Ebay hotade av piratjakt

Permalänk
Melding Plague

Ebay hotade av piratjakt

På världens största auktionssida Ebay säljs inte enbart äkta och helt lagliga varor. En amerikansk organisation hotar nu att stämma Ebay om de inte blir bättre på att märka användare som säljer piratkopierad mjukvara.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

är det verkligen 75% piratkopierat

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite väl vilseledande sammanfattning dock, eftersom det inte är "piratkopior" i svensk mening de jagar, utan de som säljer sin OEM-licens (vilket enligt Microsoft mfl är olagligt, utan att också sälja hårdvaran), och liknande deals.

Permalänk

Woohoo ner med Ebay

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Woohoo ner med Ebay

Äh, Ebay är trevligt! Köpte en pryl nyligen, för totalt ~290kr (inkl frakt osv), ny förstås. Skulle få betala fyra gånger så mycket i Sverige, så om inte tullen kommer med ett brev snart så sparade jag en hel del.
(Och gör de det så hade jag väl ändå fått betala dubbelt så mycket som det totala inkl. tull, om jag köpt i Sverige)

Håller dock med dem om att Ebay måste jobba lite för att få bort sånt här, speciellt att märka profiler som sålt piratkopior låter väl vettigt i mina öron.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Håller med om att det borde märkas av på något sätt att de inte säljer originalet. Men det borde isf gälla produkter och inte bara enbart mjukvara. Men att få dem att kontrollera alla varor som säljs och granska vilka som är äkta och inte kommer att kosta en förmögenhet. Gissa isf vilka som får pröjsa...

Men som Thomas nämnde bland annat, någon typ av "märkning" kan vara av godo. Nånting i stil med Tradera har idag. Köpare och säljare kan ge varandra betyg och kommentarer om varandra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grublin
Köpare och säljare kan ge varandra betyg och kommentarer om varandra.

Nåja, det har ju ebay haft hur länge som helst! Gissningsvis sen starten 1995

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

hoppas inte Ebay Asia drar stryk av detta.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite larvigt som alltid men vem bjuder egentligen pengar för piratkopierat material? Du får ju med största sannolikhet inte med någon instruktionsbok eller annat som följer med orginalen vilket gör det till en väldigt dålig affär. Trodde inte sådana människor existerade men man lär så länge man lever.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Inte bara det någon har försökt sålt ett lik oxå lite värre än piratkopiering xD

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Om man glor efter animéboxar på Ebay så är det väldigt många som är piratboxar från Hong Kong osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Tycker det är lite larvigt som alltid men vem bjuder egentligen pengar för piratkopierat material? Du får ju med största sannolikhet inte med någon instruktionsbok eller annat som följer med orginalen vilket gör det till en väldigt dålig affär. Trodde inte sådana människor existerade men man lär så länge man lever.

Eh, tror du att de skriver ut att det är piratkopior eller?
Om alla kände till vilka som var äkta så skulle ju deras marknad i princip dö ut.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kill the messenger, typ. Tycker att ansvaret ska vila på användare och inte på ebay över vad som säljs. Ska säljare skicka in varorna till dem för granskning innan det säljs vidare eller vadå? Det enda ebay kan göra är att råda folk till att läsa/lägga omdömen före/efter de handlat.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Lite väl vilseledande sammanfattning dock, eftersom det inte är "piratkopior" i svensk mening de jagar, utan de som säljer sin OEM-licens (vilket enligt Microsoft mfl är olagligt, utan att också sälja hårdvaran), och liknande deals.

Jo det finns många företag i branchen som har ett lite märkligt synsätt. Dom säljer sin produkt men anser att dom fortfarande har rättigheterna till vad och hur man får göra med den...

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Lite väl vilseledande sammanfattning dock, eftersom det inte är "piratkopior" i svensk mening de jagar, utan de som säljer sin OEM-licens (vilket enligt Microsoft mfl är olagligt, utan att också sälja hårdvaran), och liknande deals.

Det ÄR olagligt att distribuera vidare sin OEM-licens. Hela grejen med en OEM-licens är att du får den billigt eftersom det i licensavtalet står att den bara gäller för en dator och inte får flyttas när den väl blivit installerad.

Edit:

@Farang: Skulle du ha köpt Vista Ultimate Retail för 4995:- eller en Vista Ultimate OEM-licens för 1695:-?

Allt är inte gratis, men vissa verkar tro det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Om man glor efter animéboxar på Ebay så är det väldigt många som är piratboxar från Hong Kong osv.

Jag har faktist försökt kolla efter det men hittar mest orginal, jämför med tradera där en hel säsong av valfri serie säljs för 400, detta är vad man betalar för typ en dvd i Japan.

OnT: Förövrigt känns det lite lågt att skylla på ebay, det är inte deras uppgift att agera polis.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
Det ÄR olagligt att distribuera vidare sin OEM-licens. Hela grejen med en OEM-licens är att du får den billigt eftersom det i licensavtalet står att den bara gäller för en dator och inte får flyttas när den väl blivit installerad.

Edit:

@Farang: Skulle du ha köpt Vista Ultimate Retail för 4995:- eller en Vista Ultimate OEM-licens för 1695:-?

Allt är inte gratis, men vissa verkar tro det...

men om man inte accepterar licensavtalet då? utan väljer att slänga in sitt XP istället? eller nån ubuntu eller så?

Då borde man väl ha all rätt i världen att sälja vidare? va? va?
Ingenstans när jag beställde frugans laptop med vista home installerat så läste jag före att jag var tvungen att acceptera OEMlicensen för att få köpa datorn?

edit: ändrade från CP till XP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dovienya
men om man inte accepterar licensavtalet då? utan väljer att slänga in sitt CP istället? eller nån ubuntu eller så?

Då borde man väl ha all rätt i världen att sälja vidare? va? va?
Ingenstans när jag beställde frugans laptop med vista home installerat så läste jag före att jag var tvungen att acceptera OEMlicensen för att få köpa datorn?

Vf köpa nåt som e gratis? xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Är väl ganska omöjligt att Ebay skall kontrollera varje annons.

Om det är 75% som är kopior är det ju inte så himla farligt (hur de kom till den siffran är ju en intressant fråga).

Då är det väl upp till företaget att bevaka annonserna, för jag tror knappast folk skriver att det är PIRAT version.

Permalänk

Låter ju rätt omöjligt att kolla vad som e pirat och inte på ebay, för säljer man en laglig version så skulle ju i alla fall säljaren aldrig lämna ut licensnyckeln för vertifikation. Snacka om många som skulle bli blåst då.

Ända skulle väl vara då att man få skicka in sin nyckel till ebay som får vertifiera den och sedan godkänna försäljningen, men de skulle nog bli jäkligt omständigt.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Ingen kommer upptäcka om jag säljer en dator med pirat windows för exempel, det är väll likabra att vi anmäler och stämmer blocket nu också bara för att vara säkra uhmppf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
@Farang: Skulle du ha köpt Vista Ultimate Retail för 4995:- eller en Vista Ultimate OEM-licens för 1695:-?

Allt är inte gratis, men vissa verkar tro det...

Jag vänder på frågan istället....

När du köpt något, är det då ditt eller äger fortfarande säljaren produkten?

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Är väl ganska omöjligt att Ebay skall kontrollera varje annons.

Om det är 75% som är kopior är det ju inte så himla farligt (hur de kom till den siffran är ju en intressant fråga).

Då är det väl upp till företaget att bevaka annonserna, för jag tror knappast folk skriver att det är PIRAT version.

Är väl inte så jättesvårt, de gör en lista på det som oftast är oem sedan att alla annonser som är mjukvara ska gås igenom innan de läggs upp, de kan ha typ 2 heltidanställda som går igenom det.

Men viist det blir mer kostnad och krångel.

Nästa steg är vaddå att klädkedjor ska stämma de för att det säljs kopior... hur fan ska ebay någonsin hålla koll på vad som är kopia eller ej i det stora hela.

EBAY kan väl säga att någon representant från företaget får gärna tipsa så tar de bort.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

I fallet med Tiffany hölls rättegången i USA och resultatet blev att Ebay inte kan hållas ansvariga för vad som säljs via dem.

så häleri är alltså i princip legaliserat nu bara man inte har så bra koll på vad man öum,, hälar? *bra att veta..*

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Gör som tradera Rapportera knappen klicka på den fyll i texten,
Typ Pirat...Varning, bla...bla...bla
Sedan så får man stänga ner kontot 1 månad, nästa gång 3 månader, och den sista varningen 1 år, sköter man sig inte efter det, så stängs den permanent!
Enkelt!!!

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
De tar redan bort aktioner om företag eller personer kommer med sakliga klagomål. Det är en löjlig stämming som inte kommer leda någonstans.

Jag menar snarare att det ligger i de olika företagens intresse att anställa folk som håller koll på vad som är kopior eller ej, det är väl inte ebays ansvar att gå igenom miljontals auktioner... sen är det ju omöjligt för de att tex urskilja ett par glasögon från kina eller originalet från gucci.

Nu är ju OEM mjukvara lite lättare att se men övriga produkter då? det är ju omöjligt krävs ju någon expert från diversa företag som går igenom de olika auktionerna och stänger ner det som är kopior.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

tycker marknaden för ev piratkopior borde vara fri på ebay då det finns länder där piratkopiering är laglig i alla former, men självklart finns det moral inblandat som allt annat ^^

Permalänk
Medlem

Löjligt att eBay ska hållas ansvariga för vad användarna säljer. Ska posten vara ansvarig för innehållet i alla paket? Det är orimligt att de ska granska alla annonser med den mängd auktioner som sker där (och även om de gjorde det så skulle det ändå inte lösa problemet då det är svårt att avgöra vad som är äkta).

eBay tar ju redan nu bort annonser på begäran och det är allt man ska kunna begära av dem anser jag.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Löjligt att eBay ska hållas ansvariga för vad användarna säljer. Ska posten vara ansvarig för innehållet i alla paket? Det är orimligt att de ska granska alla annonser med den mängd auktioner som sker där (och även om de gjorde det så skulle det ändå inte lösa problemet då det är svårt att avgöra vad som är äkta).

eBay tar ju redan nu bort annonser på begäran och det är allt man ska kunna begära av dem anser jag.

"SIIA sägs länge ha försökt få Ebay att ändra sitt arbetssätt och exempelvis märka användare som tidigare fått auktioner innehållande olaglig mjukvara borttagen, så att köpare lättare kan se att försäljaren kanske inte har rent mjöl i påsen."

De vill ju inte att ebay ska förhandsgranska allt, bara att användare som "åkt dit" men inte stängs av märks ut istället. Samt något annat slags straff som de inte nämner vad det innebär alls.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
Det ÄR olagligt att distribuera vidare sin OEM-licens. Hela grejen med en OEM-licens är att du får den billigt eftersom det i licensavtalet står att den bara gäller för en dator och inte får flyttas när den väl blivit installerad.

Edit:

@Farang: Skulle du ha köpt Vista Ultimate Retail för 4995:- eller en Vista Ultimate OEM-licens för 1695:-?

Allt är inte gratis, men vissa verkar tro det...

Ett licensavtal står tyvärr inte lika högt som Svea Rikes lag, därför hamnar du inte i finkan, eller ens böter för att bryta mot ett futtingt licensavtal.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1