grafikkort tar 1 gb av minne

Permalänk

grafikkort tar 1 gb av minne

hej jag har lite problem med mitt XP eller vad det nu är för när jag installerade mitt XP så hade jag bara 3 GB i minne fast jag har 4 GB då står det att grafikkortet fick 1GB varför blir det så ?? // tack i förhand..

Visa signatur

Markus

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

I Vista 32-Bit, kan du utnyttja 4 Gig?!
I 64-Bits versionen, är det väl upp till 32 Gig?!

Permalänk

Nej du kan bara utnyttja 3GB i 32-bitars versionen, både gällande XP och Vista. Ibland kan de stå 3100MB o.s.v. men det är som sagt 3GB som är max.

Vad gäller 64-bit så är de beroende på OS. XP 64-bit klarade som max 64GB har jag för mig medans Vista Ultimate 64-bit klarar 128GB RAM.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd

Tri_State: Xp x64 klarar 128 GB. Men det är sånna stora mängder så det spelar ingen större roll.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Tri_State: Xp x64 klarar 128 GB. Men det är sånna stora mängder så det spelar ingen större roll.

Ah så det var 128 där också.
Hehe jo det är sant, hade varit intressant och bara se 2000MB used of 128 000 MB.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem

Det intressanta är väl att många har haft problem med drivare i Vista-64? Och/Även Spel osv. . ? Så för mig vart det ett 32 bits pissta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatepower
Det intressanta är väl att många har haft problem med drivare i Vista-64? Och/Även Spel osv. . ? Så för mig vart det ett 32 bits pissta

I början ja; numera är Vista 64 betydligt mer stabilt än vid release (och det gäller förövrigt alla versioner av Vista).

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Så alla buggar om att drivarna inte fungerar är nästan lösta nu?
Funderade faktiskt idag om jag skulle retuera mitt 32 bits vista och köpa ett 64 bits istället. Om allt är stabilt i 64 bits så ja varför inte.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatepower
Så alla buggar om att drivarna inte fungerar är nästan lösta nu?
Funderade faktiskt idag om jag skulle retuera mitt 32 bits vista och köpa ett 6 bits istället. Om allt är stabilt i 64 bits så ja varför inte.

Tror du kan beställa 64-bit från Microsoft för nån billig peng när du äger 32-bit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatepower
Så alla buggar om att drivarna inte fungerar är nästan lösta nu?
Funderade faktiskt idag om jag skulle retuera mitt 32 bits vista och köpa ett 6 bits istället. Om allt är stabilt i 64 bits så ja varför inte.

I princip, ja. Det har inte riktigt lika bra kompatibilitet som 32-bit men definitivt acceptabelt för de flesta användare vad jag sett.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Om du har 32-bitars kan du bara utnyttja 3 GB, har ingenting med ditt grafikkort att göra.

Det har det visst det.
32-bitars kan adressera 4GB minne INKL allt minne som diverse kringutrustning tar, inkl grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatepower
Så alla buggar om att drivarna inte fungerar är nästan lösta nu?
Funderade faktiskt idag om jag skulle retuera mitt 32 bits vista och köpa ett 6 bits istället. Om allt är stabilt i 64 bits så ja varför inte.

nästan lösta? jag har aldrig haft problem men drivrutiner till mitt vista, jag har haft det i 8 månader snart...

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem

När jag köpte min burk så ville jag har Full version av Vista men kunde då inte få det. Komplett fick inte sälja sina stationära datorer med 64-Bits Vista. Så det enda jag kunde få var ett 32-bits. Jag frågade varför? Han påstod att det var inte var stöd för alla drivare. Det är första gången för mig jag kör vista, har alltid haft XP fram tills nu.
Eftersom supporten tjatade om att det inte fanns lika bra stöd och de inte fick sälja 64-bits vista till deras stationära datorer så vart jag fundersam och började fråga om folk hade stött på några problem. Jag vet inte alls men nu har jag fått ganska klart för mig att 64-Bits verkar fungera rätt bra, vill ju inte sitta där efter ett köp och knepa ihop massa lösningar för att installera applikationer. Exempel; Som när jag installerade Server 2003 på en av mina burkar, hade ett ATI kort i och höll på i 5 dagar innan jag fick drivarna att fungera. Sånt läge känns ju inte så kul

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatepower
När jag köpte min burk så ville jag har Full version av Vista men kunde då inte få det. Komplett fick inte sälja sina stationära datorer med 64-Bits Vista. Så det enda jag kunde få var ett 32-bits. Jag frågade varför? Han påstod att det var inte var stöd för alla drivare. Det är första gången för mig jag kör vista, har alltid haft XP fram tills nu.
Eftersom supporten tjatade om att det inte fanns lika bra stöd och de inte fick sälja 64-bits vista till deras stationära datorer så vart jag fundersam och började fråga om folk hade stött på några problem. Jag vet inte alls men nu har jag fått ganska klart för mig att 64-Bits verkar fungera rätt bra, vill ju inte sitta där efter ett köp och knepa ihop massa lösningar för att installera applikationer. Exempel; Som när jag installerade Server 2003 på en av mina burkar, hade ett ATI kort i och höll på i 5 dagar innan jag fick drivarna att fungera. Sånt läge känns ju inte så kul

Jag hade inga problem alls med ATi-drivare när jag körde 2003.
Fast du kanske körde 64-bit? Det gjorde inte jag..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jag hade inga problem alls med ATi-drivare när jag körde 2003.
Fast du kanske körde 64-bit? Det gjorde inte jag..

Var väldiga problem med både drivrutiner och Catalyst för 2-3 år sedan. Nu verkar det dock vara bättre. Satt själv ett par dagar med att försöka installera de och få de till att fungera ordentligt. (pratar om 32-bitars)

Permalänk
Medlem

Jag körde XP x64 i kanske ett år med ett Radeon X850 XT PE och det var aldrig några problem med 64-bits-drivrutinerna, spelade massor...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Japps det var precis ett X850 XT kort som jag hade och Server 2003 64-bits. Hade stora problem att få dem att fungera :/

Skulle köra domän prylar i mitt hem nätverk. Tog 4-5 dagar innan jag fick drivarna att fungera. Jag kom sedan snabbt på att det var onödigt med domän på ett nätverk med 10 datorer hemma. Så det blev ett vanligt standard nät utan en 2003 server. Kör ISP linan till en hyfsad Netgear router och sedan har jag en extra switch (8 portars). Duger bra hemma. Så på min burk med X850XT kör jag, webb och printer server istället med XP Pro 64 bits. Angivit den med en statisk ip istället.

Permalänk
Medlem

Tänkte ta en liten snabb fråga här angående samma ämne, dom där 3gb som 32 bitar tar, är det inkl eller exkl grafikkorts minne och såna saker? Och känner man skillnad på 2-3 gb mot 4gb om man skulle köpa ett 64 bit OS i stället?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Xp och vista 32bit tar 4gb ram...

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem

Drivisar till Vista funkar ju bättre nu (har dock faktiskt fått några bluescreens med spel tillsammans med Nvidia drivisar, och det var för en vecka sedan). Finns dock företag som är värre. Creative kan fortfarande inte göra ordentliga till sina kort. Blir inte något Creative i framtiden för min del, är så jäkla trött på det skitföretaget. De kan göra ljudchip visst, men resten herregud !!

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av potatisodlare
Xp och vista 32bit tar 4gb ram...

- Nej, det gör dem inte alls...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Det har det visst det.
32-bitars kan adressera 4GB minne INKL allt minne som diverse kringutrustning tar, inkl grafikkort.

Dumheter det kan det inte alls det.Mitt commando har iofs bara p965 chipset men fastän jag kör nyaste bios och har PAE(physical address extension)påslaget i bios och kör winxp sp3 så syns bara 2,93GB minne i windows fastän jag kör med 4x1 corsair dominator minnen.
Kolla min sign för övrig hårdvara....

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Windows 32 bitar har en adressrymd på 4GB, dock allokeras en bit av detta till hårdvara helt enkelt för kommunikation.
Kontentan av det hela är att man använder mellan 3-3,25GB RAM i Windows.

Sedan kommer vi till program som normalt sett har en max cache på 2GB (även om det går att komma undan till viss del).

windows vista 32 bitar med SP1 visar att man har 4GB fysiskt men du har inte åtkomst till hela.
Om XP fått samma funktion efter SP3 vet jag inte men en sak är säker. Du får inte alla 4GB.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Dumheter det kan det inte alls det.Mitt commando har iofs bara p965 chipset men fastän jag kör nyaste bios och har PAE(physical address extension)påslaget i bios och kör winxp sp3 så syns bara 2,93GB minne i windows fastän jag kör med 4x1 corsair dominator minnen.
Kolla min sign för övrig hårdvara....

Då är det andra grejer som tar 1,07 GB minne

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Nej, det gör dem inte alls...

jo

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk