Dell förebygger Geforce 8-problem

Permalänk
Melding Plague

Dell förebygger Geforce 8-problem

För ett litet tag sedan kom det fram att stora delar av Nvidias grafikkort i Geforce 8-serien är defekta. Det handlar om undermåliga kretsar som inte klarar påfrestningarna. Nu uppdaterar Dell flera bärbara datorer för att råda bot på problemet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Min Inspiron 1520 går redan så enormt kallt. Det är kvalité.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att de nya biosen inte alls _råder_bot_ på problemet, det bara förlänger tiden det tar innan det inträffar samt att på köpet får man en dator som väsnas mer och drar mer batteri.

Det tråkiga är också att man är extremt hemlighetsfull om exakt vilka G8*-M kretsar som är drabbade, enligt vissa uppgifter är det bara rev.A03 och uppåt som skall vara drabbade men det är obekräftat och kan lika gärna inte stämma.

En annan sak värd att notera är att HP redan tidigare släppt flera liknande bios(står i nyheten), och att Apple som använder likadana gpuer håller knäpptyst. Däremot finns det gott om rapporter om döda G8*-M i Apples forum.

Jag håller med The Inquirer i frågan, Nvida behöver gå ut och vara helt öppna med det här problemet och exakt vad det är som gäller om de är det minsta rädda om sitt rykte!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Slängde in nya BIOS'en på min XPS1330, tack för upplysningen!

Permalänk
Medlem

jag får linjer i på min dator med G8600M när jag kikar på videos i fullskärm, ska man slå en signal till Dell då kanske... för det var inte så från början utan blev så efter några veckor.

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen bild...

Undrar vad dom rekommenderade att man skulle göra innan?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Värt att notera är att de nya biosen inte alls _råder_bot_ på problemet, det bara förlänger tiden det tar innan det inträffar samt att på köpet får man en dator som väsnas mer och drar mer batteri.

Mjo, så det absolut bästa scenariot är ju om datorn hinner dö inom garantitiden så man kan få en felfri produkt (för jag tar för givet att dessa defekta kort inte säljs längre?).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ingen bild...

Undrar vad dom rekommenderade att man skulle göra innan?

Jag har vart i kontakt med Dells support ett par gånger. Först skulle dom be dig att starta om datorn, och om problemet "konstigt nog" kvarstår ska du ringa tillbaka och sitta i telefonkö i 20-40 minuter igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Jag har vart i kontakt med Dells support ett par gånger. Först skulle dom be dig att starta om datorn, och om problemet "konstigt nog" kvarstår ska du ringa tillbaka och sitta i telefonkö i 20-40 minuter igen.

BS

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Avstängd

tragiskt jag var med om samma sak. Finns tydligen ingen svensk support för XPS. bara massa retarded indier som inte kan prata englska. tog mig 3 dagar att få mitt moderkort inkusive allt. Gpu är på sam krest dell är en av dom få som bygger in GPU på moderkortet. jag har en A02 revision GPU så core volt är inte höjd.

Permalänk
Medlem

Varför fortsätter man sälja defekta varor?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har med det här att göra då min dator är stationär, men efter drygt en månads användande så exploderade mitt 8600GTS. Fick dock ett nytt relativt snabbt från datorbutiken.

Permalänk
Medlem

Detta känns ju väldigt surt för mig t.e.x då jag precis beställt en Dell XPS1530...

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Det är detta som är Nvidias "can of whoop-ass" ... eller varför inte "Big-Bang II" ...

Jag har själv en Vostro 1500 som fortfarande fungerar, men naturligtvis funderar jag en del på vilket som är bästa sättet att agera på nu. Det vore inte kul om datorn plötsligt lägger av, och om gpun sitter fastlödd på moderkortet är det ingenting som bara är att byta. Det här borde Dell ta tag i på ett bättre sätt än att uppmana folk att uppgradera bios.

Om datorn lägger av i framtiden, och Dell visar kalla handen(aldrig mera Dell), så kan man ju fundera på om det går att kapa banorna till Nvidia-kortet och löda om vga-kontakten på datorn till den integrerade X3100 i GM965. Serious overkill ...

Nej fan, Dell/HP/Nvidia mfl. får tamejtusan återkalla samtliga berörda datorer för utbyte av defekta delar(till AMD/ATI ...)!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Vore jag nära garantitiden slut skulle jag göra en backup för att sedan stressa gpu i en varm miljö tills den dör. Köra den i 44 graders temp i växthuset.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Problem skall inte förebyggas, de skall lösas!

Har också en Vostro 1500 med 8600M GT kort. Den fyller ett år nu till hösten och alltså går den vanliga garantin ut. Eftersom jag inte använder min Vostro som huvuddator utan som ett komplement till min stationära och som lan dator används den alltså inte jättemycket. Detta gör ju att om min krets skulle vara defekt kanske det tar ett år till innan några problem börjar uppstå. Eller låt oss säga att den pajar om 1.5 år så den allmäna reklamationsrätten på två år för fabriksfel också har gått ut, vad kommer Dell då göra med min dator? Det har ju varit surt om datorn pajar två och en dag efter inköpsdatum och Dell vägrar göra något åt det. Då står jag med en totalt oanvändbar dator.

Det enklaste för alla dessa tillverkar hade nog varit att redan nu dra igång en process för att successivt byta alla dessa kretsar. Detta skulle göra att slipper en mängd upprörda kunder i framtiden då kurvan för när genomsnittskretsen går isönder når sin topp.

Nvidia får givetvis står för kostnaderna då de faktiskt skeppade ut dessa lågkvalitativa produkter från början.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Vore jag nära garantitiden slut skulle jag göra en backup för att sedan stressa gpu i en varm miljö tills den dör. Köra den i 44 graders temp i växthuset.

haha,de e rätta takter de
tur att man bor i närpes i finland(växthus staden) (A)

Permalänk
Medlem

Vostro 1500 står ju faktiskt inte med på listan konstigt nog. Har man inte rätt att häva köpet eller byta till annan modell om det finns ett fabriksfel/konstruktionsfel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deve
tragiskt jag var med om samma sak. Finns tydligen ingen svensk support för XPS. bara massa retarded indier som inte kan prata englska. tog mig 3 dagar att få mitt moderkort inkusive allt. Gpu är på sam krest dell är en av dom få som bygger in GPU på moderkortet. jag har en A02 revision GPU så core volt är inte höjd.

Samma sak som vad, vem?

Personligen så skulle jag inte kalla dessa (icke engelsktalande Indier, enligt dej) för "retareded" om det bara tog 3 dagar att få ditt problem fixat.

Enligt mej så är det toppklass på service och suport om ett sådant stort fel går att lösa innom 72 timmar. (förmodar att det inte bara var att flasha Bios i ditt fall). Men ser man glaset som halvtomt hela tiden så kan jag tänka mig att 3 dagar kan vara en evighet för en del personer.

För övrigt har jag faktiskt ingen komentar till nyheten. Har bara i 1 av typ 7-8 av mina datorer använt annat fabrikat än EnVidia och har aldrig haft några problem. Men jag kan hålla med de, som tycker att företaget har loosat en stor portion respekt genom att stressa fram nya produkter på löpande band. (samt döpt om gamla produkter till nya namn)

Just detta problem, med mobila Gpus, så lär det kosta dem en hel del iom att de tar på sig skulden mer elle rmindre helt öppet. Jag menar, om jag var ägare av ett stort bolag så inte fan skulle jag reservera (punga ut) med 1,2 milijarder bara så där, om inte det var jag själv som var ansvarig för de defekta produkterna.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Detta får mig att fundera lite på deras tidigare Gpuér.

Jag hade ett 7900GS (Stationärt, ej mobilchips) som tog slut på ett liknande sätt och jag vet att det var mer med samma gpu som fick samma sak.

Att en massa 7900GT tog slut...är ju oxå känt, men där var det väl en annan orsak ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Jasså nvidia? Är det här anledningen till att min nvis_nånting.dll dyker med jämna mellanrum vid spelande?
Blev riktigt irriterad nu när jag fick veta detta. Trodde det var problem med drivisairna.. Vart vänder man nu? Har pröjsat flera tusen för en felaktig produkt.
*arg*

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ColinZeal
Jasså nvidia? Är det här anledningen till att min nvis_nånting.dll dyker med jämna mellanrum vid spelande?
Blev riktigt irriterad nu när jag fick veta detta. Trodde det var problem med drivisairna.. Vart vänder man nu? Har pröjsat flera tusen för en felaktig produkt.
*arg*

Det behöver inte nödvändigtvis vara pga. nämnda fel. Kontakta Nvidia/tillverkaren.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Detta är f*n ingen lösning som råder bot på problemet.
Det är ett fegt sätt att slippa rätta till sina fel.
Kan man köra datorn i ugnen tro?
50 grader och loopa 3dmark... hmm...

Permalänk
Medlem

Samtidigt är det ju nVidias fel, vad kan dell göra egentligen?

Permalänk
Medlem

Vägra att köpa fler Nvidia-kretsar?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Samtidigt är det ju nVidias fel, vad kan dell göra egentligen?

Om volvo sätter i en defekt komponent från en underleverantör i en av sina bilmodeller är jag ganska säker på att det är volvo som får ta första smällen, och se till att kunderna blir skadelösa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Om volvo sätter i en defekt komponent från en underleverantör i en av sina bilmodeller är jag ganska säker på att det är volvo som får ta första smällen, och se till att kunderna blir skadelösa.

Det finns ingen risk att någon dör för att grafikkortet i en bärbar pajjar. Om det rör stereon i bilen så tror jag inte volvo åkterkallar alla bilar
De gör nog som dell, fixar allt de kommer åt i form av garantiärenden.

Jämför med xbox 360, rätt liknande fall där (för slutkunden), hårvaran har ett fabrikationsfel och har tendenser att dö vid normalt användande. Microsofts lösning? Fixa det genom garantiärenden och förläng garantin.

Förlänga garantin tycker jag nästan att Dell borde göra, åtminstone för jusst detta fel, men jag tror inte direkt att nVidia kommer stå för de kostnaderna.

Och i slutändan är det ju Dell (m.fl.) som får ta den stora smällen med alla returer och det dåliga intryck som användare normalt får när prylar går sönder.

Permalänk
Medlem

Mitt 8600m gt ligger på 80 grader vid spelande och då går fläkten fullt hela tiden.

Hur ska det ändras genom att fläkten går igång tidigare?

Lite sugen på att stressa ihjäl kortet faktiskt.

Visa signatur

Asus UX305 | m3-6y30 | 8gb | 500gb 850 evo

Permalänk
Medlem

Att tvinga fabrikanterna att lösa problemet själva innan NVidia har erkännt problemet är inte möjligt när vi pratar denna mängd berörda datorer (skulle ju innebära att alla fabrikanter skulle behöva uppgradera alla grafikkort till bättre samt erbjuda nedgradering mot kompensation eller byte av dator till likvärdig med annat grafikkort där var alternativet att uppgradera grafikkort inte existerar). Detta skulle ta knäcken på vilken fabrikant som hällst.

Nej tror vi får vänta lite med NVidias officiella uttalande till dess de börjat kunna ta fram nya GPU'er som fabrikanter kan användas vid reparationer... och fram tills dess acceptera "fixar" samt reparationer med likadana kretsar från fabrikanterna.

Konsumentköplagen lär bli lättare att använda vid reklamation iaf om en lösning inte kommer.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Samma sak som vad, vem?

Personligen så skulle jag inte kalla dessa (icke engelsktalande Indier, enligt dej) för "retareded" om det bara tog 3 dagar att få ditt problem fixat.

Enligt mej så är det toppklass på service och suport om ett sådant stort fel går att lösa innom 72 timmar. (förmodar att det inte bara var att flasha Bios i ditt fall)

Men ser man glaset som halvtomt hela tiden så kan jag tänka mig att 3 dagar kan vara en evighet för en del personer.

För övrigt har jag faktiskt ingen komentar till nyheten. Har bara i 1 av typ 7-8 av mina datorer använt annat fabrikat än EnVidia och har aldrig haft några problem. Men jag kan hålla med de, som tycker att företaget har loosat en stor portion respekt genom att stressa fram nya produkter på löpande band. (samt döpt om gamla produkter till nya namn)

Just detta problem, med mobila Gpus, så lär det kosta dem en hel del iom att de tar på sig skulden mer elle rmindre helt öppet. Jag menar, om jag var ägare av ett så stort bolag så inte fan skulle jag reservera (punga ut) med 1,2 milijarder bara så där, om inte det var jag själv som var ansvarig för de defekta produkterna.

Okej Det tog kanske bara 3 dagar men det var jag som gjorde allt. För att förklara lite mera. Över telefon på min bekostnad så ska en indie som inte kan prata engelska ta över min XPS som är på svenska och fixa den. OJJJJJJJJJ han kan knappt engelska och ska försöka sig på SVENSKA.

Roligt för en svensk med svenskt OS som inte kan engelska och har köpt XPS som ska få sin "engelska" suport till sin dyra laptop LOOOOOOOOL.

Det slutar med att JAG får ladda ner alla drivrutiner BIOS, GPU CHIP. OCH jag får installera om vista + återigen drivrutiner SP1. Som du säkert vet tar detta TIMMAR. För att göra det svårare så var jag tvungen att köra i energisparläge annars dog dator. Vilket gjorde att det tog 4 timmar att installera SP1 LOOOOL.

Så jag gjorde deras jobb och Jag fick inte betalt för att göra deras jobb.

Avslutas med en gubbe som kommer för att bytta ut moderkort/GPU. Killen hade aldrig öppnat en XPS 1530 förut, försökte våldsamt öppna upp grejer eftersom han inte hade tagit ut alla skruvar kewl med inkompeten service.

Efter hans tragiska arbete så smetade han på kylpasta ungefär som om det vore tandkräm bara en click rakt på. Luftbubblor " vad är det " tunt lager pasta "vad är det"

Så om du frågar mig ifal jag är besviken så JA DET ÄR JAG.