Permalänk
Medlem

Lag om civilkurage

Läste precis DN där de återigen nämnde Olle Reiz som blev överkörd när han försökte stoppa ett par personer från att slanga bensin. Nu har regeringen noterat detta och lagt förslag om en lag om civilkurage. Det ska bli olagligt att inte ingripa när man ser ett brott.

Här kan ni läsa artikeln.

Vad tycker ni, är det lämpligt att lagstadga civilkurage?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Låter som en opraktisk lag, vem tar sig tid att identifiera folk som inte gör någonting när nån står och brutalt misshandlar någon 2 meter bort?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Att lagstifta om att man ska använda civilkurage är fel, ta hellre bort lagen som förbjuder civilkurage.

Eller det bästa, skit i allt och låt polisen sköta det, det är därför vi har dom.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Kan inte låta bli att tänka på sista avsnittet av Seinfeld.

Helt galet förslag. Visst ska man försöka hjälpa när någon blir misshandlad eller liknande men om det gäller något materiellt är det bättre att ringa polisen och låta det vara. Inte sjutton vill man riskera att bli mördad eller sönderslagen för något som ersätts av försäkrningen.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte, de använder ett exempel där en person som visat civilkurage blivit mördad.. som incitament FÖR civilkurage?

Permalänk
Medlem

Nej fyfan, att civilkurage skulle bli lag är fan ett skämt...

Vill man inte ingripa så ska man inte behöva ta onödiga risker, visst ser man att det kanske inte blir så farligt kan man givetvis gå fram eller w/e men lag på detta...hur ska det någonsin kunna bevisas att någon brutit mot lagen? om någon tittar på och antecknar så bryter dne personen också mot lagen...ahaha ett skämt likt FRA.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig ett och annat "lustigt" scenario:
Våldtäkt och misshandel, ja om hon eller han inte lyckats försvara sig själv, ja då åker offret också i finkan! Rätt åt dom!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Jag kan tänka mig ett och annat "lustigt" scenario:
Våldtäkt och misshandel, ja om hon eller han inte lyckats försvara sig själv, ja då åker offret också i finkan! Rätt åt dom!

Fast det handlar ju inte om att lyckas förhindra brottet, utan att ingripa på något sätt. Att ringa polisen räcker, enligt artikeln.

Själv är jag lite tveksam. Jag ser gärna nån slags incitament för civilkurage, men fängelse känns som helt fel väg att gå. Då ser jag hellre belöningar för civilkurage än straff för brist på civilkurage.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Då borde ju i slutändan ett medborgargarde bli tillåtet? Till och med uppmuntrat? I så fall ska jag samla ihop lite biffigt folk och dra ner till stan, leta upp bråk och spöa skiten ur de som bråkar... Helt enligt lagen då? Nejdu, det där är nog bara ännu en våt dröm från regeringens sida. Fan vad de måste garva alt runka åt alla nya idiotiska lagförslag de kommer på.

Permalänk

Borde möjligtvis vara lag på att göra någonting, men absolut inte ingripa och riskera liv och lem.

Ringa polis t ex...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Att lagstifta om att man ska använda civilkurage är fel, ta hellre bort lagen som förbjuder civilkurage.

Eller det bästa, skit i allt och låt polisen sköta det, det är därför vi har dom.

Håller med, bort med lagen.
Snutarna gör inget ändå, spöa dom med

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Låter som ett ypperligt uppvisande av det permanenta hjärnsläpp som råder på högre uppsatta platser...

Att lagstadga civilkurage måste nog vara bland det mest korkade jag hört på ett bra tag. Vad händer om detta tvingar en att själv bli utsatt för brott som misshandel eller som redan skett, bli överkörd.

Visst, ta bort (eller gör om) lagar så att man kan ingripa, men man ska inte straffas för att man inte gör det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Finns både för- och nackdelar med en sån här lag. Men om man godkänner en sådan här lager tycker jag dom för släppa lite på vapenlagarna också. Grannsamverkan är bra grejjer.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog minsann detta kan bli en bra lag. Givetvis skall man ingripa efter vad som kan anses rimligt med sina egna förutsättningar i kalkulationen. Man ska inte ge sig in i ett knivslagsmål av uppenbara anledningar, men man kan kalla på uppmärksamhet, ropa efter hjälp, ringa polis osv. Det är ju överdjävligt att människor inte ingriper när vissa brott sker. Att inte ingripa på något sätt vid tex våldtäkt är tamejfan att räknas som medhjälp.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Finns både för- och nackdelar med en sån här lag. Men om man godkänner en sådan här lager tycker jag dom för släppa lite på vapenlagarna också. Grannsamverkan är bra grejjer.

Underbar idé! Ökad risk för att man då också kan man få äran av att bli skjuten när man ingriper.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Jag tycker nog minsann detta kan bli en bra lag. Givetvis skall man ingripa efter vad som kan anses rimligt med sina egna förutsättningar i kalkulationen. Man ska inte ge sig in i ett knivslagsmål av uppenbara anledningar, men man kan kalla på uppmärksamhet, ropa efter hjälp, ringa polis osv. Det är ju överdjävligt att människor inte ingriper när vissa brott sker. Att inte ingripa på något sätt vid tex våldtäkt är tamejfan att räknas som medhjälp.

Visst skall man göra någonting, iallafall ringa polisen. Men att göra lag av det gör det ju också straffbart att inte göra det, vilket bara är rent ut sagt korkat då man tvingar folk att riskera sig själva för att göra någonting som polisen skall göra...

Det skall aldrig vara straffbart att inte göra någonting. Moraliskt värt att se ner på och avsky visst, men inte mot lagen då man gör det till en helt annan sak. Och vad betyder "Givetvis skall man ingripa efter vad som kan anses rimligt med sina egna förutsättningar i kalkulationen"? Vad anses som rimligt? Det är en tolkningsfråga, och vad händer när man själv tolkar det annorlunda än de som sen avgör om man gjort rätt eller inte? Och vad menas med kalkulationen? Menar du alltså på att man skall tvingas ta en kalkylerad risk?

Vad händer om jag, eller någon annan, inte anser att det är värt att riskera att bli misshandlad för att hindra ett inbrott och sen lagstiftarna tycker och tolkar det som att det är en "kalkylerad risk" man borde ta? Ska man då bli dömd för det? Eller vad händer om man ser en misshandel och inte har tillgång till telefon? Enligt "måste göra någonting" så måste man ju då ingripa och sätta sig själv i en väldigt riskabel situation, med troligen allvarliga fysiska skador som följd... och det tycker du vi skall tvingas till enligt lag att göra?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag tycker man ska lagstifta om att alla ska vara goda. *gullig och söt, tindrar med ögonen*

Nej, mer seriöst.
Det säger sig självt logiskt att det inte går att lagstifta om detta då betydelsen av kurage blir allt för snäv. För oss vanliga skendödliga kan det tyckas så.
Man måste tvinga sig själv till kurage för att det ska få kallas kurage. Samma som med mod.
Vem vill inte vara oskyldig för okurage?

Går jag fram och hjälper för att jag är tvungen? Nej, inte jag. Jag är anti och det finns tusen fler av mig.
Hjälper jag för att jag kan och vill, för att det är juste? Ja, för att det är juste.
Har vi ens resurser att sätta dit okuragande pack när vi inte har resurser att skicka farbror blå hit och dit så vi känner behov av att göra otryggt folk till bäbispoliser?

Och går inte extrema fall över till att vara medhjälp till brott?
En bekant var med och observerade vid en mindre misshandel/mobbing/slagochglåpord, kunde inte göra något (liten och vek, egna gänget), åtalades för misshandel (om jag inte minns helt galet). Friades visserligen men ni förstår poängen?
Tydligare, en man som ser ett bankrån ingriper inte utan tittar bara och avvaktar och hoppas att polisen kommer, går sedan fort därifrån, fångas på kamera, åtalas för medhjälp till brott då han inte ringde polisen. Är det ens prioritet?

Fin tanke, en släng kommunistisk och solidarisk. Men precis som med kommunism så..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Underbar idé! Ökad risk för att man då också kan man få äran av att bli skjuten när man ingriper.

Snarare så kan man få äran att skjuta t.ex en våldtäcktsman, och det är ju inte helt fel!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Snarare så kan man få äran att skjuta t.ex en våldtäcktsman, och det är ju inte helt fel!

Nej, skulle man göra på det viset skulle fel personer få tag på skjutvapen.
Istället behöver vi ett mer övervakat samhälle och mycket brutalare straff.
Vore dock forfarande inte fel att få vålta våltäcktsmannen. The hunter becomes hunted

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Snarare så kan man få äran att skjuta t.ex en våldtäcktsman, och det är ju inte helt fel!

Förutom att vi inte har ett judge dread samhälle, det är upp till domstol att bedöma vem som är våldtäktsman.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Snarare så kan man få äran att skjuta t.ex en våldtäcktsman, och det är ju inte helt fel!

Tycker det är magiskt hur man tänker när man på nått ser att en ökad mängd vapen hos vanligt folk INTE skulle få till följd att fler brottslingar använder vapen...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Seinfeld?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Nej, skulle man göra på det viset skulle fel personer få tag på skjutvapen.
Istället behöver vi ett mer övervakat samhälle och mycket brutalare straff.
Vore dock forfarande inte fel att få vålta våltäcktsmannen. The hunter becomes hunted

Hårdare straff är aldrig fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Förutom att vi inte har ett judge dread samhälle, det är upp till domstol att bedöma vem som är våldtäktsman.

Ja vet ja vet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Tycker det är magiskt hur man tänker när man på nått ser att en ökad mängd vapen hos vanligt folk INTE skulle få till följd att fler brottslingar använder vapen...

Vill man ha ett vapen i Sverige idag sår det inga problem alls. Vill man ha ett vapen i Sverige idag LAGLIGT så är det dessto svårare. Visst, det behöver ju inte vara som USA där det räcker med ett kreditkort så har du 3 st AR-15 i handen. Men om man vill ha ett vapen för att försvara sitt hem eller sin familj så borde det vara en självklarhet anser jag. Dock så borde det vara hårda kontroller och register på alla vapen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Lag skall inte behövas folk ska ställa upp ändå, struntar någon helt i att någon t.ex. blir våldtagen så kommer personen bli uthängd i orten, detsamma gäller andra grova brott. Och detta är aning högre straff än vad rättsväsendet skulle kunna hitta på.
Annars tycker jag det svenska folket har stort mod och utan problem riskerar deras eget liv, iallafall när det gäller att prata skit om någon som inte har gjort dem något. Så modet finns hos de flesta, bara det används till fel saker. (i.o.f.s. smaksak)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Galet förslag... bättre med sunt förnuft men det är inte alla som klarar det varken om det finns en lag på det eller ej.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Vill man ha ett vapen i Sverige idag sår det inga problem alls. Vill man ha ett vapen i Sverige idag LAGLIGT så är det dessto svårare. Visst, det behöver ju inte vara som USA där det räcker med ett kreditkort så har du 3 st AR-15 i handen. Men om man vill ha ett vapen för att försvara sitt hem eller sin familj så borde det vara en självklarhet anser jag. Dock så borde det vara hårda kontroller och register på alla vapen.

Problem, nej inte alls... bara att gå ner till närmaste skumma typ på hörnet så har han en halv butik i rocken precis som i tecknade serier eller vad då?

Och vart tror du att de vapnen kommer ifrån? Inte är det från speciella butiker som bara säljer till kriminella i alla fall. Alla vapen som cirkulerar är ju vid någon punkt sålda lagligt och sedan blivit stulna, sålts vidare eller används av den som köpte dem och så vidare.

Att öka möjligheterna att få tag i lagliga vapen kommer oundvikligen leda till att fler vapen hamnar hos kriminella. Och vad tror du de kriminella kommer göra om folk börjar få ha vapen hemma bara för att de känner för det? Jo de kommer ju givetvis börja med samma sak. Du är väl ändå fullt medveten om att situationen i USA är just för att de ska ha vapen bara för eget försvar? Det är lika olagligt där som här att skjuta någon, enda skillnaden är att där får man ha vapen för att skydda sig själv, sin familj och sitt hem... och ändå ser situationen ut som den gör där... underligt hur det gått till.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Problem, nej inte alls... bara att gå ner till närmaste skumma typ på hörnet så har han en halv butik i rocken precis som i tecknade serier eller vad då?

Och vart tror du att de vapnen kommer ifrån? Inte är det från speciella butiker som bara säljer till kriminella i alla fall. Alla vapen som cirkulerar är ju vid någon punkt sålda lagligt och sedan blivit stulna, sålts vidare eller används av den som köpte dem och så vidare.

Att öka möjligheterna att få tag i lagliga vapen kommer oundvikligen leda till att fler vapen hamnar hos kriminella. Och vad tror du de kriminella kommer göra om folk börjar få ha vapen hemma bara för att de känner för det? Jo de kommer ju givetvis börja med samma sak. Du är väl ändå fullt medveten om att situationen i USA är just för att de ska ha vapen bara för eget försvar? Det är lika olagligt där som här att skjuta någon, enda skillnaden är att där får man ha vapen för att skydda sig själv, sin familj och sitt hem... och ändå ser situationen ut som den gör där... underligt hur det gått till.

Alla vapen var inte alls lagliga från början. Hört talas om smuggling? När Soviet föll försvann all kontroll av vapnena och varenda liten byfåne hade en ak-47 i stugan.

Sen tycker inte jag du ska jämföra ett litet sketet land som Sverige med världens tredje folkrikaste land USA. Som jag skrev så tycker jag att man ska ha BÄTTRE regler och kontroll än vad dom har i USA, och på så sätt kommer vi aldrig ha någon sitation som i USA.

Nej, hårda regler och kontroller på vapen så att normala lagliga Svensson kan försvara sig från alla dessa kriminella gäng där ute. Och så kan man ju börja med att sekretessbelägga licenser och personuppgifter på licensinnehavaren. För det är helt öppen information vem som äger vapen och har licens idag om du inte visste det...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Alla vapen var inte alls lagliga från början. Hört talas om smuggling? När Soviet föll försvann all kontroll av vapnena och varenda liten byfåne hade en ak-47 i stugan.

Sen tycker inte jag du ska jämföra ett litet sketet land som Sverige med världens tredje folkrikaste land USA. Som jag skrev så tycker jag att man ska ha BÄTTRE regler och kontroll än vad dom har i USA, och på så sätt kommer vi aldrig ha någon sitation som i USA.

Nej, hårda regler och kontroller på vapen så att normala lagliga Svensson kan försvara sig från alla dessa kriminella gäng där ute. Och så kan man ju börja med att sekretessbelägga licenser och personuppgifter på licensinnehavaren. För det är helt öppen information vem som äger vapen och har licens idag om du inte visste det...

Och AK47 är ju så vanliga i dagens sverige
Och du tror inte att dessa såldes lagligt från första början, bara att de såldes i dåvarande sovjet? Jag tror ju inte att det finns någon fabrik som tillverkar vapen bara för att direkt ge dem till kriminella.

Och på vilket sätt skulle bättre regler och kontroll hjälpa? Ett stulet vapen gör nog lika mycket skada oavsett om den ursprungliga ägaren blir straffad för att han lät sitt vapen bli snott eller inte. Det är väldigt enkelt, mer vapen = mer skador av vapen. Det har vart så i var enda situation genom hela världshistorien, så vad får dig att tro att det skulle bli annorlunda i Sverige?

Och om det nu stämmer som du säger, att det inte är några som helst problem att få tag i vapen som kriminell, till och med tyngre pjäser så som AK47 m.m. Vad tror du skulle hända om svenssons får möjlighet att ha vapen hemma? Tror du kriminella skulle börja bli rädda och helt enkelt låta bli? Eller skulle de helt enkelt bara skavva värre vapen... jag tror på det senare. Förhållandet i sig förblir oförändrat, det enda man gör är att göra konsekvenserna av det förhållandet värre för alla inblandade parter, inkl svenssons.

Och vad händer om vi nu blir tvugna att ingripa och dessutom har tillgång till vapen? Det skulle ju bli vapenstrid så fort någon såg ett brott, då de kriminella vet att alla som ser brottet utgör en väldigt påtaglig risk oavsett om de sett någonting av vikt eller inte.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare, steg ett vore ju att inte åklaga de få som vågat ingripa för misshandel när de använder våld? Klart som fan ingen vågar ingripa när de vet att de förmodligen får sitta på kåken ifall de försöker stoppa misshandeln.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Löjlig lag. Staten ska inte tvinga människor att ingripa. Det är upp till personen att avgöra.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och AK47 är ju så vanliga i dagens sverige

Bland kriminella gäng är det ganska vanligt med sådana vapen ja. AK47 var bara ett exempel, finns flera olika vapen som smugglas in.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och du tror inte att dessa såldes lagligt från första början, bara att de såldes i dåvarande sovjet? Jag tror ju inte att det finns någon fabrik som tillverkar vapen bara för att direkt ge dem till kriminella.

Vapnen tillverkades till Sovjets krigsmakt. När sovjet föll fanns det ingen kontroll alls och vapnen cirkulerades runt som bara den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och på vilket sätt skulle bättre regler och kontroll hjälpa? Ett stulet vapen gör nog lika mycket skada oavsett om den ursprungliga ägaren blir straffad för att han lät sitt vapen bli snott eller inte. Det är väldigt enkelt, mer vapen = mer skador av vapen. Det har vart så i var enda situation genom hela världshistorien, så vad får dig att tro att det skulle bli annorlunda i Sverige?

Men vapen kan man ju stjäla nu också. Register över alla som har licens finns öppet för allmänheten. Namn och adress. Telefonnummer också, utifall tjuven vill beställa tid. Genom att ha kontroll, regler och sekretessbelagda register blir inte vapen lika lätt att stjäla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och om det nu stämmer som du säger, att det inte är några som helst problem att få tag i vapen som kriminell, till och med tyngre pjäser så som AK47 m.m. Vad tror du skulle hända om svenssons får möjlighet att ha vapen hemma? Tror du kriminella skulle börja bli rädda och helt enkelt låta bli? Eller skulle de helt enkelt bara skavva värre vapen... jag tror på det senare. Förhållandet i sig förblir oförändrat, det enda man gör är att göra konsekvenserna av det förhållandet värre för alla inblandade parter, inkl svenssons.

Vad händer nu när vi inte har vapen? Man får gömma sig under sängen när tjuvarna gör inbrott för att man inte kan skydda sig själv ett dugg. Visst kan det gå illa med vapen också, men det kan det även utan. sen förstår jag inte vad du menar med "värre vapen". Menar du helautomatiskt, grövre kaliber eller vadå? Grövre kaliber gör bara jobbet slafsigare och ökar risken för penetrering av väggar och dylik, och helautomatiskt är bara overkill i de flesta lägen. Gissa varför polisen inte har gevär med sig förutom i undantagsfall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och vad händer om vi nu blir tvugna att ingripa och dessutom har tillgång till vapen? Det skulle ju bli vapenstrid så fort någon såg ett brott, då de kriminella vet att alla som ser brottet utgör en väldigt påtaglig risk oavsett om de sett någonting av vikt eller inte.

Nu har du sett för många gangsterfilmer tror jag. Om en sådan här lag skulle stiftas (vilket jag inte hoppas) så behöver man inte direkt hjälpa till utan man kan indirekt hjälpa till också, t.ex ringa 112 eller varna personer i närheten. Det beror ju på lite på situationen i fråga.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W