Permalänk
Medlem

FedEx tar konstiga rutter?

Halloj!

Går alla FedEx paket via Paris?

För en vecka sen skickade jag min laptop på lagning, med UPS ner till Holland, Emmen har jag för mig. UPS kom och hämtade den på fredagen och hade den på plats på måndagen, extremt smidigt!

Nu i fredags så blev den klar och skulle skickas tillbaka, den här gången med FedEx...
De hämtade den i fredags och igår(lördag) var den i Paris!?
Paris ligger ca 60mil söderut från Emmen och jag bor norrut. Det känns som en ganska onödig omväg, speciellt i dessa tider så man ska värna om miljön och bensinpriserna skjuter i höjden.

Har någon av er skickat paket med FedEx eller annat bolag och paketet tagit en konstig väg?

Permalänk
Medlem

Går inte många svenska paket genom Örebro? Är väl för att sorteras.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Avstängd

Mitt senaste fedex paket tog: Paris>Köpenhamn>Göteborg>Trollhättan

Fedex Europa Hub ligger väll på Charles De Gaulle så...

Permalänk
Medlem

Re: FedEx tar konstiga rutter?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Paris ligger ca 60mil söderut från Emmen och jag bor norrut. Det känns som en ganska onödig omväg, speciellt i dessa tider så man ska värna om miljön och bensinpriserna skjuter i höjden.

Du har inte tänkt på att det kanske skulle vara SÄMRE för miljön med en massa halvfulla småtransporter som tog kortaste fågelvägen?

Permalänk
Medlem

Är så överalt ju, alla paket uppåt landet sorters i Ånge. Sen om jag skickar paket från umeå till någon ort mellan mig o ånge (som ligger söderut), så kommer paketet likförbannat åka ner dit och sen upp. Kan vara jävligt frustreraden...

Permalänk
Medlem

I sverige kan man kalla dem postterminaler som finns på centralorterna/större städerna. Beror på vart man bor var posten sorterats.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Som Frux skriver, det vore givetvis en logistisk och miljömässig mardröm att låta alla paket gå kortaste vägen till mottagaren. Det lär inte vara alltför många paket som går mellan Emmen i Holland och Eskilstuna varje dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Är så överalt ju, alla paket uppåt landet sorters i Ånge. Sen om jag skickar paket från umeå till någon ort mellan mig o ånge (som ligger söderut), så kommer paketet likförbannat åka ner dit och sen upp. Kan vara jävligt frustreraden...

Och för mig som bor ännu en bit högre upp så är ånge som ett svart hål.
Nästan alla paket fastnar där och blir 1-3 dagar försenade.

Permalänk
Medlem

Så gott som alla transportörer använder sig av centrala terminaler som sedan skickar vidare godset till den centrala terminalen för mottagarens område, varvid den sedan körs ut eller läggs för avhämtning. Om man exempelvis skulle skicka ett paket med DHL från Klöverträsk till Bålsta skulle då en lokalbil hämta in paketet till Luleås terminal då det är uppsamlingspunkt för den linjen. En bil kör den sedan från Luleå till Uppsalas terminal som slutligen kör ut den till mottagaren i Bålsta via en tredje bil. Samma princip gäller med utlandssändningar, paket från Finland och Baltikum ankommer via Stockholm medan större delen av Europa körs från Malmö etc etc. Det kan leda till lite underliga rutter om man plottar färden på en karta men det är långt effektivare än alternativet att köra raka vägen för varje paket...

Just DHL har 25 områden/terminaler men andra transportörer kan ha mindre vilket då leder till väldigt ineffektiva rutter då paketet måste skickas långa sträckor bara för att sortreras om.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Dom passa väl på å skicka med en större transport än att skicka den ensamt, sen att större transporten var åt andra hållet gör inget då det blir en stor transport i stället för 20tal små rackare.

En buss med 20 pers drar mindre soppa än 20 bilar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.