Permalänk
Medlem

ubuntu installation

Hej,

Jag har bestämt mig för att gå över till linux (ubuntu till att börja med) och skulle installera om min bärbara dator i förrgår.

Men när jag ska installera så går det inte speciellt bra, för det första så är det väldigt segt, jag får starta om datorn flera ggr eftersom att den blir helt svart och fryser (antar jag, efter att ha väntat i ca 30min).

När jag väl kommer till de sju stegen, där jag får välja tid-zon, användarnamn, pwd m.m. och det är klart så står det "Nu är installationen färdig, du måste starta om datorn för att använda datorn" (något i den stilen) så då gör jag det, jag trycker på "starta om datorn" efter att det så ber den mig ta ur skiva och då gör jag det.

Men sen så laddar ubuntu i ca 5min sen så är det bara svart, händer ingenting, jag har provat totalt 3 olika skivor både cd-rw och cd-r, samma resultat hur jag än gör.

vad kan detta bero på?

tacksam för hjälp

/Robin

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa att använda Alternate skivan. Vissa datorer funkar bättre med den (fråga mig inte varför) Skillnaden är lite att det ser ut som en Windows installation.

När du testade att installera, väljer du "Prova ubuntu utan att ändra inställningar" eller väljer du alternativet nedanför, "installera Ubuntu"

[url=http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-cd/hardy/ubuntu-8.04.1-alternate-i386.iso
]Alternate skivan[/url]

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem

Okej, vad är det för skillnad på dem?

Jag provade både "Prova ubuntu utan att ändra inställningar" och "installera Ubuntu", det var ingen skillnad på dem, jag kom inge längre i något av alternativen.

länken funkar inte

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rain007

länken funkar inte

Fungerande länk

Permalänk
Medlem

är den där versionen på svenska då?
jag vill gärna ha programmen och OS:et på svenska.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det för dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rain007
är den där versionen på svenska då?
jag vill gärna ha programmen och OS:et på svenska.

Du väljer språk när du installerar Ubuntu, och sen laddar den ner språket om det inte finns med på skivan. Detta förutsätter givetvis att du har internetåtkomst under installationen. Annars är det bara att gå in på System->Administration->Språkstöd (om jag minns rätt) och installera vilket språk du vill efteråt.

Permalänk
Medlem

det är en hp dator, bärbar 6715s är modellen.

Okej!

Perfekt, tack

jag har nu testat kubuntu, opensuse och ubuntu alternate och jag kan inte installera nagon av dem?

maste man andra nagot i BIOS eller liknande? har som sagt en HP dator men det funkar inte pa min egen ihop byggda dator heller

uppskattar hjalp!

mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vissa bärbara är lite kinkiga när det gäller Ubuntu, Har dock installerat dreamlinux på 3 st som inte Ubuntu funkade alls på, dreamlinux är i princip debian med extra program och ändrat utseende direkt, det är helt ok.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv

Varför har du två trådar om samma problem?