AMD på väg att delas

Permalänk

Var god sluta tramsa. Bråka får ni göra på något annat forum.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Intel förökte behålla ensamrätten till x86 men efter en tvist mellan Intel och AMD fick AMD rätt efter ett domstolsutslag att använda x86 utan att betala licenspengar till Intel.

I det licensavtal som AMD har med Intel finns även vad jag vet en begränsning om att AMD måste tillverka majoriteten av processorena själva (ryktas om 80%).
Jag väntar på fortsättningen
Antingen vet jag (och många analytiker) fel, eller så kommer det bli väldigt intressant att se hur Intel kommer agera.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är knappast fråga om ett "clear cut case" när man ger sig in på de områdena Frostyfog. Skulle nog kunna bli en juridisk röra mellan vad en licens säger och behovet av att ha kvar en någorlunda stor konkurrent till Intel. Ärligt talat har jag ingen aning om vilka implikationerna skulle bli ifall AMD till synes sladdar vid sidan av den gamla licensen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
I det licensavtal som AMD har med Intel finns även vad jag vet en begränsning om att AMD måste tillverka majoriteten av processorena själva (ryktas om 80%).
Jag väntar på fortsättningen
Antingen vet jag (och många analytiker) fel, eller så kommer det bli väldigt intressant att se hur Intel kommer agera.

Plötsligt får jag för intrycket att jag hamnat i en tråd från 80-talet..
:-S
Kollar datum på inlägget och ser att det är färskt. Huga.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
I det licensavtal som AMD har med Intel finns även vad jag vet en begränsning om att AMD måste tillverka majoriteten av processorena själva (ryktas om 80%).
Jag väntar på fortsättningen
Antingen vet jag (och många analytiker) fel, eller så kommer det bli väldigt intressant att se hur Intel kommer agera.

Lol. Ja så här skrev analytikerna för mer än ett år sedan. Säkert något sådant du läst.

Citat:

One interesting side note: Covello reports that Intel could actually block AMD’s strategy if it wanted to under the terms of its x86 licensing agreement. But he doesn’t think they’ll do that. “We understand that Intel could potentially prevent AMD from moving to a mostly/fully outsourced model if Intel so desired,” he reports. “We would note that, according to our understanding of the terms of the x86 license agreement, AMD is not allowed to outsource more than a certain percentage of its output (we believe about 20%). However, we believe that Intel may allow AMD to pursue an outsourcing strategy without taking legal action, as Intel believes that it will be very difficult to create competitive products using this outsourced model.”

http://blogs.barrons.com/techtraderdaily/2007/06/15/goldmans-...

Permalänk

KimTjik - vi vet ju inte ens hur AMD är tänkt att delas upp och vilken del som "blir kvar" som licensinnehavare...
licensen är som sagt ett kort som kan spelas ut väldigt olika med olika konsekvenser, beroende på en mängd faktorer vi inte riktigt vet (än).

ilg@dd - vill du framföra något med mer substans?

Bom - sant, jag har läst liknande analytiker-komentarer, men jag har även för mig att jag sett utdrag ur licensavtalet... dock lite osäker idag och skulle nog inte vilja försöka gräva fram det idag... vi kommer ju ändå få se hur det utvecklas...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
KimTjik - vi vet ju inte ens hur AMD är tänkt att delas upp och vilken del som "blir kvar" som licensinnehavare...
licensen är som sagt ett kort som kan spelas ut väldigt olika med olika konsekvenser, beroende på en mängd faktorer vi inte riktigt vet (än).

ilg@dd - vill du framföra något med mer substans?

Det naturliga sättet att dela upp AMD/ATI torde vara att separera GPU och CPU utveckling/tillverkning, men hur det blir lär väl visa sej.

Angående "licensen" som sådan så är det vad jag vet en gammal historia som utspelade sej i början på 80-talet vid den tidpunkt AMD kom på att dom kunde tillverka processorer helt i eget namn. Jag har väldigt svårt att tänka mej att intel skulle kunna komma någon vart med en rättslig process om det nu skulle vara så att AMD på något sätt bryter mot den gamla "licensen". Licensen rörde vad jag vet 286/386'orna med samma arkitektur som intels motsvarande, dvs de serier man i stort sett rakt av snodde från intel.
Kan iofs ha fel, är inte alltför insatt i den historien.
Hittade iaf en artikel som dryftar ämnet lite på mdronline.com.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Det naturliga sättet att dela upp AMD/ATI torde vara att separera GPU och CPU utveckling/tillverkning, men hur det blir lär väl visa sej.

ehh, jag tror att dom flesta tänker [fabrikerna separat från cpu och gpu-utvecklingen] när dom läser nyheten.
Att återskapa ATi skulle dessutom inte vara någon radikal omstrukturering av AMD.

Citat:

Angående "licensen" som sådan så är det vad jag vet en gammal historia som utspelade sej i början på 80-talet vid den tidpunkt AMD kom på att dom kunde tillverka processorer helt i eget namn. Jag har väldigt svårt att tänka mej att intel skulle kunna komma någon vart med en rättslig process om det nu skulle vara så att AMD på något sätt bryter mot den gamla "licensen". Licensen rörde vad jag vet 286/386'orna med samma arkitektur som intels motsvarande, dvs de serier man i stort sett rakt av snodde från intel.
Kan iofs ha fel, är inte alltför insatt i den historien.

licensen har (oftast) tolkats som att den gäller användningen av X86-arkitekturen (instruktionsset)...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
ehh, jag tror att dom flesta tänker [fabrikerna separat från cpu och gpu-utvecklingen] när dom läser nyheten.
Att återskapa ATi skulle dessutom inte vara någon radikal omstrukturering av AMD.

Iofs är nog ATI och AMD med stor sannolikhet separerade från varandra rent juridiskt redan från början, så en uppstyckning av utvecklingsavdelningarna kanske ligger närmare till hands. Men det lär väl märkas vad det lider.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog

licensen har (oftast) tolkats som att den gäller användningen av X86-arkitekturen (instruktionsset)...

Tolkats, ja.
Men den har inte prövats rättsligt mej veterligen fastän AMD kapade åt sej ganska stora marknadsandelar ganska snabbt för en 6-7 år sen. (K7, socket 462(A)
Du gillar att spekulera va?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Tolkats, ja.
Men den har inte prövats rättsligt mej veterligen fastän AMD kapade åt sej ganska stora marknadsandelar ganska snabbt för en 6-7 år sen. (K7, socket 462(A)

vad har marknadsandelar med licens att göra?
det handlar om vilkor på vilka AMD får använda Intels patent (som används innom x86-processorena)
http://contracts.corporate.findlaw.com/agreements/amd/intel.l...

Det avtalet ändrades senast 2000 och gäller från 1/1-01 i 10 år dvs ändras/omförhandlas till 1/1-2011.
låt oss säga att 2011 är lite väl långt in i framtiden för att AMD skall kunna vänta.
(och både Sanders och Ruiz har offentligt erkänt att det finns en gräns för hur mycket AMD får outsourcea med det avtalet)

Spekulera på fasta grunder har jag inget emot, men endast om spekulationerna går att basera på fakta.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life