subpar in performance when running Windows Vista. Numerous benchmarks from around the web have shown SanDisk SSDs getting outpaced by the competition.

In fact, it's not uncommon to see SanDisk SSDs rank last in testing in almost every benchmark and by a large margin -- even in Windows XP. Recent testing showed that MSI's Wind netbook was no faster with a SanDisk SATA 5000 SSD than with the standard 80GB HDD -- an Eee PC 1000h featuring similar specifications was significantly faster with a competing SSD from Samsung."

http://www.dailytech.com/SanDisk+CEO+Vista+is+Not+a+Friend+to...

Är dock personligen inte så imponerad av SSD i dess nuvarande status, hoppas därför på en snabb utveckling eller kanske ännu hellre skarpa tillämplingar baserade på memristorer.

Samsung har ju typ de bästa SSD-diskarna, så dumt att jämföra dem.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Tror det i grund och botten handlar om att Sandisk har medelmåttiga produkter, Sandisk's SSD skall tex ha 67MB/s läs- och 50MB/s skrivhastiget vilket då kan jämnföras med tex OCZ's nya semi-lågpris serie CORE vilka ligger mellan 120-143MB/s läs- och 80-93MB/s skrivhastighet.

"It is quite true that SanDisk's SSD are woefully subpar in performance when running Windows Vista. Numerous benchmarks from around the web have shown SanDisk SSDs getting outpaced by the competition.

In fact, it's not uncommon to see SanDisk SSDs rank last in testing in almost every benchmark and by a large margin -- even in Windows XP. Recent testing showed that MSI's Wind netbook was no faster with a SanDisk SATA 5000 SSD than with the standard 80GB HDD -- an Eee PC 1000h featuring similar specifications was significantly faster with a competing SSD from Samsung."

http://www.dailytech.com/SanDisk+CEO+Vista+is+Not+a+Friend+to...

Är dock personligen inte så imponerad av SSD i dess nuvarande status, hoppas därför på en snabb utveckling eller kanske ännu hellre skarpa tillämplingar baserade på memristorer.

Sandisk sade ju att dom var tvugna att lägga ner tid för att ordna upp vista tillkortakommanden. Är det inte lite naivt att tro att sandisk är dom enda som behöver optimera för att kompensera detta problem? Vad sandisk med största sannolikhet säger är att andra tillverkare också fått dras med det här problemet men har lagt ner tid på det, tid som egentligen inte skulle behöva läggas ner, egentligen ett problem som M$ borde patcha.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte vad det menar felet med Vista är...
Är det sättet Vista pre-loadar grejer i minnet som typ OSX för att starta program snabbare eller något? De får gärna förklara.

Måste bara passa på att säga att jag ja e sjuuuukt nöjd med Vista. Äntligen funkar saker vettigt, stabilt och säkert

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk

SSD @ XP=? MB/s
SSD @ Vista=? MB/s

ogillar feta rubriker utan några jämförelser.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk

Köpte nyligen 2 ssd pro diskar och körde bench på både vista och w2k3 (bägge 64bit os). Ingen skillnad i testerna (förutom att prestandan va riktigt bra).

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Köpte nyligen 2 ssd pro diskar och körde bench på både vista och w2k3 (bägge 64bit os). Ingen skillnad i testerna (förutom att prestandan va riktigt bra).

Det ena utesluter inte det andra. Dom kanske helt enkelt inte kommenterade att det fanns problem i windows, utan bara yttrade sig om Vista

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Avstängd

Kan man stänga av det så kallade optimeringen i Vista?

Jag tröttna på Vistas eviga HDD optimering, det tar extremt lång tid för Vista att optimera 1.7TB... och varför ska det "optimeras" överhuvudtaget? bara en bevis till att Vista är för n00bs... Jag VET var allt ligger, vill jag ha fil nummer 200567 så vet jag att det ligger på HDD nummer 4 i mapp nummer 178 (extremt överdrivet, sorterar allt efter datum)

Finns det någon FAQ på hur man gör Vista så jäkla XP som möjligt, vill inte ha aeroglas och diverse skit samt dessa jävla skydd som gör att man inte kan köra ett skit.
Vill att min Vista ska vara en XP med DX10, inget mer eller mindre.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Kan man stänga av det så kallade optimeringen i Vista?

Jag tröttna på Vistas eviga HDD optimering, det tar extremt lång tid för Vista att optimera 1.7TB... och varför ska det "optimeras" överhuvudtaget? bara en bevis till att Vista är för n00bs... Jag VET var allt ligger, vill jag ha fil nummer 200567 så vet jag att det ligger på HDD nummer 4 i mapp nummer 178 (extremt överdrivet, sorterar allt efter datum)

Finns det någon FAQ på hur man gör Vista så jäkla XP som möjligt, vill inte ha aeroglas och diverse skit samt dessa jävla skydd som gör att man inte kan köra ett skit.
Vill att min Vista ska vara en XP med DX10, inget mer eller mindre.

Det beror på vad du menar med "optimering i Vista". Det är möjligt att du menar indexeringstjänsten...

http://keznews.com/3458_Disable_and_Turn_Off_Windows_Vista_Se...

Aeroglass går givetvis att deaktivera...

http://www.pcdoctor-guide.com/wordpress/?p=3986

Med "dessa j-vla skydd" antar jag att du menar UAC (User Account Control) som oxå går att deaktivera...

http://www.petri.co.il/disable_uac_in_windows_vista.htm

Det går oxå att göra om, göra rätt, från början med vLite. Då kan du välja vilka delar av Vista du vill ha med resp vilka delar du inte vill ha med. Dock måste du då installera om Vista från scratch...

http://www.vlite.net/

Permalänk
Medlem

Detta är inte bara problem i vista utan alla andra OS vad jag vet.

Inget OS är optimerat för SSD diskar.

Permalänk
Medlem

Optimering hit och dit. Framgår det vilken feature i OS:et detta gäller och hur den fungerar?

Permalänk
Medlem

Indexering är ju en sak som är till för att hjälpa hårddisken.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eonic
Det ena utesluter inte det andra. Dom kanske helt enkelt inte kommenterade att det fanns problem i windows, utan bara yttrade sig om Vista

Jag tvivlar på att dom så specifikt skulle säga Vista i så fall. Dock så finns det funktionalitet för att optimera mekaniska diskar i dom flesta OS, frågan är bara om det är OS eller drivrutiner. Jag har svårt att tro att något så grudligt skulle vara en del av OS'ets kärna. I så fall låter det som att dom hakar på standarder som är till för mekaniska diskar istället för att ta fram en ny standard för SSD.

Men att det skulle bidra till rejält försämrad prestanda låter som tjusbajs i mina öron. Om det ÄR så, måste SSD slå mekaniska diskar på samtliga fronter. Diskarna jag köpte var nästan on-par med raptor, strippade hade dom bättre prestanda. Kan ju hoppas att det kommer något nytt som ökar prestandan ytterligare, men att det ska vara något grundläggande i vista som orsakar problem låter riktigt konstigt.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eonic
Sandisk sade ju att dom var tvugna att lägga ner tid för att ordna upp vista tillkortakommanden. Är det inte lite naivt att tro att sandisk är dom enda som behöver optimera för att kompensera detta problem? Vad sandisk med största sannolikhet säger är att andra tillverkare också fått dras med det här problemet men har lagt ner tid på det, tid som egentligen inte skulle behöva läggas ner, egentligen ett problem som M$ borde patcha.

Tycker snarare att detta känns mer som den gamla vanliga trötta låt oss gnälla på Microsoft just pga av att de är Microsoft.
Om nu "alla" andra tillverkarare klarar av att optimera sin hårdvara bättre än Sandisk beror då Sandisk's dåliga prestanda på att ett 3:e parts operativsystem inte är optimerat för SSD diskar eller på att Sandisk helt enkelt har produkter som inte presterar lika bra som konkurrenterna?
Förresten hur presterar Sandisk's SSD diskar jämnfört med de vanliga konkurrenterna som tex Mtron, Samsung, Supertalent och OCZ under ex linux och OSX, bättre än Vista?

Super Talent har förresten släppt en uppdatering till MX serien som skall öka skrivhastigheten.
http://www.dailytech.com/Super+Talent+MX+Series+SSDs+Get+a+Sp...

Visa signatur

/havoc

Permalänk

När man läser på lite noggrannare så ser man att kritiken är igentligen mot sättet OS jobbar på, att dom använder disk som virtuellt minne lite förenklat. Dom är på det klara med att det inte ligger på OS tillverkarens bord att lösa problemet då MS och andra OS tillverkare knappast kan bygga ett OS under förutsättningar som än inte existerar. Vad dom behöver är ett kontroller-kort som är "medvetet" om detta. Blah blah blah. PR uttalande.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta