Tipsa om Riktig Viking metal

Permalänk
Medlem

Tipsa om Riktig Viking metal

Har nyss formaterat datorn och vill lägga in ny fräsch musik. Har börjat gilla viking mental mer och mer. Har en liknande tråd på flashback så jag fyller på listan eftersom. Dom band jag har nu är följande.

Allegiance
Ancient Rites
Amon Amarth
Bathory
Borknagar
Ensiferum
Equilibrium
Enslaved
Eluvietie
Einherjer
Finntroll
Falkenbach
Folkearth
Forefather
Fyrdung
Graveland
Gjallarhorn
Hades
Heidevolk
Herjalf
Helheim
In Battle
Kalmah
korpiklaani
Mitothyn
Månegarm
Menhir
Moonsorrow
Myrkgrav
Naglfar
Nachtfalke
Skyforger
Svartsot
Tyrfing
Tyr
Turisas
Wndir

Alla gillar jag starkt och vill ha mer i samma stuk. Häldre få tips som är bra än 10-20 som är sådär. Fyll på!

Mvh:)

Edit : har inte haft tid att lyssna på allt x)

Vi kan även lägga till Pagan och folk metal de får gärna även ha inslag av blackmetal.

Wolfchant

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Bathory

Edit: Albumen Blood Fire Death, Hammerheart, Twilight of the Gods, Blood on Ice, Nordland I och Nordland II då...

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Mitothyn, Hades, Amon Amarth, Finntroll (kanske lite mer folkigt än viking), Moonsorrow, Månegarm.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Sen har du ju Nachtfalke och Allegiance också

Edit: Falkenbach kanske kan vara något också

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Turisas

Edit. Ah och Kalmah ja, de hade jag nästan glömt. Fasen vet om de sjunger nåt vikingaaktigt dock, har aldrig lyckats tyda sången riktigt Swampskivorna var rätt bra, men the Black Waltz tålde jag verkligen inte- de gick från bra growl till hemsk :/

Och Naglfar viking? Njaa, men jag vet ingen grupp som är mer ösig, och dessutom trogen sin egen stil skiva efter skiva : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Kalmah
Folkearth
Fyrdung
In Battle
Insomnium

Permalänk
Medlem

Kan ju kolla in Graveland också, tveksamt om det kan gå under rubriken viking dock, men det är ju hednisk/krigs-orienterat iaf

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Ah och Kalmah ja, de hade jag nästan glömt. Fasen vet om de sjunger nåt vikingaaktigt dock, har aldrig lyckats tyda sången riktigt Swampskivorna var rätt bra, men the Black Waltz tålde jag verkligen inte- de gick från bra growl till hemsk :/

Ja vet inte hur du får Kalmah till Viking Metal.. Melodic Death lr "Swamp Metal" som dom själv kallar det.

Har inget band och tipsa om, men ja gillar iaf Eluveitie å Turisas skarpt

Permalänk
Medlem

Jag sket fullständigt i genre-benämning, Kalmah har ju faktiskt synth, growl och såna grejer som andra nämnda band också har. Sen börjar ju Heritance of bejira med frasen "Land of mighty and glory" Det kan man ju tolka....vikingskt om man vill.

Permalänk
Medlem

Ehm, flera band där är ju inte Viking metal utan möjligen death/folk/viking lyrics bara. Eluveitie t.ex har ju inget som helst med viking att göra, inte för att de är dåliga men deras musik handlar till 99% om kelter. Finntroll skulle jag aldrig klassa som viking, det är folk metal. Naglfar är verkligen inte heller viking, är ju närmare black... Ska jag fortsätta?

Några här du kan kolla upp, har en jäkla massa mer men lite jobb får du fan göra själv.

Ancient Rites
Borknagar
Folkearth
Forefather
Gjallarhorn
Graveland
Heidevolk
Herjalf
Myrkgrav
Månegarm
Svartsot
Vintersorg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Ehm, flera band där är ju inte Viking metal utan möjligen death/folk/viking lyrics bara. Eluveitie t.ex har ju inget som helst med viking att göra, inte för att de är dåliga men deras musik handlar till 99% om kelter. Finntroll skulle jag aldrig klassa som viking, det är folk metal. Naglfar är verkligen inte heller viking, är ju närmare black... Ska jag fortsätta?

Några här du kan kolla upp, har en jäkla massa mer men lite jobb får du fan göra själv.

Ancient Rites
Borknagar
Folkearth
Forefather
Gjallarhorn
Graveland
Heidevolk
Herjalf
Myrkgrav
Månegarm
Svartsot
Vintersorg

Vintersorg är ju dock inte heller viking, han sjunger ju om Norrland

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Vintersorg är ju dock inte heller viking, han sjunger ju om Norrland

Låten Asatider skulle jag våga sätta min högra pungkula på att den klassas av de flesta som viking. Fast då får man ju definiera ordet viking också...
Nä men Vintersorg är viking/folk metal enligt MA så då är jag nöjd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Låten Asatider skulle jag våga sätta min högra pungkula på att den klassas av de flesta som viking. Fast då får man ju definiera ordet viking också...
Nä men Vintersorg är viking/folk metal enligt MA så då är jag nöjd

Värt att kolla upp i vilket fall som helst!

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Självklart, sen tycker jag vi borde ge lite extra credit till Myrkgrav. För er som har missat honom så spring iväg till youtube och lyssna på De To Spellemenn

Är djupt imponerad av hans projekt och musikaliska förmåga. Fast det är väl inte ren viking metal utan går mer åt black ibland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Kan ju kolla in Graveland också, tveksamt om det kan gå under rubriken viking dock, men det är ju hednisk/krigs-orienterat iaf

Try NSBM/NSM...

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Try NSBM/NSM...

De 5 senaste albumen kan väl inte räknas som NSBM direkt? Trodde han gick mer mot viking hållet på sista tiden men jag ska erkänna att jag inte är något större fan av Mr Darken. Kanske är hans brutalt fula kläder som gör det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
De 5 senaste albumen kan väl inte räknas som NSBM direkt? Trodde han gick mer mot viking hållet på sista tiden men jag ska erkänna att jag inte är något större fan av Mr Darken. Kanske är hans brutalt fula kläder som gör det...
http://www.kbga.org/blog/wp-content/uploads/graveland.jpg

Även de albumen som är mer "symfoniskt" och påkostade handlar ganska uteslutande om blonda pojkar med blå ögon och diverse liknelser med detta i olika format.

njae inte NSBM på senare tid.. därav NSM som var med som alternativ

Killen är inte blyg med att propagera sig rätt uppknullade världsbild iaf.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

kanske inte riktigt renodlad vikingmetal utan mera åt folkmetal å annat men för det så är de inte sämre

svartsot -
http://www.youtube.com/watch?v=9L17fhstNAI

cor scorpii -
http://www.youtube.com/watch?v=41KZSHgdR-g

korpiklaani -
http://www.youtube.com/watch?v=7EOvq6yunIE
http://www.youtube.com/watch?v=XOKbhQbvpPA

Einherjer -
http://www.youtube.com/watch?v=OPbYdo-l-Vc

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk
Medlem

Hej igen skulle gärna undra om ni har några fler tips jag har uppdaterat listan samt lagt de efter någorlunda bokstavsordning.

Mvh

Skrivet av Afrokam:

Kalmah
Folkearth
Fyrdung
In Battle
Insomnium

Insomnium är melodisk dödsmetal (enligt wikipedia)

Men dom är bra

Visa signatur

Citera så får du svar :)